خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نتایج یک تحقیق از افزایش 50 درصدی بازده مغز با انجام این کار خبر می‌دهد

یورونیوز فارسی نوشت:

یافته‌های یک مطالعه تازه نشان داده است که یک وقفه ۵ دقیقه‌ای در حین کار می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد مغز را بهبود بخشد.

محققان در دانشگاه سیدنی دریافته‌اند که یک استراحت ساده و کوتاه در حین کار تنها چیزی است که افراد برای بازگرداندن تمرکز خود نیاز دارند.

شاید زمانی که حرف از استراحت در حین کار و فعالیت به میان می‌آید، افراد تصور کنند که باید یک وقت خوب و پر و پیمان به آن اختصاص دهند و برای مثال با یک پیاده‌روی طولانی هوایی تازه کنند. هر چند این ایده خوب است، با این وجود مطالعات جدید نشان داده است که یک استراحت پنج دقیقه‌ای همان کار را انجام می‌دهد.

در این مطالعه از ۷۲ دانشجوی استرالیایی خواسته شد تا یک آزمون ریاضی دشوار را با سرعت بالا در ۲۰ دقیقه پشت سر بگذارند. این آزمون به منظور خسته کردن ذهن شرکت‌کنندگان و کاستن از تمرکز آن‌ها انجام شد.

بعد از این آزمون داوطلبان به سه گروه تقسیم شدند؛ گروه اول بدون هیچ استراحتی شروع به حل یک جدول ضرب دو رقمی (مثلا ۳۴ در ۶۷) کردند، گروه دوم وقت استراحتی ۵ دقیقه‌ای به هر شیوه‌ای که دلشان می‌خواست داشتند و گروه سوم از همان ۵ دقیقه استراحت برخوردار بودند ولی باید یک ویدیوی پیاده‌روی در جنگل‌های بارانی استرالیا را تماشا می‌کردند. نتایج برخی مطالعات پیشین نشان داده است که تماشای مناظر طبیعی می‌تواند همان احساس واقعی بازدید از آن‌ها را در مغز ایجاد کند.

پس از پایان آزمایش داوطلبان در یک نظرسنجی کوتاه شرکت کردند تا محققان دریابند هر استراتژی تا چه میزانی بر عملکرد مغز تاثیر دارد.

عکس: کانوا
مطالعات پیشین نشان داده است که تماشای صحنه‌هایی از طبیعت همان حس قدم زدن در آن‌ها را در ذهن تداعی می‌کندعکس: کانوا

با مقایسه نتایج در بین سه گروه، دانش‌آموزانی که تنها ۵ دقیقه استراحت کرده بودند بازیابی تمرکز بالاتری را از خود نشان دادند. گروهی نیز که با تماشای طبیعت استراحت کرده بودند از گروه بدون استراحت بهتر عمل کردند.

در مجموع کسانی که ۵ دقیقه استراحت کرده بودند، نسبت به کسانی که استراحت نداشتند ۵۷ درصد نمرات بالاتری در آزمون کسب کردند.

پاول جینز، متخصص روانشناسی آموزشی در دانشگاه سیدنی استرالیا و از محققان این مطالعه، در این باره می‌گوید: «اگر می‌خواهید کار یا مطالعه‌تان پربازده‌تر باشد باید استراحت‌هایی پنج دقیقه‌ای، بدون اینکه در آ‌ن زمان‌ها کاری انجام دهید، برای خودتان در نظر بگیرید. در واقع شما باید برای پنج دقیقه کار متفاوتی انجام دهید. از رایانه یا دستگاه الکترونیکی خود دور شوید، کمی نفس بکشید یا فقط ساکت بنشینید تا مغز خود را از انجام کار استراحت دهید. البته بالا و پایین کردن صفحات شبکه‌‌های اجتماعی استراحت محسوب نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه وقفه ۵ دقیقه‌ای در حین کار یک ترفند آسان و قابل دسترسی برای همه است، گفت: «استراحت‌های کوتاه، چه الگوی خاصی را تعقیب نکنند و چه با تماشای ویدیوهای مجازی از طبیعت همراه باشند، ارزش وقت گذاشتن دارند و به دانشجویان کمک می‌کنند تا بهتر تمرکز کنند و موثرتر یاد بگیرند.»

این استراحت‌های کوتاه و منقطع با نام «تکنیک پومودورو» معروف است. در این روش فرد با استفاده از یک تایمر به ازای هر ۲۰ دقیقه فعالیت کاری و فکری، ۵ دقیقه استراحت برای خود درنظر می‌گیرد. این روش می‌تواند در محیط‌های دانشگاهی، محل‌های کار یا حتی در خانه انجام شود.

دکتر جینز با بیان اینکه یافته‌های جدید نخستین شواهد علمی از کارایی چنین روشی است، اضافه کرد: «سایر ترفندها، مانند تنفس عمیق یا یافتن احساس سکون، قرن‌ها قدمت دارند. هر کاری که انتخاب می‌کنید، فقط پنج دقیقه به مغزتان استراحت بدهید و ببینید که چگونه تمرکزتان بهبود می‌یابد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا