خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش‌ برسر انتخابات شورای صنفی دانشگاه تهران

شورای صنفی دانشجویان، نهادی دانشجویی است که به منظور مشارکت آنها در نحوه‌ی تصمیم‌گیری در امور صنفی، رفاهی و آموزشی در دهه‌ی هفتاد شکل گرفت. اما براساس ماده 15 آیین‌نامه‌ی شورای صنفی دانشجویان، انتخابات این شورا با رای 25 درصد  کل آرا ( کل دانشجویان واحد) رسمیت می‌یابد و شرط انتخاب داوطلبین، کسب نصف بعلاوه‌ی یک رای اخذ شده است.

این ماده‌ی قانونی، شورای صنفی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است زیرا  علاوه بر این قانون دست‌و‌پاگیر برای تشکلی که وظیفه‌ی آن تامین رفاه دانشجویان است، مشکلاتی نیز در روند انتخابات این شورا و همچنین در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی به وجود آمده است که صدای  اعتراض کاندیداها و فعالان صنفی را بلند کرده است. دانشجویان دانشگاه تهران از اختلال در سامانه‌ی رای‌گیری در روز انتخابات و همچنین عدم اطلاع‌رسانی از اینکه انتخابات تمدید شده است گلایه کردند و از سوی دیگر سخت‌گیری در قانون 25 درصد، مانع از تشکیل شورای صنفی برخی از واحدها شده است و حتی یک دانشکده فقط با کمبود پنج رای موفق به تشکیل شورای خود نشد.

همچنین  تعدادی از دانشجویان در روز انتخابات موفق به رای‌ دادن نشدند و پیگیری فعالان صنفی در این زمینه نیز بی‌نتیجه ماند. در طی چند روز گذشته این دانشجویان با معاون فرهنگی دانشگاه تهران و همچنین رییس سازمان امور دانشجویان جلسه‌هایی را درباره‌ی این مسایل پیش آمده برگزار کردند و خواستار ارایه‌ی پیش نویسی از آیین نامه‌ی شورای صنفی و پیگیری تخلفات صورت گرفته شدند.

چند تن از دانشجویان دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار انصاف نیوز به این موضوع پرداخته‌اندکه در پی می‌آید:

خود کاندیداهای شورای صنفی نتوانستند رای بدهند

یکی از دانشجویان دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه درباره‌ی مشکلاتی که در روند انتخابات در دانشکده‌ی اقتصاد پیش آمد به چند مورد می‌توان اشاره کرد، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: مساله‌ی اصلی مشکلاتی است که در روند اخذ رای به وجود آمد. مثلا در سامانه‌ی اینترنتی آنلاین اخذ رای، اختلال وجود داشت. حتی کاندیداها هم نمی‌توانستند رای بدهند، این اتفاق برای چندین نفر از دانشجویان این دانشکده پیش آمد؛ برای رفع این مساله به امور دانشجویی دانشکده مراجعه کردیم. به ما گفتند که با انفورماتیک صحبت کرده‌ایم و مساله حل شده، اما متاسفانه مشکل برطرف نشد، زیرا ما شاهد بودیم در پایان زمان رای‌گیری دانشجویانی بودند که همچنان نتوانستند رای دهند.

این دانشجوی دانشگاه تهران اضافه کرد: مساله‌ی مهم دیگر این است که اطلاع رسانی‌ای برای تمدید رای‌گیری صورت نگرفت. زمان رای‌گیری درا بتدا از 9 صبح تا 5 بود و وقتی انتخابات از 5 بعد از ظهر تا 11 شب تمدید شد اطلاع رسانی‌ مشکل‌دار بود، حتی کاندیداهای شورای صنفی نیز از این موضوع خبر نداشتند. ببییند وقتی سیستم اخذ رای مشکل دارد و تعداد زیادی هم نتوانستند رای بدهند معلوم است که شورای صنفی به حد نصاب نمی‌رسد. البته شورای دانشکده‌ی اقتصاد با 5 رای کمتر از حد نصاب 25 درصد، تشکیل نشد.

دانشگاه راغب نبود شورای صنفی در دانشکده‌ی اقتصاد تشکیل شود

وی در ادامه گفت: من احساس می‌کنم یک برنامه‌ریزی برای این اتفاق وجود داشته، به این معنا که ما وقتی چندین مساله را در امتداد یکدیگر می‌بینیم این شک را تقویت می‌کند که اتفاقی که افتاد عمدی بود. در نهایت وقتی شورای صنفی دانشکده‌ی اقتصاد به حد نصاب نمی‌رسد در نتیجه افراد کاندید و فعال واکنشی نشان می‌دهند. این‌ اعتراض‌ها را به گوش مسوولان دانشگاه رساندیم که این پنج تا رای که کم آمده است، حل شود و با نامه‌نگاری‌هایی که انجام دادیم سعی کردیم کسانی که نتوانستند رای بدهند از 25 درصد حد نصاب کم کنیم. اما گویا دانشگاه راغب نبود شورای صنفی در دانشکده اقتصاد تشکیل شود.

نامه‌ی دانشجویان خطاب به معاونت دانشجویی

از ساعت 19 تا 19:50 سامانه‌ی رای‌گیری قطع بود

از سوی دیگر یکی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران ضمن گلایه از اختلال در روند انتخابات شورای صنفی و قانون 25 درصد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: یکی از مشکلات، عدم اطلاع‌رسانی به طرق مختلف بود؛ مثلا به صورت کاغذی اطلاع‌رسانی نشد. دانشگاه می‌توانست کاغذهای مختلف را در پردیس‌ها و دانشکده‌های مختلف بر روی برد کار کند، یا مثلا به دانشجوها پیامک داده شود و  یا داخل سامانه‌ی تغذیه، انتخابات شورای صنفی را هم اطلاع رسانی کند.

مساله‎ی دیگر عدم هماهنگی در تقسیم‌بندی‌ها بود؛ مثلا به طور خیلی ناگهانی دانشکده‌ی محیط زیست دانشگاه تهران با 700 دانشجو (یعنی 200 نفر تا حد نصاب) به دانشکده فنی اضافه شد. در این میان در دانشکده فنی برای به حد نصاب رسیدن باید 1800 نفر رای می‌دادند و با این حال چون محیط  زیست به فنی اضافه ‌شد، دانشکده فنی به  2000 رای نیاز داشت تا تشکیل شود. اگر این 200 نفر اضافه نمی‌شد احتمال اینکه شورای صنفی دانشکده فنی به حد نصاب برسد بسیار زیاد بود. از سوی دیگر به دانشجوهای کارشناسی ارشد و دکترای فنی هم اطلاع‌رسانی نشده بود.

این دانشجو اضافه کرد: روز انتخابات هم مشکلاتی وجود داشت؛ مثلا میزی مستقر نبود تا از طریق آن اطلاع رسانی شود. علاوه بر این تعداد زیادی از دانشجوها نمی‌توانستند وارد سامانه‌ی رای گیری شوند و وقتی هم  انتخابات تمدید شد از ساعت 19 تا 19:50  و 21 تا 21:10سامانه‌ی رای‌گیری قطع بود. حالا شما فرض کنید در هر چند دقیقه چند تا رای اضافه می‌شد، بنابراین در این 45 دقیقه که سامانه قطع شده بود چندین رای از دست رفت. مساله‌ی دیگر احراز هویت بود که از ساعت 12 تا 13 ظهر به مشکل برخورد و مشکل اینترنت هم که وجود داشت زیرا در همه‌ی نقاط دانشکده فنی اینترنت وصل نمی‌شود.

او ادامه داد: کادر اجرایی هم وقتی این مسایل را پیگیری کرد، از عدم ارسال پیامک برای دانشجوها پرسیده شد و مسوولان دانشگاه هم ‌گفتند پیامک داده‌ایم و به دست شما نرسیده است. کاندیداها هرکدام به طور جداگانه نامه نوشتند، یک نامه‎ی دیگر هم همه‌ی کاندیداها نوشتند و نامه‌ای هم با 600 امضا از عموم دانشجوها نوشته شد که در آن نامه به روند انتخابات اعتراض کردیم. اما مسوولان پاسخی  ندادند تا در نهایت پس از ده روز پذیرفتند که انتخابات دوباره برگزار شود. از سوی دیگر  مساله‌ی مهم این است که دانشگاه از یکی از افراد کمیته‎ی اجرایی و یکی از کاندیداهای شورا شکایت کرد. الان حق این 1800 نفری که در انتخابات شرکت کرده‌اند چه می‌شود؟ زیرا  23 درصد از کل دانشجویان دانشکده فنی رای داده‌اند و به خاطر دو درصد شورای صنفی تشکیل نشد.

قانون 25 درصد فقط مانعی بر سرراه کسانی است که می‌خواهند فعالیت کنند

او گفت:  در کل اعتراض‌ها در سه قالب است:

1: عدم رسیدگی به اعتراض‌ها به صورت منصفانه در داخل دانشگاه

2: اعتراض به قانون 25 درصد

3: اعتراض به روند انتخابات

هم‌عرض این داستان‌ها نکته‌ی مهم حفره‌های آیین‌نامه‌ی شورای صنفی است که این اجازه را می‌دهد تا انتخابات را اینگونه برگزار کنند. مثلا در دانشکده‌ی تربیت مدرس در آیین نامه‌اش آمده است که اعضای کاندید باید شان دانشجویی داشته باشند. فردی به خاطر اینکه به او گفته‌اند شان دانشجویی ندارد رد صلاحیت شده!

این دانشجو افزود: در جلسه‎ای که با مسوولان سازمان امور دانشجویان برگزار شد ، محوریت درباره‌ی حفره‌های آیین‌نامه بود که جای تفسیر را به صورت یک طرفه باز می‌گذارد و از طرف دیگر اعتراض به قانون 25 درصد بود. این قانون 25 درصد فقط مانعی بر سر راه کسانی است که به‌شکل واقعی می‌خواهند فعالیت کنند، پس صرفا اعتراض به  تشکیل شدن شورای صنفی امسال اشتباه است  زیرا آیین نامه و قانون 25 درصد است که مشکل دارد. حتی اگر شورای صنفی فنی هم تشکیل می‌شد باید پای اعتراض به آیین‌نامه می‌ماندیم.

برخی از نهادها از کاندیداها شکایت کردند

یکی از دیگر از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران که نمی‌خواست نامش فاش شود به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: طی سال‌های گذشته روند انتخابات به این شکل بود که قبل از شروع انتخابات اطلاع‌رسانی لازم و کافی انجام می‌شد، این اطلاع‌رسانی کردن در سامانه‌ی گلستان یا به صورت ارسال پیامک برای دانشجویان بود. اما امسال همچون سال گذشته نبود و افرادی که مسوول رسیدگی به این امور بودند از پذیرفتن این قصور و ضعف اطلاع رسانی شانه خالی کردند.

این دانشجوی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: در خوابگاه‌های پسران و دختران بدون اطلاع‌رسانی قبلی، هر کدام از واحدها را از هم مجزا کردند و برای هر کدام حدنصاب قرار دادند و تعداد آرای لازم برای هر رای دهنده را از حد مجاز کمتر کردند. درواقع این مسایل ایجاد یک خلل هوشمندانه در بند ۱۵ آیین نامه‌ی شوراها بود؛ یعنی کسب نصف بعلاوه‌ی یک رای ماخوذه.

او افزود: در ادامه‌ی قطعی اینترنت، در طی این روند برخی از دانشجویان از تلفن یا لپ تاپ‌های خود بطور داوطلبانه استفاده کردند که باقی دانشجویان هم موفق به رای دادن شوند که از سمت حراست تحت فشار قرار گرفته و یا برای ایجاد رعب و حشت از آنها فیلم و عکس گرفته شد. سپس برخی نهادها و تشکل‌ها  بعضی از کاندیدها را متهم به تخلف انتخاباتی کرده و از آنان شکایت به عمل آوردند.

او  اضافه کرد: در اعتراض به این اتفاقات تعدادی از کاندیداها و دانشجویان مقابل کوی پسران جمع شدند و خواستار رسیدگی به تخلفات صورت گرفته و تشکیل شورای عمومی با حضور اعضای کمیته‌ی اجرایی و معاونت دانشجویی شدند و طی پافشاری معترضان قرار بر برگزاری شورای عمومی با حضور افراد مسوول شد. پس از گذشت یک هفته با درخواست مجوز برای شورای عمومی موافقت نشد. پس از اینکه به  نامه‌ای با امضای حدود ۶۰۰ نفر از دانشجویان پاسخ داده نشد و  تعدادی از دانشجویان مقابل دفتر معاونت دانشجویی تجمع کردند و خواستار پاسخگویی او شدند، طی دیداری که همان روز دانشجویان با دکتر به‌نژاد (معاونت دانشجویی) داشتند تصمیم بر این شد که مشکلات و تخلفات کمیته‌ی اجرایی در جلسه‌ی شورای نظارت پیگیری شود اما در عمل نه تنها به تخلفات رسیدگی نشد بلکه با غرض‌ورزی یکی از کاندیداها را متخلف شناختند و آرای او را باطل کردند.

این دانشجوی دانشگاه تهران عنوان کرد: کارشکنی‌ها به حدی رسیده بود که دانشجویان از دانشگاه ناامید شده و خواسته‌ی خود در باب بازبینی آبین نامه و اعتراض به کارشکنی‌های بی‌حد دانشگاه را در روز ۱۰ دی‌ماه به سازمان دانشجویان بردند و خواستار جلسه‌ای با ریاست سازمان  شدند که با عدم پاسخ‌گویی شفاف و برخورد حراست سازمان مواجه شدند.

او گفت: طی درخواست‌های متعدد و رد درخواست‌ها، دانشجویان خواستار جلسه‌ای با معاونت سازمان شدند تا هرچه سریع‌تر خود برای رسیدگی به کارشکنی‌های اخیر به دکتر علم اعلام کنند که پذیرفته نشد و دانشجویان به نشانه‌ی اعتراض در سازمان تا ساعاتی بعد از پایان وقت اداری ماندند و در نهایت جلسه‌ی کوتاهی با دکتر علم ترتیب داده شد و قول مساعدت و تشکیل جلسه با ریاست به دانشجویان داده شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا