خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اخلاق در حال افول حتی در حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام رشید داوودی، از طلاب حوزه علمیه قم در یادداشتی تلگرامی با عنوان «اخلاق در حال افول حتی در حوزه‌های علمیه» نوشت:

«اگر اصول دین و مذهب از انسان گرفته شود وتنها به اصول اخلاقی پایبند بماند، هنوز می‌توان با او زندگی کرد؛ اما زندگی در کنار انسان فاقد ارزش‌های اخلاقی حتی تصورش هم سخت است.

و روشن است که پایبندی به هر اعتقاد و باور دینی ومذهبی بدون پایبندی به اخلاق، گزافه گویی بیش نیست. چه که دین یا مکمل اخلاق ویا همزاد با آن است.

و رسول خاتم (ص) فلسفه نبوت ورسالتش را تتمیم مکارم اخلاق خواند: “انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق”

وبه فرموده علی(ع) آنکه از اخلاق وادب تهی باشد از بی خردی اش است “لا عقل لمن لا ادب له”

متأسفانه در سال‌های اخیر که آسیب‌های فراوان سیاسی واقتصادی گریبان جامعه را گرفت، همه هوش و حواسمان درگیر سیاست واقتصاد شد وفراموش کردیم که ریشه بی تدبیری و بی خردی، وبنیان مفاسد اقتصادی، با شکستن مرزهای اخلاق پدید آمده است.

آنزمان که تریبون سیاست را آلوده به دروغ،تهمت،تخریب،توهین ولجن مال کردن افراد کردند، میشد روزهایی را دیدکه منافع جناحی بر مصالح ملی ترجیح یابد ورقابت به تقابل ودشمنی بیانجامد.

روزگاری که بهای نفت فزونی یافت وبجای تدبیر، منابع حیف ومیل میشد وبه اسم دور زدن تحریم، چپاول ودزدی رواج یافت وبجای تقویت نظارت، مراکز نظارتی وحسابرسی قلع و قمع شدند، میشد روزهایی را به انتظار نشست که فسادهای نجومی (از نوع اختلاس،املاک وحقوق) عیان شود.

آری سالهاست که اصول ومناسبات اخلاقی با شتاب بالایی در حال افول هستند و به تبع آن کُمیت تدبیر لنگ شده است.

و این بسان آب گل آلودی است که از سرچشمه گل آلود وبه خانه‌های مردم روان شده است چه که “الناس علی دین ملوکهم”

در گذشته اگر حاکمان تهی از محاسن واخلاق می‌شدند ملجأ مردم، عالمان بودند وآنها این بار را بر دوش می‌کشیدند.

اما امروزه در قم، کانون علم و فقاهت و اخلاق، فاجعه اخیر مدرسه فیضیه روی میدهد تا عده ای با حراج دین و تاراج اخلاق، صید سیاست کنند.

یا طلبه ای در فضای مجازی به اسم مبارزه با اشرافیگری، چوب حراج به آبروی مردم بزند و خوشحال باشد که عده‌ای برایش سوت و کف میزنند، غافل از اینکه در جامعه دچار بحران و نارضایتی، سوار شدن بر موج نارضایتی و همراه شدن با آن با استقبال مواجه می‌شود حتی اگر هنجارهای دینی و ارزش های اخلاقی نادیده گرفته شوند؛ کافیست همان طلبه عزیز علیه برخی احکام دینی یا سران عالیرتبه نظام سخن بگوید، آنگاه بر شهرتش دوچندان خواهد افزود.

جای بسی تاسف است که بگوییم امروزه گوهر اخلاق حتی در میان حوزه‌های علمیه نیز رنگ باخته است.

و همین مسئله موجب شد که در روزهای گذشته آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید بر لزوم تقویت درس اخلاق در حوزه علمیه در “شرایط ویژه کنونی” تاکید و در بیان علت بوجود آمدن این مشکل در حوزه‌های علمیه بفرماید: “نپرداختن به سیره حضرات معصومین علیهم السلام و علمای شیعه یکی از دلایل کم رنگ شدن مباحث اخلاقی است”

و در تبیین راه برون رفت از آن بیفزاید: “باید برای طلبه‌ها مجلسی تشکیل شود و سخنرانان با استناد به روایت‌های نورانی و سیره بزرگان مباحث اخلاقی را شرح دهند”.

آقای شبیری زنجانی با تشریح نقش علماء در ترویج اخلاق در گذشته خاطر نشان می‌کند: وقتی گذشته حوزه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که در مناطق مختلف کشور، رؤیت علماء برای هدایت مردم کافی بود [چرا که] مردم از رفتار علما و روحانیون درس می‌گرفتند.

معظم له همچنین با اشاره به درس اخلاق مرحوم امام خمینی افزودند: “آقای خمینی که درس اخلاق می‌گفتند تا چند روزی حوزه یک حال و هوای دیگر داشت. امروز جای این درس اخلاق‌ها در حوزه خالی است”.

آیت الله شبیری همچنین با اشاره به تعطیلی درسهای حوزه در روزهای پایانی هفته، از طلبه‌ها خواستند با مطالعه سیره علماء عوامل موفقیت آنان، و روش برخوردشان با مردم و جامعه را بررسی کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا