خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به بهانه گرامی داشت روز پرستاری

اکرم عاشق حسینی، پرستار، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز به بهانه گرامی داشت روز پرستاری نوشت:

هر سال به مناسبت میلاد بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت زینب (س) در روز پرستار جشن‌ها و مراسم‌های متعددی در تجلیل و تقدیر از مقام والای پرستاری برگزار می‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از اهداف اصلی بزرگداشت روز پرستار و معرفی پرستار نمونه ایجاد تقویت انگیزه مثبت در این قشر زحمتکش و تلاشگر در راستای ارتقاء کیفی خدمات به بیماران و دردمندان است و بدون تردید تحقق این مهم جزء با رعایت انصاف و عدالت و پرهیز از هرگونه سلیقه گرایی و ملاحظات غیر حرفه‌ای امکان پذیر نخواهد بود.

با توجه به عدم شفافیت یا به تعبیری مهم بودن انتخاب پرستار نمونه بستری نامناسب را برای سلیقه گری و اعمال نظرات شخصی را در برخی موارد به دور از انصاف و عدالت فراهم می‌آورد و به هیچ عنوان با رسالت ذاتی تجلیل و قدردانی مقام والای این قشر فداکار و زحمتکش و ارزشمند جامعه سازگاری ندارد.

هرچند در شرایط دشوار کنونی از لحاظ وضعیت اقتصادی، شرایط سختی کار، کمبود و تعدیل نیرو انسانی، تنزل اجتماعی جایگاه پرستاری و… تک تک پرستاران کشور نمونه، نه در روز پرستار بلکه در تمامی ایام سال هستند ولی به نظر می‌رسد هر گونه مطالبه‌گری و فعالیت مدنی در جهت احقاق حقوق این قشر زحمتکش و یا نقد و انتقاد از عملکرد نا موفق مسوولان به استناد قانون نانوشته شانس انتخاب بعنوان نمونه به حدود صفر کاهش می‌دهد.

انتقاد سازنده، مطالبه گری قانونی، فعالیت‌های اجتماعی در راستای ارتقاء فرهنگ مدنی، وجدان کاری و……. می‌تواند شاخص‌های مفیدی در کنار مهارت‌های حرفه‌ای، همکاری گروهی، آموزش، نظم انضباط کاری، سابقه کار، رضایتمندی مسوولین درانتخاب پرستار نمونه مورد ارزیابی قرار گیرد.

در این مراسم‌ها همه صحبت‌ها در راستای اهمیت حرفه پرستاری و زینب وار بودن پرستاران که از نظر تحمل و مصیبت کش بودن شبیه حضرتش هستند و فرشته‌های زمینی و… خواهند بود.

از نگهبان دم در تا خدمات بخش در روز پرستار مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و همه رسانه‌ها پر از سخنان مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) و ائمه اطهار در مورد پرستاری می‌شود.

حال سؤال این است؛

مسوولان محترم بارها و بارها بمناسبت این روز خجسته (میلاد حضرت زینب «س») و روز پرطمطراق پرستار! در مصاحبه‌ها و تریبون‌های مختلف چه چیزی برای گفتن خواهند داشت و از کدام وعده و وعیدهای رنگارنگ پرده برداری خواهند کرد؟!

از قوانین خوش آب و رنگی که برای پرستاران فقط روی کاغذ تصویب شده و از اجرا آن خبری نیست؟

از قوانینی که به صورت گزینشی، ناقص و یا حتی بی اثر، اجرا می‌شود، لب به سخن خواهند گشود؟

از وعده‌ی شیرین سال‌های قبل و زدن رکورد پرداخت کارانه‌های پرستاری با 6 ماه تأخیر، گفتار خواهند داشت؟

از تحمیل اضافه کارهای که پا به پای تورم در کشور سوار بر شیب نمودار سعودی شده است، خواهند گفت؟

از انبوه بیماران و کارهای خارج از شرح وظایفی که به میمنت طرح تحول سلامت! بر دوش پرستاران نهاده‌اند، چگونه خواهند گفت؟

چه توجیهی برای قانون بهره وری و بخشنامه‌های آن خواهند داشت!؟ عنوان کسر کار در لیست پرستاری که اضافه کاری هم داشته است را چگونه پاسخ خواهند داد!؟

برای عدم اجرای قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران که سالها از تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و همچنان خاک می‌خورد را چگونه توجیه خواهند کرد!؟

از کمبود شدید پرستار در بیمارستانها و خیل عظیم پرستاران بیکار و همچنین فارغ التحصیلان پرستاری در صف طرح یادی خواهند کرد یا خیر!؟

از سختی و مرارت‌های شبانه روزی شغل پرستاری و خدماتی که با جان و دل به بیماران و دردمندان ارائه می‌دهند ولی کام فرد دیگری با حداقل حضور بر بالین و حداکثر جلوه گری ثبت و ضبط و محاسبه می‌شود، سخنی به زبان خواهند راند؟

یا فقط بار دیگر به روال سالهای قبل تنها از تقدس پرستاری و نجابت و صبر زینب گونه و تحمل سختی‌های کمرشکن پرستاری زیر بار بی عدالتی‌های نهادینه شده لب به سخن خواهند گشود!؟

یا با توجیه و ارتباط شرایط خاص کشور و تحریم و اوضاع اقتصادی کماکان دیوار کوتاه‌تر از پرستار برای توصیه به بردباری و شکیبایی نخواهند یافت!؟

و یا از تربیت دانشجو پرستاری در دانشگاههای خصوصی و پولی و غیر انتفاعی و پردیس و پیام نور و…. که میلیون‌ها فارغ التحصیل تحویل جامعه می‌دهند و ثروتهای عظیم انباشتند اما در قبال سلامت و از همه مهمتر آینده این دانش آموختگان هیچ تعهدی نداشته و ندارند. (به کیفیت آموزش آنها کاری ندارم که اظهرمن الشمس است) سخن خواهند گفت؟

ویا پرستار چون پرستار است، باید همواره زینبی باشد که تحت هر شرایطی بار مشکلات و کاستی‌ها و نابسامانیهای کشور را علی الابد بر دوش داشته باشد و تنها چشم به اجر اخروی داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا