خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل یک روزنامه‌ی بحرینی از سخنرانی ضد ایرانی پمپئو در قاهره

روزنامه «اخبار الخلیج» بحرین نوشت: مشخص بود که موضع آمریکا در قبال ایران، بزرگترین قضیه ای بود که مایک پمپئو در سخنرانی خود در دانشگاه آمریکایی قاهره به آن پرداخت؛ موضعی که در آن از مقابله با ایران و متحدانش در منطقه سخن گفت.

به گزارش  شفقنا، اخبار البحرین امروز(یکشنبه) در مطلبی با عنوان «سخنرانی پمپئو اعلام جنگ نیست»، همچنین نوشت: این موضع پمپئو در قبال ایران برخی نویسندگان عرب را واداشت تا موضع وی را اعلام جنگ علیه ایران ومتحدانش در منطقه بدانند در صورتی که این صحیح نیست و سخنرانی وی اعلام جنگ علیه ایران نیست. برای دانستن این موضوع فقط کافی است به این سوال پاسخ دهیم که چرا پمپئو سخنرانی را در چنین موقعیتی ایراد کرد؟ مگر چه اتفاقی افتاده است؟

«السید زهره» نویسنده این تحلیل افزود: پاسخ ساده است؛ آنچه وی را به این سخنرانی واداشت، تحولات اخیر است. منظور تحولاتی نظیر تصمیم ناگهانی خروج از سوریه و پیش بینی ها و نگرانی های ناشی از آن.

وی در ادامه نوشت: تصمیم ترامپ و اظهارات وی پس از آن که گفته بود سوریه دیگر جای ماندن نیست و اینکه برایش اهمیت ندارد که ایران در سوریه چه کار می کند، پیامدها و واکنش های منفی زیادی در سطوح مختلف در پی داشت؛ مواضع ترامپ و اظهاراتش در ابتدا این تصور کلی را مطرح کرد که تحولات منطقه دیگر برای دولت آمریکا مهم نیست و دیگر نمی خواهد نقش تاثیر گذاری در آن داشته باشد که قطعا طبیعی است چینن مواضع و اظهاراتی نگرانی شدید متحدان آمریکا در منطقه را نیز به همراه داشته باشد.

این روزنامه با اشاره به این موضوع در ادامه آورد: اگر چه متحدان آمریکا در منطقه به صورت علنی، نگرانی های خود نسبت به اظهارات ترامپ و اقدامات اخیر وی را ابراز نکردند اما طبیعی است که چنین تصمیمات و اظهاراتی، اعتبار آمریکا و میزان درستی اعتماد به این کشور را بویژه در خصوص مبارزه با ایران زیر سوال ببرد.

اخبار الخلیج با اشاره به اینکه بسیاری نیز اظهارات ترامپ را عقب نشینی از مواضع و سیاست علنی خود علیه ایران دانستند و عنوان کردند که این اقدامات به مثابه ترغیب ایران برای پیش برد اهداف خود نه تنها در سوریه بلکه در سراسر منطقه است، در ادامه نوشت: به دنبال همه این پیامدها و واکنش ها بود که باید سخنرانی پمپئو ایراد، و در آن چنین مواضعی تبیین می شد.

زهره در ادامه تاکید کرد: پمپئو در این سخنرانی می خواست به سادگی نگرانی ها را از بین ببرد و تشریح کند که مواضع و اظهارات اخیر ترامپ به معنای تحول یا عقب نشینی از سیاست های اعلام شده دولت این کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه به عبارت بهتر پمپئو در سخنرانی خود می خواست دو پیام را برساند، افزود: پیام اول برای متحدان آمریکا در منطقه بود و محتوای آن این است که دولت آمریکا از متحدان خود دست نمی کشد و تعهدات خود بویژه در خصوص مبارزه با ایران را تغییر نداده است. اما پیام دوم برای ایران بود و محتوایش این است که دولت ترامپ هرگز از قصد خود برای مقابله با ایران  دست برنداشته بلکه عزم آنها برای این مقابله دوچندان شده  است.

نویسنده در پایان تحلیل خود با اشاره به اینکه سخنرانی پمپئو در قاهره به هیچ وجه به معنای اعلام جنگ و یا امکان وقوع آن علیه ایران نیست، مدعی شد: چنین چیزی از تفکر ترامپ و به طور کلی دولت آمریکا به دور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا