خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حسین انصاری راد: باید مجلسی شکل بگیرد که محصول اراده مردم باشد

آرمان ملی نوشت:

 با توجه به اتفاقاتی که در سال1401 رخ داد و چالش‌هایی که امروز در کشور وجود دارد چه چشم‌اندازی را برای سال جاری متصور هستید؟
 بنده در سال گذشته سه نامه سرگشاده خدمت مسئولان کشور نوشتم و در این نامه‌ها تأکید کردم که ما حق نداریم اصول اسلام را فدای فروع آن کنیم. براساس آموزه‌های اسلامی هر تکلیفی سه شرط دارد. نخست شرط امکان است، دوم اینکه نباید مفسده داشته باشد و سوم اینکه نباید در تعارض با اهم و اساس قرار داشته باشد. همین اتفاق درباره مرحوم مهسا امینی رخ داد. اتفاقی که پیامدهای منفی زیادی برای کشور به همراه داشت. این وضعیت نشان می‌دهد که برخی از مدیریت‌ها و تصمیمات جاری کشور ناراضی هستند و به دنبال اصلاح این وضعیت هستند. مردم چشم به انتخابات دارند و فكر می‌کنند با برگزاری انتخابات و افراد اصلح می‌توان در شرایط جامعه تغییر ایجاد کرد. این وضعیت تا سال1396 نیز وجود داشت و در این سال مردم به صورت گسترده در انتخابات شرکت کردند و با رأی به آقای روحانی به دنبال تغییر در وضعیت مدیریت کشور بودند. با این وجود همه وعده‌ها و شعارهایی که در این زمینه داده می‌شد بر زمین ماند. آقای عراقچی و روحانی به صراحت عنوان کردند که شرایط برای احیای برجام وجود دارد و در کمتر از24 ساعت می‌توان به این مهم دست پیدا کرد. این در حالی است که برجام همچنان به عنوان یک مشکل برای کشور وجود دارد. واقعیت این است که در چنین شرایطی اگر من به جای آقای روحانی بودم استعفا می‌دادم و به مردم می‌گفتم که عده‌ای اجازه کار کردن به دولت نمی‌دهند.
 اگر برجام احیا می‌شد و تحریم‌ها برداشته می‌شد مشکلات کاهش پیدا می‌کرد؟سوء مدیریت‌هایی که در سال‌های اخیر در کشور وجود داشته به چه میزان در چالش‌های کشور تأثیرگذار خواهد بود؟
 یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کشور ما در دهه‌های گذشته داشته برخی رویکردهای اشتباهی است که در زمینه سیاست خارجی در پیش گرفته است. برخی سیاست‌هایی که ما در زمینه بین‌المللی دنبال می‌کنیم بیش از آنکه برای ما فایده داشته باشد هزینه در برداشته است. در سال‌های گذشته برخی همواره به مخالفت با سیاست‌های غرب تأکید داشته‌اند. باید در این رویکرد تجدیدنظر کرد. من به صراحت عنوان می‌کنم تا زمانی که موضوع احیای برجام حل نشود و از سوی دیگر ارتباطات بین‌المللی کشور در وضعیت متعادلی قرار نگیرد نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد کشور مشاهده کرد. اتفاق مثبتی که در روزهای پایانی سال گذشته رخ داد توافق با عربستان برای از سرگیری روابط دو کشور بود. اتفاقی که می‌تواند زمینه نزدیکی و تعامل بیشتر ایران با کشورهای غربی را نیز فراهم کند. این تصمیمی است که مسئولان کشور باید بگیرند و از پیامدهای مثبت توافق با عربستان در راستای تعامل با کشورهای دیگر استفاده کنند. دولت نباید ارتباطات خود را تنها با کشورهای منطقه محدود کند و بلکه باید با همه کشورهای جهان ارتباط و تعامل برقرار کند. بدون تردید اگر چالش‌های ما در زمینه سیاست خارجی حل شود و ایران بتواند با کشورهای دیگر تعامل اقتصادی داشته باشد تا حدود زیادی مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود. حل مشکلات اقتصادی کشور نیز سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد و شرایطی را به وجود می‌آورد که میزان اعتماد بین مردم و حاکمیت افزایش پیدا کند. در شرایط کنونی کشور با یک بحران در زمینه سیاست خارجی و اقتصاد مواجه است که توافق با عربستان می‌تواند زمینه‌های برون رفت از این بحران را فراهم کند.
 آقای رئیسی برای تغییر در وضعیت دولت برخی از وزرا را برکنار کرده است. این در حالی است که رویکردی که مجلس نسبت به عملکرد ضعیف برخی وزرا در پیش گرفته فعالانه نبوده است. تغییر وزرا برای سال جدید چه تأثیری در روند دولت خواهد داشت؟
مسأله اصلی کشور را نمی‌توان با چنین مسائلی حل کرد. اینکه برخی مدیران در دولت تغییر کنند و یا موضوع امروز را به فردا موکول کنند نمی‌تواند نتیجه بخش باشد و تغییر جدی در وضعیت زندگی مردم به وجود بیاورد. در شرایط کنونی مهم‌ترین موضوع برای کشور انتخابات است. انتخاباتی که براساس حاکمیت ملی و رأی مردم بنا شود. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده که انسان بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم است و این یک حق الهی است و کسی نمی‌تواند این حق را از ملت بگیرد. زمانی که یک انتخابات رقابتی برگزار شود و مردم افراد اصلح را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند مشکلات حل خواهد شد. برگزاری انتخابات رقابتی برای تبلور پیدا کردن اراده مردم ساده‌ترین کاری است که مسئولان کشور می‌توانند برای عبور از چالش‌ها انجام بدهند. اینکه برخی نهادهای نظارتی اجازه نمی‌دهند برخی نخبگان و دلسوزان جامعه در انتخابات حضور پیدا کنند به ضرر کشور تمام خواهد شد. قانون اساسی درباره برگزاری انتخابات دیدگاه صریح و روشنی دارد و باید همین دیدگاه در عمل اجرا شود. نباید به صورت سلیقه‌ای و جناحی با انتخابات برخورد شود و کسانی تأیید صلاحیت شوند که از نظر سیاسی با برخی نهادها همسو و هم نظر هستند. مردم باید بدون هیچ مانعی به افرادی رأی بدهند که در راستای حل مشکلات آنها گام بردارند. اعتراضاتی که در سال گذشته در کشور به وجود آمد به خوبی نشان داد که بخش‌هایی از مردم به چه میزان با نارضایتی در زندگی خود مواجه هستند. به همین دلیل نیز اگر مسئولان کشور قصد دارند این نارضایتی‌ها را از بین ببرند باید در مسیر گام بردارند که دغدغه‌های مردم در زمینه‌های مختلف مرتفع شود که مهم‌ترین آن برگزاری انتخابات رقابتی است. بدون تردید اگر این رویکرد در دستور کار قرار بگیرد نارضایتی‌ها در آینده نیز كاهش خواهد یافت.
 با توجه به اینکه در سال جاری انتخابات مجلس برگزار خواهد شد به نظر شما جریان‌های سیاسی و نهادهای نظارتی باید چه رویکردی در پیش بگیرند که شاهد انتخاباتی با مشارکت اجتماعی بالاتر باشیم؟
انتخابات مجلس که در سال جاری برگزار خواهد شد از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است. اگر مسئولان کشور به مردم وعده انتخابات رقابتی‌تر بدهند و شرایط آن را فراهم کنند اكثریت مردم به پای صندوق‌های رأی خواهند آمد. از سوی دیگر باید احزاب برنامه‌های خود برای حل مشکلات کشور ارائه بدهند و بتوانند نیروهای خود را در انتخابات به کار بگیرند. در چنین شرایطی یک انتخابات پرشور برگزار خواهد شد و افراد اصلح‌تر وارد مجلس می‌شوند. در غیر این صورت اگر شرایط انتخابات مانند انتخابات سال98 و1400 باشد و نهادهای نظارتی اجازه دهنده همه گروه‌ها و تفکرات مختلف در انتخابات حضور پیدا کنند با شرایط سختی در آینده کشور مواجه خواهیم شد. در شرایط کنونی حاکمیت در وضعیتی قرار دارد که باید از جریان‌های سیاسی برای حل مشکلات کشور و عبور از بحران‌ها کمک بگیرد. به هر حال اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته در کشور رخ داده از نظر داخلی و خارجی برای كشور هزینه ایجاد کرده است. هر حکومتی تمایل دارد میزان مشروعیت و مقبولیت بیشتری در بین مردم داشته باشد و جمهوری اسلامی نیز از این وضعیت مستثنا نیست. به همین دلیل حاکمیت باید از هر فرصتی که می‌تواند شرایط را بهتر کند و کشور را به سمت آرامش و ثبات اقتصادی رهمنون کند. موضوع برجام یکی از راه‌هایی است که می‌توانست مشکلات سیاست خارجی ما را کاهش بدهد. این در حالی است که به اندازه‌ای در تصمیم‌گیری در این زمینه تأخیر صورت گرفت که تاکنون به نتیجه نرسیده است. احیای برجام مدت‌ها پیش می‌توانست به نتیجه برسد و کشور از وضعیت تحریم خارج شود. متأسفانه برخی سومدیریت‌ها اجازه نداد این اتفاق رخ بدهد و در شرایط کنونی به جای اینکه تحریم‌های بین‌المللی کاهش پیدا کند در زمینه‌های مختلف افزایش نیز داشته است. ما درگذشته در برخی سیاست‌های خود اشتباه کرده‌ایم. همه دولت‌ها در دوران خود اشتباهاتی دارند و این وضعیت طبیعی است. با این‌وجود نکته مهم این است که باید درک کنیم و بپذیریم که در برخی زمینه‌ها اشتباه کرده‌ایم تا بتوانیم آن را اصلاح کنیم. به‌عنوان‌مثال ما در برخی رویکردها در عرصه بین‌المللی اشتباه کرده‌ایم. ایران دارای منابع متعدد طبیعی و سرمایه عظیم انسانی است و کشور فقیری به شمار نمی‌رود. درنتیجه وضعیت زندگی مردم ثروتمندی مانند ایران نباید چنین باشد که به‌سختی دغدغه‌های معیشتی خود را مرتفع کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا