خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رفراندوم در مورد حجاب!

دکتر صدیقه وسمقی، قرآن پژوه و عضو اسبق شورای شهر تهران، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «رفراندوم در مورد حجاب!» درباره‌ی پیشنهاد دکتر علی مطهری نایب رییس مجلس برای رفراندوم بر سر حجاب، نوشت:

انتخاب پوشش یک حق فردی است، به همین دلیل با هیچ ابزاری نباید آن را نقض نمود و از افراد ساقط کرد.

وضع قانون برای سلب حقوق فردی از جمله حق انتخاب پوشش، سوء استفاده‌ی ابزاری از قانون در جهت خلاف کارکرد معقول و حقوقی آن است؛ زیرا قانون برای دفاع از حقوق وضع می‌شود و نه برای نقض آن.

حتی اگر چنانکه برخی معتقدند حجاب را یک تکلیف شرعی بدانیم، باز هم انتخاب آن را نمی‌توانیم یک تکلیف بدانیم. بلکه انتخاب آن یک حق است.

وضع قانون برای اجباری کردن حجاب از ابتدا شکستن شأن و منزلت قانون و خارج کردن آن از جایگاه منطقی آن بود و هر گونه مداخله‌ی حکومت در این امر اشتباه بوده است.

از همین رو و به طریق اولی، رفراندوم نیز نمی‌تواند یک حق فردی را از افراد سلب کند. به سخن دیگر؛ سلب حقوق فردی نمی‌تواند و نباید موضوع یک رفراندوم باشد.

اگر حتی ۹۹ درصد از مردم در یک رفراندوم به اجباری بودن حجاب رأی دهند، به اتکای آن نمی‌توان از یک درصد مخالفین و یا حتی از یک نفر مخالف حق فردی او را سلب کرد و چنین رفراندومی به دلیل اشتباه بودن ِ موضوع آن فاقد اعتبار است.

چهل سال آزمون و خطا -اگر بصیرتی باشد- برای تصحیح اشتباه بزرگی که درباره‌ی تحمیل حجاب صورت گرفته کافی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نظر ایشان کاملا صحیحه و مثلا با رفراندوم نمیشه حق ازدواج یا حیات کسی رو سلب کرد یا کسی رو مجبور به پوشش نداشتن یا داشتن کرد. اما برعکس شما فکر نمی کنم در رفراندوم واقعی الزام و اجبار به حجاب ( یا بهتر بگم پوشش سر یا مو ) رای بیاره وگرنه چه نیازی به الزام و اجبار ؟ !

    9
    4
  2. عکس از خبر گویاتر . فقط من دلم به حال اون ماموری که عکسش معلومه هم میسوزه چون می دونم که اکثر اینها مجبورن. فقط همین. از نزدیک میشناسم که نخواسته و …

  3. پایان بده زیبایی ات را
    چون چشمها در دست ما نیست !
    پایان بده آزادی ات را
    چون خواستها در دست ما نیست !
    پایان بده زن بودنت را
    چون بندها در دست ما نیست !

    1
    4
  4. درود بر خانم دکتر صدیقه وسمقی بسیار گویا و واضح توضیح داده اند.
    من نمی دانم جناب مطهری از کجا دکترا گرفته!!!!(البته دکترا گرفتن آقا زاده ها کاملا مشخص و عیان است!!!!)
    آخه چگونه جناب مطهری مدعی فهم و کمالات متوجه نمی شه که حجاب، نوع دین، نوع عبادت، نوع لباس پوشیدن و…کاملا شخصی است و نمی توان با قانون آنرا محدود و ممنوع کرد؟ آیا ایشان و بقیه … هنوز بعد از 40 سال نفهمیده اند؟؟؟؟

    3
    3
  5. متاسفم واقعا که همچین آدمی هنوز نمیدونه پوشش کف خیابون امر فردی نیست و ناظر بر دیگرانه !

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا