خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارتقا تقلبی رتبه‌ی برخی سایت‌های ایرانی با کد الکسا

سیتنا نوشت: سایت الکسا که به عنوان مرجع رتبه‌بندی وب سایت‌ها در ایران شناخته می‌شود سازوکاری را در اختیار وب‌سایت‌ها قرار داده است که به بهانه‌ی تحلیل دقیق تر داده‌ها، کاربران با ارسال حجم زیادی از اطلاعات برای این سایت، بتوانند رتبه‌ی بهتری را در آمار الکسا به دست آورند و این امر موجب مشکلات جدی در اکوسیستم وب ایران به شرح زیر شده است:

1. این خدمات به علت تحریم، صرفا به دامنه‌های غیر ir داده می‌شود و به همین دلیل سایت‌ها در حال کوچ از دامنه های ir به دامنه های دیگر برای بالا بردن رنک در الکسا هستند و هر روز دامنه های ir در حال افت بیشتر می‌باشند.

2. ارز قابل توجهی به این سایت صرفا برای بالا بردن فیک (تقلبی) رتبه پرداخت می‌گردد. (هر سایت حداقل ۱۵۰ دلار ماهانه و اعداد بسیار بالاتر برای سایت های پرترافیک).

3. حجم قابل توجهی از اطلاعات کاربران ایرانی در اختیار این شرکت آمریکایی قرار می گیرد. الکسا در قوانین استفاده از این کد آورده است که حتی فرم های پر شده توسط کاربران و تمامی اطلاعات شخصی قابل دسترس مانند آدرس، شماره تلفن، ایمیل و تمامی رفتارها و فعالیت های دیگر کاربران توسط الکسا و شرکت های همکارش مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

4. جابه جایی فاحش در رتبه‌ی الکسا در سایت هایی که از این کد استفاده کرده اند منجر به ضرر و زیان سایت هایی بسیاری در جذب تبلیغات شده استد.

5. تبلیغ دهندگان و معامله کنندگان بسیاری به علت اطمینان به رتبه‌ی سایت‌ها اقدام به ارایه‌ی تبلیغ و یا دریافت خدمات می‌کنند که نهایتا متضرر می‌شوند.

6. به راحتی امکان قرار دادن این کد دستکاری شده در جایی غیر از سایت موردنظر و ارسال ترافیک غیر واقعی بیشتر به منظور تقلب و بالا بردن دوچندان رتبه در الکسا فراهم شده است.

7. جهش رتبه‌ی الکسا قبل و بعد از استفاده از این کد به حدی است که اکوسیستم وب ایران دچار مشکل جدی در ارزیابی رتبه شده است.

با وضعیت کنونی، لزوم تدبیر برای مقابله‌ی مناسب با سرویس کد الکسا و برنامه‌ریزی جهت تولید سرویس ایرانی به عنوان متولی رده‌بندی وبسایت‌های اینترنتی جهت جلوگیری از خروج دیتا از کشور، استقبال صاحبان سرویس‌ها به دامنه‌های ir و نیز جلوگیری از ایجاد فضای ناسالم رقابتی و فرصت طلبی افراد سودجو ضروری به نظر می‌رسد.

تصویر زیر مربوط به قرار گرفتن کد الکسا در سایت ها است:

تصاویر زیر میزان چشم‌گیر تغییرات رتبه سرویس‌ها قبل و بعد از پرداخت هزینه ماهیانه به الکسا نشان می‌دهند.

تصویر زیر تحریم دامنه های IR را نشان می‌دهد.

تصاویر زیر مربوط به نحوه جمع آوری دیتای کاربران توسط سایت الکسا و اختیار قراردادن آن به شرکت های دیگر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. باسلام . بهتر بود “تقلبی” رو بیرون پرانتز و “فیک” رو داخل پرانتز می نوشتید. ضمن اینکه با وجود کلمه ی “تقلبی” نیازی به نوشتن “فیک” نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا