خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شایعه‌سازان علیه ظریف چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

روزنامه ایران نوشت: ‘جواد ظریف’ وزیر امورخارجه هنوز از هند بازنگشته است که برنامه او برای سفر به عراق اعلام می‌شود. واقعیتی که نشان می‌دهد محمدجواد ظریف به همان قوتی که مدیریت سیاست خارجی کشور را به دست گرفت برای تحقق منافع ملی و مقابله با تحریم‌ها از طریق رایزنی با کشورهای مختلف تلاش می‌کند.

تنها نکته تعجب‌برانگیز در چنین شرایطی انتشار شایعات عجیبی در دو روز گذشته بود که از استعفای ظریف به دلیل خروج از برجام حکایت داشت، شایعه‌ای که از شامگاه چهارشنبه در شبکه‌های مجازی مطرح شده بود.

نخستین بار حسن محمدی، سردبیر سایت امید هسته‌ای در توییتر خود نوشت: «شنیده‌هایی فراتر از شنیده، حکایت از استعفای محمدجواد ظریف دارد که دو روز پیش تقدیم رئیس جمهور کرده است.» این شایعه اما عصر پنجشنبه با توئیتی از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری قویاً تکذیب شد. واعظی در آن توئیت نوشت: «خبر استعفای دکتر ظریف و خروج ایران از توافق برجام که به طور هم زمان منتشر شده‌اند، هر دو دروغ و مشتمل بر اهدافی مغرضانه و ضد منافع ملی هستند. لازم است رسانه‌ها نسبت به نشر اخبار مشکوک این چنینی هوشیار و محتاط بوده و خدای نکرده تریبون و بلندگوی دشمنان داخلی و خارجی ملت نشوند.»

علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز خروج ایران از برجام و استعفای ظریف را تکذیب کرده و گفت: «یک جریان مشکوک با یک طراحی پیچیده از غیبت ظریف به سبب سفرش در هند برای جا انداختن شایعه خروج ایران از برجام و استعفای وزیر خارجه استفاده کرده است.»

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی هم شامگاه پنجشنبه در این باره گفت: «اخبار و مواضع شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن صرفاً از سوی سخنگوی این نهاد اعلام می‌گردد و هرگونه اطلاع‌رسانی خارج از مسیر ذکر شده ضمن آن که مورد تأیید نیست، اقدامی خلاف قانون محسوب می‌شود.»

با وجود این موضعگیری‌ها و تکذیب‌های انجام شده جریان تندرو مخالف برجام نه تنها بر موج انتشار این شایعه افزودند که به نحو ویژه‌ای از آن استقبال کردند. از جمله حمید رسایی در توئیتر خود با توصیف پذیرش استعفای ظریف به «تنها شوک تأثیرگذار» مدعی شد که اروپا و امریکا برای برجا ماندن برجام روی ماندن ظریف حساب باز کرده‌اند.

موضعگیری و استقبال منسوبان به جریان منتقد دولت و مخالف برجام از این شایعه به نحوی بود که برخی رسانه‌ها در تحلیل‌های خود به گمانه‌زنی‌ها درباره آینده سیاسی ظریف اشاره کردند. گمانه‌زنی‌هایی که با محوریت حضور احتمالی ظریف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده بود و البته با این واکنش قاطع خود او مواجه شد که گفت: «به سیاست داخلی علاقه‌ای ندارد و حاضر است حتی سند محضری بدهد که در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد.»

ظریف با وجود همه این شایعات به وظیفه‌اش به عنوان وزیر امور خارجه ادامه می‌دهد. پس از سفر به هند که در رأس هیأت سیاسی – اقتصادی و با هدف تسهیل مراودات تجاری از جمله فروش نفت به این خریدار عمده نفت ایران انجام شد حالا او قرار است عازم عراق باشد و مأموریتی مشابه را انجام دهد. شاید بر همین اساس است که طیف دیگری از تحلیل‌ها نیز شایعه استعفای او و خروج ایران از برجام را تلاش برای ملتهب کردن بازارهای مالی ایران و ایجاد مشکل پیش پای دولت ارزیابی کردند.

حسن محمدی، فعال رسانه‌ای که اولین توییت درباره استعفای ظریف را منتشر کرده بود اما در گفت وگو با «ایران» بر موضع خود اصرار و این پرسش را مطرح کرد که چرا وزارت امور خارجه به این شایعه واکنش نشان نداده است؛ پرسشی که در پیگیری «ایران» از منبع آگاه وزارت امور خارجه ضمن تکذیب استعفای ظریف، این گونه پاسخ گرفت: «به چنین ادعاهایی به دلیل تکراری بودن و دامن نزدن به هدف‌هایی که یک جریان خاص دنبال می‌کنند، واکنش نشان نمی دهیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا