خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر آیت‌الله جوادی آملی درباره‌ی اعتراض “جلیقه زردها”

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به حوادث و اعتراضات اخیر مردم فرانسه، ابراز داشت: رهبران الهی فرمودند ثروت جامعه به مثابه خون در پیکره جامعه است، خون باید طبق درخواست و قدرت هر عضو، به اندازه مناسب به آن برسد، ثروت اگر منحصرا در دست یک گروه خاصی باشد بقیه اعضای جامعه فلج خواهند بود و این فلج بودن گاهی به صورت شورش مردمی خود را نشان می دهد، انبیاء آمدند تا با ارائه برنامه و تنظیم اینگونه موارد، جلوی این نابسامانی ها را بگیرند.

به گزارش شفقنا، مرجع تقلید شیعیان در دیدار پروفسور هانری دولهوگ رئیس دانشکده الهیات کاتولیک پاریس و مدیر مرکز تعالیم علوم دینی مسیحیت به همراه پروفسور ونسان فرولدی مدیر روابط اسلام و مسیحیت شورای کاردینال فرانسه در سخنانی اظهار داشتند: این بزرگوارانی که از مسیحیت فیض بردند باید مستحضر باشند که پیام مشترک انبیاء یک چیز است و آن مساله توحید است؛ یعنی آفریدگار نظام هستی، پروردگار انسان و جهان و حسابرس همگان، خداست! خداوند نه در آفرینندگی و نه در پروراندن و نه در حسابرسی، شریک و همتایی ندارد.

او ادامه داد: عیسی مسیح(ع) همانند سایر انبیاء، مخلوق خداست و هیچ سهمی در این اضلاع سه گانه یعنی آفرینش، پرورش و حسابرسی جهان هستی ندارد، نه انبیاء قبل از مسیح(ع) و نه پیامبران بعد از او، هیچ یک سهمی در این اضلاع سه گانه نداشته اند.

آیت الله جوادی آملی به بحران انسان معاصر اشاره و تصریح کرد: درباره انسان آنچه در جهان کنونی به صورت یک غده بدخیم درآمده است همان بداخلاقی و غارتگری فرهنگی است، جهان را هیچ چیزی تهدید نمی کند مگر خود انسان.

او خاطرنشان ساخت: همه انبیاء مخصوصا انبیاء ابراهیمی آمدند تا ابدیت را در خاطر انسانها زنده کنند؛ انسان یک بدنی دارد که از خاک است و به خاک سپرده می شود و یک روحی دارد که نه از خاک است و نه به خاک بر می گردد، روح مجرد ما از زمین و زمان منزه است.

این مرجع تقلید ادامه داد: انسان بعد از مرگ ثابت می شود و نه ساکن، لذا روح انسان سال و ماه و خستگی بر نمی دارد، مثلاً اگر بگوییم عدالت زیباست! کسی نمی پرسد عدالت از زیبا بودن خسته نشد؟! انسان هم مانند عدل یک حقیقت جاودانه دارد.

او اذعان داشت: انسان در دنیا، هم جمعی زندگی می کند و هم اجتماعی اما بعد از مرگ زندگی جمعی هست اما زندگی اجتماعی نیست، این مطلب را قرآن چنین بیان کرد که همه انسان ها از ابتدای خلقت تا آخر، یکجا در صحنه قیامت جمع می شوند اما هر یک تنها زندگی می کنند، بنابراین هیچ کسی مزاحم دیگری نیست و از دیگری کمک نمی گیرد، این اصل کلی به ما می آموزاند که بین خود و خدای خود یک رهاورد جاودانه داشته باشیم که آن عقیده سالم و عمل صالح است و این دو عنصر را همه انبیاء به خوبی تبیین کردند.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: آنچه اکنون انسان و جامعه بشری را تهدید می کند فراموشی حقیقت خود انسان است، امیرالمومنین(ع) امام اول شیعیان فرمود من در شگفتم که مردم وقتی ابزار دستشان را گم می کنند آن را جستجو می کنند اما همین مردم، حقیقت خود را گم کرده اند و به دنبال آن نمی گردند و سراغ آن را از رهبران الهی نمی گیرند.

او با اشاره به حوادث و اعتراضات اخیر مردم فرانسه، ابراز داشت: رهبران الهی فرمودند ثروت جامعه به مثابه خون در پیکره جامعه است، خون باید طبق درخواست و قدرت هر عضو، به اندازه مناسب به آن برسد، ثروت اگر منحصرا در دست یک گروه خاصی باشد بقیه اعضای جامعه فلج خواهند بود و این فلج بودن گاهی به صورت شورش مردمی خود را نشان می دهد، انبیاء آمدند تا با ارائه برنامه و تنظیم اینگونه موارد، جلوی این نابسامانی ها را بگیرند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: انبیاء، صراط مستقیم هستند که راه را به انسان نشان داده اند، آنچه در جنگ جهانی اول و دوم رخ داد به سبب بیراهه رفتن ها و خروج از این راه مستقیم بود، آنچه امروز به عنوان جنگ های نیابتی رخ می دهد به دلیل بستن راه برگشت به صراط مستقیم است، آنچه امروزه نیز در فرانسه می گذرد که همه ما بابت آن متاسفیم، به دلیل این است که یه یک عده بیراهه رفته اند.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: اگر به رفتارهای عاقلانه رهبران الهی عمل بشود کدورت ها و تیرگی ها از آیینه دل ها زدوده خواهد شد و آیینه دل اسرار عالم را به انسان نشان خواهد داد، آنگاه انسان احساس نشاط و شادابی می کند و می یابد که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به درآمدن است و کسی که می میرد، مانند مرغی است که از قفس رها می شود، گرچه بدن زیر خاک می رود اما جان از خاک پاک می شود و ابدیت و رفاه را آنگاه احساس می کند و سفارش همه انبیاء مخصوصا حضرت مسیح(ع) و پیامبر گرامی اسلام(ص) در همین راستاست.

او همچنین در پاسخ به سوال ونسان فرولدی درباره سبک زندگی دینی بیان داشت: رها کردن دنیا و ترک دنیا روا نیست چون ما تا زنده هستیم مسئولیم، ما موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم اما هم آن محبت و هم این احسان، کار است برای یک نتیجه ای که آن نتیجه به دو بخش تقسیم می شود، تامین عدل اجتماعی در دنیا و سعادت ابدی در آخرت!

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: عمده مساله معاد است! اعتقاد به معاد بهترین مکتب آموزنده است، زیرا در قیامت همه، عقاید، خاطرات و رفتار خود را یکجا می بینیم و چنین عالمی برای ابد می ماند، حتی عشق به خدا و علاقه و خدمت به جامعه وسیله رسیدن به ندای الهی است، این یک اصل کلی است که به همه شئون ما احاطه دارد، چه دیگران ما را تشویق کنند و چه نکنند باید اینچنین باشیم، زیرا ما همیشه در مشهد و مرئای پروردگاریم و این کار و عقاید در درون ما و همسفر ابدی ما هستند.

او ادامه داد: انسان نتایج اعمال بد خود را به صورت مار و عقرب در قیامت خواهد دید، همه ما اوصاف جهنم را شنیده ایم اما هیزم جهنم را از جنگل نمی آورند، در قرآن کریم آمده است که هیزم جهنم خود ظالمان هستند و این آتش از درون می جوشد که از خدا مسالت می کنیم به برکت انبیاء الهی هیچ آتشی را روشن نکنیم و هیچ کسی را نسوزانیم و خود نیز نسوزیم! به امید عدل اجتماعی در دنیا و سعادت ابد در آخرت برای همه انسان های جهان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا