خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – علی شمخانی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی در سال 1334 به دنیا آمد. او متولد اهواز در استان خوزستان است.

شمخانی دارای کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه شهید چمران اهواز بوده و  دوره‌ی دانشگاه‌های عالی و استراتژیک نظامی را نیز گذرانده است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی آقای شمخانی در فضای مجازی آمده است، او «مؤلف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی بوده است».

شمخانی در پیش از انقلاب سابقه‌ی مبارزاتی داشته و از اعضای گروه منصورون بوده است. او سابقه‌ی دستگیری توسط ساواک را نیز در سابقه‌ی پیش از انقلاب خود دارد.

شمخانی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به‌عنوان یکی از فرماندهان ارشد نظامی در میدان نبرد حاضر بود. او در سال‌های 1358 تا 1360 فرمانده سپاه خوزستان بود و پس از آن تا پایان جنگ به‌عنوان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نیروی زمینی سپاه، معاون اطلاعات و عملیات ستاد فرماندهی کل قوا و… فعالیت می‌کرد.

شمخانی پس از دوران جنگ تا سال 1376 به‌عنوان فرمانده نیروی دریایی سپاه و ارتش منصوب شد.

با انتخاب سیدمحمد خاتمی در انتخابات76، علی شمخانی با حکم رئیس‌جمهور وقت و رای اعتماد مجلس وزیر دفاع و امور پیشتیانی شد. با وجود آنکه او در سال 1380 به‌عنوان رقیب خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده بود اما تا پایان دولت اصلاحات در همین مسئولیت حضور داشت.

با آغاز فعالیت دولت روحانی، علی شمخانی به‌عنوان نمایند‌ه‌ی رهبری در شورایعالی امنیت ملی و دبیر این شورا برگزیده شد. از جمله اظهارنظرهای جنجالی او در سال‌های اخیر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

*«بنی‌صدر خائن نبود. او می‌خواست در جنگ پیروز شویم اما راهبرد و نیتش غلط بود چون می‌خواست از پیروزی در جنگ به عنوان زمینه پیروزی سیاسی در تهران استفاده کند».

*[در پاسخ به اصرار مجری صداوسیما برای اظهارنظر علیه معترضان به انتخابات88 و استفاده از لفظ «فتنه»] «می‌دانم تو به دنبال چه هستی. من وارد این بحث‌ها نمی‌شوم. مومن باید حق‌گو، حق‌خواه و حق‌شنو باشد».

*«نباید اجازه دهیم افراد از قطار انقلاب پیاده شوند. مگر ما چند نفریم؟ شما الان یک نفر را پیدا کنید که در تقسیم بندی هایی که انجام شده، مثل فتنه گر، انحرافی، ساکت فتنه، بی بصیرت و… نباشد. ما در منطقه و دنیا در اقلیت هستیم و دیگر خودمان نباید بیاییم به یک دیگر انگ بزنیم. ما همه سوار یک کشتی هستیم. دشمنان ما ضد ریش هستند، چه ریش اصلاح طلب، چه ریش اصولگرا».

*[درباره‌ی رفع حصر] «من آدم اقدام هستم و آدم حرف نیستم».

دوران حضور شمخانی در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود که شاید مهم‌ترین آن به حوادث دی‌ماه96 و آبان‌ماه98 بازمی‌گردد. برخی معتقدند که با توجه به مشی سیاسی شمخانی درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت این حوادث انتظار بیشتری از او می‌رفت و گروهی دیگر نیز در پاسخ بر این باور هستند که با توجه به حوزه‌ی اختیارات دبیر شورایعالی امنیت ملی نمی‌توان در چنین حوادثی انتظار چندانی از فردی در این مسئولیت داشت. در سال‌های اخیر نیز برخی حرف و حدیث‌ها درباره‌ی برخی اتهامات اقتصادی علیه بستگان شمخانی نیز حاشیه‌هایی را برای او به وجود آورده است.

آقای شمخانی از چهره‌های نظامی نزدیک به جریان میانه‌رو است که روابط نزدیکی با برخی چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب و به ویژه سیدمحمد خاتمی داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا