خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ سعید شریعتی به گزارش روزنامه‌ی جوان درباره‌ی مذاکرات۸۸

سعید شریعتی در پاسخ به نوشته‌ی روزنامه‌ی جوان درباره‌ی مذاکرات۸۸ در یادداشتی که در کانال باشگاه روزنامه‌نگاران ایران منتشر کرده است، نوشت:

“حکایت همچنان باقی است!

۱- «آبی» از آسمان فرو آمد و «رودها» هر یک به قدر ظرفیت خویش از آن «آب» برگرفتند، و «سیل» برخاست و «کفی» بلند برآمد، «کاسبانی» نیز برای به دست آوردن زیور و بهره‌ای، «آتشی» افروختند و «کفی» دیگر برآوردند، خداوند حق و باطل را چنین بر هم می‌زند. اما «کف‌های روی آب» به زودی فرو می‌نشیند و آن چه که به «مردمان» سود می‌رساند بر «زمین» باقی خواهد ماند. خداوند اینچنین مثال می‌آورد.

هر که را با خط سبزت سر سودا باشد
پای از این دایره بیرون ننهد تا باشد

۲- پنج‌شنبه و جمعه گذشته در پی انتشار خبر گفته جناب آقای مهندس موسوی مبنی بر این‌که «برای تنویر افکار، «نوار کامل» مذاکرات با مقام رهبری پس ازانتخابات سال ۸۸ منتشر شود»، حامیان و علاقه‌مندان ایشان در شبکه‌های مجازی بر مبنای این مطالبه، موج و طوفان توییتری را با هشتگ #مذاکرات_۸۸ برپا کردند و در کوتاه زمانی با بیش از سه میلیون توییت و ریتوییت این هشتگ به جایگاه سوم ترند جهانی هشتگ‌های توییتری رسید. به‌این‌ترتیب یکی از فراگیرترین هشتگ‌های فارسی رقم خورد و نشان داد که هنوز زخم‌های بر جای مانده از وقایع سال ۸۸ در افکار عمومی تازه است و گر چه «سیل‌ها» و «آتش»‌ها و «کف»‌های فراوانی برافراخته و برافروخته و برآورده‌اند، پس از گذشت قریب به یک دهه، هنوز جامعه «پرسش‌ها» و «مطالبات» فراوانی برای دانستن تمام واقعیت دارد.

انتشار تقطیع شده تصاویری از سخنان مقام رهبری در جمع کوچکی از طلاب به عنوان تیزر تبلیغاتی کتاب تازه انتشار یافته «فتنه تغلب» از سوی انتشارات «نهضت نرم‌افزاری» وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی و تکرار فراوان آن و پخش مستند‌های مکرر و تکراری در همه شبکه‌های صدا و سیما در هفته اول دی‌ماه، در مقابل، «مطالبه» و انتظار انتشار کامل و مشروح آن مذاکرات را فراگیرتر و جدی‌تر کرد.

۳- من نیز به سهم خود پس از اطلاع از این طوفان توییتری، رشته توییتی را با استفاده از آن هشتگ تنظیم کردم، روایتی کلی از «برداشت شخصی»‌ام از مرور «بخش‌هایی» از مذاکرات یکشنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۸۸را که در دیدار دوشنبه۶اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹ از جناب آقای مهندس موسوی در خلال بیش از سه ساعت گفتگوی فشرده، شنیده بودم و در خاطرات آن روزهایم ثبت کرده‌ام، به شیوه‌ای «خاص» منتشر کردم. و در پایان آن رشته توییت تاکید و تصریح کردم که آن نوشته «متن کامل» آن مذاکرات نیست. طبیعی است گفتگویی را که بیش از ۲ ساعت طول کشیده است در ۱۶ پاراگراف نمی‌توان گنجاند. در عین حال تأکید کرده‌ام که «عبارات متن» از بنده است و لزوماً با «عین» عبارات جناب مهندس و مقام رهبری همسانی ندارد. تنها تلاش کرده‌ام صادقانه و امانتدارانه «مضامین» آن بخش گفتگو‌ها را بر اساس آنچه در خاطراتم ثبت کرده بودم، در آن قالب «تفصیل» و «ترتیب» دهم.

ادامه پاسخ سعید شریعتی به باشگاه روزنامه نگاران ایران

۴- در فضای تشنه و پرسشگر رسانه‌ای و عطش افکار عمومی برای یافتن روایت منصفانه، دو سویه و بی‌طرفانه از رخداد‌های سال ۸۸، متن آن رشته توییت با سرعت اعجاب‌آوری در رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های عمومی آزاد و فراملی بازتاب یافت. در عین حال دخل و تصرف‌ها و رمزگشایی‌های درست و غلطی از حروف اختصاری اسامی توسط برخی اشخاص و رسانه‌ها در آن متن صورت گرفت و تحلیل‌گران سیاسی بعضاً آن را بررسی و تحلیل و ارزیابی کردند. در پی اطلاع از وسعت گسترش این متن، این نگرانی برای من و دوستان نزدیکم پیش‌ آمد که نکند «شبهه‌ای» ایجاد شود که این متن، «اصل» یا «عین» مذاکرات است و موضوع دیگری در میان نبوده است. لذا ضروری دانستم که مجدداً به پاراگراف آخر آن رشته توییت متذکر شوم که این متن «برداشت» و «عباراتی تنظیم شده» از آن روایت است، نه «تمام» و «عین» آنچه که جناب آقای مهندس موسوی خواستار انتشار کامل آن شده‌اند. روشن است، آنچه همه ما منتظر انتشار بی‌کم و کاست آن هستیم و مطالبه جناب آقای موسوی است و می‌تواند بسیاری از ابهامات باقی مانده از آن روزها را پایان بخشد. «نوار کامل مذاکرات ۸۸» است.

۵- این سخن، مختص دوران قدیم است که «تاریخ را حکام می نویسند» و آنچه از گذشتگان به ما رسیده‌، نگارش «بفرمودهٔ» حوادث و رویدادها توسط ملازمان و موالیان و کاتبان آستان‌بوس و صلت‌گیر است.

در عصر فراگیری رسانه‌ها و تکثر منابع و رشد آگاهی‌های عمومی، ممکن نیست با روایت‌های یک‌سویه فضا را کدر و تار و غبار‌آلود نگاه داشت.

ما هنوز حرف‌ها و سخن‌های بسیاری در خصوص آشوبناک‌ترین برهه سه دهه اخیر داریم که بنا بر مصلحت یا محدودیت و فشارهای پیدا و پنهان، ناگفته باقی مانده است. و پیش و بیش از ما رهبران مظلوم جریان اصلاحات و محصورین ثلاثه عزیز ما حرف‌ها و سخن‌های فراوان ناگفته بسیارتر دارند و دور نیست که تاریخ، صادقانه نشان دهد که «ایُّ منقلب ینقلبون»

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان

هزار باده ناخورده در تن تاک است

۶- أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ”

#مذاکرات۸۸ روی بورس توییتر

واکنش روزنامه‌ی جوان به توییت سعید شریعتی درباره‌ی مذاکرات۸۸

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سه میلیون چیه …. سی میلیون توئیت زدن! اصلن ۸۰ میلیون زدن.
    … میرحسین اگر طرفدار داشت که الان تو حصر نبود طرفداراش باید میریختن درش می آوردن…. شادی توام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا