خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ مدیرمسوول شرق به انتقادات از مصاحبه بهاره رهنما با فائزه هاشمی

شفقنا نوشت: روزنامه شرق به بهانه توقیف مستند بلندی از زندگی فائزه هاشمی به نام « مثل یک زن » عکس یک را به مصاحبه با او اختصاص داد. جدای از محتوای مصاحبه آنچه محل بحث است استفاده از بهاره رهنما بازیگر سینما به عنوان خبرنگار و مصاحبه کننده در این مصاحبه است. کاری که گاهی در رسانه ها بنا به دلایل مختلفی صورت می گیرد. با این حال اساساً استفاده از یک چهره سینمایی به جای خبرنگار فرهنگی حرکتی درست است؟ این کار چقدر در رسانه ها مرسوم است؟

مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق در این باره می گوید: معمولا سبک جدیدی در گفتگوها وجود دارد که دو چهره شناخته شده در مقابل هم می نشینند و به عنوان گفتگوشونده و گفتگو کننده به صحبت درباره موضوعی خاص می پردازند. به لحاظ چالش و دیالوگی که بین این دو چهره برقرار می شود و جذابیتِ این کار برای مخاطبان، سعی کردیم از خانم رهنما به عنوان مصاحبه کننده استفاده کنیم.

رحمانیان با بیان اینکه چنین مصاحبه هایی در رسانه ها معمول است، به نمونه های مشابه آن که در روزنامه شرق چاپ شده اشاره می کند و می گوید: ما قبلا هم از این نوع مصاحبه ها داشتیم به عنوان مثال آیدین آغداشلو با مرحوم کیارستمی چند سال پیش گفتگوی مفصلی انجام داد و در ویژه نامه شرق چاپ کردیم. در واقع خود روزنامه برگزارکننده و طراح مصاحبه بود.

با این حال آیا انتخاب این مصاحبه کننده ها جهت جذب مخاطب و فروش بیشتر صورت می گیرد؟ مدیرمسئول شرق پاسخ می دهد: به هر حال از باب جذابیت بیشتر برای مخاطب این کار انجام شده است.

این سوال مطرح است آیا نمی شد به جای استفاده از یک بازیگر از خبرنگاران مطرح استفاده کرد؟ رحمانیان پاسخ می دهد: «اثبات شی نفی ماعدا نمی کند». من این حرف شما را رد نمی کنم و می شد این کار را هم انجام داد ولی در حال حاضر برای این مصاحبه به ذهن همکاران ما رسیده که این فرد برای گفتگو با خانم هاشمی مناسب است. با توجه به اینکه خانم رهنما بازیگر هستند و از خانم هاشمی هم مستندی منتشر شده بود شاید از این زاویه بتوان آن را انتخاب مناسبی دانست.

او ادامه می دهد: ما آیین نامه ای نداریم که مصاحبه کننده حتما باید خبرنگار باشد. ضمن اینکه چون قبلا این کار را انجام دادیم و مورد پسند مخاطب واقع شده فکر می کنیم حرکت خوبی است و رسانه های دیگر هم می توانند از این الگو استفاده کنند. من خودم این کار را خوب می دانم و حتماً ادامه خواهیم داد. حتی در تلویزیون هم اگر دقت کرده باشید در برنامه از کارشناس_مجری یا مجری_کارشناس استفاده می کنند. یعنی کسی که می خواهد برنامه تلویزیونی را اداره کند الزماً خبرنگار نیست و ممکن است کارشناسی باشد که می تواند نقش مجری و خبرنگار را ایفا کند.

این نقد به مصاحبه وجود دارد که گویی مصاحبه ای عمقی با سوالات رفت و برگشتی نیست بلکه سوالات از قبل تعیین شده است . رحمانیان در این باره می گوید: وقتی املا می نویسید طبیعتاً غلط هم دارد و مردم غلط های آن را می بینند و درست ها به چشم نمی آید. واقعا نمی دانم سوالات از پیش آماده بوده یا خیر. ولی وقتی خودم مصاحبه را خواندم این حس به من دست نداد چون از دل خود مصاحبه و جواب های خانم هاشمی هم سوال در آمده است. البته چه بسا برخی سوال ها هم آماده بوده باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا