خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش اصلاح‌طلبان به مصاحبه سیدمحمد موسوی خوئینی

روزنامه‌ی سازندگی نوشت: موسوی خوئینی که در سیاست به مرد پشت پرده مشهور است و بسیار کم سخن می‏ گوید در این مصاحبه حرف ‏هایی را درباره آیت‌الله هاشمی مطرح کرد که همه را متعجب کرد. برادر آیت‌الله هاشمی از جمله کسانی بود که به این مساله واکنش نشان داد.

محمد هاشمی در گفت‌و‌گویی کوتاه با روزنامه شرق گفت: «چرا برادرم زنده بود این حرف‌ها را نمی‏ زدید؟» او در ادامه با توجه به حرف‏ های موسوی خوئینی‏ افزود: «تخریب مرحوم هاشمی به میزانی بالا گرفته است که حتی بدیهی ‏ترین مسائل نیز درباره ایشان زیر سؤال می ‏رود. سخنان آقای موسوی‏ خوئینی‏ علاوه ‏بر تعجب ‏آوربودن، مغرضانه بود».

موسوی خوئینی در مصاحبه خود گفته بود که مرحوم هاشمی برای پیشبرد امور حتی در مواقعی به دور زدن قانون نیز متوسل می‏ شد یا اینکه گفته است تفکرات هاشمی به قدری سوپر رادیکال چپ بود که معتقد بود باید زندانی مختص زنان بدحجاب درست کنیم. محمد هاشمی در پاسخ به این صحبت ‏ها به شرق گفت: «گفته ‏اند هاشمی برای دورزدن قانون، مدام از امام اجازه می‏گرفت. این سخن توهین به امام است».

روزنامه شرق هم در گزارشی درباره این صحبت‏ ها نوشت: «فارغ از نقد مطرح شده باید علاوه بر «ماقال» به «مِن‏قال» این سخنان نیز توجه کرد. فردی چنین موضوعی را مطرح می‏ کند که خود در دهه ۶۰ گفته بود«مسئولان شبکه بانکی فکر نکنند جمهوری اسلامی در پی آن است که حتما برای آن عده که پولی مازاد بر احتیاج خود دارند سود دست و پا کند؛ نه. اساسا جهت‏ گیری ما در حذف اینگونه پولدارهاست.« این سخن موسوی خوئینی‏ نه تنها به منزله نادیده گرفتن نظام اقتصادی راست است بلکه از یک خوانش چپ پیروی می‏کند».

این روزنامه با انتقاد از مطرح کردن مطالبی علیه هاشمی پس از فوت او با اشاره به مواضع موسوی‏ خوئینی‏ در ارتباط با تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ تصریح می ‏کند:«این شخصیت انقلاب که رادیکال بودن هاشمی را نقد می ‏کند وقتی به یک موضوع تاریخی می ‏رسد با روحیه رادیکال ‏تر از مرحوم هاشمی و البته در سال ۹۷، بدون توضیح سیاسی، قانونی و مبتنی بر روابط بین ‏الملل، درست یا نادرست بودن آن رویداد را به انقلاب مرتبط می ‏کند».

صادق زیباکلام: خوئینی‏ تندرو بود
صادق زیباکلام هم در واکنش به افشاگری موسوی خوئینی‏ درباره هاشمی گفت: موسوی خوئینی‏ در ردیف انقلابیون تندرو و رادیکال اوایل انقلاب و دهه شصت بود.

صادق زیباکلام که همیشه از حامیان سیاسی آیت‌الله هاشمی محسوب می‏شد در واکنش به افشاگری‏های اخیر موسوی خوئینی‏ درباره هاشمی‌رفسنجانی گفت: آنچه آقای موسوی خوئینی می‏ گوید قبل از آقای هاشمی‌رفسنجانی، شامل حال خود ایشان می‏شود. صادق زیباکلام درباره انتقادهای تند موسوی خوئینی به مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی گفت: برای کسانی که هم او و مرحوم هاشمی را می ‏شناسند و هم سیر تحولات اجتماعی و سیاسی ایران را ظرف ۴۰ سال گذشته رصد کرده ‏اند، خیلی مصاحبه آقای موسوی خوئینی‏ شگفت آور نیست.

او در گفت‏ وگویی با سایت خبری نامه نیوز افزود: آقای موسوی خوئینی‏ در ردیف انقلابیون تندرو و رادیکال اوایل انقلاب و دهه شصت بود. برخلاف او اینقدر انصاف دارم که بگویم در آن سال ‏ها چه کسی رادیکال و انقلابی نبود و به حاکمیت قانون احترام می‏ گذاشت. برای کدامیک از آقایان سیدمحمد خاتمی، بهزاد نبوی، سعید حجاریان، مصطفی تاجزاده، محسن آرمین، حسین کمالی، ابراهیم اصغرزاده، محسن میردامادی، عباس عبدی، میرحسین موسوی، عبدالله نوری، موسوی لاری، علی اکبر محتشمی پور، مهدی کروبی، هادی غفاری و در رأس همه آقای موسوی خوئینی‏ حاکمیت قانون اهمیت داشت که بگوییم برای آقای هاشمی‌رفسنجانی اهمیت نداشت؟ برای هیچ کدام ما این موضوع اهمیتی نداشت، البته هاشمی‌رفسنجانی را هم می‏توان به لیست این افراد اضافه کرد. به نظر من فقط دو سه نفر از جمله آقای مرحوم بازرگان بودند که موضوع حاکمیت قانون برای‌شان اهمیت داشت.

زیباکلام تصریح کرد: خیلی از انقلابیون دهه شصت به تدریج پخته‏تر و آگا‏ه‏تر شدند و فهمیدند موضوعاتی که حزب توده و روشنفکران چپ اوایل انقلاب تمسخر می‏کردند و ما نیز مثل آنها به لیبرالیسم می‏خندیدیم، برعکس باید به آنها اهمیت داد چون مهم هستند. درواقع انقلاب یعنی برگزاری انتخابات آزاد و آزادی بیان. این افراد بعدها به نام اصلاح‌طلب شناخته شدند. مرحوم اکبر هاشمی از جمله کسانی بود که از اواسط دهه هفتاد متوجه شد این مفاهیم مهم هستند و اساس و بنیان هر جامعه مدنی محسوب می‏شوند.

زیباکلام ادامه داد: با کمال تأسف باید بگویم از جمله کسانی که هیچ گاه این مفاهیم برای او اهمیت پیدا نکرد شخص آقای موسوی خوئینی‏ بود. موسوی خوئینی‏ هیچ‏گاه در کنار اصلاح طلبان دیده نشد. او همواره با سکوت از کنار تحولات مهم گذشت و همیشه با نیش و طعنه با کسانی که تغییر موضع دادند برخورد کرد. این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر قرار باشد داوری درست انجام دهیم، باید بگویم «گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هرآنچه هست گیرند». آنچه آقای موسوی خوئینی می‏گویند قبل از آقای هاشمی‌رفسنجانی، این صحبت ‏ها شامل حال خود آقای موسوی خوئینی‏ می ‏شود. آقای موسوی خوئینی‏ شما وقتی دادستان انقلاب بودید چند نفر حکم‏ های آنچنانی گرفتند، آقای موسوی خوئینی‏ شما وقتی دادستان انقلاب بودید چند هزار نفر سر از زندان اوین درآوردند. اینها نکاتی نیست که ما به این سادگی بتوانیم چشم خودمان را به روی واقعیت‏ ها ببندیم و فقط انگشت اتهام را به سوی آقای هاشمی‌رفسنجانی بگیریم و بگوییم «او علیه روزنامه سلام بود، ۹۰-۸۰ نفر از ملی مذهبی ‏ها را گفت دستگیر شوند» ولی آن کسی که دستگیر کرد اکبر هاشمی‌رفسنجانی بود یا قوه قضائیه؟ خود شما آقای موسوی خوئینی‏ به عنوان دادستان انقلاب چه تعدادی را دستگیر کردید؟».

تاج زاده: هاشمی از ما جلوتر بود

مصطفی تاج‌زاده ازجمله چهره ‏های نزدیک به طیف موسوی خوئینی‏ هم در سالگرد آیت‌الله هاشمی بخش ‏هایی از مناظره خود با غلامحسین کرباسچی درباره هاشمی را منتشر کرد با اذعان به اشتباهات گذشته نوشت: «دوستانی از جناح چپ که نقد آقای هاشمی می‏ کردند و اصلا کار آنها به ‏مصلحت نبود. اشتباه ما که چرا در آن فضا سکوت کردیم. درحالی که باید به صحنه می‏آمدیم و اعلام می ‏کردیم اصلاحات فقط این افراد و جریاناتی ‏نیستند که آقای هاشمی را نقد می ‏کنند. ما باید این موضع‏گیری را می ‏کردیم تا معلوم شود در این قضیه، اصلاح‏طلبان (جناح جپ) دو دیدگاه ‏دارند.

همچنین تاج‌زاده با تاکید بر نقش هاشمی در دوجناح گفت:«آقای هاشمی در موارد متعدد از چهره‏ های موثر دو جناح دفاع می‏کرد. مثلا آن زمان هم آقای ناطق‏نوری و هم آقای بهزاد نبوی عضو کابینه ‏مهندس موسوی بودند، آقای هاشمی دو نطق غرا در دفاع از رای‏اعتماد به هر دو نفر ایراد کرد. هر دو جناح هم این رویکرد را پذیرفته بودند و ‏می‏ گفتند آقای هاشمی همین است. معتقدم آقای هاشمی در زمینه توسعه از ما جلوتر بود یعنی در این مورد که محور حکومت جامعه باید توسعه باشد و در این جهت باید کار ‏کرد. ما با تاخیر و پس از او به این اولویت رسیدیم و از این جهت، فضل تقدم با آقای هاشمی است. منتها آقای هاشمی بعد دیگر فروپاشی ‏چپ را ندید و آن، اینکه دموکراسی‏ خواهی، حقوق ‏بشر، تکثر و چندصدایی در حال تبدیل شدن به گفتمان غالب جهانی است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا