خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه کسانی از پرایوت نامبر استفاده می‌کنند؟

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: چند هفته‌ی پیش یک روز ظهر تلفن همراهم زنگ خورد، صفحه‌ی گوشی را نگاه کردم. شماره‌ای نیفتاده بود و عبارت private number  (شماره‌ی خصوصی) نوشته بود. بعد از کمی تعلل تماس را پاسخ دادم. از حراست وزارت ارتباطات برای تنظیم یک قرار  مصاحبه تماس گرفته‌ بودند. نفس راحتی می‌کشم اما دیدن این عنوان هزاران سوال را در ذهنت ایجاد ‌می‌کند اینکه چه کسی است؟ از کدام نهاد تماس گرفته‌اند؟ آیا باید پاسخ بدهم یا خیر؟ آیا مخاطب حق ندارد که بداند چه کسی با او تماس گرفته است؟ این کار از نظر اخلاقی درست است؟ چه نهادهایی می‌توانند از پرایوت نامبر استفاده کنند؟ آیا نظارتی بر استفاده از شماره‌های خصوصی در کشور وجود دارد یا خیر؟

خبرگزاری ایسنا در تاریخ 2 اسفندماه 1396 در گزارشی نوشته بود: «ظاهرا برای دریافت شماره‌های ناشناس، بالاترین مقام دستگاهی که تقاضای شماره ناشناس دارد، یعنی وزارتخانه یا نهادهای نظامی و انتظامی با بالاترین مقام وزارت ارتباطات نامه‌نگاری کرده و در صورتی که نیاز به شماره ناشناس محرز شود و تشخیص دهند که نیاز به شماره‌هایی وجود دارد که شناخته نشوند، آن شماره را به اصطلاح پرایوت‌ می‌کنند. بنابراین بعید است که افراد شخصی و شرکت‌ها چنین شماره‌ای داشته باشند و حتما کسانی که ضرورت دارد شماره‌هایشان دیده نشود، دارای پرایوت نامبر خواهند بود.»

از طرف دیگر برخی ممکن است تصور کنند پرایوت نامبرها تنها در ساعات خاصی از روز قابلیت تماس گرفتن دارند، در صورتی که این شماره‌ها ۲۴ ساعته بوده و مختص ساعات کاری و اداری نیستند. بنابراین ممکن است از آن نهاد یا سازمان که دارای پرایوت نامبر است، هر ساعتی از شبانه‌روز تماس گرفته شود.

انصاف نیوز در این باره با کامبیز نوروزی و بهمن کشاورزی دو حقوقدان و همچنین محمدرضا بیدخام، مدیرکل روابط عمومی مخابرات گفت‌وگویی کرده است که در ادامه‌ می‌آید:

بهمن کشاورز: حق استفاده از پرایوت نامبر منحصر به وزارتخانه‌های خاصی شود

بهمن کشاوز با بیان اینکه یک زمانی هرکسی حق داشت که از مخابرات بخواهد به او پرایوت نامبر  بدهند، گفت: اما بعد از چند وقت دیگر اجازه‌ی این اتفاق داده نشد و من هم دلیل این ممانعت را نمی‌دانم.

کشاورز در گفت‌وگو با انصاف نیوز، در پاسخ به این سوال که «آیا استفاده از پرایوت نامبر برخلاف حقوق شهروندی است؟» گفت: «از لحاظ امنیت در ارتباطات تلفنی این فرمایش درست است و باید مخاطب بداند چه کسی با او تماس گرفته است. این‌ حق را باید به وزارتخانه‌های خاصی منحصر کرد.

من فکر می‌کنم تنها وزارت اطلاعات می‌تواند از پرایوت نامبر استفاده کند. سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها کار مخفیانه‌ای ندارند که بخواهند از این شماره‌های خصوصی استفاده کنند و با قانون آزادی انتقال اطلاعات هم‌ مغایر است. برای اینکه اظهار نظر دقیقی دراین باره کنیم باید ضابطه‌ی حاکم بر این قضیه را مطالعه کنیم.»

وی همچنین درباره‌ی سوءاستفاده‌ها از این امکان نیز گفت: «امکان سوءاستفاده از این پرایوت نامبرها وجود دارد. شاید از خارج و یا داخل کشور تماس گرفته باشند و بهتر است وقتی شماره را نمی‌شناسی پاسخ هم ندهی.»

کامبیز نوروزی: مقررات اعلام‌شده‌ای در این باره وجود ندارد

کامبیز نوروزی با بیان اینکه وقتی از پرایوت نامبر به شما زنگ می‌زنند فکر می‌کنید که از یک مکان امنیتی تماس گرفته‌اند، گفت: «تاجایی که من‌می‌دانم مقررات اعلام‌شده‌ای در اینباره وجود ندارد.»

نوروزی در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: «این کار را باید وزارت ارتباطات انجام دهد. برای هر اداره‌ای این امکان نمی‌تواند صورت گیرد. در حال حاضر در سیستم مخابرات ایران شماره‌هایی که زنگ می‌زنند روی کالر آیدی نمایش داده می‌شود.

بعضی از دستگاه‌ها با همکاری وزارت ارتباطات کاری می‌کنند که شماره‌ی تلفن آنها منعکس نشود. درواقع این وزارتخانه‌ها از چیزی که برای همگان هست مستثنی هستند و در اموری که لازم است استثتائاتی قائل شد باید حداقل استثنا را قائل شویم.

سازمان‌های امنینی با ملاحظه‌هایی مواجه‌ می‌شوند که شماره‌هایشان شناسایی نشود، اما نامشخص بودن شماره‌ی تلفن چیزی را حل نمی‌کند و اهمیتی هم ندارد؛ به هر حال یک شماره تلفن است و حتی اگر شماره مشخص باشد اثری بر مخاطب یا سازمان نمی‌گذارد.

دستگاه‌های خاصی سال‌ها است که شماره‌هایشان خصوصی است، در نتیجه مخاطب متوجه نمی‌شود که از کجا با او تماس گرفته‌اند. اینگونه مخاطب در تردید است که آیا از سارمان‌های امنیتی با او تماس گرفته‌اند یا کسی است که می‌خواهد از او سو استفاده کند؟ این یکی از مشکلات این قضیه است.

طبیعت کار سیستم‌های امنیتی پنهانی است اما در شرایطی که فرد از داخل احضار می‌شود چه لزومی به پنهان کاری وجود دارد؟»

روابط عمومی مخابرات: پرایوت نامبرها در حال حذف شدن هستند

مدیرکل روابط عمومی مخابرات استان تهران با بیان اینکه برای رعایت حقوق شهروندی پرایوت نامبرها درحال حذف شدن هستند، گفت: «تاجایی که من می‌دانم یک مصوبه وجود دارد که براساس آن مصوبه به ارگان‌های خاص با درخواست بالاترین مقام‌هایشان، پرایوت نامبر داده می‌شود، مثلا باید وزیر یک وزارت‌خانه این درخواست را داشته باشد.»

محمدرضا بیدخام در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: «پرایوت نامبرها بسیار محدود هستند.  اگر مساله‌ی خاصی به وجود بیاید از پرایوت نامبر استفاده می‌کنند. مثلا مجرم‌ها ممکن است که جواب تلفن را ندهند به همین دلیل برای تماس با آن‌ها از پرایوت نامبر استفاده می‌شود.»

بیدخام در پاسخ به این سوال که آیا غیر از راه‌های مرسوم راه دیگری برای داشتن پرایوت نامبرها وجود دارد، گفت: «هیچ راه غیرقانونی برای گرفتن پرایوت نامبر وجود ندارد، فقط برای افرادی با شغل‌های خاص این استثنا وجود دارد. پرایوت نامبر برای افراد، مقامات، دستگاه‌های خاص است تا وقتی که با کسی تماس می‌گیرند شماره‌ی آنها لو نرود؛ بسیار هم محدود است و حتی فقط با پرایوت نامبر باید با افراد خاصی تماس گرفت.»

مدیر کل روابط عمومی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال از این پرایوت نامبرها سوءاستفاده شده است یا نه، گفت: «تا به حال گزارشی درباره‌ی سوءاستفاده وجود نداشته زیرا در دست افرادی خاص است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تو کشورهای خارجی هر شهروندی حق داره شماره خصوصی داشته باشه، تنها کشوری که این حق به شهروندانش نمی ده، ایرانه !!!
    اونم احتمالا به خاطر همین خبرسازی هایی که شما انجام می دهید.
    بی زحمت با یک سرچ ساده میتوانید اطلاع بیشتری در این زمینه پیدا کنید .

    44
    29
    1. سلام.يه افرادي جديدن با اين خطاي خصصوصي مزاحمت ايجاد ميكنن بايد كجا شاكي شد راهنمايي لطفا

      63
      15
      1. امروز از privat number با من تماس گرفتم اومدم جواب بدم ،جواب ندادم حالا چی میشه ؟از کجا تماس گرفتن ؟میشه جواب من رو بدهید.با تشکر

        51
        8
          1. در کانادا هرکی درخواست کنه همون لحظه براش تلفنی میفرستن چون من با دوستم قهر کرده بودم چندوقت پیش و بلاکش کردم و اون یک شماره شخصی خرید و درجا تماس گرفت با من خلاصه آشتی کردیم و گفت اینکارو کرده

            3
            1
  2. سلام شماره باید طوری طراحی شود شخص تماس گیرنده قابل ردیابی و تشخیص توسط دولت و ارگان ها باشد و برای افراد عادی در حالتی که مورد آزار و اذبن قرار گرفتند قابل پیگیری باشد و در غیر اینصورت چه اشکالی دارد من میخواهم با کسی حرف بزنم اما ایشان نمیخواهند شماره شخصی خود را در اختیار من بدهد
    قبلا کارم تعمییر و نصب نرم افزار بود و بهمین دلیل مشتری هامو از دست دادم
    کسی بخواهد اذیت کند سیمکارت بی نام و نشان با سی هزار تومان تو بازار هست

    12
    3
    1. سلام‌۲ دفعه ۹ صبح بامن تماس گرفتن ولی من خواب بودم‌اونمقع نگرانم‌الان چطور من پیگیرباشم به کجازنگ بزنم‌۲ روزه منتظرم زنگ نزدن هنوزبهم

      11
      1
      1. همین که 2 روزه زنگ نزدن و خودت هم تو خونه ای و تو گونی نیستی معنیش اینه که مورد مهمی نبوده
        وگرنه 2ساعت بعد از تماس تو گونی برده بودنت
        الان با من تماس گرفتن ریه هام وظایفشون و فراموش کردند
        طرف سلام و احوالپرسی مختصر کرد بعد گفت گویا اشتباه شماره گیری کردم
        منم گفتم احتمالا بله چون من حاج اقا که فرمودید نیستم ببخشید گفت و قطع کرد
        آخه جزو هیچ نوع از انواع حاج اقا دسته بندی نمیشم
        نه حج رفتم . نه روحانی ام . نه بازاری . نه سن بالا . نه مسول دولتی نه مداح و عیره
        هیچ فروم از مدلهای متتوع حاج آقایی با من منطبق نیست خوب

        10
        1
        1. من الان دوبار بهم زنگ زدن یکبار شنبه یکبار دو شنبه مورد مهمی بوده یا نه چون اصلا روز ها گوشیم زنگ نخورده دو بار زنگ خورد مورد مهمی بوده

  3. اولین بار اسم خط آزاد و پرایوت نامبر و این جور چیزها رو از زبون یه اطلاعاتی شنیدم،
    میگفت هر چقدر با این خط حرف بزنی رایگانه، چون اصلا” مخابرات اجازه نداره رووش نظارت کنه، به هر کی هم مزاحمی زنگ بزنی شمارتو نمی بینه، چون شماره اش برای کامپیوترهای داخل مخابرات تعریف نشده ست، منم فقط متعجب بودم و نگاهش میکردم،
    امروز یه تماس از یه private number داشتم، (:
    (منو یاد حرفهای اون اطلاعاتی انداخت)

    20
    8
  4. سلام مدتی هست که وقتی گزارش تماسهامو نگاه میکنم میبینم زده private number حتی میبینم چند دقیقه ام صحبت کردم ولی نمیدونم با کی میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    16
    4
    1. یا ساقی باید عوض بشه یا با تعویض پارک هم میتونیین بفهمین اون چه کسی بوده که داشتی باهاش حرف میزدی

  5. سلام امشب با تلفن سابق من که چند سالی هست روی تبلت پسرمه و کلی از دوستانم این موضوع را میدونن تماس پرایوت گرفته شده و به همسرم اطلاعات غلط و بدی در مورد من دادن
    واقعا خدا لعنت کنه آدمایی که اگر به ابزاری دسترسی دارن با زندگی و اعصاب مردم توی این شرایط بازی میکنن. اگر کسی میدونه اگر امکانش هست چطور میتونم این […] را پیدا کنم راهنماییم کنه

    20
    4
  6. با من هم امروز سه بار تماس گرفته شده و واقعا نگران شدم اگر کسی دلیلشو میدونه حتما بگه.

    13
    5
        1. هم ب من هم به مادرم با شماره شخصی هرروز زنگ میزنن
          به خواهرم با خط روسیه از واتساپ پیام دادن واقعا نمیدونم چخبره

    1. این شماره ها که تماس میگیرن معمولا از طرف پلیس یا پلیس راهور بابت مشکلی تماس میگیرن با خود من هم تماس گرفتند و اشتباهی تماس گرفته بودند

  7. یک سال پیش یکی از کارکنان رادیو بوققق با شماره خصوصی به من زنگ زد و منم جواب دادم ، در مورد ساخت برنامک های رادیویی بهم یک سری اموزش های فشرده داد که ممنونم ازشون ، نیم ساعت اموزش رایگان تلفنی که هیچ وقت نتونستم با اون استاد دوباره حرف بزنم و سوالاتمو بپرسم

    6
    4
  8. سلام
    امروز صبح از شماره خصوصی با بنده تماس گرفتن و بعد از احوالپرسی و معرفی خود بنام اداره اطلاعات شخصی بسیار مؤدبانه در مورد چند مسئله با بنده گفتگو و چند مورد را گوشزد کرد در صورتی که بسیار مردد بودم که جواب بدهم یا نه!

    10
  9. سلام
    با من از private number تماس گرفتند….بابت بدهی همراه اول و از شرکت مخابرات بود

  10. جواب ندین اصلا اگه از ارگان خاصی هم باشه مثلا شکایت هم باشه ابلاغیه از ثنا میاد

    6
    1
  11. سلام از وزارت اطلاعات هستش اگه شماره ای با عنوان شماره خصوصی تماس میگیره اگه جواب ندید ب خانوادتون ممکن زنگ بزنه و بگه با فلانی بگید بیاد اطلاعات.دلایل زیادی داره یکیش دوستی با جنس مخالف ووو.پس حتما پاسخ بدید قبل اینکه ب خانوادتون زنگ بزنن و ابروریزی بشه.میبرن اونجا ارشادتون میکنن و تذکر میدن و تعهد میگیرن ازتون.کاری ک بامن کردن

  12. امروز صبح با من تماس گرفتن با شماره خصوصی و گفتن از پلیس فتا هستن بیایین اونجا اسم شهر رو هم گفتن منم گفتن تا حالا اونجا نرفتم نمیشناسم با تعجب گفتن نمیشناسی بعدش بدون خداحافظی قطع شد

    1
    0
  13. سلام عرض ادب خسته نباشید
    ساعت 1:4 دقیقع ب من زنگ زدن سر کار بودم نمفهمیدم
    و باز کسی تماس نگرفتن این یعنی چی میشه ی توضیح بدید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا