خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“امثال زاکانی هم ناگزیرند آرام‌آرم به سمت اصلاح‌طلبی حرکت کنند”

محمد کیانوش‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره این که گفته‌های علیرضا زاکانی در مناظره با سید مصطفی تاجزاده مبنی بر اینکه علی لاریجانی نزدیکی بسیاری به جریان اصلاحات پیدا کرده است و همان مسیری را می‌رود که مسیر اصلاح طلبان است، گفت: ضرورت‌های اجتماعی در جامعه ایران به گونه‌ای است که اگر آقای زاکانی عاقل و منصف باشد، به جنگ با واقعیت‌ها نمی‌رود و می‌‌فهمد که او هم ناگزیر است آرام آرم به سمت جریان اصلاح‌طلبی حرکت نماید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: واقعیت‌های موجود و وجود ضرورت‌های اجتماعی، اصولگرایان را به سمت اصلاحات و نه لزوما اصلاح‌طلبان خواهد کشاند.

وی با بیان اینکه باید توجه داشت تغییر جهت این دسته از اصولگرایان از جمله لاریجانی بیشتر با «علت» قابل فهم و تحلیل است تا با «دلیل» افزود: البته باید تصریح کرد از نقطه نظر عملی، اصولگرایان میانه‌رو ناچاراً برای فرار از بن بست‌های افراطیون به دامن اصلاح‌طلبان میانه‌رو پناه آورده‌اند؛ عللی واقعی که آنان را به وادی میانه‌روی و از آن منزل به ائتلاف نوشته یا نانوشته با اصلاح‌طلبان میانه رو خواهد کشاند .

وی خاطرنشان کرد: در واقع تغییر مسیرافرادی چون ناطق نوری، علی مطهری و یا علی لاریجانی بر اساس ضرورت‌هایی بوده است که در گذشته و امروز برخی از اصولگرایان به آن دست یافته‌اند و آن اینکه کشور را با تک‌صدایی و تندروی و افراطی‌گری در سطح داخل و خارج نمی‌توان اداره کرد. گرایش به اصلاحات در آینده، با توجه به  واقعیت‌ها و ضرورت‌ها در میان اصول‌گرایان بیشتر هم خواهد شد و این به نزدیک شدن آنها به جریان اصلاحات و حتی اصلاح‌طلبان کمک خواهد کرد.

کیانوش‌راد درباره اینکه زاکانی مدعی شده مردم در طول چهل پس از انقلاب هیچگاه اصلاح‌طلبان را نخواسته‌اند اما واقعیت‌های موجود چیز دیگری را بیان می‌کند، اظهار داشت: آقای زاکانی خود را به خواب زده است. نباید در دام نگاه‌های دگم و افراطی گرفتار شد. اگر افراطیون، اندکی عینک‌های جزم‌اندیشانه خویش را بشویند واقعیات را جور دیگری خواهند دید. جریان اصلاحات در کشور نه تنها تضعیف نشده است بلکه اصولگرایان را به دامن خود کشیده و می‌کشاند.

وی ادامه داد: افراطیون بی‌آنکه بدانند با براندازان در یک مسیر گام برمی‌دارند. تداوم عمر نظام بدون اصلاحات غیرممکن است و از دیگر سو، براندازان نظام هم با مخالفت با اصلاحات، دقیقا به دنبال گسترش بحران هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا