خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موج مثبت مجلس به رای اعتماد فرهادی

روند اعلام حمایت ها و پیش بینی مثبت نسبت به کسب رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم از مجلس ادامه دارد.
به گزارش انصاف نیوز، روزنامه ایران در مقاله ای به قلم ابراهیم بهشتی نوشت: از زمان معرفی دکتر محمد فرهادی به مجلس اظهار مخالفت جدی از سوی نمایندگان مجلس دیده نشده و حتی چهره های برجسته مخالف وزرای پیشنهادی قبلی هم از کارنامه و سابقه اجرایی و مشی اعتدالی وی دفاع کرده اند. به نظر می رسد اجماع نسبی در بهارستان ایجاد شده تا داستان دنباله دار انتخاب وزیر علوم را پایان بخشد و دکتر فرهادی را راهی کابینه کند. چنانچه اعلام حمایت ها از وزیر پشنهادی محدود و منحصر به نمایندگان یک فراکسیون خاص نیست و هر دو فراکسیون اکثریت و اقلیت را شامل می شود. پایگاه اطلاع رسانی مجلس (خانه ملت) با اشاره به دعوت هر دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان از وزیر پیشنهادی احتمال داده که نشست مشترکی با حضور اعضای دو فراکسیون و دکتر فرهادی در روز سه شنبه تشکیل شود.
بر اساس دستور کار مجلس روز چهارشنبه برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم جهت اخذ رأی اعتماد بررسی می شود.
با این حال برخی خبرهای غیر رسمی و شنیده ها در راهروهای مجلس حاکی از آن است که اقلیت مخالف دولت درصدد هستند تا فضای مجلس را به گونه ای مدیریت کنند که دکتر فرهادی رأی بالایی نگیرد. این طیف از نمایندگان مجلس که عمدتاً عضو یا همسو با جبهه پایداری هستند و رأی اعتماد به دکتر فرهادی را حتمی می دانند، در پی آن هستند که آرای وزیر پیشنهادی اصطلاحاً «لب مرزی» شود تا با شرط گذاری هایی که در روند رایزنی ها و صحن علنی می کنند، بتوانند در روزهای آینده اهداف خود در وزارت علوم را بهتر دنبال کنند. 
حمایت مشروط کمیسیون آموزش از فرهادی
حضور دکتر فرهادی در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از اتفاقات روزهای گذشته بود. قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش درباره این جلسه به فارس گفت: وزیر پیشنهادی علوم در این جلسه عنوان تیم خودش را برای اداره وزارت علوم دارد و از افرادی استفاده می کند که نظام، انقلاب و رهبری را قبول داشته و در جهت مصالح آموزش عالی کشور حرکت کنند. جعفری تصریح کرد: وزیر پیشنهادی علوم عنوان کرد که تهیه سند تحول در نظام آموزش عالی در دستورکار وی است و موضوع بورسیه ها نیز با نظارت کمیته منتخب کمیسیون آموزش مجلس به طور عادلانه مورد رسیدگی قرار گیرد.
نماینده بجنورد تأکید کرد: کمیسیون آموزش مجلس موافقت مشروط خود را با وزارت محمد فرهادی اعلام می کند و چنانچه وی به قول های خود عمل کند، مخالفتی با وی نخواهد داشت.
با وجود این فضای حاکم بر مجلس بر وفق مراد تندروها و مخالفان دولت نیست. چنانچه پیش از این سید محمد سادات ابراهیمی عضو فراکسیون رهروان ولایت به خبرنگار «ایران» گفته بود که اکثریت مجلس با شرط گذاری های اقلیت پایداری برای وزیر پیشنهادی همراهی نخواهد کرد. چنانچه انتظار می رود فراکسیون رهروان ولایت به عنوان فراکسیون اکثریت بر خلاف موارد قبلی در مورد دکتر فرهادی به جمع بندی مشخص خواهد رسید و از او اعلام حمایت خواهد کرد. 
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس و از اعضای برجسته فراکسیون رهروان هم پیش بینی کرده است که مجلس روز چهارشنبه به وزیر پیشنهادی علوم رأی اعتماد می دهد.
دیگر نمایندگان هم در اظهار نظرهای خود بی حاشیه بودن، سابقه مدیریتی، توانمندی ها و صلاحیت و سابقه انقلابی دکتر فرهادی را یادآور شده و پیش بینی می کنند که فرهادی رأی اعتماد خواهد گرفت.
فضای مجلس نسبت به فرهادی مثبت است

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را فردی فعال و تلاشگر توصیف کرد و گفت: فرهادی با وزارت علوم آشنایی کامل و خوبی دارد و هنگام مسئولیت در این وزارتخانه و همچنین وزارت بهداشت مثبت عمل کرد. «محمدعلی پورمختار» در گفت و گو با ایرنا فضای کلی مجلس را نسبت به وزیر پیشنهادی علوم مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: احتمال رأی آوردن دکتر فرهادی وجود دارد.
فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون اصولگرایان در همین باره به ایرنا گفت: با روحیه ای که از محمد فرهادی گزینه دولت برای تصدی وزارت علوم سراغ دارم، او رأی اعتماد لازم را از مجلس خواهد گرفت. وی ادامه داد: از دید مجلس فرهادی نسبت به گزینه های پیشین دولت برای وزارت علوم مناسب تر است و فکر می کنم دولت و مجلس در خصوص وی به همگرایی خوبی رسیده اند. محمود نگهبان سلامی، دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس هم در همین باره به ایسنا گفت: دکتر فرهادی تجارب ارزشمندی در عرصه وزارت بهداشت و آموزش عالی دارد. نظر نمایندگان و واکنش آنها پس از قرائت نامه معرفی وزیر پیشنهادی در مجلس مثبت بود. به گفته وی فرهادی از روحیه اعتدال و همگرایی برخوردار است.
ناصر عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس نیز با محتمل دانستن رأی اعتماد مجلس به فرهادی گفت: با توجه به سوابق اجرایی آقای دکتر فرهادی و اینکه ایشان در دولت فعلی هم مسئولیت جمعیت هلال احمر را بر عهده دارند احساس می کنم فضا به نفع ایشان است و ما امیدواریم مجلس رأی خوبی به ایشان بدهد بویژه اینکه مدتی است وزارت علوم وضعیت مشخصی ندارد و با سرپرست اداره می شود و ادامه این روند به صلاح نیست.
بدین ترتیب اظهار نظرهای موافقان و مخالفان دولت در مجلس بیانگر آن است که دکتر فرهادی رأی اعتماد خواهد گرفت. منتها به نظر می رسد محل اختلاف و بحث بین این دو گروه تعداد آرای وزیر پیشنهادی باشد. آیا فرهادی هم همانند برخی وزرای دیگر دولت که در ابتدای راه آرای خیره کننده ای گرفتند می تواند رأی اعتماد بالای 200 نماینده را اخذ کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا