خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بخشنامه دانشگاه آزاد در واکنش به حادثه اتوبوس

دانشگاه آزاد بخشنامه «لزوم اجرای موارد ایمنی» را به روسای استان‌ها و واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا،  محمدمهدی طهرانچی به منظور ایمن‌سازی و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی، بخشنامه «لزوم اجرای موارد ایمنی» را به روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

در این بخشنامه تأکید شده است: با عنایت به لزوم ایمن‌سازی و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی اعم از آتش‌سوزی، زلزله، حوادث راهنمایی و رانندگی و… مقتضی است در تمامی واحدهای دانشگاهی اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی صورت گیرد.

تهیه یک دستورالعمل جامع با هدف تعریف حدود وظایف و مسئولیت های مربوط به افراد مشخص در صورت بروز حوادث احتمالی، ضرورت توجه ویژه به مقاومت و استحکام تمامی ساختمان‌ها و اماکن اداری، آموزشی، آزمایشگاهی، ورزشی و… در اختیار واحدهای دانشگاه توسط افراد متخصص و اقدام لازم در جهت رفع معایب و خطرات احتمالی، از جمله اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی مندرج در این بخشنامه است.

براساس بندهای این بخشنامه، بازبینی سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و اطمینان از به روز بودن آنها به خصوص در کنار تابلوهای اصلی و فرعی برق، بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده و هدفمند از کارگاه‌های با فعالیت دارای ریسک بالا، بازبینی سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها به صورت دوره‌ای و ممنوعیت استفاده از هرگونه وسایل گرمایشی اشتعال‌زا از قبیل هیتر و بخاری و شناسایی محل‌هایی که ممکن است منجر به بروز حادثه شود از جمله نقاط پرتگاهی در داخل ساختمان‌ها و محوطه‌های واحدهای دانشگاهی، پنجره های تمام‌قد و بدون حفاظ و انجام اقدامات اصلاحی، از مواردی است که مورد تأکید قرار گرفته است.

همچنین در این بخشنامه آمده که واحدها و مراکز آموزشی و سازمان سما باید اقداماتی از جمله بازدید ماهیانه آسانسورها و ضرورت رفع معایب و نواقص احتمالی توسط افراد متخصص و ذیصلاح، لزوم عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسورها با پیمانکاران واجد صلاحیت و دارای پروانه کار از وزارت صنعت، معدن و تجارت را در دستورکار قرار دهند.

بازدید مستمر از وضعیت بهداشت، سلامت و ایمنی محیط مجتمع‌ها و ساختمان‌های دانشگاه، تدوین روش دائمی مبنی بر بازدید و ثبت چک‌لیست روزانه از تمامی مراکز حساس و خطرناک واحدهای دانشگاهی مانند آزمایشگاه ها و محل نگهداری مواد شیمیایی آنها، محصور کردن و قرار دادن منابع خطرساز در محدوده‌های بسته استاندارد که تعداد افراد در معرض را به حداقل ممکن رسانده و یا حذف کند، از دیگر مواردی است که در این بخشنامه مورد تأکید قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: بهره‌گیری از مربیان ورزشی و ناجیان غریق دارای صلاحیت در محیط‌های ورزشی، لزوم برخورداری اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه از پوشش‌های بیمه‌ای مناسب، بازبینی دوره‌ای سه‌ ماهه از وسایل نقلیه مورد استفاده دانشجویان و کارکنان در سطح واحدهای دانشگاهی و اطمینان کامل نسبت به ایمنی و سلامت و بیمه ناوگان ترابری، تجهیز محوطه پارکینگ‌ها به تجهیزات مناسب اطفایی و خاموش‌کننده‌های لازم، رعایت تمامی مسائل ایمنی در بهره‌گیری از وسایل نقلیه مورد استفاده در برگزاری اردوهای علمی، تفریحی و زیارتی دانشجویان و کارکنان باید مورد توجه روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همچنین در این بخشنامه نصب حفاظ‌های کنار جاده‌ای و میان جاده‌ای، علائم راهنمایی و رانندگی و تعیین محدودیت سرعت تردد خودروها در تمامی مسیرهای عبوری وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی با نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی مورد تأکید است.

گزارش ماهانه اقدامات انجام‌ شده واحدهای دانشگاهی از سوی رؤسای دانشگاه های آزاد اسلامی استان ها به معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه ارائه شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. خدا خیر بدهد به مسئولین دانشگاه ازاد که احساس مسئولیت کردند و مسئولیت زیر دستان را به انها گوشزد کردند ، تا امروز که کسی در کشور احساس مسئولیت نمیکرد !
    محاسبه کنید که چند اتوبوس باید واژگون شود تا در سایر نهادهای حکومتی که چنین بخشنامه ای صادر شود ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا