خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«روس‌ها بر دست به دست شدن مناطق اوکراین برچسب پیروزی نزنند»

ایلنا نوشت:

کارشناس مسائل روسیه گفت: رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده که مایل به برگزاری مذاکرات با اوکراین برای پایان جنگ و بر اساس منافع ملی است که به نظرم این مواضع صرفاً مصرف داخلی در روسیه دارد.

روس‌ها بر دست به دست شدن مناطق اوکراین برچسب پیروزی نزنند/ مواضع اخیر روسیه علیه ایران بی‌ارتباط با پرونده اوکراین نیست

«قاسم مومنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دور جدید حملات مسکو به اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی چند ماه گذشته و خصوصاً پس از تشدید جنگ در غزه برخی‌ اعلام کردند که رویارویی میان حماس و اسرائیل می‌تواند برای روسیه فرصت مهمی تلقی شود تا در نهایت بتوانند از آن به نفع خود استفاده کرده و بر اوکراین چیره شوند و اساساً پرونده اوکراین را یک موضوع ثانویه قلمداد می‌کردند. در شرایط کنونی فصل زمستان فرا رسیده و اوکراین هم مانند اروپا به انرژی روسیه چشم دوخته و در این میان غرب سعی کرد تا بتواند در حد توان، انرژی مصرفی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تأمین کند اما به صورت کلی این خواسته غرب انجام نشد. در این میان اوکراینی‌ها سعی کردند تا با هدف قرار دادن کشتی روسیه در جزیره کریمه تحولات میدانی را به نفع خود تغییر دهند اما در مقابل روسیه هم با چند صد پهپاد و موشک، اقصی نقاط اوکراین را هدف قرار داد.

وی ادامه داد: باید بدانیم که نخستین قصد روسیه از هدف قرار دادن شهرهای مختلف اوکراین بحث نابودی زیرساخت‌های این کشور در فصل سرما است. مسکو می‌خواهد به هر ترتیب که شده اوضاع را به نفع خود تغییر دهد و به ارتش و دولت حاکم بر اوکراین هزینه تحمیل کند. باید توجه شود که اوکراین از همان روز اول شکل‌گیری‌اش از سوی روس‌ها به رسمیت شناخته شده بود و در این میان زیر سایه این کشور در مقاطع مختلف مورد حمایت قرار گرفته بود. حال اگر به سخنان تند دیمیتری مدودف توجه کنیم، می‌بینیم که او صراحتاً به دنبال سرنگونی دولت حاکم بر کی‌یف است. معتقدم که سخنان وی در مورد اشغال کامل اوکراین درست نیست؛ چراکه این کشور تحت مدیریت و زیر سایه روسیه هدایت می‌شد و حالا که منافع مسکو از سوی غرب به خطر افتاده آنها به دنبال هدف قرار دادن اوکراین هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: دور جدید حملات روسیه به اوکراین و تحرکات میدانی و سیاسی جدید مسکو در حالی صورت می‌پذیرد که اساساً قوای روسیه و ارتش این کشور از حیث تسلیحاتی و روانی، در حال اضمحلال هستند و فکر می‌کنند که با این اقدام‌ها می‌توانند به ارتش خود روحیه دهند ولی به نظرم این تحلیل آنها هم نادرست است. واقعیت این است که مردم روسیه به دنبال ادامه جنگ مذکور نیستند و استمرار چنین شرایطی را بی‌فایده می‌دانند. بر همین اساس تصرف چند نقطه دیگر از خاک اوکراین توسط ارتش روسیه و یا دست به دست شدن مناطق درگیری میان دو طرف جنگ صرفاً یک مسئله عادی در مخاصمات مسلحانه به حساب می‌آید و نمی‌توان بدان برچسب پیروزی زد.

وی افزود: به نظرم اوکراین در هفته‌ها و یا ماه‌های آینده دست به اقدامات زیادی علیه روسیه خواهد زد تا بتواند افکار عمومی خود را به نفع کی‌یف هدایت کند و احتمال دارد این اتفاق بعد از ژانویه و سال جدید میلادی رخ دهد. این در حالیست که رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده که مایل به برگزاری مذاکرات با اوکراین برای پایان جنگ و بر اساس منافع ملی است که به نظرم این مواضع صرفاً مصرف داخلی در روسیه دارد. باید دانست که پوتین و روسیه اساساً به دنبال یک راه خروج از جنگی هستند که حالا به «ویتنامِ مسکو» تبدیل شده و باید گفت که حالا تاریخ بار دیگر تکرار شده است. باید توجه شود که سرویس‌های اطلاعاتی غرب به صورت کاملاً واضح روسیه را برای حمله به اوکراین تحریک کردند و این نشان‌دهنده آن بود که مسکو راهی جز حمله به اوکراین نداشت.

مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: پوتین تنها راه را حمله به اوکراین می‌دانست و حالا هم به نظرم به دنبال آن است که با گرفتن امتیاز و اعطای چند امتیاز دیگر از این مخمصه خلاص شود. حتی معتقدم که مواضع اخیر روسیه علیه ایران هم بی‌ارتباط با پرونده اوکراین و بحران‌های مربوط به مسکو نیست؛ به گونه‌ای که جنگ اوکراین را باید نبردی برای بقا یا عدم بقا در دنیا برای روسیه دانست که یک سوی آن هم آمریکا در جهت تقویت هژمونی خود گام برمی‌دارد. لذا اقدامات روسیه چه در عرصه میدانی و چه در عرصه سیاسی به یکدیگر متصل بوده و مسکو به دنبال گذر از شرایط کنونی است.

انتهای پیام/

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا