خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش بلومبرگ از جایگزینی اقتصادهای نوظهور با آمریکا و اروپا

اقتصادهای نوظهور تا سال ۲۰۳۰ جای آمریکا و اروپا را به عنوان بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی خواهند گرفت.

به گزارش سیتنا به نقل از بلومبرگ، بانک استاندارد چارترد بریتانیا طی گزارشی می‌گوید که اقتصاد چین تا سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد شد و آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت و در چشم‌انداز ۲۰۳۰، هند نیز از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

این گزارش، چشم‌اندازی از تولید ناخالص داخلی ده اقتصاد بزرگ دنیا تا سال ۲۰۳۰ را منتشر کرده است که بر اساس برابری قدرت خرید (دلار بین‌المللی) محاسبه شده است.

تولید ناخالص داخلی معمولا با دو شیوه انجام شود. شیوه اول تبدیل ارزش تولیدات داخلی و خدمات به دلار آمریکا و شیوه دوم که دقیق‌تر است و با واقعیت همخوانی بیشتری دارد، محاسبه تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید است، به این خاطر که برای نمونه، ارزش یک کالای به‌خصوص لزوما در چین و آمریکا برابر نیست.

بر اساس این گزارش که خبرگزاری بلومبرگ نیز پوشش داده است، چین تا سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد شد و آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت و در چشم‌انداز ۲۰۳۰، هند نیز از آمریکا پیشی خواهد گرفت و اندونزی وارد فهرست پنج کشور بزرگ اقتصادی جهان خواهد شد.

این گزارش می گوید که در دهه پیش رو سهم کشورهای پیشرفته و اقتصادهای نوظهور از تولید ناخالص جهانی با جمعیت آنها در تناسب خواهد بود.

رشد سالانه اقتصادی هند در دهه آتی به طور متوسط ۷.۸ درصد و این شاخص برای چین ۵ درصد خواهد بود. سهم آسیا از اقتصاد جهانی از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲۸ درصد در سال گذشته رسیده و تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ درصد اوج خواهد گرفت که با کل اقتصاد آمریکا و اروپا برابری خواهد کرد.

آن چه در گزارش استاندارد چارترد جلب توجه می کند، قرار گرفتن ترکیه و مصر میان ده اقتصاد بزرگ جهانی و حذف شدن بریتانیا از این فهرست در چشم انداز سال ۲۰۳۰ است.

بریتانیا هم اکنون پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است.

اوج گرفتن اقتصاد ترکیه و مصر در حالی است که تولید ناخالص داخلی هر دو کشور در ابتدای دهه جاری میلادی کمتر از ایران بود. آمارهای بانک جهانی و پیش‌بینی صندوق بین المللی پول از حجم و رشد اقتصادی این کشورها تا سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شده است و نشان از رشد این کشورها دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا