خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فروش نفت در بورس به قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار

نفت خام سبک ایران یک بار دیگر برای عرضه نفت در بورس انرژی آماده شد. قرار است اول بهمن ماه یک میلیون بشکه نفت به قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار به صورت ارزی یا ریالی به فروش برسد.

به گزارش ایسنا، بالاخره بعد از هفته‌ها قرار بر این شده که برای سومین بار نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شود.

آن طور که شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده دوشنبه (اول بهمن ۱۳۹۷) یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم‎های ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار به ازای هر بشکه عرضه خواهد شد.

در سومین دوره عرضه نفت خام سبک در بورس انرژی علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بین‎المللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا وجود دارد و همانطور که سابقا رئیس بورس انرژی اعلام کرده دوره تسویه حساب معاملات نسبت به دو دوره قبلی از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش یافته است.

این طور که اعلام شده مجوزهای لازم برای این عرضه از سران سه قوه بابت سه میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی اخذ شده و قرار است در این مرحله، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران برای عرضه در نظر گرفته شده و به تناسب فروش، نسبت به حجم عرضه در دوره‎های بعدی تصمیم گیری و اقدام شود.

به گزارش ایسنا، در ماه‌های گذشته دو بار نفت خام سبک در بورس انرژی ایران عرضه شده است. اوایل آبان ماه امسال برای اولین بار یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی روی میز معاملات قرار گرفت که قیمت پایه هر بشکه نفت در آن زمان حدود ۷۹ دلار بود. ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷ هم برای دومین بار نفت در بورس عرضه شد. آنگونه که در اطلاعیه عرضه آمده بود، قرار بر این بود که ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک برای عرضه روی تابلو معاملات برود که در نهایت قیمت هر بشکه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در دومین عرضه ۶۴.۹۷ دلار معامله شد؛ بدین معنا که نفت بورسی در این مدت حدود ۱۰ دلار نسبت به اولین دوره تعدیل شد.

سابقا اعلام شده بود که نفت خام ۲۰ درصد به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی به طور آزمایشی در بورس عرضه شود، اما به تازگی شاپور محمدی – رئیس سازمان بورس اوراق بهادار – درباره‫‫ احتمال مجدد عرضه نفت در بورس ‬‬انرژی اعلام کرده بود که ” با وزارت نفت در این مورد مذاکره شده‌ که نفت به صورت کاملا ریالی در بورس عرضه شود و هر زمان که وزارت نفت بگوید آمادگی عرضه نفت در بورس را داریم”.

تعدادی از کارشناسان به عرضه ریالی نفت در بورس نقد دارند و معتقدند این کار مصداق خروج ارز از کشور است و با سیاست های کلی اقتصاد ایران در تناقض است. آن ها می‌گویند باید روالی یکنواخت را برای تمام کالاهای صادراتی در پیش گرفت یعنی اگر نفت می تواند به صورت ریالی صادر شود و ارزی بابت صادرات آن به کشور میاید کالاهای کم اهمیت تر نیز به طریق اولی می‌توانند به صورت ریالی صادر شوند و ارز آوری نداشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا