خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توجه دولت برای رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در 98

باتوجه به لایحه بودجه‌ی سال 98 به نظر می‌رسد دولت برای رفع مشکلات 2 صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری برنامه‌های دارد و به وسیله تزریق بودجه قابل توجه در این حوزه تلاش می‌کند با پرداخت بدهی‌ها وضعیت را کمی به سمت سکون بکشاند. این کار در ادامه‌ی اشاره‌ی حسن روحانی به وضعیت این صندوق‌ها ارزیابی شده که در صحن مجلس شورای اسلامی در مورد چالش‌های این صندوق‌ها موضوعاتی را بیان کرده بود.

به گزارش انصاف نیوز، برخی نمایندگان مجلس هم وضعیت صندوق‌های بازنشستگای را یکی از ابرچالش‌های کشور می‌دانند که برای بهبود وضعیت باید با اصول کارشناسی برطرف شود. باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهد اعتراضات دسته جمعی بازنشستگان بوده‌ایم گویا با تزریق بودجه‌ای معادل 36.5 و 19 هزار میلیارد تومان می‌توان امیدوار بود تا وضعیت طیف بازنشسته در سال آینده بهبود پیدا کند.

کارشناسان معتقدند تنها راه برطرف کردن چالش‌های این 2 صندوق که حالا آن را ابر چالش می‌خوانند، مستقل کردن آنها است و همچنین شفافیت در امور این صندوق‌ها؛ این موضوع نشان دهنده‌ی آن است که در ادامه با توجه به تاکیدات رییس دولت باید در انتظار خبرهای دیگر هم در این زمینه بود.

بررسی کلیات سند بودجه سال آینده کشور، نشان میدهد در مجموع 97 درصد از حجم اعتبارات امور رفاه اجتماعی به دو حوزه حمایتی و بیمهای خواهد رسید که بسیار نامتعارف است. متغیر وابستگی دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری به منابع عمومی دلیل اصلی این میزان سهمبری دو فصل از مجموع پنج فصل امور رفاهی بودجه است.

در کنار آن، نگاه دولت برای پرداخت بدهی‌های حسابرسی شده دو صندوق بحران‌زده یا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان آنها از خود نشان داده نیز قابل توجه است. بررسی جداول و پیوست‌های پنجگانه‌ی لایحه‌ی سند مالی سال آینده کشور مشخص می‌کند که دولت ذیل فصل حمایتی، ردیفی برای کمک به پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری تعریف و مقرر کرده به هرکدام از این دو صندوق به ترتیب 36.5 و 19 هزار میلیارد تومان کمک شود تا شايد بتوان از اين گزاره نتيجه صحبت‌های رئیس‌جمهوری در صحن مجلس درباره قریب‌الوقوع بودن ورشكستگی صندوق‌های بازنشستگی را استنباط كرد.

به عبارت دیگر، از مجموع 75.5 هزار میلیارد تومان اعتبار (شامل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) بخش حمایتی و بیمه‌ای، سال آینده 73.5 درصد منابع به دو صندوق بازنشستگی بحرانزده اختصاص می‌یابد. نکته تامل برانگیز این است که سهم دو صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از فصل حمایتی امور رفاه اجتماعی بودجه سال آینده معادل 92.1 درصد است و صندوق بازنشستگی کشوری نیز با بودجه‌ای بالغ بر 40.5 هزار میلیارد تومان، به تنهایی 94 درصد اعتبار 43.1 هزار میلیارد تومانی درنظر گرفته شده به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از آن خود کرده که حدود 7 هزار میلیارد تومان بیشتر از کل اعتباراتی است که باید در فصل بیمه‌های اجتماعی هزینه شوند.

بخش زیادی از اعتبارات فصل حمایتی همانند سال‌های گذشته به دو برنامه‌ی کمک به پرداخت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری اختصاص یافته و تلاش دولت هم برای مستقل کردن صندوق‌ها از بودجه عمومی دولت کارگشا نبوده است. کما اینکه جداول بودجه‌های سنواتی 10سال اخیر نیز نشان می‌دهد، درصد وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی از 36.6 درصد در سال 87 به بیش از 80 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، اعتبارات مندرج در لوایح بودجه‌ای ویژه صندوق‌های بازنشستگی در 10سال گذشته به‌طور متوسط 35 درصد رشد داشته و این با تاکیدهایی که در اسناد بالادستی و قوانین برنامه‌ای توسعه درباره کاهش وابستگی این نهادها به بودجه عمومی است، همخوانی ندارد.

دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) که متولی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر هستند، نتوانسته‌اند بیش از 5 درصد از کل اعتبارات حمایتی بخش رفاه اجتماعی را در اختیار بگیرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا