خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«در موضوع حجاب حاضرم با رهبری گفت‌و‌گو کنم»

نسرین نیکنام در دیدار نوشت: گفت و گو با دکتر احمد بخارایی چند روز پس از انتشار اولین خبر در مورد انتشار لایحه عفاف و حجاب و ارجاع آن به مجلس انجام شد. هر چند تا روز انتشار این گفتگو صحبت‌ها و خبر‌های مختلفی از جزئیات این لایحه بیان شد، اما مباحثی که از سوی این جامعه شناس مطرح شده قابل تامل و تفکر است.

بخارایی در ابتدای این گفت‌و‌گو به این موضوع اشاره داشت که از بعد از انقلاب انواع مطالبه‌گری‌ها وجود داشت که خوب این ضرورت جامعه است و اتفاق‌هایی که در سال گذشته در جامعه رخ داد هم را می‌توان این طور تحلیل کرد که هر حرکتی کارکرد مثبت و منفی دارد که اعتراضات پارسال این را هم در پی داشت. شاید تصور همگان این باشد که بازتاب اتفاق‌ها نشان دهنده کارکرد منفی باشد، اما باز هم تاکید دارم که جامعه برای رسیدن به آگاهی و بصیرت نیاز دارد که هزینه‌هایی را پرداخت کند.

این استاد دانشگاه روی این موضوع هم تاکید دارد که خروجی هزینه‌هایی که جامعه بابت اتفاق‌های سال گذشته پرداخت در نهایت به نفع جامعه تمام می‌شود.

او درباره لایحه جدید عفاف و حجاب هم می‌گوید: اولا اسم لایحه که بر این مکتوبه گذاشته‌اند اشتباه است و جای نقد دارد، زیرا لایحه از دولت به مجلس می‌رود تا قانون شود، اما در مورد حجاب این لایحه را قوه قضاییه تهیه و تدوین کرد و به دولت داد و دولت هم بررسی کرد و به مجلس داد تا در در کمیسیون بررسی شود.

تحلیلی که بخارایی درباره جزییات لایحه عفاف و حجاب مطرح کرد این بود که تصمیم‌گیران و نویسندگان این لایحه گویا به دنبال این هستند که به مرگ بگیرند تا مردم به تب راضی شوند، اما نکته‌ای که شاید به آن توجه نکرده و نمی‌کنند این است که این به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن تنها یک نتیجه دارد؛ فروپاشی اجتماعی. همان موضوعی که من سالهاست درباره آن هشدار می‌دهم و سایر جامعه شناسان و متخصصان این حوزه هم درباره آن صحبت کرده اند.

بخارایی، به وام‌های با بهره بالای بانک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد در یک نظام اقتصادی رسمی، بانک مرکزی به مردم خود که نیاز به وام دارند، وام با بهره ۶۰ درصدی بدهد، این در حالی است که سود پول افرادی که نزول می‌دهند در طول یکسال ۴۸ درصد است، هر کسی این استدلال را قبول ندارد می‌تواند یک ضرب و جمع ساده انجام دهد آن وقت متوجه می‌شود که این صحبت‌ها نه تشویش اذهان عمومی است نه فرد صحبت کننده معاند.

بخارایی: رهبری را به مناظره دعوت می‌کنم/ بحران اخلاقی یقه همه را می‌گیرد، چه روحانیت چه مردم

عکس ها: آرش راهبر

او این را هم اضافه می‌کند که هنوز نگاه و الفبای جامعه شناسی دینی در جامعه وجود دارد از این رو از مسئولان نظام، از همرزمانم و هم سنگرانم، ناجا، سپاه، بسیج و وزارت اطلاعات می‌خواهم بیشتر تامل کنید تصور نکنید هر کسی می‌آید حرفی می‌زند اسلام را نمی‌شناسد یا معاند و بی بصیرت است، این تفکرات را از جامعه دور کنید به کسی برچسب نزنید

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که با توجه به اطلاعات دینی که دارید، بگویید که جایگاه حجاب در اسلام و دین کجاست، می‌گوید: من دین شناس نیستم و نمی‌خواهم جامعه شناسی را وارد تفاسیر دینی کنیم تا حق و حقیقت و لاغر و نحیف نشود، اما اعلام می‌کنم که هر کدام از علما اگر بخواهد در این خصوص گفت‌وگو کند من استقبال می‌کنم. حتی حاضرم در مورد حجاب با رهبر انقلاب گفت‌و‌گو کنم، مگر نگفتند می‌شود با علی (ع) و حسین (ع) نیز گفت‌و‌گو کرد.

این استاد دانشگاه این را هم اضافه می‌کند که فروپاشی و افسردگی اجتماعی گریبان جامعه را گرفته است و اصرار روی مسائل دینی با هدف ترمیم وضعیت جامعه هیچ کارکرد دیگری غیر از دین گریزی ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا