خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مناظره تاجزاده و زاکانی درباره‌ی انتخابات۸۸ [+حواشی]

گزارش ایسنا، مهر، فارس، دانشجو، ایرنا، اعتمادآنلاین

گزارش چند رسانه از دومین مناظره میان سیدمصطفی تاجزاده و علیرضا زاکانی درباره‌ی مسائل مربوط به انتخابات سال ۱۳۸۸ و وقایع پس از آن را در ادامه می‌خوانید.

گزارش ایسنا

در ابتدای این مناظره مصطفی تاجزاده که طبق قرعه کشی انجام شده آغاز کننده مناظره بود، اظهارعقیده کرد: در مناظره قبل که درباره وقایع کوی دانشگاه در سال ۷۸ برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که نیروی انتظامی و لباس شخصی ها نقش  مخربی داشتند  و با دانشجویان برخورد بدی شد.

وی ابراز کرد: از خانواده سعید زینالی عذرخواهی می‌کنم که اسمش را نبردم، او بیست سال است که معلوم نیست کجاست.از دانشجویان تحکیم و دانشجویان تهران که ضرب و شتم  شدند، من از مظلومیت شان نگفتم عذر خواهی می‌کنم.

تاجزاده با اشاره به تکذیبیه هایی که پس از مناظره اول منتشر شد، گفت: در  مناظره های قبلی  از افرادی نام برده شده بود، ای کاش شرایطی فراهم شود که افراد از خودشان دفاع کنند.

این فعال سیاسی از مناظره خود با زاکانی به عنوان رویدادی زیبای هفته اخیر برای کشور یاد کرد و در عین حال اعترافات به نمایش در آمده شده در مستند “طراحی سوخته” را به سبب تاثیرات مخربی که به اعتقاد وی می‌تواند برای کشور داشته باشد مورد انتقاد قرار داد و اظهارکرد: این به مصلحت کشور نیست مردم، راضی نیستند.
تاحزاده  افزود: ما انقلاب نکردیم که اعتراف گیری نباشد ما انقلاب کردیم که مناظره باشد، شهید بهشتی رئیس قوه قضائیه بودند، اما در همین کشور به عنوان دبیر کل حزب با احزاب دیگر گفت‌وگو می‌کردند.این برای ما مهم است نه اعتراف گیری‌هایی که جز خسران ندارد و امیدوارم که این بساط برچیده شود.

وی اظهار کرد: ما انقلاب نکردیم اعتراف گیری کنیم، ما انقلاب کردیم که  راه جدیدی باز کنیم. ما طرفدار گفت‌وگو هستیم، از بازجویان در اوین تا کاخ سفید،
وعده‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در نوفل لوشاتو هم همین بوده است.
در زمان انتخابات مجلس ششم  رئیس ستاد انتخاب بودم اگر  شکایت من رسیدگی می شد امروز این اتفاقات نبود.

تاجزاده در ادامه با اشاره به خاطراتش در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی که وی در آن زمان معاون سیاسی وزیر کشور بود،گفت: آن روز یک اطلاعیه از طرف آقای حداد عادل داده شد مبنی بر اینکه رأی من صفر خوانده و این یک تقلب آشکار است، من بلافاصله از فرماندای و استانداری خواستم رسیدگی کنند . جواب فرمانداری این بود که آرای آقای حدادعادل کاملا طبق صورت جلسه خوانده و ثبت شده و به شورای نگهبان رفته است، با آقای بنی هاشمی رئیس کامپیوتری صحبت کردم گفتند در سامانه ما صفر نشده بود، وقتی اطلاعیه داد تعحب کردیم .

وی افزود: وقتی آمدند و  بررسی کردیم مشخص شد،  منظور ایشان صندوق سیاری بوده که  ۳۰ نفر رای داده بودند و رای آقای حداد عادل در آن صندوق صفر بود. اما آقای حدادعادل گفتند که  هزار نفر بودند اطلاعیه هم صادر کردند. بیست سال آقای حدادعادل دارد به مردم دروغ میگه که در آن انتخابات تقلب شد.

این فعال سیاسی ادامه داد: بعداز مناظره من  آقای زاکانی کیهان تیتر زده “آقای تقلب!” همان زمان با اطلاعیه آقای حدادعادل زمزمه شروع شد که در انتخابات تقلب میشود، شورای نگهبان یک اطلاعیه داد چون آراء بد شمرده میشود هزار صندوق را بازشماری می‌کنیم این کار  در هیچ انتخاباتی سابقه نداشت .گفتیم صبر کنید بگذارید شمارش تمام شود بعد این کار را انجام دهید،گفتند نمی شود.

وی گفت: انتخابات مجلس ششم تنها انتخاباتی در ایران است که همزمان آراء دو بار شمرده می‌شد ، بعد گفتند کلیه آرایی که به نام رجایی نوشته شده به نام آقای رجایی خراسانی نوشته شود.

معاون اسبق سیاسی وزارت کشور کفت: به آقای جنتی پیغام دادم که اطلاعیه پس گرفته شود یا من مصاحبه می‌کنم، پرسیدم چرا این کار را می‌کنید؟ گفتند آقای  علیرضا رجایی ملی و مذهبی و خطرناک است و به هیچ وجه نباید به مجلس برود کمک کنید جلویش را بگیریم .گفتم مگر شورای نگهبان تائید نکرده است. هر کسی  را تائید کردید از رأی مردم پاسداری می‌کنیم. جلوتر آمدیم گفتن بازشماری متوقف شد، اوضاع آن قدر آرام بود که آقای جنتی رفتند مکه، اما وقتی بازگشتند صحبت از این شد  که انتخابات باطل شود.

وی افزود: دوماه و نیم بعداز انتخابات آقای محمد جواد لاریجانی در روزنامه رسالت مقاله‌ای نوشت که بر اساس دلایل زیر انتخابات باطل  شود. در تمام طول اخذ رای روی رشته های  باریک کاغذ نام کاندیدا نوشته بودند بین مردم پخش می کردند .

وی اظهار کرد: بارها گفته شد انتخابات مجلس ششم یک افتضاح بزرگ سیاسی برای کشور بود؛‌ اتفاقا چند وقت بعد آقای لاریجانی را دیدم گفتند آرا چه خبر ، گفتم چه طور؟گفتند من خودم می‌دانم که رای نمی آوریم ، به حوزه انتخابیه رفته بودم  آقایی گفت شما  دکتر محمد جواد لاریجانی هستی در انتخابات قبلی به شما و گروه شما رأی دادم اما راضی نیستم. همان موقع فهمیدم ما را رای نمی آاوریم.تا امروز نیز شماره صندوق های که باطل کرده نمی‌گوید چون رویش نمی شود، زیرا صندوق هایی که اصلاح طلبان درآن رأی آورده بودند را باطل کردند.

وی مدعی شد:۷۰۰ هزار رأی را باطل کردند که علیرضا رجایی حذف و آقای حداد عادل بالا بیاید، همان سال دادگاه من برگزار شد اگرچه من از تقلب  تبرئه شدم اما اتهامات دیگر زدند اما به شکایت من از آقای جنتی رسیدگی نشد.

تاجزاده در ادامه با طرح این ادعا که مسئولین شورای نگهبان سه ماه ملت را سر کار گذاشتتند و آخر عنوان کردند که به خاطر مصلحت نظام نام علیرضا رجایی  حذف و نتیجه  اعلام شد گفت:از آقای باهنر پرسیدند شما چرا در انتخابات ۹۴ شرکت نکردید گفتند،در مجلس ششم ما یقین داشتیم رأی نمی آوریم اما شرکت کردیم اما در سال94 چون می دانستیم مجلس در دست دوستان ماست شرکت نکردیم.

تاجزاده با  ابراز این عقیده که  بیست سال دروغ گفتند که در انتخابات مجلس ششم تقلب شده است، گفت: امروز اگر آقای محمدرضا خاتمی درباره انتخابات صحبت کند دادگاهیش می‌کنند اما آقای شریعتمداری می‌گوید “آقای تقلب” هیچ کاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این ها خود را فرزند اهلی و صاحب انقلاب و کشور می دانند و ما را فرزند صیغه ای و معتقدند هر بلایی سرشان می خواهیم بیاوریم.

در ادامه این مناظره  علی رضا زاکانی در ابتدا با تسلیت ایام فاطمیه گفت: در مکانی هستیم که شهید بهشتی و یارانش بر اثر نفاق به شهادت رسیدند و امروز واکاوی نفاق می تواند پرده از چهره  خیلی ها بردارد.

وی ادامه داد: ای کاش رسانه ملی امکانی فراهم می‌کرد که این مناظره به نظر همه برسد تا سره از ناسره مشخص شود.

وی با اشاره به آن بخش از سخنان تاجزاده در انتقاد از اعتراف‌گیری از متهمان و پخش آن در رسانه ملی گفت: اتفاق تلخ که از منظر شما افتاد در  وزارت اطلاعات دولت شما بود که اعتراف گرفت؛ قوه قضاییه بررسی کرد و حرف‌هایش(اسماعیل بخشی ) دروغ بود. خوب نیست دعواهای خود را در اینجا می‌گویید .

زاکانی گفت: دستگیری مرضیه هاشمی مشخص کرد آمریکا چگونه مدافع حقوق بشر، زنان، سیاه پوستان و مسلمانان است. این نکته ای است که من خوب می بینیم، آقای تاجزاده صریح بگوید آمریکا را دشمن می بیند یا خیر.

وی افزود: چون آقای تاجزاده جمع‌بندی جلسه ما را انجام دادند، من هم جمع بندی جلسه اول را ارائه می دهم. گفتم یک مثلث شوم ، قدرت پرستی ، ثروت پرستی نامشروع و بیگانه پرستی چهل سال است کشور را در گیر مشکلاتی کرده است.  گفتم تجربه چهل سال گذشته مصالح انقلاب و منافع ملت را در بر می‌گیرد.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی گفت: به عنوان شاهد عینی صحبت کردم؛ آنچه به چشم دیده می شود اعتبارش بیش تر است. به طبع چون لازم است اسنادی ارائه کنم امروز پیرامون جلسه اسنادی ارائه می کنم. من هم سنگ پراکنی کسانی که یا دانشجو بودند یا به اسم دانشجو حملاتی داشتند را محکوم کردم ، هم ورود نیروی انتظامی به کوی را محکوم کردم، لذا بیانم یک طرفه نبوده است.

وی ادامه داد: در همان صحبت گذشته خطاب به جناب تاجزاده گفتم مجموعه دوستان ایشان بحران زیست هستند، نان‌شان در بحران است. دیکتاتور هستند، مثال زدم به ما به عنوان یک تشکل دانشجویی مجوز راهپیمایی ندادند.

زاکانی خاطر نشان مرد:من عرض کردم ایشان به دین، جوانان، کشور و همه چیز نگاه ابزاری دارد، برای بودن در قدرت.

وی ادامه داد:مردم باید حق را انتخاب کنند، معلوم شد شما سر مردم را کلاه می گذارید. به مردم حرف حق بدهید تا خودشان انتخاب کنند.

زاکانی در ارتباط با گفته های تاجزاده گفت: او با استناد به گزارش کمیته تحقیق کوی صحبت کرد؛ اولا گزارش را ناقص خواند، خیلی غیر اخلاقی است. دوما به گزارشی که مخدوش است استناد کرد. اولین دلیل برای مخدوش بودنش حکم دادگاه است. نکنه دوم نامه رسیدگی به شکایت آقای نظری در مجلس ششم و هفتم است. این موضوع بررسی شد، ماحصل آن  توسط آقای فاکر اعلام شد؛ همانجا طی نامه‌ای آقای فاکر اعلام کرد گزارش مخدوش است. دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی تصویبش کرده است. در همین گزارش بخشی از صحبت های آقای خاتمی هم آورده شده که سوابق نظری روشن است. پس به سه دلیل پایه حرف های ایشان بر آب است.

زاکانی سپس گفت: کتاب برای تاریخ نوشته فرهاد نظری را بخوانید اسناد متعددی است که در این باره منتشر شده است. دو عضو از هفت عضو این شورا اعتراض دارند به ناقص بودن این گزارش . حکایت خود گویی و خود خندی است که توسط آقای عباد و ظریفیان نوشته و بعد از بیست سال تحویل مردم می‌دهد.

وی افزود: طی همین گزارش که خوانده شده، هسته اولیه را وزارت اطلاعات اعلام می کند؛ آقای تاجزاده چرا دوستان شما در وزارت اطلاعات این موضوع را اعلام نمی کنند؟

وی افزود: ان شاءالله که اشتباه کرده باشند؛ نمی خواهم هی بگوی دروغ گویی می‌کنند، اما آقایانی مثل ابطحی از آقای نظری عذر خواهی کردند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: راجب عزت ابراهیم نژاد سوال کردند که در همین کتاب آمده است، ضارب را محکوم کردند اگر سوالی دارید بروید از دادگاه بپرسید.

وی با طرح این سوال که امیر فرشاد ابراهیمی کیست؟ پروژه نوارسازان چیست؟  افزود:اگر ناظر به لباس شخصی ها صحبت می کنید این موضوع خوبی است.مشخصا از آقای رامین کریمی ادعای پرتاب شدن از ساختمان کوی صحبت شد که آقای رهامی بررسی کرد و معلوم شد ادعایش کذب است. آقای خدایاری از دوستان تزدیک شما در نامه ای به دروغ گفتند چند نفر کشته شده اند.محسن جمالی اصلا در ماجرای آن روز کوی نبود و ما بعدا در پنجره درباره او صحبت کردیم.

وی ادعا کرد: کوی دانشگاه کاملا سناریو طراحی شده بود. این کار را کردید تا موضوع قتل های زنجیره ای فراموش شود.  رهبری دستور دادند بررسی شود چرا نشد؟

زاکانی گفت: موضوعی ناظر به شلیک بیان کردید ؛ مگر مشخص نشد چه کسی شلیک کرد چرا شلیک کننده دستگیر نشده است.صفحه ۶۷ کتاب برای تاریخ با آقای ربیعی در همین رابطه صحبت کرده است.

وی افزود:در ارتباط با مطبوعات حرف زدید؛من خودم چهار سال در هیئت منصفه مطبوعات با آقای انصاری و خانوم کروبی بودم. دکتر سلیمانی سال ۸۱ اعتراف می کند که نقش رسانه ها را در آشوب های آن سال کتمان نمی کنم، این گفته در همین کتاب چاپ شده است.

زاکانی با اشاره به ماجرای کوی دانشگاه گفت: شما به ما مجوز ندادید و مسیر خلافی رفتید.شما با افتخار گفتید “دربی” را برگزار کردم. “دربی” را پلیس برگزار کرد . آنقدر تماشاگران بصیرت داشتندکه به آشوب گران نپیوستند.

وی افزود: من دو گله بکنم، یک من لفظی را برای بن سلمان به کار بردم شما گفتید عرب های کشورمان فکر کردم متوجه نشدید توضیح دادم باز دوستان شما نشان دادند شما جز منافع خود به چیزی فکر نمی‌کنید.

زاکانی در ارتباط با گفته ی هفته پیش خود در ارتباط با رابطه لپ گلی و زندانی شدن گفت: شما از یک گفته ناراحت شدید اما انتظار دارید مردم رای‌شان را فراموش کنند.

وی افزود: گفتید من گفتم در دانشگاه نباشد ؛ ایشان و دوستانشان زرنگ هستند می خواهند با هیاهو ماجراها را فراموش کنند اما من گفتم جایی باشیم جز دانشگاه که حاصل گفت و گو را مردم بدون جنجال داشته باشند .

تاجزاده در بخش دوم سخنرانی خود گفت: در کوی دانشگاه سه جریان بود؛  نیروی انتظامی ، لباس شخصی و دانشجویان که در مورد لباس شخصی و نیروی انتظامی اتفاق نظر داریم.
وی ابراز عقیده کرد: اختلاف نظر ما در مورد نقش دانشجویان است که می‌گویند از پیش تعیین شده است.بیست سال از ماجرا گذشته و سپاه و نیروی انتظامی به این نتیجه نرسیده اند.هنوز  کسی نمی دادند که چه کسی به آقای نظری دستور داده است.

وی افزود: سردار نظری  می‌گویند که از بیسیم شنیده می شد، “از هادی به نیروها اگر لازم شد از سلاح گرم استفاده کنید” همان جا اعلام کردم که هادی منم از سلاح استفاده نکنند.امروز بگویید چه کسانی روی بسیم نیروی  انتظامی رفته است. امروز مشخص شود که چه کسی عزت ابراهیم نژاد، سعید حجاریان خواهر زاده مهندس موسوی را ترور کرده است؟ اگر مشخص شود مشکلات حل می شود.

تاجزاده  که در زمان حادثه کوی دانشگاه تهران معاون سیاسی وزیر کشور بود گفت: به معاون اطلاعات نیروی انتظامی دستور دادم که پیگیری شود که بعداز مدتی پرسیدم چه شد؟ گفتند که ما پیگیری کردیم  اما ضارب محلی رفت که ما اجازه ورود نداشتیم. یک نکته درباره قتل های زنجیره ای بگویم ، چیه کسی گفت شفاف سازی کنیم؟ آن زمان سناریو چیدند که دو نفر دستگیر کنیم بگوییم منافق بودند،اما آقای خاتمی ایستاد که رسیدگی شود .
زاکانی در بخش دوم زمان خود برای مناظره اظهار کرد: گزارشی که گفتید مخدوش و یک طرفه است، آن گزارش می گوید که با اشیاء دم دستی زدند؛ با ساعت هاشون زدند؟ با سنگ زدند دیگر.
وی از تاجزاده پرسید: نگفتید آخر قتل های زنجیره ای چه شد؟ یک جنایتی شد، رهبری اعلام کردند تا انتها باید بروید.امروز وزارت اطلاعات دست شماست بگویید ، این افراد که خطری برای کشور نداشتند چه کسی سود می برد؟

این فعال سیاسی در همین راستا گفت: شما که می خواستید چهره نظام را خراب کنید.جالب است که شما گفته آقای شریعتمداری را با گفته آقای محمدرضا خاتمی که گفته ۸ میلیون تقلب شده است که کل نظام را زیر سوال برده مقایسه می کنید؟
وی ادامه داد: درباره لباس شخصی‌ها گفتم که نیروی انتظامی ، مردم و دوستان شما هستند.
این فعال سیاسی گفت: درخصوص نظارت استصوابی هم باید بگوئیم از اول انقلاب بوده است و بزرگترین حکم نامه امام به آیت الله محتشمی‌پور است،
اما در مورد ترور آقای حجاریان باید گفت کسی که ضارب ایشان بود سال ۸۸ هم خودش و هم پدرش در ستاد آقای مهندس موسوی بود.

تاجزاده در بخش سوم این مناظره گفت: خواهش می کنم از آقای زاکانی به عنوان مسئول ستاد حداد عادل امکان مناظره با ایشان را بگذارند. از پیشنهاد دوم ایشان مبنی بر حضور سخنگوی شورای نگهبان هم استقبال می کنم. تا معلوم شود شورای نگهبان  نظارت استصوابی را به چه حالتی درآورده است.

وی اظهارکرد: چرا یک انتخابات برای نظام است یک انتخابات نیست. چرا به مجلس ششم می گوید حکم حکومتی حلش کرد اما در انتخابات ۸۸ می گویید فتنه .

این فعال سیاسی گفت: ملت اتهاماتی که در این مناظره به من زدند را بشمرند ، بیایید قبول کنیم که ما برابر هستیم.

وی گفت: من دوبار در زمان وزارت کشور اجازه برگزاری انتخابات را ندادم. نیروی انتظامی آن زمان آنقدر وضعش آشفته بود که هرچه اصرار کردیم مسئولیت امنیت کشور را در آن دوران تامین کند، قبول نکردند و با مخالفت ما تامین امنیت به سپاه داده شد.

معاون وزیر کشور در دوره اصلاحات ادامه داد: یک بار به آقای زاکانی مجوز ندادیم و یک بار هم الله کرم با نامه ای آمد گفت اگر طرفداران کرباسچی تظاهرات کنند ما می ریم بهم می ریزم؛ گفتم این نامه را به من ندهید چون اگر این اتفاق بیافتد و تظاهراتشان را بهم بزنید قانونی دنبالش می‌کنم. گفتند ما ولایی هستیم نه قانونی ، گفتم زنگ می زنم دفتر رهبری . نامه را برداشت و رفت و تظاهرات را هم به هم نزد.

تاجزاده در ادامه به خاطراتش از انتخابات 88 پرداخت و گفت: من با بازجویم بحث داشتم چرا اجازه تظاهرات به آقایان موسوی و کروبی نمی‌دهید. گفت چون اغتشاش می شود. گفتم برویم اتوبان تهران کرج که جایی هم تخریب نشود گفتند نه چون یک سوت می زنید  همه می آیند. از زمان ۸۸ تظاهرات شده است اردو کشی خیابانی.
زاکانی نیز در قسمت سوم وقت مناظره خود گفت: همیشه گفته اید تقلب شده است. مشکل ما با شما قانون شکنی است. امام گفته اند کسی که خود را برتر از قانون می بیند مستبد است؛ شما مستبد هستید. همیشه با رمز تقلب در انتخابات حاضر می شوید.

وی ادامه داد: زمانی که در حکومت هستید ببینید طرفدارانتان با ائمه چه کردند؟ از نظام هم خارج می شوید ماجرا درست می‌کنید.

زاکانی پرسید: آقای تاجزاده “دربی” چه زمانی برگزار شد؟

تاجزاده کفت:  در زمان خودم صحبت می‌کنم.

زاکانی گفت: بگویید می خواهم صحبت کنم  که بگویم اشتباه می کنید.

وی ادامه داد: یادتان هست چه کسی از آقای خاتمی در سال آخرش دفاع کرد؟ آقای خاتمی به دوستانتان گفت از سالن می اندازمتان بیرون.

زاکانی مجدد گفت: به ما مجوز ندادید و دیکتاتوری کردید. از قبل انتخابات سال ۸۸ کلید تقلب را زدید و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادید.

تاجزاده در بخش چهارم زمان سخنرانی خود با اشاره به روند تایید صلاحیت کاندیدها در مجلس ششم گفت: انتخابات مجلس ششم برخی از ملی مذهبی‌ها را هیأت اجرایی تائید کردند.
وی ادامه داد: در نامه ای هم گفتم در انتخابات هیات اجرایی و  نظارت و شورای نگهبان تائید کردند. سوالم اینجاست ما یک بار به شما اجازه تظاهرات ندادیم و شدیم دیکتاتور شما که صدبار ندادید چه هستید.

این فعال سیاسی تصریح کرد: از دادگاه های سال ۸۸ نمی‌گویند حکم ما چیست؟ آقای بهزاد نبودی و عرب سرخی به خاطر اخلال در ترافیک دستگیر شدند.

وی ادامه داد: اخیرا در دادگاه هفت اصلاح طلب به آقای محمدرضا خاتمی و دکتر شکوری راد گفتند که پزشک به چه حقی در سیاست دخالت می‌کند؟چرا نظامی ها می توانند دخالت کنند؟

وی با طرح این ادعا که «اطلاعیه سپاه در انتخابات ۸۸ سند کودتا است» گفت: ما هم بر اساس بندهایی که گفته اند می‌گوییم.

تاجزاده در ادامه مدعی شد: من زندان بودم به قوه قضاییه یک نامه دست جمعی نوشتیم که شکنجه شدیم دادگاه ما را خواست به عنوان متهم گفتم چرا؟ گفتند چرا نامه نوشتید ؛ گفتم ما به قوه قضاییه نامه نوشتیم که رسیدگی کند. این را گفتم که بگویم خب وقتی می گویم شکنجه غیرقانونی است می دانم چیست.
زاکانی در بخش  چهارم این مناظره گفت: ابتدا بگویم نقلی که در بخش پیشین صحبت هایم کردم درستش این است که آن سه نفر تیر خوردند و کشته نشدند.

تاجزاده گفت: خوب برای اولین بار عذرخواهی کنید.

زاکانی پاسخ داد: من مشکلی ندارم اشتباهی شد ، به حاففظه ام رجوع کردم ، با کتاب چک کردم ، دیدم اشتباه شده و گفتم.

وی ادامه داد: من که زندان نرفتم، اول انقلاب یا خودت و یا دوستانت بند تحویلتان بود. یا بردنتان در زندان .

این فعال سیاسی افزود. پاسخ من را ندادید دربی چه روزی بودید. دوم امام(ره) را قبول دارید یا ندارید؟ موضع خود را هم در برابر آمریکا روشن کنید.

وی ادامه داد: می گویید شما را به چه جرمی گرفتند؟ شما در سال ۸۷ بیانیه دادید به انتخابات نمی شود اعتماد کرد. مانیفستی هم در حزب مشارکت دادید، که مانیفست براندازانه بوده است. به روزنامه اعتماد گفتید جزوه تعاملات راهبردی ارایه دادیم. حجاریان هم آن را نپذیرفت. آنقدر عقل برای دستگاه های امنیتی قائل شوید که بر این اساس پیش بینی کنند.

زاکانی به تاجزاده گفت: مسیری که شما و دوستانتان رفتید مسیری کاملا مشخص است که نمی توانید کتمان  کنید.  مک کین از سال ۱۳۸۴ رنگتان را هم اعلام کرده بود که احتمالا جنبش سبز خواهد بود.
تاجزاده در بخش پنجم مناظره گفت: من دینم به من گفته که دو پیامبر باطنی داریم که  اولی عقل است و دومی پیامبری که کتاب دارد، که من دومی را براساس عقل می پذیریم، فرق ما در پذیرش است، وقتی به بنیان‌گذار می رسیم می‌گویم یک چیزهایی را قبول دارم یک چیزهایی را قبول ندارم و صریحا هم اعلام می کنم.

وی ادامه داد: چرا نمی‌گویید امام(ره) تاکید داشت سپاه در سیاست وارد نشود. چرا نمی‌گویید امام(ره) در وصیت نامه اش گفته است جلوی ورود نیروهای مسلح را به سیاست بگیرید.
وی در ادامه  با انتساب مطلبی به سردار مشفق که به ادعای تاجزاده او می گوید نظام ۱۸۰فرصت برای این ها به وجود آورده بود و در یک رقابت می توانستند که صاحب صندلی شوند گفت: معنای این حرف یعنی این که اگر  ۷۵ درصد جامعه به ما  رای دهد می توانستیم ۱۳۰ کرسی به دست بیاوریم حال نگاه کنید این ها ۱۱۰ صندلی داشتند  و ۲۵ درصد هم رای بیاورد در اکثریت قرار می‌گیرد.یعنی یک اقلیت ۲۵ درصدی می توانند ۱۵۵ کرسی داشته باشد. خجالت نمی کشید که بگویید ما ۱۱۰ کرسی را سهم خودمان کنار گذاشتیم.

وی همچنین گفت: خبرگان هم همین بود که یک رای اقلیت وارد شد و نفر آخر تهران رئیس مجلس خبرگان شد.
زاکانی در بخش پنجم صحبت هایش گفت: من که سخنگوی قوه قضاییه نیستم به خودشان بگویید. رهبری توصیه کردند بحث را به کسی که در جلسه نیست ارجاع ندهید. الان برای مردم هم مشخص بوده و هست که دنبال کودتا و براندازی بوده و هستید. می شود به صحبت های آمریکایی‌ها ارجاع کرد.

وی خطاب به تاجزاده گفت: چه قدر زمان خود را به عدالت اختصاص دادید که عدالت را می خواهید. شما گفتید توئیت زدید با برادر رئیس جمهور مقابله شود، من گفتم علیه‌ام شکایت شد و رفتم دادگاه و تبرئه شدم.

زاکانی با نشان دادن عکسی از تاجزاده و حسین فریدون گفت: شما چه قدر  جلوی او را گرفته اید. چه نسبتی با این‌ها دارید. صحبت از عدالت نکنید، چون گریبانگیر خودتان می شود.

وی افزود: حرف بنده با شما این است که به رای مردم تمکین کنید. ۱۳ الی ۱۴ میلیون رای بالاتر از شما آمد و تمکین نکردید. چرا شما مسیری می روید که دشمنان را امیدوار می کنید. قبل از انتخابات۸۸ چند نظر سنجی از موسسات آمریکایی اعلام کرد که رقیب شما پیروز است. به صراحت شرایط انتخابات را پیش‌بینی کرده است. چه طور شما که دستور العمل هانتینگتون را  اجرایی می کنید این را قبول نمی کنید.

زاکانی مجدد تاکید کرد: من معتقد هستم ۸۸ یک سناریوی از پیش تعیین شده بود. به ملت برگردید؛ بگویید اشتباه کردید.

وی از کتاب تقلب ، خاطره ای به نقل از آقای آقامحمدی نقل می‌کرد، گفت: آقای خاتمی در محافل خصوصی اعلام کرده است تقلب نشده است چرا به مردم نمی‌گویید. از خدا بترسید چرا راستش را نمی‌گویید.

پیش از آغاز بخش ششم، فرصت چند دقیقه ای برای تنفس اعلام شد.

در این میان تا از اصحاب رسانه ای  دوربین ها و تلفن های خود را شارژ کنند، پذیرایی نیز صورت گرفت.

در همین فرصت تنفس تاجزاده به زاکانی گفت : یادتان نرود فرصت مناظره با آقای حداد را فراهم کنید.

زاکانی پاسخ داد: من چه کاره هستم.
و حاضرین به این گفت‌وگو خندیدند.

در این میان زاکانی بار دیگر پیرینت عکس تاجزاده با فریدون را برای عکاس ها بالا گرفت .

تاج زاده بعد از زمان تنفس ابراز عقیده کرد: فساد گسترش پیدا کرده علت ضعف مفرط قوه قضاییه است زیرا خودشان هم آلوده به فساد شده اند. دلیل هم این است که از افراد سیاسی انتخاب می شوند .
وی ادامه داد: اگر از قضات زبده انتخاب شود کسی هم نمی تواند ادعا کند.

تاجزاده اظهارکرد: تا وقتی که با فساد جناحی برخورد شود همین است، تاوقتی که از ۵۳ میلیارد فساد شهرداری، بانک شهر و مشهد گفته نشود همین است.

این فعال سیاسیدر ادامه به انتخابات 88 پرداخت و گفت: وزارت کشور آقای احمدی نژاد پیش بینی کرده بود که انتخابات به دور دوم کشیده می شود، نظر سنجی ما هم در روز آخر این بود که در تهران رأی مهندس موسوی ۵۳ درصد است.همیشه رای تهران رای کل ایران است و انتخابات ۸۸ تنها انتخابی بود که این گونه نبود .

وی اظهارکرد: آمریکایی و ضد آمریکایی نکنید ، اتفاقا سردار مشفق گفتند که موسوی تنها کسی است که اگر بیاید ما با آمریکا رابطه پیدا نخواهیم کرد زیرا همه می دانند ضد آمریکا است.
تاج‌زاده در ادامه خطاب به زاکانی گفت: شما می گوید آقای حداد نیست و تقوا پیشه کن پشت سرش حرف نزن ، آقای حداد این همه تریبون دارد. اما شما سال ها پشت سر آقای موسوی حرف زدید، یک بار به ایشان تریبون ندادید .فقط یک بار آقای شاهرودی پیشنهاد داد که ایشان حرف بزنند.
زاکانی هم در بخش ششم مناظره گفت: تا داغ داغ است بگویم آقای ضرغامی گفتند آقای تاجزاده یک طرفه می خواستند صحبت کنند.

وی ادامه داد: تکلیف خود را با امام خمینی روشن کنید. امام (ره) می گوید اگر به قانون عمل شد و عده ای علیه آن شعار دادند دیکتاتور هستند. برای چه من به شما می گویم دیکتاتور؟!

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: تا بخث مناظره است بگویم یک مناظره درباره مکتب امام(ره) با سید حسن خمینی بگذارید. آقای نظری هم سال هاست می خواهند با آقای خاتمی مناظره کنند. این ها را فراهم کنید .

وی در ادامه گفت: من معتقد هستم ۸۸ یک کودتای از پیش تعیین شده بود که ناکام ماند. استناداتش را هم می گویم. اما قبل از هرچیزی می خواهم به مردم بگویم چه بلایی سرشان آمد، اول اقتصادی است. هشت ماه بازار را فلج کردند. دوم بحث تحریم ها است. معمار تحریم ها اذعان می دارد که مسیر ۸۸ چه کمک شایسته ای به آن ها کرده و آمریکا چه سود زیادی از این ماجرا برد.

زاکانی افزود: اوباما که قبل از ۸۸ کرنش می‌کند در باره اتفاقات سال ۸۸ انگیزه و جرات پیدا کرد و گفت به دنبال برخورد با ایران است.

وی گفت: ظریف در سال ۸۸ در پرس تی وی گفت آمریکا دارد در ایران کودتای مخملی را  پیش می برد.

این فعال سیاسی گفت: در موقع این اتفاقات زد و بند مالی و دزدی های کلان برای سال های بعدش اتفاق می افتد . فسادهایی ایجاد می شود. کرسنت سال ۸۹ بسته شد. سراپا دروغ گفتید. بارها من در مجلس گفتم به داد کشور برسید.

وی در ادامه صحبت هایش از قرارداد پتروشیمی باختر و   شرکت بازرگانی پتروشیمی نام برد و گفت: چرا دولت چشمش را روی این موضوعات بسته است؟ چشم‌مان را باز کنیم و جلوی قدرت و فساد نامشروع  و بیگانه پرستی را بگیریم.

تاجزاده گفت: پاک ترین دولت‌ها ، دولت‌های آقایان خاتمی و موسوی بود. تنها دوره ای که همه نهادها در اختیارت اصولگراها بود از ۸۴تا ۹۲ بود،  همه نهادها دست شما بود و تحریم ها هم در همین دوره بود.

وی در ادامه اظهارعقیده کرد: نظارت استصوابی همین کار را می‌کند بهترین افراد را رد صلاحیت می‌کنند و نمی گذارند افراد کار درست بر سر کار بیایند.

وی در ادامه خطاب به زاکانی گفت: چرا دروغ می گویید که تحریم از سال ۸۸ است اصلا این گونه نبود،  از سال ۸۴ تحریم شروع شد هرچه گفتیم تحریم است گفتند کاغذ پاره است.شما می گویید مملکت آرام بود ، شما به هم زدید ، هر وقت در  این مملکت آشوبی هم نبود انصار حزب الله  کاری کرده است.

این فعال سیاسی گفت: گفتید ۸ماه کشور آشوب شده است ؟ مردم اعتراض داشتند، چه اشکالی داشت به مهندس موسوی تریبون می دادید .دستگیری گسترده صورت گرفت  و مقابله هایی که صورت دادیم خب به جای این کار فرصت گفت‌وگو می دادید.دو بار به مهندس موسوی پیشنهاد داده شد یک بار آقای عسگر اولادی رفتند آقای موسوی گفتند که یک هیأت تشکیل دهید.

تاجزاده افزود: مهندس موسوی چنان پاک بود که مخالفین هم قبول داشتند و جرأت نداشتند بگویند دزد است و می دانید دورغ نمی‌گوید .

وی همچنین در اظهاراتش درباره اتفاقات سال 88مددعی شد: یک کلام رهبری گفتند شکست احمدی نژاد شکست من است همه بسیج  شدند که احمدی نژاد انتخاب شود.

وی در ادامه با انتقاد نسبت به دستگیری برخی فعالان سیاسی در پی اتفاقات سال 88 اظهار کرد:چرا روزنامه دولتی باید فردای انتخابات تیتر بزند  تاجزاده به همراه یازده نفر دستگیر شدند.

در ادامه این مناظره زاکانی در واکنش به گفته های تاجزاده گفت:  گفتید رهبری گفتند شکست احمدی نژاد شکست من است دروغ واضح است ؛ نمی شود که این حرف را به رهبری نسبت داد. سندت را اعلام کن آقای تاجزاده.

وی در پاسخ به حمایت های تاجزاده از میر حسین موسوی نیز گفت: در کتاب فرمان براندازی ۱۸بیاینه موسوی آمده است . روز عاشورا ریختند شعائر دینی را زیر سوال بردند بعد ایشان به آن‌ها گفتند مردان خداجو . ایشان قائل بود که بحران آمده است؛ باختی چرا جر می زنید؟ خودتان هم قبول کردید باختید.

زاکانی ادامه داد: واقعا عجیب و غریب هستید ها.

تاجزاده در واکنش به او بلند می خندید.

زاکانی مجدد گفت: واقعا عجیب و غریب هستید .

وی در ادامه خطاب به فخرالسادات محتشمی پور همسر تاجزاده گفت : شما از اینکه گفتم لپ گلی ناراحت شدید؛ عذر خواهی لپ گلی را گفتم که این حرف را بزنم.

زاکانی با نقل مطالبی از کتاب دادگاه هشتاد و هشت موضوعاتی را درباب عقیده اصلاح طلبان به موضوع تقلب پیش از انتخابات سال ۸۸ مطرح کرد و گفت: ما هم با آقای موسوی دیدار داشتیم چهارشنبه ۲۷ خرداد .هفت نفر بودیم جلالی کاتوزیان ابوترابی و … بودیم. موسوی هیچ استدلالی نداشت. فردایش با هاشمی صحبت کردم. می گفت صبح انتخابات که هنوز جواب نیامده خاتمی و موسوی آمدند گفتند انتخابات باید ابطال شود. کسی که قوانین را قبول ندارد به قول امام (ره)مفسد فی الارض است.

این فعال سیاسی گفت: موسوی را که بعد از انتخابات نگرفتند؛ ۲۵ بهمن ۸۹ محصور شد ؛ زمانی که سوریه سازی را داشتند انجام می‌دادند، نظام هوشمندی کرد. می خواستند ایران را تجزیه کنند، این رفتارهای موسوی درست است؟

وی اظهارکرد: دولت آقای خاتمی فاسدترین دولت بود. دولت روحانی البته رو سفیدش کرد. کرسنت و توتال را چه کسی بسته است. خیانت از این بالاتر که گاز را ۱/۳ قیمت امارات بفروشیم؟ آقای زنگنه بیا پاسخ گو باش. هر دولتی خوبی دارد ، بدی هم دارد، اما اگر از فساد می‌گویید دولت آقای خاتمی فاسد و دولت روحانی رویش را سفید کرده است.

تاجزاده سپس گفت: آیت الله هاشمی همین ملاقات را نقل کردند، که آقای رضایی آمد پیش من گفت ۸میلیون اضافه رای ریختند.

وی به زاکانی گفت: تا قبل از احمدی نژاد تحریم هایی که می شد برای امریکا بود و الزام آور برای جهان نبود در شورای امنیت نبود، زبانمان مو درآورد که نگذارید برویم آنجا. برای اینکه بفهمید؛ مثال می زنم که اسد فقط برای این ماند که نگذاشت پرونده اش به شورای امنیت برسد چون آمریکا پوستش را می‌کند.

این فعال سیاسی  گفت: خود سردار جعفری می گوید عده ای از علما می گویند تقلب شده، نظرشان با شما متفاوت است. می خواهید سرکوبشان کنید؟ من گفتم کمیته حقیقت یاب مثل ۱۸ تیر باید باشد. اشتباهات همه  گفته شود. یک طرفه که جواب نمی دهد. مثل مناظره برخورد نکنید که من می گویم با آقای حدادعادل مناظره کنم شما می‌گویید با نظری و خاتمی مناظره کنند .

زاکانی به تاجزاده گفت: صحبتی که از رهبری نقل کردی را ثابت کن .
تاجزاده پاسخ داد: در جلسات خصوصی گفتند؛ ما که مثل شما که شنود نداریم .
زاکانی گفت: ثابت کنید.
تاجزاده پاسخ داد: رهبری تکذیبیه بدهند.

زاکانی گفت: نمی شود که .

تاجزاده پاسخ داد: هر کسی که از من دروغ شنیده این حرف من را دروغ بداند و  هرکسی که راست شنیده ، این را هم راست بداند.

زاکانی گفت: معلوم شد حرفت روی هوا است.

تاجزاده در بخش بعدی سخنرانی خود ، ابراز عقیده کرد:  من تصورم این است که ما برای بعدها با توجه به مجموعه تجربیاتی که داریم به سمت اصلاحاتی باید برویم . چند مرحله ای.

وی در ادامه به بیان موارد این اصلاحات از نگاه خود پرداخت و با طرح تشکیل یک کمیته حقیقت یاب درباره اتفاقات سال ۸۸ گفت: من شخصا هرچه آن‌ها بگویند حتی اگر بگویند تاجزاده بیش ترین خطا را کرده ، قبول می کنم و به آن احترام می گذارم.

این فعال سیاسی با طرح پیشنهاد تجدید نظر اساسی در سیاست خارجی ابراز عقیده کرد:  سیاست خارجی ما در راستای اهداف ما نبوده است. در این چهل ساله چندین کشور توانستند جهش اقتصادی داشته باشند؛ یکی از کارهایی که کردند سیاست تنش زدایی با دنیا بوده است. جهت دهی کوتاه مدت ما باید تحریم شکنی باشد مثل کاری که در برجام شده اگر به نتیجه رسیدیم الحمدالله؛ اگر نرسیدیم جامعه می پذیرد ما از مشکلات جامعه فرار نکردیم.

تاجزاده در بخش بعدی مناظره درباره اتفاقات سال 88  اظهار کرد: چرا ملت میلیونی آمدند در خیابان ؟ زیرا  فکر می‌کردند که رای شان دیده نشده، شاید به این دلیل که شاید فکر می کردند رای تهران کل ایران است.

وی ادامه داد :حالا در ۹ دی فرض کنید مردم آمدند در خیابان و گفتند پشیمان شدند، اما چرا سال ۹۲ آمدند و به نامزد این طرف رأی دادند. من به بازجویم هم گفتم  با گذشته مشکلی ندارم  احمدی نژاد رئیس جمهور ، اما این انتخابات به قدری تخلف داشت که باید باطل شود بحث من این بود که باید دمکراتیک برخورد می شد چرا روش سرکوب را پیش گرفتید؟ چرا ۸۸ نگذاشتید اگر می گذاشتند شاید تظاهرات نمی شد .

زاکانی در ادامه پاسخ داد:  درباره این که اگر دولت ها فاسد هستند  چرا با فساد برخورد نمی شود؟ که دولت ها فاسد نبودند، فاسد در دولت ها وجود داشت، فساد از دولت آقای هاشمی شروع شد.شما در واگذاری ها این را مشاهده می‌کنید. در دوره آقای خاتمی ادامه پیدا کرد مثل توتال و غیره. در دولت اول آقای احمدی نژاد با این موضوع برخود شد اما در دولت دوم رها شد. در دولت آقای روحانی با این موضوع برخود نمی شد، در دفتر آقای رئیس جمهور هر دوشنبه یک نفر از انگلیس می آمد و جلسه می گذاشت.بحث من این است که باید با فساد برخورد شود من خودم جایی فساد ندیدم که پشتبانی از قدرت نداشته باشد.

در ادامه تاجزاده در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت:  الان بعد از ده سال می خواهیم از این زخم کهنه بیاییم بیرون. چیزی که تا الان دنبالش بودند تسلیم شدن یک طرف بود؛ که تسلیم هم نخواهیم شد. یعنی چه یعنی یک کمیته مشترک ایجاد شود که این زخم کهنه را بر داریم و برای انتخابات قدم برداریم.

تاجزاده گفت: عکسی که در این مناظره از من الان نشان دادند، ماجرایش این است که من از زندان آزاد شدم و آقای فریدون به دیدنم آمدند.

وی در واکنش به پخش صدای محمدعلی ابطحی توسط زاکانی نیز گفت: آقای زاکانی بد است، چیزی که در شرایط زندان اعتراف کرده نه شرعی و نه انسانی اش درست نیست. اگر می خواهیم بیاییم در مناظره که باید از اعترافات رد شویم .

زاکانی در بخش پایانی این مناظره در پاسخ به سوالی درباره فساد در شهرداری و فساد در ستاد قالیباف که زمانی مسئولیت آن را بر عهده داشت گفت: من ستاد ائتلاف بودم که ستاد آقای قالیباف آقای توکلی بود و طبق ائتلاف بنا شد هرکسی که در نظر سنجی اول بود من به ستاد او بروم ؛از خود آقای قالیباف بپرسید حاضر است، با فساد نباید برخورد سیاسی کرد.

وی با بیان اینکه«من همیشه با فساد مبارزه کردم » گفت: فرقی هم نمی کند این دولت باشد و یا آن دولت باشد. سال ۸۸ چهل میلیون رأی دادند که ۲۳ میلیون را آقای احمدی ‌نژاد وحدود ۱۳ میلیون را آقای موسوی به دست آوردند،  یک اقلیت بزرگ می شوند و می پرسند که رأی ما کو ؟ نظام هم باید پاسخ دهد .
زاکانی گفت: ۲۵ خرداد که آمدند در خیابان باید بگویند رای شأن چه شد.رهبر معظم انقلاب اسلامی از اول هم گفتند باید  شفافیت باشد .رهبری گفتند که دنبال کنید آقای موسوی نپذیرفت و گفت باید بحران را بپذیرید کاری کردند که مردم از رای دادن به او پشیمان شدند .یک عده سر چهار راه خوش ریختند  پایگاه بسیج را بگیرند ، آشوب گر هرجا باشد محکوم می شود.

پس از طرح دو پرسش از زاکانی و تاجزاده توسط چهار خبرنگار قرار شد سایر خبرنگاران سوالات خود را در مناظره سوم که قرار است اسفند ماه برگزار شود ، بپرسند.

زاکانی گفت: موضوع مناظره بعدی همین وقایع سال ۸۸ است؟
تاجزاده پاسخ داد: فرقی ندارد چه این موضوع چه موضوع فساد.

زاکانی گفت: مباحث مربوط به ۸۸ تمام نشده است و فساد هم یک دریا است.

تاجزاده پاسخ داد: مهم ادامه مناظره و گفت‌وگو است.

سالن مرکزی موزه شهدای هفتم تیر؛ زمینی که روزی شاهد ترور سیاستمداران ایرانی بود، امشب شاهد گفت و گوی میان دو سیاستمداری بود که کمتر از پنج سال پیش گفت و گو و مناظره میان آن دو نیز تصور نمی شد.

خبرنگاران منتظر جلسه سوم این مناظره، موزه را ترک کردند.


گزارش مهر

سید مصطفی تاج زاده و علیرضا زاکانی دو فعال سیاسی در دومین نشست از مناظره پیرامون وقایع ۷۸ و فتنه ۸۸ در مجموعه سرچشمه تهران که محل شهادت شهید بهشتی است به گفتگو نشستند، ابتدا ضمن مروری بر جلسه اول مناظره مطرح شد که آزادی گفتگوها به نفع کشور است و پس از چهل سال به بلوغ سیاسی رسیدیم و امروز در محلی که زمانی ترور صورت گرفته به گفتگو می نشینیم.

سید مصطفی تاج زاده طبق قرعه کشی انجام شده شخص اول مناظره بود، با مروری بر مناظره قبل، بیان کرد: در مناظره قبل به این جمع بندی رسیدیم که در ماجرای کوی دانشگاه نیروی انتظامی اشتباه عمل کرد.

وی همچنین اظهار کرد: از دانشجویان تبریز عذرخواهی می کنم که در مناظره گذشته همزمان با وقایع کوی دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و اسمی از آنها نیامد.

تاج زاده: برای تکذیب صحبت های مناظره قبل باید فکری کرد!

تاج زاده یادآور شد: برخی افراد صحبت های مناظره قبل را تکذیب کردند و باید برای آن فکری کرد.

وی تصریح کرد: در مکانی به مناظره نشستیم که شهید بهشتی در این مکان بوده و چه زیباست که امروز به مناظره نشستیم و باید به سمت گفتگو برویم و چه زشت است که صدا و سیما به سمت اعتراف گیری می رود.

تاج زاده افزود: ما انقلاب کردیم که مناظره باشد و نه اعتراف گیری، در کشور ما دکتر بهشتی رئیس قوه قضائیه با آقای کیانوری مناظره آزاد برگزار می کرد.

وی گفت: ما اعتراف را به رسمیت نمی شناسیم و طرفدار گفتگو هستیم، چرا که اعتراف گیری با وعده های امام ما در نوفل لوشاتو منافات دارد.

تاج زاده با طرح این موضوع که مسئول برگزاری سه انتخابات در دوره اصلاحات بوده، بیان کرد: در آن دوره متاسفانه شاهد موارد منفی بودم که در انتخابات مجلس منجر به شکایت از آقای جنتی شد که اگر به آن شکایت رسیدگی شده بود مسائل ۸۸ اتفاق نمی افتاد.

وی همچنین بیان کرد: آرای آقای حداد را در صورت جلسه صفر منظور کرده بودند، بعدها با آقای بنی هاشمی رئیس بخش کامپیوتری شورای نگهبان صحبت کردم که چرا آراء آقای حداد عادل صفر ثبت شده؟ گفت که چنین چیزی نبود و ایشان صندوق سیار را با صندوقی که خود رای داده اشتباه گرفته بود و ۲۰ سال است به مردم دروغ می گوید.

تاج زاده افزود: شورای نگهبان با صدور اطلاعیه ای بیان کرد خواهان بازشماری آراء ۱۰۰۰ صندوق هستیم و تا زمانیکه امضاء ناظر جای صورتجلسه نباشد، آن صورتجلسه باطل خواهد بود و در آن زمان دو نوع شمارش به خواست شورای نگهبان انجام شد.

وی تصریح کرد: بخشنامه آمد که کلیه آراء به نام رجایی به نام رجایی خراسانی منظور شود و من اعلام کردم که این موضوع را به رسانه ها اعلام می کنم که شما تقلب کردید و آن زمان بخشنامه مربوطه را پس گرفتند.

تاج زاده یادآور شد: بازشماری آراء نشان داد که نتیجه یک تا یک نیم برابر به نفع منتخبین افزایش یافت و بعد بخشنامه آمد از طرف آقای دری که تقلبی صورت نگرفته و بازشماری متوقف شود اما پس از مدتی گفتند باید انتخابات باطل شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه مطرح کرد: ۷۰۰ هزار رای را از ۲۰ هزار صندوق باطل کردند و شماره رای های باطل شده را تا امروز به وزارت کشور اعلام نکرد و استدلالشان این بود که صندوق هایی که رای بالایی داشت را حذف کردند و این یعنی یک چهارم آراء تهران و بلافاصله شکایت کردند و ما هم از آقای جنتی شکایت کردیم.

تاج زاده گفت: تا این لحظه به شکایت من از آقای جنتی رسیدگی نشده و فضای قالب اصولگرایان در مورد من این بود که در انتخابات تقلب کردم.

وی افزود: سال ۹۴ از آقای باهنر پرسیدند که چرا در انتخابات شرکت نکردی، آیا مطمئن بودی که رای نمی آوری؟ گفت یقین می دانستم مجلس در اختیار اصولگرایان نخواهد بود و حضور من تاثیری نخواهد داشت. ۱۰۰ نشریه کشور را با استناد به قانون دستگیری اراذل و اوباش قبل از وقوع جرم تعطیل کردند و علاوه بر آن باید بگویند که چرا تا کنون وضعیت لباس شخصی ها و جنایت هایی که مرتکب شدند، مشخص نشده است؟ آقای زاکانی دلیل این اقدامات را بگوید.

زاکانی:تحقیق شورای امنیت که خوانده شد، مخدوش و باطل است

به گزارش مهر، علیرضا زاکانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در آغاز صحبت‌های و با تسلیت ایام فاطمیه گفت: در این ایام دو اتفاق افتاد. یکی از آنها یعنی همین مناظره ما دو نفر است. اتفاق بد همان موضوع آقای بخشی بود که دولت شما گرفت و قوه قضاییه هم بررسی کرد. دوستان شما دستگیر کرده‌اند، حال اگر مشکل داخلی دارید، حل کنید. پشت تریبون نگویید. اتفاق بد دستگیری خانم هاشمی بود که نشان داد، آمریکا دروغگو است، حال آقای تاج زاده باید بگوید آمریکا را به عنوان یک دشمن قبول دارد یا خیر؟

وی افزود: در جلسه قبل گفتم که یک مجسمه شوم در کشور است که آن قدرت پرستی، ثروت پرستی است. این مجسمه ۴۰ سال در کشور وجود دارد. حال در آن زمان هم گفتم که هر وقت مردم را به میدان آوردیم، پیروز خواهیم شد. بنده هم اغتشاش گران را محکوم کردم و هم ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه را. عده‌ای به ماشین آتش نشانی حمله کردند. لذا بیان من یک طرفه نبود. البته مقدمه ای داشت که در آینده هم این مقدمه دیده نشد. مجموعه آقای تاجزاده بحران زیست است. دیکتاتور است، چون آزادی را پاس نمی‌دارد. امروز تاج زاده باید بگوید که من اشتباه کردم. گزارششان ناقص بود. امروز ایشان در حال تولید دروغ هستند.

زاکانی افزود: در جلسه قبل گفتم که اصلاح‌طلبان سر مردم را کلاه می‌گذارند، دیو و دلبر برای مردم ایجاد نکنید. آقای تاج زاده با استناد به تحقیق شورای امنیت نکاتی را ذکر کردند و بسیار زشت است که گزارشی را به صورت خلاصه و گزینشی بخوانیم. این گزارش مخدوش است و باطل شده است. نکته دیگر نامه رسیدگی به شکایت آقای نظری در مجلس ششم و هفتم بود. ماحصل آن نیز توسط آقای فاکر مشاهده شد که این گزارش مخدوش است و در آن تاکید شده است.

وی افزود: آقای خاتمی هم در آن زمان نامه زدند و گفتند که آقای نظری شخص درستکاری است و نباید سابقه او خدشه دار شود. در کتاب برای تاریخ آمده است. این اسناد نشان دهنده سخنان غلط آقای تاجزاده است و باید به ایشان گفت که خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی. وزارت اطلاعات چرا امروز پس از ۲۰ سال اعلام نمی‌کنند. امروز خلاف گویی آقای تاج زاده بسیار زیاد است. امروز یکی از آنهایی که به کوی دستور حمله داد به دو سال حبس محکوم شدند. افراد هم بعدها از آقای نظری معذرت خواستند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم اظهار کرد: کوی دانشگاه یک برنامه طراحی شده بود و اگر هم طراحی شده نبود، شما از آن سو استفاده کردید. آقای تاجزاده! حادثه کوی دانشگاه برنامه ریزی شده بود تا قتل‌های زنجیره به گور برود. دوستان آقای تاجزاده باعث شدند تا پرونده دوستان ایشان در قتل زنجیره‌ای بسته شود.

زاکانی افزود: من خودم ناظر مطبوعات بودم. روزنامه همین است. در همان سال رادیو آمریکا از رسانه‌های شما تشکر کرد. روزنامه‌های هم‌راستا با شما حوادث کوی دانشگاه را به بهترین نحو پوشش می‌دادند.

وی تاکید کرد: در مورد لباس شخصی‌ها باید بگویم که برخی از آنها از دوستان شما هستند. تاجزاده می‌گوید که من دربی را برگزار کردم. در جلسه شما گفتید که باید دربی برگزار شود. خیر! همان نیروی انتظامی دربی را اجرا کرد. شما می‌خواستید، آن را لغو کنید.

نماینده مجلس نهم گفت: شما امروز چرا در مورد قتل زنجیره‌ای چیزی نمی‌گویید؟ رهبری اعلام کرد که تا انتها برید. چرا امروز پاسخ نمی‌دهید؟ آن روز عده‌ای می‌خواستند که مردم را به نظام بدبین کنند که دوستان شما هستند. در مورد مجلس ششم هم این درست نیست که در غیاب آقای حدادعادل در مورد او سخن می‌گویید. حکم حکومتی بیشتر نفعش برای شما بوده است. امروز نمی‌توانید موضوع ۸ میلیون تقلب را که اتهام به اصل نظام است با سخن کوچکی یکی کنید. این غلط است. امروز هر کسی نمی‌تواند هر چیزی بگوید.

زاکانی افزود: نظارت استصوابی از اول انقلاب بوده است. نامه آیت‌الله صافی گلپایگانی را نگاه کنید. بزرگترین حکم نظارت نامه امام(ره) به محتشمی‌پور است. حال باید بگویید امام را قبول دارید یا خیر!؟ در مورد ترور حجاریان هم باید بگویم که آن شخص [سعید عسگر] در سال ۸۸ در ستاد آقای روحانی بود.

تاج‌زاده: خاتمی می‌گفت حادثه ۱۸ تیر تاوان قتل های زنجیره ای بود

تاجزاده در بخش دوم اظهارات خود در مناظره با زاکانی عنوان کرد: این طور نمی‌شود که در این کشور هر کسی نظر خود را بگوید و بقیه برای آن سند پیدا کنند. در مورد کوی دانشگاه ۲۰ سال است که سپاه و اطلاعات سندی خلاف گزارش ارائه شده پیدا نکرده اند.

وی به مصاحبه ای از سردار نظری در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: طبق این مصاحبه آقای نظری می گوید که در زمان حادثه کوی دانشگاه به محل رفتم و شنیدم کسی رو بی سیم ما رفته و می گوید از هادی به تمام واحدها، در صورت لزوم از سلاح گرم استفاده کنید؛ من گفتم هادی منم، به هیچ وجه از سلاح گرم استفاده نکنید.

تاجزاده تاکید کرد: این چه کسی بوده که روی بی سیم نیروی انتظامی رفته است؟ چه کسی چنین امکانی را داشته است که این اقدام را انجام دهد؟ چرا بعد از ۲۰ سال این را پیگیری نمی کنید آقای زاکانی؟ چه کسی خواسته آشوب کند؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: تمام کسانی که در قضیه ضرب و شتم، ترور آقای حجاریان، حمله به کوی دانشگاه و ترور خواهرزاده آقای موسوی در روز عاشورا و مواردی از این دست حضور داشتند به یک جا مربوط می شوند و اگر جلوی آنها را بگیریم دیگر این وقایع تکرار نمی‌شود.

وی عنوان کرد: آقای صدرالاسلام که معاون نیروی انتظامی است در رابطه با ضارب کوی دانشگاه که در سرقت مسلحانه هم شرکت داشت عنوان کرد «ما تا یک جایی این شخص را دنبال کردیم اما وارد جایی شد که ما حق ورود نداشتیم.»

تاجزاده تاکید کرد: اشکال این است که در کشور مرتب اصولگرا و اصلاح طلب می کنیم و با طرح این تقسیم بندی ها به این فکر نمی کنیم که اگر فاجعه ای رخ بدهد خسارت آن به کل کشور است.

وی خطاب به زاکانی گفت: آقای زاکانی! بگویید چه کسی موافق پیگیری عامل قتل‌های زنجیره ای بود و چه کسی مخالف بود و باید بگویم که وقتی یک سناریو آوردند و گفتند که دو نفر را از مشهد دستگیر می کنیم، آقای خاتمی جلوی این سناریو ایستاد. پس از آن وزارت اطلاعات اطلاعیه داد و قتل های زنجیره ای تمام شد.

تاجزاده تصریح کرد: آقای خاتمی در آن زمان گفت که حادثه ۱۸ تیر تاوان قتل های زنجیره ای بود. ما با اصل قضیه اعتراف گیری مخالفیم و ممنون هستم که آقای زاکانی به صراحت گفت که اعتراف صورت گرفته و به راحتی می گویند که با اعتراف حرف های خود را تکذیب کرده اند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: باید اعتراف گیری زیر شکنجه در کشور تمام شود و هیچ فرقی نمی کند که چه دولتی روی کار باشد.

تاجزاده در ادامه با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در آن مقطع وضع آشفته ای داشت، گفت: هر چه اصرار کردیم نیروی انتظامی مسئولیت امنیت تهران را بر عهده بگیرد قبول نکردند بنابراین این مسئولیت را به سپاه سپردیم.

وی افزود: نیروی انتظامی در آن شرایط از طرف دانشجویان متهم بود که آنها را کتک زده بود و دانشجویان هم عصبانی بودند.

تاجزاده همچنین عنوان کرد: آقای زاکانی برای اینکه من در زمان کوی دانشگاه به آنها مجوز تجمع نداده ام چندین بار به من گفت دیکتاتور، در حالی که من در آن زمان به آنها گفتم برای آن محلی که می خواهید مجوز نمی دهیم و درخواست مجوزتان را هم به من ندهید. در واقع سند دست من ندهید. من گفتم قانون اجازه نمی دهد به شما مجوز بدهیم.

وی افزود: آقای زاکانی در مقابل عدم صدور مجوز برای راهپیمایی پیرو حادثه کوی دانشگاه برای بسیج دانشجویی گفت ما پیرو ولایت هستیم و من گفتم هر روزی که می‌خواهید مجوز می دهم بجز روزی که تقاضا می دهید و شما یک روز دیگر تجمع کنید و گفتم اگر می‌خواهید موضوع مجوز شما را از دفتر رهبری بپرسم، ایشان هم بصورت مشخص مخالفت کردند.

تاجزاده همچنین یادآور شد: در کل سال‌هایی که به مرور به آنها می پردازیم از جمله سال ۸۸، صحبت من با بازجوها این بود که چرا اجازه نمی دهید آقایان موسوی و کروبی با معترضین تجمع برگزار کنند و آنها می گفتند که آشوب می‌شود.

وی ادامه داد: من می گفتم اجازه بدهید در جاده کرج و در جای دور تظاهرات و تجمع برگزار شود و آنها می گفتند شما یک سوت بزنید یک میلیون نفر می آیند و اینطور بود که تظاهرات و اردوکشی های خیابانی اتفاق افتاد.

زاکانی: آقای تاج زاده! مشکل شما قانون شکنی است

زاکانی در ادامه خطاب به تاج زاده تاکید کرد: آقای تاج زاده! مشکل شما قانون شکنی است و به هیچ چارچوبی پایبند نیستید. آقای هاشمی هم اولین بار گفت که در انتخابات تقلب شده. شما در تمام انتخابات‌ها با رمز تقلب شروع می‌کردید، اگر رای می آوردید تقلب صورت نگرفته بود اما اگر رای نمی آوردید می گفتید تقلب شده و حالا جلوی شما را گرفته اند.

وی افزود: آقای تاج‌زاده مشکل ما با شما خودبرتر بینی است که از قانون دارید، امام(ره) فرمودند خودبرتر بینی از قانون نشانه مستبد بودن است و شما مستبد هستید.

زاکانی همچنین اظهار کرد: آقای تاج زاده شما هر زمان که داخل حکومت بودید به اسلامیت آن تاختید و هر زمان که خارج از حکومت بودید بر جمهوریت نظام تاختید، آقای تاج زاده! مردم حق دارند، شما چرا خودتان را برتر و مهمتر از قانون می دانید و اسم مردم را می آورید و آنها را فدای خود می کنید.

زاکانی افزود: شما سال ۸۸ هم قبل از انتخابات تقلب را کلید زدید و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادید.

تاجزاده: ما در زمان زندان شکایت کردیم که ما را شکنجه کردند ولی رسیدگی نشد

تاجزاده گفت: ما ملی مذهبی‌ها را تایید کردیم. ۶ مرجع در زمان آقای هاشمی برخی از آنها را تایید کردند و امسال هم ما آنها تایید کردیم. چطور آن موقع مشکلی نبود و در زمان ما مشکل ساز بود. در زمان دربی هم ما ایستادیم و گفتیم که می‌توانی امنیت را تامین کنید و در آن جلسه آقای صفوی هم بودند.

وی افزود: در مورد ۸۸ هم باید بگوییم که قوه قضاییه هنوز نتوانسته احکام ما را منتشر کند. حزب مشارکت را تعطیل کردند ولی باقی احکام را نمی‌گویند.

تاجزاده گفت: ما در زمان زندان شکایت کردیم که مارا شکنجه کردند ولی رسیدگی نشد. ما آن روز گفتیم، قرارگاه ثار الله کودتا کرده ولی رسیدگی نکردند. من سرپرست وزارت کشور بودم و رسیدگی نکردند، حال آن کارگر که وضعش معلوم است.

زاکانی: آقای تاجزاده! شما به دنبال براندازی نظام بودید

زاکانی افزود: آن سه نفری که گفتم کشته شدند، اشتباه بود، آنها تیر خورده‌اند.

وی افزود: ناظر به موضوع زندان باید بگویم که جمهوری اسلامی باید پاسخ دهد، چون من زندان نبوده‌ام. می‌گویید که چرا شما را زندانی کردند، باید بگویم که شما به دنبال براندازی نظام بودید که به اعتقاد من دیکتاتوری نوین و تجزیه ایران است.

نماینده مجلس نهم گفت: آنقدر این فاجعه بود که دوستانتان قبول نکردند ولی شما پذیرفتید. حال امروز وقتی از بازداشت خود می‌گویید، باید بدانید که دستگاه‌های اطلاعاتی حق دارند از قبل شناسایی کنند.

زاکانی در رابطه با صدور مجوز تظاهرات و راهپیمایی برای معترضین به انتخابات ۸۸ خطاب به آقای تاج زاده عنوان کرد: من چکاره بودم که اجازه بدهم یا ندهم که راهپیمایی برگزار کنند یا نه، نظام حاضر بود به آقایان موسوی و کروبی سرویس بدهد و آقای ضرغامی هم نامه نوشت که با افراد مختلف در تلویزیون مناظره کنید اما آنها قبول نکردند و گفتند فقط با مردم به صورت مستقیم صحبت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شما هیچگاه اعلام نکردید که تقلب نشده و ابهام آفرینی کردید و مسیری که شما و دوستانتان رفتید مسیر مشخصی بود که الان نمی توانید پس از سالها، آن را کتمان کنید.

زاکانی همچنین گفت: در کتاب سایه عقاب ها نوشته مک کین ذکر شده بود که رنگ شما بر خلاف انقلاب های نارنجی دیگر کشور ها رنگ سبز خواهد بود. در واقع آنها رنگ شما را از سال ۸۴ مشخص کرده بودند و گفته بودند شاید این انقلاب سبز باشد.

تاج زاده: وقتی اقلیت جای اکثریت را بگیرد یعنی این جامعه ناعادلانه است

تاج زاده در ادامه اظهار کرد: شما نظر من را در مورد امام خمینی (ره) پرسیدید. من به سخنرانی سردار مشفق قائم مقام قرارگاه ثارالله که متن آن منتشر شده بود اشاره می کنم: سردار مشفق در سخنرانی خود گفته است که در انتخابات چکار کردند؟ و من می خواهم به شما بگویم که چه بلایی سر انتخابات های ما می آید.

وی ادامه داد: ما یک پیغمبر باطنی داریم و یک پیغمبر خارجی که کتاب آن قرآن ما است و بر اساس پیغمبر اولی و بر حسب عقل، پیامبر دوم را که پیامبر خارجی است می پذیریم و در مورد بنیانگذار جمهوری اسلامی هم به همین شکل است اما من همانطور که در مواردی بر اساس عقل برخی از صحبت های پیغمبر خارجی نمی پذیرم در مورد بنیانگذار جمهوری اسلامی هم به همین شکل است و این را هم با صراحت می گویم که یک مواردی را قبول دارم و یک مواردی را قبول ندارم اما شما مواردی را که قبول دارید را اعلام می کنید و مواردی که قبول ندارید را اعلام نمی کنید.

تاج زاده تاکید کرد: امام (ره) در وصیت نامه خود به رهبر بعدی تاکید کرد که ورود سپاه به سیاست، سَم مطلق است.

وی افزود: این همان سخنرانی است که ما علیه آن شکایت کردیم و سند کودتای ۸۸ است. چرا که موضوع این سخنرانی فقط انتخابات و به یک انتخابات ختم نمی شود و موضوع ساده نیست بلکه مربوط به انتخاب رهبر و جمهوریت است.

تاج زاده عنوان کرد: در یک جای متن سخنرانی قائم مقام قرارگاه ثارالله گفته شده که نظام ۱۸۰ فرصت برای انتخابات برای ما بوجود آورده است و می توانیم ۱۸۰ کرسی مجلس را بدست آوریم و  ۱۱۰ فرصت هم برای افراد مورد تایید حکومت است. به عبارتی اگر ما ۷۵ درصد رای را هم به نفع خود کسب کنیم و رقیب ما ۲۵ درصد رای داشته باشد با ۱۱۰ رای حکومتی آرای آنها در مجموع ۴۵ کرسی و ۱۱۰ کرسی از پیش تعیین شده است. یعنی اقلیتی که با ۲۵ درصد ۱۵۵ کرسی دارد.

تاج زاده افزود: اینکه اقلیت با ۲۵ درصد ۱۵۵ کرسی مجلس را بدست می آورد یعنی مهندسی انتخابات و کودتا، یعنی به سخره گرفتن رای ملت و به سخره گرفتن شعارهای انقلاب. و اینها اینقدر غرق مسائل خودشان شده اند که متوجه رفتار خود نیستند.

وی یادآور شد: نتیجه چنین مهندسی انتخاباتی این بود که خبرگان رهبری در این دوره با ۸۰ درصد رای اقلیت شکل گرفت و آقای جنتی که آخرین نفر در تهران بود رئیس آن شد.

تاج زاده با اشاره به دستگیری کارگر معترض هفت تپه ادامه داد: می گویند کارگر دروغ گفته و به این مسائل توجه می کنند در حالی که مسائل مهمی را که کشور را به باد می دهد مورد توجه قرار ندادند. چرا که وقتی اقلیت جای اکثریت را بگیرد یعنی این جامعه ناعادلانه است.

زاکانی: برای مردم مشخص است که شما دنبال کودتا و براندازی هستید

زاکانی در ادامه مناظره تاکید کرد: من که سخنگوی سپاه و قوه قضائیه نیستم این مسائل را به من می گویید. ای کاش با خودشان گفتگو کنید. در جلسه ای که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۲ خدمت رهبری رسیدم ایشان تذکر دادند درباره کسی که در جلسه نیست سخن نگویید.

وی تاکید کرد: برای مردم مشخص است که شما دنبال کودتا و براندازی هستید و می توان به صحبت های رهبرهای آمریکایی این موضوع را ارجاع داد که هر زمان آمریکا دچار مشکل می‌شود شما به داد آمریکا می رسید.

زاکانی یادآور شد: آقای تاج زاده شما در جلسه گذشته عنوان کردید که یک توئیت نوشته اید و همه آنهایی که علیه آنها توئیت نوشته بودید از شما شکایت کردند در حالی که همه آن افراد از من به خاطر مبارزه با فسادی که داشتم شکایت کردند و من در دادگاه حضور پیدا کردم و برنده دادگاه شدم.

زاکانی تصریح کرد:  آقای تاج زاده وقتی برادر آقای رئیس جمهور نزد شما می آید شما با چه وضعیتی با او مواجه می شوید؟ آیا تاکنون در مقابل فساد برادر رئیس جمهور توئیت نوشته اید که ایشان می خواست ملک شخصی یک فرد را در شمال شهر تصاحب کند، خواهش می کنم از عدالت صحبت نکنید که گریبان خودتان را می گیرد.

وی همچنین به مسائل انتخابات پرداخت و اظهار کرد: آقای تاج زاده حرف من با شما این است که در مورد انتخابات به رای مردم تمکین کنید؛ همانطور که طرف مقابل شما به رای مردم تمکین کرد. شما چقدر از مردم صحبت می کنید و بر علیه جمهوریت قیام می کنید. قبل از انتخابات نظرسنجی های خارجی اعلام کرده بود که رقیب شما پیروز است.

وی افزود: موسسه نظرسنجی آمریکایی نتیجه نظرسنجی ها را این طور اعلام کرده بود که رقیب شما پیروز است و شرایط انتخابات را همانطور که اتفاق افتاد پیش بینی کرده بودند و بنده معتقدم سناریوی سال ۸۸ از پیش تعیین شده بود.

زاکانی تصریح کرد: مسیر نادرستی است که در پیش گرفته اید. به ملت برگردید و بگویید اشتباه کردیم. در سال ۸۸ آقای هاشمی گفت که هر چقدر با آقای خاتمی تلاش کرده است نتوانسته معترضین انتخابات یعنی آقای کروبی و موسوی را راضی کند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته در حالی که آقای خاتمی در محافل خصوصی می گوید که تقلب نشده بود. یک بار عمومی این موضوع را نمی گویند.

تاج زاده: ۸ ماه کشور در ۸۸ به خاک سیاه نشست

تاج‌زاده در بخش دوم مناظره گفت: امروز همه می‌دانند که اگر سندی در مورد رنگ انتخاباتی آقای موسوی بود، آن رنگ را تغییر می‌دادند. مشوق در سخنرانی گفته بود که آمریکایی ها گفته‌اند که اگر موسوی بیاید، دیگر نمی‌توانیم خیال راحت داشته باشیم.

زاکانی گفت: امام نکته‌ای دارند که باید توجه کرد: اگر قانونی اعمال شد و عده‌ای به خیابان آمدند این دیکتاتوری است. آقای نظری را اجازه دهید با آقای خاتمی مناظره بگذارند و همچنین آقای سید حسن خمینی تا ببینیم حال امروز حرم به امام می‌خورد یا خیر.

وی افزود: من معتقدم این یک کودتا بود که در سال ۷۸ کلید خورد و در ۸۸ به صورت کامل اجرا شد. ۸ ماه کشور در ۸۸ به خاک سیاه نشست. باعث شد تا تحریم‌ها دوباره وضع شود که این را معمار تحریم‌ها می‌گوید. که چه سودی از اغتشاش بردند. در شورش اشرافیت هم آمده که اوباما گفته است: انتخاب رهبرها در ایران مجاز است ولی نمی‌توان در مورد تحولات سیاسی آن سکوت کرد. در اسناد است. آقای ظریف هم در پرس تی وی گفت که آمریکا در حال اجرای انقلاب مخملی در ایران است.

وی افزود: یک روزی می‌گفتند که اعتراض به رای، گدایی قدرت است، باید در کف خیابان حق خود را بگیریم. اسناد موجود است که چقدر به کشور ضرر خورد. همیشه یک عده‌ای دزد دزد می‌کنند و در آن شلوغی‌ها کلاهبرداری می‌کنند. یکی از آنها پتروشیمی باختر است که بصورت قسطی خریداری کردند.

تاج زاده: قبل از احمدی نژاد تحریم‌های ما تنها برای آمریکا بود

تاج زاده در ادامه گفت: اشکال شما اینست که می‌گویید آنچه ما می‌گوییم درست است. در مورد تحریم‌ها باید بگوییم که قبل از احمدی نژاد تحریم‌های ما تنها برای آمریکا بود و شورای امنیت نرفته بود. اسد به این دلیل ماند که پرونده اش به شورای امنیت نرفت. بازجو از من سوال کرد که چه کنیم با تو؟ گفتم: یک کمیته حقیقت یاب بگذارید. چرا می‌گویید: نظری با خاتمی مناظره کند؟ من هم می‌خواهم با رهبر مناظره کنم، آیا می‌شود!؟

وی افزود: یکی زمانی بحث بود که اطلاعات رو به سپاه بدهند یا نه. رهبری مقابل آن ایستاد. ایشان گفتند که نباید اسلحه و اطلاعات یک جا جمع شود. امروز ما مقابل شکست‌های خود ایستاده‌ایم ولی هر بار شما می‌بازید، تقلب شده است.

زاکانی در ادامه گفت: من زمان خود را به تاجزاده می‌دهم تا اثبات کند، رهبری گفته است، باخت احمدی نژاد، باخت من است!؟

تاجزاده گفت: قوانین شدید باید بیاید تا نیروهای مسلح به پادگان برگردند. نظارت استصوابی باید برداشته شود. قوه قضاییه باید غیر سیاسی باشد. امکان تحقیق و تفحص در همه نهادها باید ایجاد شود. راهی باید بیابیم تا صدا و سیما از این شرایط خارج شود. البته امروز روحانی گفته است که فیلترینگ شکست خورده است. ما باید تمام نکاتی که به دیکتاتوری می‌انجامد را اصلاح کنیم. اگر روزی یک کمیته حقیقت یاب ایجاد شود و هر چه بگوید من قبول دارم.

وی افزود: سیاست خارجی خود را تغییر کنیم. سیاست خارجی ما در خدمت اقتصاد نیست. کشورهایی که جهش اقتصادی داشتند، نقطه مشترکشان سیاست خارجی تنش زداست. ما در کوتاه مدت باید تحریم شکنی کنیم. یعنی همین کاری که در برجام کردیم. اگر نتیجه داد که هیچ و اگر نتیجه نداد باز هم مردم می‌فهمند که ما آنها را فراموش نکرده‌ایم.

زاکانی: مشکل امروز ما عمل به قانون است

زاکانی گفت: مشکل امروز ما عمل به قانون است. اصول قانون اساسی باید درست اجرا شود. دولت عرضه اجرا ندارد، حرف گنده می‌زند. امروز باید به دنبال رفع مشکل مردم باشیم. دیگر چقدر می‌خواهیم هزینه بدهیم، یک بار برجام را قبول کردیم، برای هفت پشت ما بس بود. الان من صدایی را از آقای ابطحی پخش می‌کنم. (همان صدای مصاحبه که می‌گوید: آقای موسوی از روی نادانی وارد این ماجرا شد)

وی در ادامه گفت: حال با اینگونه سخنان وقتی شما قانون را قبول ندارید، چطور می‌خواهید کمیته صیانتی در سیر همین قانون ایجاد شود و شما این را قبول داشته باشید!؟ من متاسفم.

زاکانی در ادامه یادآور شد: آقای خاتمی می خواست برای محرومیت زدایی غرب کشور پتروشیمی را توسعه دهد و خط لوله مارون را راه اندازی کند. در حالی که در سال ۸۳ سهم پتروشیمی ۱۰۰ تومان بود و این آقا آن سهم را ۱۱۰ تومان خرید که امروز با ارزش آن می تواند یک میلیون بی خانمان را خانه دار کند.

وی افزود: این اشکالات در کشور ما وجود دارد و شرکت بازرگانی پتروشیمی که سه میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود، اخیرا با پرونده ای که در دادگاه برایش تشکیل داده اند، مشخص شد ۷۰۰ میلیون یورو به دولت بدهی داشته در حالی که باید پرسید چرا دولت بدهی خود را وصول نمی کرده است.!

زاکانی تصریح کرد: الان بدهی این شرکت بالغ بر یک میلیارد دلار است، باید جلوی پیوستگی قدرت نامشروع را که به خیانت منجر می شود، گرفت.

وی ادامه داد: ثروت نامشروع به فساد منجر می شود و ما باید چشمانمان را در مقابل بیگانه پرستی باز کنیم.

تاج زاده: هر زمان که کشور آرام است انصار حزب الله آشوب به پا می کنند

تاج زاده در ادامه اظهار داشت: ما مفتخر هستیم پاک های دولت های پس از انقلاب را آقایان موسوی و خاتمی داشتند و تمام نهادهایی که به عنوان نهاد فاسد آقای زاکانی از آنها نام می برد در اختیار آقایان بود و فساد خیلی زیاد است و علت اصلی آن نظارت استصوابی است.

وی تصریح کرد: فساد ریشه در سردار مشفق دارد که ۱۱۰ پست مجلس را کنار می گذارد و البته قوه قضائیه هم فشل است.

تاج زاده خاطر نشان کرد: چرا می گوییم که تحریم به ۸۸ ربط دارد؟ تحریم ها از سال ۸۵ شروع شد آن زمان که احمدی نژاد قطعنامه ها را کاغذپاره خواند و در سال ۹۰ هم گفتیم مراقب تحریم های نفتی باش.

وی همچنین گفت: هر زمان که کشور آرام است انصار حزب الله آشوب به پا می کنند و آرامش را بر هم می زنند و یک سفارت آتش می زنند، آیا اینها فامیل های ما بوده اند؟ در حالی که همه آنها شناسایی شده اند و راست راست هم راه می روند.

تاج زاده در این رابطه اظهار داشت: اینها (انصار حزب الله) فکر می کنند یا باید شرایط جنگی شود و یا جنگ شود تا بتوانند حکومت کنند.

وی در مورد انتخابات افزود: در انتخابات میلیون ها نفر معترض بودند. حاکمیت بد عمل کرد و می توانستند نیم ساعت به مهندس موسوی وقت بدهند تا از تلویزیون با مردم صحبت کند. من در این زمینه به رهبری نقد دارم.

تاج زاده ادامه داد: اگر نیم ساعت به موسوی وقت می دادید چه می شد؟ چرا اینقدر می ترسید؟ مگر شما قبل از انتخابات به موسوی، تریبون ندادید.

وی گفت: همین الان هم آقای زاکانی خود شما می گویید چرا این مناظره که در حال برگزاری ما است، به تلویزیون نرود که اگر می رفت مردم به جای تماشای ماهواره، تلویزیون تماشا می کردند.

تاج زاده با انتقاد از دستگیری های گسترده توسط دستگاه های امنیتی در وقایع ۸۸ اظهار داشت: به جای این کار راحت می گفتید که موسوی حرفش را بزند و یک بار صحبت می شد و تمام.

وی یادآور شد: من بعد از آن که از زندان آزاد شدم با آقای موسوی صحبت کردم که گفتند ظاهراً آقای عسگر اولادی از موتلفه با ایشان صحبت کرده بود و نظر آقای موسوی این بوده که موضوع انتخابات به هیئت حل اختلاف ارجاع شود در حالی که این موضوع پذیرفته نشد.

تاج زاده در ادامه مناظره تصریح کرد: من نمی دانم چرا رهبری، هیئت حل اختلاف را که یک سنت حسنه است، نپذیرفت در حالی که یک طرف دعوا، شورای نگهبان بود آن را به شورای نگهبان ارجاع دادند و آنها به موسوی می گفتند هر چه می گوییم بگو چشم و او می گفت نه.

وی در مورد شخصیت موسوی محصور انتخابات ۸۸ عنوان کرد: ما در مورد پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات به عنوان رئیس جمهور مطمئن نبودیم در حالی که از پیروزی موسوی مطمئن بودیم. ایشان یک بار در سال ۷۶ و یک بار هم در سال ۸۴ می خواست کاندید انتخابات ریاست جمهوری شود که از دفتر رهبری پیام آوردند که صلاح نیست و ایشان پذیرفت، این قدر انسان نجیبی است که از کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری می گذرد.

تاج زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سال ۸۸ رهبری از ایشان استقبال کرد که کاندید شود و بعد به گونه ای شد که عنوان کردند شکست احمدی نژاد، شکست رهبری است و احمدی نژاد در مناظره ای گفته بود که انتحاری عمل می کند در حالی که رهبری باید توی دهانش می زد.

وی افزود: باید تلویزیون جلوی این مناظره انتحاری را می گرفت مثلا نیم ساعت دیرتر پخش می کرد تا هیچ کس نتواند حرکت انتحاری در مناظره انتخاباتی انجام دهد در حالی که احمدی نژاد می گفت رهبری گفتند که از کسی اسم نبریم و او اسم برد.

تاج زاده خاطرنشان کرد: حتی خود آقای زاکانی جرئت ندارد بگوید که موسوی دزد بوده؛ حالا این آدم اعتراض دارد و فرق آقای موسوی با حداد عادل این است که حداد می داند تقلب نشده و دروغ می گوید اما آقای موسوی باورش این است که تقلب شده است.

تاج زاده خاطرنشان کرد: به جای دستگیری گسترده شما به دنبال کودتا بودید، بدنبال خفه کردن مردم بودید و سه روز قبل از انتخابات هم حکم بازداشت تاج زاده و رمضان زاده را صادر کردید. من در صحبتی که با بازجوها در زندان داشتم به آنها می گفتم اگر شما برنده بودید چرا عصر جمعه به ستاد ما حمله کردید؟ هر چند که ما به این حمله ها عادت داشتیم و دوم خرداد را هم همین کار کردند و همه را بازداشت کردند.

وی افزود: من به بازجوهایم می گفتم مگر شما کودتا کردید، مگر نمی گویید مردم با شما هستند پس چرا نسبت شما با انتخابات نسبت جن و بسم الله است.

تاج زاده گفت: نظارت استصوابی برای کشور فساد به ارمغان آورده است و حتی شخصیت های اصولگرا راکه مطابق نظر خودشان نباشد رد می کنند و آقای زاکانی اگر خود شما هم منافع آنها را به خطر بیاندازید شما را کنار می گذارند.

زاکانی: اصلاح طلبان معتقد بودند که نباید فیتیله تقلب را پائین بکشند

زاکانی در پاسخ به صحبت های مطرح شده از سوی تاج زاده در وقت مقرر خود دار این مناظره خاطرنشان کرد: اینکه گفتید شکست احمدی نژاد شکست رهبری است، دروغی  است که به رهبر انقلاب نسبت دادید.

وی با اشاره به کتاب فرمان براندازی که در آن ۱۸ بیانیه آقای موسوی آمده است، بخش هایی از بیانیه میرحسین موسوی را خواند که در آن آمده بود یک بار دیگر مردم خداجوی به صحنه آمدند (وقایع عاشورای ۸۸) من به صراحت می گویم تا وجود یک بحران جدی در کشور مشخص نشود وضعیت همین است، در حالی که این صحبت ها مانند آن است که یک مورچه را آب می برد و می گوید دنیا را آب برد.

زاکانی تاکید کرد: شما که باختید چرا اینقدر جر می زنید. واقعا چه عجیب و غریب است و مرتب خط تقلب را القا می کردید و این را می توان در کتابهای دادگاه ۸۸ که در دو جلد چاپ شده مشاهده کرد.

وی ادامه داد: سال ۷۶ اولین بار تقلب در انتخابات از سوی آقای هاشمی مطرح شد. بعد از آن هم در ستاد آقای خاتمی بهزاد نبوی آن را بیان کرد و آقای کروبی روی آن بحث کرد و گفت: روی تقلب پافشاری نکنید که اعتماد مردم کم می شودو در انتخابات شرکت نمی کنند.

زاکانی تصریح کرد: در همان جلسه موسوی لاری اعلام کرد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری قطعی است و پیرو آن آقای محتشمی پور تقلب را مطرح کرد و عقیده تمام اصلاح طلبان این بود که تقلب ۲ تا ۳ میلیون رای ممکن است.

زاکانی همچنین گفت: اصلاح طلبان معتقد بودند که نباید فیتیله تقلب را پائین بکشند چرا که در مواقع نیاز لازم است از تقلب استفاده کنند.

وی با اشاره به کتاب دادگاه ۸۸ به بخشی از صحبت های مصطفی تاج زاده اشاره و عنوان کرد: آقای تاج زاده در این اظهارات گفته بود که از ساعت ۱۲ به بعد هیچ کس از من نشنیده که گفته باشم تقلب شده و اعلام کرده بود که این انتخابات کم نظیرترین وبی نظیرترین انتخابات ها بوده است.

زاکانی همچنین در ادامه مستندات خود عنوان کرد: بهزاد نبوی گفته بود وقتی از آقای موسوی پرسیدم که وضعیت آرا چگونه است او گفت اصلا خوب نیست. من با همه استانها به جز اردبیل تماس گرفتم و نتیجه ای که آنها گفتند با نتایج ما فرقی ندارد. و وقتی که به آقای نبوی گفتند بگو که تقلب نشده او گفت من به آقای مهندس موسوی خیانت نمی کنم در حالی که حاضر بود به یک ملت خیانت کند.

وی همچنین ادامه داد: آقای تاج زاده، آقای پزشکیان که دوست شما است به چه حقی از مفسدان دفاع می کند. در مورد تحریم ها هم باید به شما بگویم که این مسائل به قبل از انقلاب بر می گردد و طبق آمارهای بین المللی سال ۲۰۱۰ ایران بهترین وضعیت را داشته است و بعد از آشوب های ۸۸ زمینه برای تحریم ها و اعمال قطعنامه ۱۹۲۹ رقم خورد.

زاکانی خاطرنشان کرد: فتنه ۸۸ خیانتی علیه ملت ایران را رقم زد در حالی که آقای موسوی در جلساتی که نمایندگان مجلس با او داشتند هیچ استدلالی نداشت و پس از جلسه با نمایندگان هم، آقای هاشمی و سیدحسن خمینی جلسه داشتند و می گفتند که قائل به تقلب هستند وآقای هاشمی می گفت آقای موسوی دنبال ابطال انتخابات است و راه قانونی را هم قبول ندارد.

وی تاکید کرد: امام فرمودند هر کس فراتر از قانون باشد مفسد است و آقای موسوی هم می خواست فراتر از قانون باشد.

زاکانی همچنین یادآور شد: نکته مهم در مورد محصور شدن آقای میرحسین این است که او در ۲۵ بهمن ۸۹ محکوم به حصر شد چرا که می خواست در ایران سوریه سازی کند و بدنبال تجزیه ایران بود. اتفاقی که تا الان برای سوریه یکهزار و ۱۷۰ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته است.

وی تصریح کرد: دولت آقای خاتمی فاسد ترین دولت ها است البته آقای روحانی روی او را در فساد سفید کرده و در دوران آقای خاتمی استات اویل، کرسنت و توتال قراردادهای فاسدی بودند که امضا شد و الان توتال در فرانسه محکوم شده و باید آقای زنگنه جواب دهد آیا خیانت از این بالاتر داریم. البته باید توجه کنیم که هر دولتی خوبی دارد و هم بدی دارد. فساد دولت آقای خاتمی هم مشخص است.

تاج زاده: آیا نمی شد همین مناظره را در سال ۸۸ داشت؟

تاج زاده در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما (تاج زاده) و آقای خاتمی گفتید وقتی مشارکت بالا باشد خود به خود صیانت از آرا اتفاق می افتد و عملا تقلب منتفی است. با وجود این ما شاهدیم که در انتخاباتی که مشارکت ۸۵ درصدی دارد شما ادعای تقلب می کنید. آیا این نقض سخن خودتان نیست، گفت: بگذارید از شخصی سخن بگویم که از لحاظ فکری با ما زیاد همسو نیست. آقای محسن رضایی؛ ایشان اعلام کردند که ۸ میلیون رای اضافه شده است که خب دلایلی برای خود داشتند. آن زمان آقای لاریجانی، آقای قالیباف و باقی افراد هم در ابتدا فکر می کردند که ۸ میلیون تقلب شده است و با توجه به این موضوع حتما یک جای کار می لنگیده است. چون اگر در یک انتخابات رقیبی برده بود و یک نفر دیگر می گفت که تقلب شده است حتما پیروان خود او نیز او را پس می زدند و می گفتند که حالا ما شکست خورده ایم و کنار می کشیم.

وی افزود: امروز دوستانی هستند که به این پدیده توجه ندارند که چطور این همه مردم به خیابان آمدند. میلیون ها نفر گمان می کردند که به هردلیلی به رای شان بی اعتمادی شده و دیده نشده است. شاید به خاطر همان باور قدیمی بود که هر وقت تهران رای می آورد ایران هم همانطور می شد. بخصوص که این تظاهرات در تهران هم بود. حال هم تصور می کردند که در تهران مهندس موسوی رای اش بالا بوده و رای آورده است.

تاج زاده تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما مشکلی وجود دارد که نمی توانیم به طور دقیق بگوییم که آیا همان مردمی که در ۹ دی به خیابان ها آمدند همانهایی بودند که در سال ۸۸ تظاهرات کرده بودند. امروز آمار و ارقام مختلفی ارائه می‌شود. بعلاوه اینکه نگاه مردم سیال است و ممکن است بعد از ۶ ماه طور دیگری فکر کنند. فرض کنیم که تقلب توطئه بوده است و عده ای گفته اند و عده ای گول خورده اند و پس از مدتی هم پشیمان شده اند. حال سوال اینجاست که چرا در سال ۹۲ دوباره به نامزد همان نگاه رای دادند؟ اتفاقا یکی از بحث هایی که من با بازجوها داشتم همین بود که روی خط قرمزها می خواهم بایستم وی در باقی مسائل می توانم امتیاز دهم چون معتقد بودم که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور است و ۴ سال آینده را نیز ادامه خواهد داد چه موافق باشیم چه نباشیم، چه تقلب باشد چه تقلب نباشد. البته از نظر من انتخابات سال ۸۸ آنقدر تخلف داشت که حتی در صورت عدم وجود تقلب باز هم باید ابطال می شد. دقت داشته باشید که در آمریکا نیکسون یک شنود در ستاد رقیب خود کار گذاشت و همین موضوع باعث شد تا رئیس جمهور عزل شود.

وی ادامه داد: حال برای شما خواهم خواند تا بفهمید چقدر سپاه در انتخابات دخالت کرد. حتی اگر سندی جز سند سردار مشفق هم نداشته باشیم انتخابات باید باطل می شد اما فرض کنیم همه اینها را نادیده گرفتیم. امروز در اجتماعی زندگی می کنیم. اگر امروز در مورد یک موضوعی ۱۰ نفر مشکل داشته باشند قابل رها کردن است اما اگر در مورد موضوعی ۳۰ میلیون نفر دچار مشکل شده باشند هر چقدر هم سطحی باشد باید به آن موضوع توجه کرد. برای اینکه ۳۰ میلیون نفر گرفتار آن هستند. عرض من این است که برخوردی که جمهوری اسلامی با این داستان کرد برخورد یک سیستم دموکراتیک نبود چون در یک نظام دموکراتیک باید با چنین موضوعی دموکراتیک برخورد کرد. کما اینکه این موضوع در تمام کشورهای دموکراتیک وجود دارد ولی نظام روش سرکوب را در پیش گرفت.

تاج زاده خاطرنشان کرد: من امروز پس از ۱۰ سال توانسته ام در مورد این پدیده سخن بگویم. آیا نمی شد همین مناظره را در سال ۸۸ داشت؟ چه می شد اگر همان سال ۸۸ در مورد این موضوع گفتگو می کردیم. در آن زمان مرا دستگیر کردند تا تظاهرات نشود ولی بازجوها به من می گفتند که برخی از بازداشت شده ها می گفتند که چون تاجزاده را دستگیر کرده اید ما به خیابان آمده ایم چون تاجزاده نمی گذاشت مردم به خیابان بیایند و از حضورمان در خیابان جلوگیری می کرد.

زاکانی: باید ریشه فساد را در کشور خشکاند

زاکانی در پاسخ به سئوال خبرنگار اعتماد آنلاین مبنی بر اینکه اگر مشخص بود که دولت آنها فاسد است چطور در 4 سال بعدی فعالیت کردند، گفت: دولت ها فاسد نبودند، فساد در دولت ها وجود داشت. زمانی که شما می گویید دولت ها فاسد بوده اند یک پیکره کلی از کارگزاران و خدمات خدمتگزاران کشور را می گویید که این حرف نادرستی است. سخن درست این است که فساد در دولت آقای هاشمی شروع شد فلذا در واگذاری ها شما بیشترین مشکلات را در زمان آقای هاشمی می بینید.

وی افزود: نوع مواجهه آقای هاشمی با موضوع صحیح نبود. در دولت آقای خاتمی فساد توسعه پیدا کرد که برخی از موارد آن را مثل توتال و استات اویل اشاره کردم. اینها بعد از حادثه سال 78 رقم خورد و کشور و منافع ملی را به باد داد. در زمان آقای احمدی نژاد اینها دنبال شد و در 4 ساله اول برای برخورد با این فسادها تلاش شد ولی در دوره دوم همین مشکلات در دولت احمدی نژاد هم ایجاد شد مثل واگذاری سایپا که ما به این مسیر اعتراض کردیم.

زاکانی تصریح کرد: در دولت آقای روحانی این مسیر در حال نهادینه شده است و دولت به سمت و سویی می رود که معلوم نیست چیست؟ امروز به ممنوع الخروجی رئیس سازمان خصوصی سازی نگاه کنید. امروز مشکلات متعددی را در دولت شاهد هستیم. بعد از قضیه برجام شرایط به سمتی رفت که ماحصل آن کشور در معرض یک تهدید جدی از جانب نفوذ قرار گرفت و فساد در دفتر خود آقای رئیس جمهور که روزهای دوشنبه جلسه می گذاشتند و هر دو هفته یک بار شخصی از این انگلیس حاضر می شد و شرایط به سمتی رفت که صدای همه درآمد. حال اینکه شما می گویید فساد امری است که گریبان همه را گرفته است و کشور را دچار مشکل می کند.

نماینده ادوار مجلس افزود: مردم از مشکل فساد در فقر به سر می برند و مشکل من با آقای تاجزاده این است که اینقدر که به آزادی های عمومی توجه دارد به فساد توجه ندارد در حالی که باید به فساد هم توجه کند و هزینه اش را بپردازد نه فقط با یک توئیت کردن چرا که این هزینه مبارزه با فساد نیست.

وی با اشاره به فرمان ۸ ماده ای که رهبر انقلاب صادر و به سران قوا ابلاغ کردند، افزود: سال ۸۱ مسئولین عالیرتبه کشور به فرمان ۸ ماده ای توجه لازم را نداشتند و رهبری سال ۸۳ این موضوع را به مردم ارجاع داد تا در مورد مبارزه با فساد مطالبه گر باشند.

زاکانی در همین رابطه بیان کرد: سال ۸۹ رهبر انقلاب در صحبت هایی اعلام کردند که من به مسئولین می گویم که با فساد مقابله کنند و آنها عمل نمی کنند و فساد مشکل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: ام الفساد یعنی فساد پیوسته به قدرت و ثروت و باید ریشه فساد را در کشور خشکاند.

زاکانی ادامه داد: دستگاههای اجرایی و قضایی باید با فساد مقابله کنند که راه برون رفت از کشور شفافیت است در حالی که قوانین مربوط به شفافیت هم اکنون در کشور خاک می خورد مانند قانون از کجا آورده ای؟

تاج زاده: شهروند حق اعتراض دارد و این امر قانونی است

تاج زاده نیز در پاسخ پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو که پرسید طرحی بعد از فتنه ۸۸ برای ختم این قائله برای انطباق شناسنامه ها پیشنهاد شد که آقای موسوی نپذیرفت چرا همه تلاش ها را در این رابطه خنثی کردید؟ اظهار کرد: الان نمی دانم که این طرح را آقای موسوی شنیده یا نه، حرف من این است که چند میلیون نفر معتقد بودند که انتخابات غلط است و سئوال این است که چگونه باید این مشکل را حل کنیم. یک راه این است که اسلحه داریم، زندان داریم و می توانیم جلوی چاپ نشریه و کتاب را بگیری و از حصر و زندان استفاده کنیم و تلویزیون را هم در اختیار معترضین قرار ندهیم، ۲۴ ساعت هم علیه آنها در تلویزیون صحبت کنیم که این سیستم کودتایی است.

تاج زاده ادامه داد: یک راه دیگر هم همان قانون اساسی است که حق رای دادن را به مردم می دهد راه حل اعتراض را هم باز گذاشته است و بر اساس اجازه به اعتراض، موضوع را حل می کنیم. قرار نیست بی قانونی اتفاق بیافتد. شهروند حق اعتراض دارد و این امر قانونی است.

وی با یادآوری اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی بر اختلافات بین رئیس جمهور و شورای نگهبان همیشه حد تعادل را نگه می داشت، گفت: بنیانگذار نظام گاهی به شورای نگهبان هم تشر می زد.

تاج زاده عنوان کرد: امروز بعد از ۱۰ سال می خواهیم از یک رسم کهنه بیرون بیاییم. یک طرف بگوید که تسلیم شو این راه حل نیست و ما هم هرگز تا قانع نشویم تسلیم نمی شویم. در حالی که اگر حرف ما را بشنوند و آن وقت ما نپذیرفتیم آبروی ما می رود.

وی تصریح کرد: وقتی ما قبول کردیم که باید یک زخم کهنه را کنار بگذاریم باید ببینیم که برای انتخابات بعدی چه کنیم.

تاج زاده به صورت تلویحی به کنایه زاکانی که مواجهه خودش با فریدون برادر رئیس جمهور را مورد مواخذه قرار داده بود اشاره و عنوان کرد: آن عکسی که شما نشان دادید در دفتر کار و یا شرکت نبود بلکه زمانی بود که من از زندان آزاد شده بویم.

وی همچنین در مورد اشاره آقای زاکانی به اعترافات آقای ابطحی تاکید کرد: اینکه در مناظره اعترافات را مطرح می کنید شایسته نیست و قطعا اعتراف در زندان مستند نیست و ایشان خودش زنده است و ما هم  باید در مناظره ها کم کم از اعتراف ها دور شویم.

زاکانی: در قضایای ۸۸ رهبری بدنبال شفافیت بودند

زاکانی در مورد پرسشی که خبرنگار امتداد پیرامون فساد حاکم بر ستاد قالیباف و مجموعه شهرداری مطرح کرد و پرسید که آیا شما از این فساد آگاه بودید یا خیر که رئیس ستاد قالیباف بودید، گفت: من رئیس ستاد ائتلاف بودم و قرار بود که در این ستاد آقایان توکلی، رضایی و احمدی نژاد هم اضافه شوند که پس از نظرسنجی ها رای هر کس بیشتر بود ستاد روی آن نظر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد آقای قالیباف را از خودش بپرسید. من برای مبارزه با فساد هم در دوره آقای خاتمی، هم در دوره آقای احمدی نژاد و هم در دوره آقای روحانی دادگاه شده ام، شنبه هم وقت دادسرا دارم.

زاکانی یادآور شد: در سال ۸۸ معتقد بودم که نظام باید به معترضین که اکثریت غریب به اتفاق از ۱۶ میلیون رای را داشتند بگوید که رای آنها کجاست و این را وظیفه نظام می دانستم.

وی افزود: در قضایای ۸۸ رهبری بدنبال شفافیت بودند در حالی که موسوی می گفت مرغ من یک پا دارد و رهبری می خواستند که همه به قانون عمل کنند در حالی که معترضین به انتخابات می گفتند قبل از انتخابات تخلف هم صورت گرفته و نظام ۸ ماه صبر کرد که معترضین بفهمند تقلبی صورت نگرفته و در نهایت هم در ۹ دی ماه مردم با برگه هایی که در دستشان گرفته بودند گفتند که ما رای مان را از موسوی پس می گیریم چرا که نمی دانستیم او به قانون تمکین نمی کند.

زاکانی همچنین در مورد اظهار نظر تاجزاده در مورد سوریه بیان کرد: آنچه راجع به سوریه گفتید یک مزاح است چرا که اگر شما می گوید اسد نگذاشت پرونده سوریه به شورای امنیت برود باید بگویم که او به هیچ کس باج نداد که اگر باج داده بود الان مانند قذافی صد کفن پوسیده بود.


گزارش مهر از حواشی

خبرگزارش مهر در گزارشی با عنوان ««حلقه مشاوران» دردسر ساز شد/مناظره تاج زاده با افراد غایب» نوشت:

مناظره علیرضا زاکانی و مصطفی تاج زاده که امروز برگزار شد با حاشیه های جالبی همراه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جلسه مناظره علیرضا زاکانی عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و مصطفی تاج زاده فعال سیاسی اصلاح طلب که امروز در یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد با حاشیه های جالبی همراه بود.

* هفته گذشته این مناظره که بازتاب گسترده ای در شبکه های مجازی پیدا کرده بود در ساختمانی واقع در خیابان کارگر شمالی برگزار شد.

* آنچه در غائله تیر ۷۸ گذشت در مناظره اول مطرح شد و در مناظره دوم پیرامون انتخابات سال ۸۸ که به دلیل هنجارشکنی دو کاندیدای شکست خورده به فتنه و ناامنی در جامعه انجامید، بحث های داغ و طولانی بین طرفین بیان شد.

* داستان برگزاری مناظره دوم از آنجا کلید خورد که در مناظره اول، تاج زاده پیشنهاد مناظره دوم را مطرح کرد و گفته بود من سه شنبه هفته آینده می توانم میزبان مناظره دیگر باشم، زاکانی گفت سه شنبه نمی توانم کشیک هستم اما چهارشنبه می توانم از این رو چهارشنبه جهت برگزاری مناظره سیاسی این دو شخصیت سیاسی تعیین شد.

* زمان آغاز مناظره ساعت ۱۴ ا علام شده بود؛ زاکانی و تاج زاده سر ساعت خود را به سرچشمه رساندند. در بدو ورود آنچه جالب توجه بود، کتابهایی بود که تاج زاده اصلاح طلب به همراه داشت. این فعال اصلاح طلب که سابقه عضویت در جبهه منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب را در کارنامه سیاسی اش ثبت کرده در مناظره اول نیز یکی از کتابهایی که همراه داشت را باز و گزارش های امنیتی که از حادثه کوی دانشگاه در آن ذکر شده بود را خوانده بود.

* ساعت ۱۴:۱۵- قرعه به نام تاج زاده افتاد و او آغازگر مناظره شد؛ ابتدا مجری برنامه گزارشی از مناظره اول ارائه کرد و گفت به بلوغ سیاسی رسیده ا یم و در مکانی که قبلا در آن ترور صورت گرفته بود شاهد گفتگو بین دو دیدگاه متفاوت سیاسی هستیم.

* علی اصغر شفیعیان روزنامه نگار اصلاح طلب، سعید شریعتی عضو حزب اتحاد ملت و فخر السادات محتشمی همسر تاج زاده از جمله چهره های اصلاح طلبی بودند که در مناظره حضور داشتند؛   محتشمی دقایقی از مناظره، فیلمبرداری و آن را در اینستاگرام پخش کرد.

*تاج زاده سخنان خود را با انتقاد از صدا و سیما پیرامون پخش مناظره اول آغاز کرد که به دلیل نداشتن بلندگو در سالن جلسه، صدای او ضعیف منتقل می شد و این منجر به واکنش اصحاب رسانه شد و تاج زاده هم با خنده خطاب به مجری گفت «بلندگو ندارید؟»

* معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات که از لقب برخی رسانه ها به او مبنی بر «آقای تقلب» دلخور بود ناراحتی خود را ابراز داشت و در عین حال نهاد شورای نگهبان و آیت الله جنتی را بابت ابطال برخی آرا در انتخابات مجلس ششم، (حوزه انتخابیه تهران) متهم به عبور از آرای مردم کرد و بار دیگر از انتخابات آزاد سخن گفت!

* ساعت ۱۴:۵۰- نوبت به زاکانی رسید که به اظهارات تاج زاده پاسخ دهد؛ او ابتدا دستگیری مرضیه هاشمی را محکوم کرد و گفت بهتر است تاجزاده موضع خود را در مورد آمریکا بیان کند. آیا آمریکا را دشمن می دانید؟

*زاکانی با اسناد به ادعاهای تاج زاده پاسخ می داد؛ در آن هنگام دکمه شاتر عکاسان برای ثبت این اسناد به صدا درآمد که این اقدام به مضاق تاج زاده خوش نیامد و با خنده واکنش خود را نشان داد.

* پس از پایان اظهارات زاکانی، مجری برنامه گفت موضوع برنامه ناآرامی های ۸۸ اعلام شده است اما تاکنون مطالب جلسه گذشته مطرح شد. درخواست داریم در مورد موضوع جلسه صحبت کنید که تاج زاده آمادگی خود را برای مناظره سوم اعلام کرد و به خبرنگاران خبر داد مناظره سوم ما با آقای زاکانی اسفندماه برگزار می شود و زاکانی استقبال کرد.

*علیرغم تذکر مجری برنامه، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات به قتل های زنجیره ای و انتقاد از نظارت استصوابی پرداخت.

* بعداز پایان سخنان تاج زاده، حلقه نزدیکانش که در ردیف نخست نشسته بودند، کاغذهایی به او می دادند مجری گفت کاغذهایی که داده می شود از سوی مشاوران آقایان داده می شود و از بیرون مطلبی اعمال نمی شود؛ باز کاغذها به تاج زاده داده می شد که او به مشاورانش گفت «لطفاً دیگر این کاغذ ها را ندهید».

*دو ساعت از مناظره سپری شد که تاج زاده گفت باید کم کم وارد مسائل سال ۸۸ شویم.

* تاج زاده به جای آنکه با زاکانی مناظره کند ترجیح داد با افراد و نهادهای غایب مناظره کند. از این رو از حداد عادل، آیت الله احمد جنتی و سپاه پاسداران نام برد و آنها را متهم به دروغ گویی، فعالیت های سیاسی و عبور از رأی مردم کرد. زاکانی هم به او توصیه کرد اخلاق را رعایت کند. افرادی که نام برده اید در این جلسه حضور ندارند. آقای حداد غایب هستند اگر هم مطلبی دارید باید وقتی که ایشان حضور دارند، مطرح کنید.

* ساعت ۱۶:۱۸: مجری برنامه به مدت پنج دقیقه تنفس اعلام کرد.

* در نوبت دوم مناظره،طرفین(تاج زاده و زاکانی)به صورت مصداقی وارد ناآرامی های سال ۸۸ شدند.

* تاج زاده «محکوم فتنه ۸۸»پس از آنکه به واکاوی انتخابات ۸۸پرداخت و زمان پاسخ زاکانی به او فرا رسید،مجری با خطاب قرار دادن تاج زاده،گفت: شما تا پایان جلسه،۱۳دقیقه وقت دارید، می تواند از این زمان کامل استفاده کنید یا در دو نوبت صحبت کنید که او(تاج زاده) گفت:اگر کامل از این زمان استفاده کنم خسته می‌شوم کما اینکه الان خسته شدیم(با خنده).

* تاج زاده در مناظره دوم با زاکانی، عملکرد برخی از نهادهای انقلابی را زیر سوال برد و در عین حال به تبیین پیشنهادهای خود در عرصه سیاسی کشور پرداخت.

* غیر جناحی شدن قوه قضاییه، تحقیق و تفحص از همه نهادها (انتخابی و انتصابی) و تشکیل کمیته حقیقت باب، تجدید نظر در حوزه سیاست خارجی پیشنهادهای مطرح شده از سوی تاج زاده بود.

* معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات مدعی شد: ۱۰سال از سال ۸۸می گذرد اما اگر کمیته حقیقت یاب تشکیل و هر نظری اعلام کند من می پذیرم.

* زاکانی در واکنش به مواضع حمایتی تاج زاده درباره میر حسین موسوی، بخشی از مواضع محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در قبال نقش آفرینی موسوی در فتنه ۸۸ را پخش کرد که نزدیکان تاج زاده با صدای بلند نسبت به پخش این فایل صوتی اعتراض کردند و گفتند: «کجا صحبت کرده است؟»که مجری گفت، اگر سوالی می خواهد مطرح شود باید خبرنگاران بپرسند.

* طرح سوال از زاکانی اصولگرا و تاج زاده اصلاح طلب، بخش پایانی مناظره بود؛ خبرگزاری فارس و خبرگزاری دانشجو از تاج زاده و سایت امتداد (نزدیک به حزب اتحاد ملت) و اعتماد آنلاین از زاکانی سوال مطرح کردند.

* ساعت ۱۸:۱۵: مناظره دوم، پایان یافت و مقرر شد مناظره سوم با موضوع فتنه ۸۸ و فساد اقتصادی با حضور زاکانی و تاج زاده، اسفند ماه برگزار شود.


گزارش فارس

بخش دوم مناظره علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  و مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب عصر امروز(چهارشنبه) در مجتمع شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

تاجزاده در ابتدای این مناظره گفت: من درمورد مناظره قبل سه عذرخواهی بدهکارم. نخست از خانواده سعید زینالی عذر می‌خواهم که نامی از ایشان نبردم. دوم از دانشجویان دانشگاه تبریز عذرخواهی می کنم که نام آنها را که همپای دانشجویان تهران اعتراض کردند نیاوردم و سوم از همه کسانی که نامشان برده شد اما فرصتی برای شنیدن حرف‌هایشان به آنها داده نشد عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود:  در مناظره قبل به این اشتراک نظر رسیدیم که نیروی انتظامی و لباس شخصی ها رفتار مخربی در وقایع سال78داشتند.

تاجزاده: مردم از اعتراف گیری بخشی راضی نیستند

تاجزاده با اشاره به محل برگزاری مناظره که محل کار شهید بهشتی بود، افزود: بهشتی مرد مناظره بود و ما در چند روز گذشته شاهد دو پدیده زیبا و زشت بودیم. آنچه زیبا بود مناظره زاکانی و تاجزاده بود و آنچه زشت بود اعتراف گیری های بخشی بود که از صدا وسیمای جمهوری اسلامی پخش شد که به مصلحت نیست و مردم هم از آن راضی نیستند.

فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اعتراف گیری از قرون وسطی به دوره مدرن رسید و سمبلش هم استالین بود و ما انقلاب کردیم که مناظره باشد و این نظام آن قدر کوچک نیست که از یک گروه تروریستی نگرانی به خود راه دهد. ما طرفدار گفتگو هستیم از بازجوها در اوین تا مقامات کاخ سفید در آمریکا.

زاکانی: تاج‌زاده بگوید چرا از اسماعیل بخشی کذّاب دفاع می‌کند

در ادامه علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس، با اشاره به برگزاری مناظره در یادمان شهدای هفت تیر گفت: خوب است با بازخوانی آن ایام، نقاب از چهره نفاق عصر خود برداریم.

وی مناظره نخست خود و تاج‌زاده را اتفاق شیرین روزهای اخیر دانست و گفت: ای کاش رسانه ملی هم امکان پخش این مناظرات را پیدا می‌کرد.

زاکانی به اعترافات اسماعیل بخشی که توسط تاج‌زاده محکوم شد را مورد اشاره قرار داد و گفت: اسماعیل بخشی توسط وزارت اطلاعات دولت دوستان آقای تاج‌زاده دستگیر شد و بعد قوه قضائیه مشخص کرد که ادعاهای وی دروغ بوده است. آقای تاج‌زاده بگوید که آیا از فرد کذاب دفاع می‌کند؟

نماینده سابق مجلس، دستگیری مرضیه هاشمی را اتفاق زشت روزهای اخیر دانست و گفت: این اتفاق، نمایش رسوایی آرمانشهر غرب‌گراهای داخلی بود و مشخص کرد آمریکا چطور مدافع حقوق سیاه‌پوستان و مسلمانان است.

زاکانی ادامه داد: آقای تاج‌زاده صریحاً نظرشان را درباره آمریکا بگویند؛ اینکه آیا ایشان آمریکا را دشمن ما می‌دانند یا خیر؟

تاجزاده: محمدرضا خاتمی در خصوص انتخابات حرف بزند سریعا دادگاه تشکیل می دهند

تاجزاده با بیان اینکه در جریان برگزاری انتخابات مجلس ششم من شاهد موارد منفی بسیاری بودم که منجر به شکایتم از آقای جنتی و شکایت آقای جنتی از من شد، اظهار داشت: آقای حداد عادل درخصوص آن انتخابات 20 سال است که دروغ می گوید. ایشان می گوید صندوقی که خودشان رای دادند رای شان در آن صفر است درحالی که آن صندوق سیار بود و این دروغ را بعد مناظره قبلی نیز کیهان تکرار کرد.

تاحزاده با بیان اینکه نگذاشتند علیرضا رجایی به مجلس برود و گفتند او ملی مذهبی است گفت: گفتند رجایی خطرناک است و نباید به مجلس برود. گفتیم هرکس که تایید کردید ما پاسدار رای مردم هستیم و همان زمان به آقای جنتی پیشنهاد دادم چون این انتخابات مهم است مکاتبات ما برای مردم منتشر شود. ابتدا پذیرفتند اما پس از انتخابات گفتند مخالف هستیم اما من همه را در کتابی منتشر کردم.

وی در این خصوص ادامه داد: جلوتر گفتند که بازشماری متوقف شود چون دیدند که هیچ تقلبی صورت نگرفته، پس از مدتی آقایی به مکه رفتند و بعد هم صحبت های عجیب و غریبی به گوش رسید که انتخابات باید باطل شود.

تاجزاده با بیان اینکه به استناد تخلفاتی که صورت گرفته بود، از آقای جنتی شکایت کردم گفت: به دادگاه من سریعا رسیدگی شد اما به شکایت من از آقای جنتی رسیدگی نشد و اگر شده بود آقای جنتی نمی توانست به راحتی هرکاری می خواهد بکند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه از سال 84 تمام تبلیغات دروغ اصول گرایان بر این بود که من در این انتخابات تقلب کردم گفت: استنادشان برای این تبلیغات هم همان صندوقی بود که می گفتند رایش صفر است.

تاجزاده افزود: سال 94 از آقای باهنر می پرسند که چرا در انتخابات شرکت نمی کنی؟ می دانی شکست می خوری؟ او پاسخ می دهد که در مجلس ششم مطمئن بودیم که اصلاح طلبان برنده خواهند بود اما مجلس دهم را مطمئن بودیم که اصول گرایان می برند و بود و نبود باهنر فرقی نداشت.

وی با بیان ایمکه با وجود اینکه مجلس ششم مطمئن بودند می بازند، سه ماه کشور را معطل نگه داشتند تصریح کرد: محمد رضا خاتمی کلامی در خصوص انتخابات حرف بزند سریعا دادگاه تشکیل می دهند، اما آقای شریعتمداری من را آقای تقلب خطاب کرد و هیچ گاه دادگاهی به آن ورود نمی کند. آنها مصونیت کامل دارند هرچه می خواهند بگویند و برخورد فقط با ما صورت می گیرد.

تاجزاده با اشاره به مناظره قبل با بیان اینکه من چند سوال هم از جلسه قبل از آقای زاکانی داشتم چون ایشان آزادی خواه هستند و ما دیکتاتور، خاطرنشان کرد: ایشان نظرشان را در مورد توقیف فله ای مطبوعات بگویند و دوم در مورد نظارت استصوابی و لغوش توضیح دهند. سوال بعدی هم اینکه ایشان مدافع انتخابات آزاد هست یا خیر؟

وی افزود: سوم سوال کردم که بفرمایند به وضعیت لباس شخصی ها با همه جنایتی کردند که چیست؟ چهارم هم قاتل عزت ابراهیم نژاد چه شد؟ ایشان گفتند چند نیروی انتظامی در 78 کشته شدند، اسم آن افراد را بگویند و در مورد پخش اعترافات اخیر نیز توضیح دهند.

زاکانی: کوی دانشگاه سناریویی طراحی شده‌ برای فراموشی قتل‌های زنجیره‌ای بود

نماینده اسبق مجلس با ارائه سند گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در زمان خاتمی درباره حوادث کوی دانشگاه گفت: در این گزارش به صراحت آمده که گزارش اولیه‌ای که درباره کوی دانشگاه منتشر شده و آقای تاج‌زاده هم به آن استناد کرد، ناقص بوده است.

زاکانی درباره لباس‌شخصی‌ها گفت: امثال شیرین عبادی و امیرفرشید ابراهیمی کجا هستند؟ این‌ها مگر به خارج از کشور فرار نکردند؟ منشاء لباس‌شخصی‌ها را باید در اینجا جست.

وی در جمع‌بندی بحث خود درباره کوی دانشگاه تهران گفت: حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸،  کاملاً سناریویی طراحی شده‌ برای فراموش شدن قتل‌های زنجیره‌ای بود که دوستان آقای تاج‌زاده راه انداختند.

تاجزاده: اتهام دروغ‌گویی به حداد عادل را وارد می دانم 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه آقای زاکانی هم لباس شخصی ها و هم نیروی انتظامی هر دو را محکوم کرد اما در مورد سوم یعنی دانشجویان اختلاف نظر وجود دارد و ایشان بدون هیچ سندی می‌گوید دانشجوها با سناریویی طراحی و سازماندهی شده در سال78 عمل کردند،گفت:  همه آشوب ها به یک ستاد بر می گردد و اگر کسی دنبال دلیل است دنبال این ستاد برود.

وی افزود: اشکال دوستان این است که دائم قضیه را اصلاح‌طلب-اصولگرا می‌کنند ولی یادشان می رود که ممکن است اتفاق بدتری بیافتد.

تاجزاده ادامه داد: معاون وقت اطلاعات نیروی انتظامی در سال 78 بعد از اینکه از او خواستم تا پرونده عزت ابراهیم نژاد را پیگیری کند، تا جایی پیگیری کرد ولی بعد از مدتی گفت که دیگر نمی تواند این کار را انجام دهد. علتش را هم رسیدن پرونده به جایی عنوان کرد که او دیگر قادر به پیگیری آن نیست.

وی با اشاره به اظهارات زاکانی با بیان اینکه من از پیشنهاد آقای زاکانی استقبال می کنم، گفت: اتهام دروغ‌گویی به حداد عادل را وارد می دانم پس از ایشان درخواست مناظره دارم تا معلوم شود من راست می‌گویم یا دروغ. این مناظره را آقای زاکانی که مسئول ستاد ایشان بودند هماهنگ کند.

زاکانی: ضارب سعید حجاریان سال ۸۸ در ستاد موسوی بود  

در ادامه زاکانی خطاب به تاج‌زاده گفت: شما نگفتید که قتل‌های زنجیره‌ای چه شد؟ کشور مگر در آن زمان دست شما نبوده؟ این چیزی است که نمی‌شود از آن گذشت کرد؛ جنایتی در این مملکت رخ داده و رهبری هم گفته‌اند که تا آخر ماجرا باید مشخص شود.

وی افزود: وزارت اطلاعات هم اکنون دست شماست؛ بگویید چه شد‌ و چرا عده ای بی‌گناه کشته شدند؟ هدف فقط برای بدبین کردن مردم از نظام بود که کار دوستان آقای تاج‌زاده است.

زاکانی با بیان اینکه انتخابات مجلس ششم یک فاجعه بود و در نهایت با حکم حکومتی توانستید آن را پشت سر بگذارید، گفت: بیشترین استفاده از حکم حکومتی را هم اصلاح‌طلبان کرده‌اند.  وی افزود: چندنفر از دوستان آقای تاج‌زاده از جمله بهزاد نبوی در انتخابات مجلس ششم با حکم حکومتی تایید شدند. اینکه درباره آقای حدادعادل و شورای نگهبان حرف می‌زنید، اخلاق حکم می‌کند طرفین حضور داشته باشند تا توضیح دهند.اما در نهایت شما پس از انتخابات مجلس ششم محکوم شدید و هرچه هست بین خودتان و خدای خودتان بوده.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان ادامه داد: جالب است که آقای تاج‌زاده، سخن آقای شریعتمداری که در روزنامه کیهان به وی گفته آقای تقلب را با سخن محمدرضا خاتمی که هشت میلیون رای انتخابات ۸۸ را تقلب دانسته و اصل نظام را زیر سوال برده، یکی می‌داند.

زاکانی درباره اعترافات اسماعیل بخشی گفت: اگر کسی جنایتی کرده باشد و دروغی گفته باشد و کسانی به مردم بگویند این حرفی که روی شما اثر گذاشته، دروع بوده، این خوب است یا بد؟

وی با بیان اینکه نظارت استصوابی از اول انقلاب بوده است، به نامه آیت‌الله صافی درباره صلاحیت نداشتن تعدادی از افراد برای انتخابات اشاره کرد و گفت: نامه حضرت امام به آقای محتشمی، بزرگترین سند برای نظارت استصوابی است؛ آقای تاج‌زاده بگویید امام را قبول دارید یا خیر؟

زاکانی با اشاره به ترور سعید حجاریان گفت: کسی که حجاریان را ترور کرد؛ یعنی سعید عسکر، سال ۸۸ به‌همراه پدرش در ستاد موسوی بود.

زاکانی: مشکل شما قانون‌شکنی است

زاکانی با بیان اینکه مشکل شما قانون‌شکنی  است، تصریح کرد: همیشه قبل از انتخابات‌ها، سخن از تقلب به‌میان آورده‌اید.  اولین بار هم آقای هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه از تقلب حرف زد نه حداد عادل.

وی ادامه داد: شما همیشه با رمز تقلب جلو آمدید  و اگر پیروز شدید،  انتخابات را درست دانستید؛ در غیر اینصورت می‌گویید تقلب شده است.

به اعتقاد نماینده سابق تهران، اصلاح‌طلبان هرموقع در حاکمیت بوده‌اند علیه اسلامیت نظام تاخته‌اند و هر وقت بیرون از حاکمیت بوده‌اند، علیه جمهوریت نظام قیام کرده‌اند.

زاکانی خطاب به تاج‌زاده گفت: مگر دوستان شما نمی‌گفتند علیه خدا هم می‌شود کف خیابان آمد؟

وی ادامه داد: اتهاماتی که شما به مراجع رسمی وارد می‌کنید، باید توسط این مراجع پاسخ داده شود.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه شما نگفتید امام را قبول دارید یا نه، افزود: لطفاً با خاطره جواب ندهید و لحن من هم لحن بازجویی نیست و دوستانه دارم سوال می‌پرسم.

زاکانی ادامه داد: اینکه شما را به چه جرمی دستگیر کرده‌اند، باید به بیانیه سال ۷۸ سازمان مجاهدین برگردید که به هیچ کدام از مراحل انتخابات نمی‌شود اعتماد کرد.

وی به جزوه تاملات راهبردی سیاسی حزب مشارکت اشاره کرد و گفت: این جزوه، مانیفست  براندازانه است که دیکتاتوری نوین و تجزیه ایران را دنبال می‌کرد چیزی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند.

زاکانی ادامه داد: اگر می‌گویید روز بیست و سوم خرداد دستگیر شده‌ام، این عقل را برای نیروهای امنیتی قائل بشوید ک جریانات را از قبل رصد کنند و ریشه مسائل را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه نظام حاضر بود به موسوی و کروبی تریبون بدهد، به مصاحبه ضرغامی؛ رئیس اسبق صداوسیما اشاره کرد و گفت: آقای ضرغامی گفته است که ما حاضر بودیم که تریبون را به شکل مناظره در اختیار موسوی و کروبی قرار دهیم اما قبول نکردند.

تاجزاده: نگاه دوگانه به کشور آسیب می زند

تاجزاده افزود: همین جا از سخنگوی شورای نگهبان نیز دعوت میکنم تا معلوم شود که شورای نگهبان با نظارت استصوابی چه کرده است. آنجا مشخص می شود چرا مکاتبات ما منتشر نشد.

تاجزاده ناظر به سخنان زاکانی با بیان اینکه به خاطر یک بار مجوز ندادن به ما چند بار گفت دیکتاتور میگویند گفت: این درحالی است که ما تمام تظاهرات را مجوز دادیم و فقط آن یک بار بود که امنیت تامین نبود.

وی در همین زمینه افزود: یک بار الله کرم آمد نامه داد که اگر فردا طرفداران کرباسچی به خیابان آمدند ما آنها را میزنم. به ایشان گفتم من این نامه را ندیدم چون اگر کاری با آنها بکنید پدرتان را در می آورم. نامه را بردند و رفتند و تظاهرات را هم برهم نزدند.

تاجزاده ادامه داد: در همه سال ها از جمله سال 88 با بازجوها بحث داشتم و می گفتم که چرا اجازه تظاهرات نمی دهید.

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: کسانی که هیچ حقی برای مخالف قائل نیستند، می شوند آزادی خواه و ما دیکتاتور، این نگاه دوگانه به کشور آسیب می زند.

وی با بیان اینکه در خصوص تایید صلاحیت ملی مذهبی‌ها از دفتر رهبری تماس گرفتند که چرا این افراد تایید شده‌اند گفت: من در گزارشی گفتم قبل از اینکه ما سر کار بیاییم شش مرجع صلاحیت تعدادی از این افراد را تایید کردند که خودشان نیامدند.

تاجزاده با بیان اینکه در سال 78 ، من در جلسه شورای سه‌شنبه شورای عالی امنیت بودم و در آن گفتیم نیروی انتظامی می‌تواند امنیت دربی را تامین کند اظهار داشت: به فرض اینکه ما یک بار به ناحق به شما اجازه ندادیم تا تظاهراتتان برگزار شود، شما که بارها اجازه ندادید اسمتان چیست؟

زاکانی: اعتراف کردید که تقلب نشده، اما جسارت نداشتید اعلام کنید

زاکانی ادامه داد: شما اعتراف کردید که تقلب نشده، اما هیچ‌گاه جسارت نداشتید این را به مردم اعلام کنید.

وی، کتاب سایه عقاب‌ها که سال ۸۴ منتشر شد را مورد اشاره قرار داد و گفت: اقای مک کین در این کتاب می‌گوید احتمالاً رنگ انقلابی که قرار است صورت بپذیرد، سبز خواهد بود. دشمن از سال ۸۴ رنگ شما را هم مشخص کرده و چرا شما از زیر بار مسئولیت فرار می‌کنید؟

نماینده سابق مجلس با اشاره به سخنان تاج‌زاده درباره نهادهای مختلف گفت: من سخنگوی قوه قضائیه و سپاه نیستم؛ شما باید با خودشان صحبت کنید.

وی دیدار خود با رهبر انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: رهبر انقلاب در آن دیدار، اسم بردن از افراد در مناظرات را زیر سوال بردند و گفتند من شنیده بودم که آقای احمدی‌نژاد قرار است در مناطره اسم افراد را بیاورند و به او گفتم این کار را نکند، اما در نهایت اسم برد.

زاکانی با بیان اینکه شما در سال ۸۸ به دنبال کودتا و براندازی بودید، تصریح کرد: شما هر جا که آمریکا کم می‌آورد، به کمک آن می‌شتابید.

وی ادامه داد: آقای تاج‌زاده بگوید چقدر برای  عدالت وقت گذاشته است و چه نسبتی با مفسدین دارد؟ ایشان جلسه قبل گفتند من درباره محاکمه  فریدون و جهانگیری و برخی دیگر، توییت زده‌ام. این را بدانید که همه این افراد از من شکایت کرده‌اند و من تبریه شده‌ام؛ لذا خسته نباشید؛‌ سهم مبارزه شما با فساد یک توییت است.

زاکانی با نشان دادن تصویر ملاقات حسین فریدون و تاج‌زاده گفت: وقتی حسین فریدون  نزد شما می‌آید شما با حالت خاصی با او روبه‌رو می‌شوید.

وی ادامه داد: چرا حسین فریدون به کسی که در افراد کاخ سعادت‌آباد مشغول خانه‌سازی است فشار می‌آورد و می‌گوید باید آن را با قیمت پایین به من بفروشی؟ بعد هم نامه می‌دهد که این فرد و خانواده‌اش را راه ندهید. درحالی که این فرد یک شخص کاملاً عادی و شهروند معمولی است.

تاجزاده: به برخی حرف‌های امام نقد دارم

وی یا بیان اینکه در مورد شخصیت ها چیزهایی را برحسب عقل می پذیریم و چیزهایی دیگر را نمی پذیریم اظهار داشت: من به صراحت می گویم، بعضی جاها به برخی حرف های امام نقد دارم، گفت: وقتی امام می گوید نظامیان وارد سیاست نشوند، شما شروع به توجیه می کنید.

تاجزاده ضمن اشاره به اینکه سردار مشفق قائم مقام قرارگاه ثارالله است گفت: او در صحبت هایش می گوید نظام 180 فرصت برای اینها فراهم کرده بود و می توانستند در یک رقابت به 180 کرسی در مجلس دست پیدا کنند. این مجلس هشتم است. البته من یادم هست 130 تا و خیلی از اصلی ها رد شده بودند. فرض کنیم که فرمایش ایشان درست باشد. با چنین شرایطی چه تعداد از این کرسی ها را می توانیم به دست بیاوریم.

زاکانی: نطرسنجی‌های سه موسسه آمریکایی، رقیب شما را پیروز انتخابات می‌دانست

فعال سیاسی اصولگرا خطاب به تاج‌زاده گفت: طرف شما در انتخابات به سیصدهزار رای بیشتر شما تمکین کرد اما شما به سیزده میلیون رای تمکین نکردید.

وی ادامه داد: نطرسنجی‌های سه موسسه آمریکایی، قبل و بعد از انتخابات ۸۸،  رقیب شما را پیروز انتخابات می‌دانست اما شما مسیر غلطی را رفتید و بهتر است به مردم بگویید اشتباه کردیم.

زاکانی ادامه داد: چرا آقای خاتمی که تلاش کرده بود موسوی و کروبی را به بازشماری صندوق‌ها متمایل کند، این مسائل را عمومی به مردم نمی‌گوید؟ بیاییم‌ با مردم صادق باشیم.

تاجزاده: عدم به نتیجه رسیدن مبارزه با فساد ضعف قوه قضاییه است

تاجزاده با بیان اینکه دلیل عدم به نتیجه رسیدن مبارزه با فساد ضعف مفرط قوه قضاییه است گفت: عمده مسئولین سیاسی انتخاب شده اند در حالی که باید از بین قضات شایسته انتخاب شوند.

وی افزود: تا وقتی رسانه های آزاد شکل نگیرد و به فساد جناحی برخورد شود مبارزه با فساد به جایی نخواهد رسید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: تا وقتی که مطبوعات مستقل در جامعه شکل نگیرد، تا وقتی که افشا گران فساد مانند یاشار سلطانی امنیت نداشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه دو نظر سنجی در سال 88 نشان می دهد که انتخابات به دور دوم کشیده می شود گفت: سردار جعفری فرمانده کل سپاه می گوید خط قرمز نیروهای انقلاب این است که نیروهای مخالف ارزش انقلاب که در دوران دوم خرداد نفوذ کرده بودند دوباره به قدرت نرسند.

تاجزاده افزود: همه نگران بودند که اگر با همین شیب ادامه پیدا کند انتخابات دو مرحله ای می شود و هنوز بسیاری از علما و خواص ابهام و اعتراض دارند.

تاجزاده: نظرسنجی ما در ستادکوشک می گفت موسوی 53 درصد رای دارد

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه در تهران نظر سنجی ما در ستادمان در کوشک می گفت که میرحسین موسوی 53 درصد رای دارد و مابقی نماینده ها باهم، 47 درصد در تهران رای دارند خاطرنشان کرد: فقط میگویند آمریکا رنگ انتخاباتی موسوی را تعیین کرده و از او حمایت کرده است در حالی که موسوی آن قدر فهم داشت که رنگ قهوه‌ای انتخاب نکند که کسی نگوید کار آمریکا است.

وی افزود: در مورد همین چیزی که سردار مشفق می گوید باید بگویم که از بسیاری از اصلاح طلبان می گفتند اگر میرحسین موسوی سر کار بیاید مشکل ما با آمریکا حل نمی شود چون ضد آمریکا است.

این فعال اصلاح طلب درمورد بخشی از سخنان زاکانی پیرامون لزوم عدم صحبت درمورد حداد عادل که حضور ندارد گفت: مرتب می گویید تقوا پیشه کنید ولی آقای حداد عادل این همه تریبون دارد در حالی که در این سال ها علیه میرحسین موسوی صحبت کردید و یک بار  هم به موسوی تریبون ندادید.

زاکانی: تکلیف‌تان را با امام مشخص کنید

زاکانی با استناد به بیانات امام مبنی بر اینکه   نپدیرفتن قانون دیکتاتوری است، گفت: تکلیف‌تان را با امام مشخص کنید.

وی ادامه داد: بهتر است آقای تاج‌زاده با افرادی از شورای نگهبان و سایر نهادها مناطره کند. همچنین خوب است به درخواست سردار نظری مبنی بر مناظره با خاتمی عمل شود. یک مناظره هم لازم است که بین بنده و اقای سیدحسن خمینی برگزار شود تا معلوم شود که وی پایبند به مکتب امام است یا خیر.

 زاکانی ادامه داد: درباره رنگ انتخاباتی هم شما حتما توجه نکرده‌اید و همه دستورالعمل‌های خارج از کشور را اجرایی کرده‌اید و دقت نکردید تا امروز اینجا گیر نکنید.

وی، فتنه ۸۸ را کودتایی ناکام دانست و گفت: مثل سال ۷۸ مقدمات این کودتا از قبل مشخص بود.

نماینده سابق مجلس یکی از نتایج فتنه ۸۸ را مشکلات اقتصادی دانست و گفت: هشت ماه کشور را فلج کردند. نتیجه دوم، زمینه‌سازی برای تحریم بزرگ آمریکاست.

وی با بیان اینکه اوباما قبل از انتخابات کرنش می‌کند و به رهبری نامه می‌دهد، گفت: این در حالی است که بعد از انتخابات اوباما می‌گوید نمی‌توانم نگران خشونت‌ها در ایران نباشم و ما دیپلماسی سرسختانه‌ای را در قبال ایران اعمال می‌کنیم.

زاکانی: ظریف سال ۸۷ رسما می‌گوید آمریکا روند انقلاب مخملی را در ایران پیش می‌برد

زاکانی ادامه داد: آقای ظریف سال ۸۷ رسما به پرس تی وی می‌گوید که آمریکا روند انقلاب مخملی را در ارتباط با ایران پیش می‌برد.

زاکانی گفت: اگر کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است، آیا در کشور آشوب‌زده کسی سرمایه‌گذاری  می‌کند؟

وی با بیان اینکه شما در آشوب‌زدگی به دنبال چسباندن نان خود به تنور هستید، گفت: هر وقت چنین هیاهویی مثل ادعای تقلب در کشور مطرح می‌شود، پشت سر ان، غارت‌های بزرگی رخ می‌دهد.

نماینده سابق مجلس، به فساد کرسنت در نتیجه فتنه ۷۸ اشاره کرد و گفت: و پنجاه و چهار میلیارد دلار در این ماجرا ضرر کردیم. سردمداران آن چه کسانی بودند؟ آقای زنگنه و مهدی هاشمی و دیگران. گزارش همه مراجع هم مشخص است.

زاکانی با بیان اینکه هر وقت فتنه‌ای می‌شود عده‌ای دست به غارت می‌زنند، تصریح کرد: پتروشیمی باختر کل پولی که دوسال و اندی خریدار داده، ۳۸۰ میلیارد تومن قسطی بوده و سرمایه‌اش بالای صدهزار میلیاردتومان است.

وی افزود: سال هشتاد و یک دولت خاتمی تصویب کرد که برای فقرزدایی پتروشیمی تاسیس شود و در سال ۸۳ صد تومان بود که این آقا سهمش را ۱۰۱ تومن خرید و الان با کارهای غیرقانونی سرمایه‌اش را چند برابر کرده یک با آن می‌توان یک میلیون خانه‌وار را صاحب خانه کرد.

زاکانی با بیان اینکه چرا دولت چشمش را به‌روی این‌ها بسته است گفت: شرکت بازرگانی پتروشیمی هفتصد میلیون یورو بدهی داشته و الان بالغ بر یک میلیارد دلار است. چرا دولت دنبال این پول‌ها را نمی‌گیرد.

وی افزود: مردم بدانند، هر وقت هیاهویی می‌شود پول مردم غارت می‌شود؛ پس چشم‌مان را باز کنیم.

تاجزاده: ریشه فساد به نظارت استصوابی بر می‌گردد

تاجزاده با ادعای اینکه ما مفتخر هستیم که سالم ترین و پاک ترین دولت پس از انقلاب دولت میرحسین موسوی و محمد خاتمی بوده است اظهار داشت: از سال 88 تا 92 تمام نهادها انتخابی و انتصابی دست اصول گرایان بود و این موجب فساد سیستماتیک شد.

وی با بیان اینکه از این شعارهای ضد فساد ندهیم تصریح کرد: فساد خیلی زیاد است که ریشه ی آن هم به نظارت استصوابی برمی گردد که انسان های درست را کنار می گذارند و نمی گذارند یک مدرس وارد مجلس شود و در مورد قوه قضاییه هم شاهد سکوت مطلق هستیم.

تاجزاده با بیان اینکه تحریم چه ربطی به 88 دارد خاطرنشان کرد: از وقتی احمدی نژاد سر کار آمد تحریم ها شروع شد و  گفتند تحریم کاغذ پاره است، حالا طلبکار هستند.

وی پیرامون آشوب های به وقوع پیوسته کشور نیز با بیان اینکه هروقت کشور آرام است انصار حزب الله کشور را برهم می‌زند تصریح کرد: چه کسی به سفارت انگلیس حمله کرد؟ در این کشور انتخاباتی برگزار شد که عده ای اعتراض داشتند. می‌گویید میرحسین موسوی تریبون یک طرفه می‌خواست.  چه اشکال داشت؟ می‌دادید، بعدش یک نفر را گذاشته و نقدش می‌کردید.

وی ادامه داد: مگر قبل از انتخابات به مهندس موسوی برای صحبت وقت ندادید؟ چه اشکالی داشت که بعد از انتخابات هم صحبت می‌کرد.

تاجزاده:  شعارهای ضد فساد ندهیم

تاجزاده با ادعای اینکه ما مفتخر هستیم که سالم ترین و پاک ترین دولت پس از انقلاب دولت میرحسین موسوی و محمد خاتمی بوده است اظهار داشت: از سال 88 تا 92 تمام نهادها انتخابی و انتصابی دست اصول گرایان بود و این موجب فساد سیستماتیک شد.

وی با بیان اینکه از این شعارهای ضد فساد ندهیم تصریح کرد: فساد خیلی زیاد است که ریشه ی آن هم به نظارت استصوابی برمی گردد که انسان های درست را کنار می گذارند و نمی گذارند یک مدرس وارد مجلس شود و در مورد قوه قضاییه هم شاهد سکوت مطلق هستیم.

تاجزاده با بیان اینکه تحریم چه ربطی به 88 دارد خاطرنشان کرد: از وقتی احمدی نژاد سر کار آمد تحریم ها شروع شد و  گفتند تحریم کاغذ پاره است، حالا طلبکار هستند.

وی پیرامون آشوب های به وقوع پیوسته کشور نیز با بیان اینکه هروقت کشور آرام است انصار حزب الله کشور را برهم می‌زند تصریح کرد: چه کسی به سفارت انگلیس حمله کرد؟ در این کشور انتخاباتی برگزار شد که عده ای اعتراض داشتند. می‌گویید میرحسین موسوی تریبون یک طرفه می‌خواست.  چه اشکال داشت؟ می‌دادید، بعدش یک نفر را گذاشته و نقدش می‌کردید.

وی ادامه داد: مگر قبل از انتخابات به مهندس موسوی برای صحبت وقت ندادید؟ چه اشکالی داشت که بعد از انتخابات هم صحبت می‌کرد.

تاجزاده با بیان اینکه در اعتراضات سال88 یک بار آقای هاشمی گفت یک طرف دعوا شورای نگهبان است پس کا را به آنجا ارجاع ندهید گفت: به موسوی گفتند هرچه می‌گوییم بگو چشم وگرنه سرکوب می‌شوید و او هم این را نپذیرفت.

وی با بیان اینکه دو دوره انتخابات که اگر می‌آمد قطعا رئیس جمهور می‌شد سراغ موسوی رفتیم گفت: ولی از دفتر رهبری پیام آمد که نیا، او هم نیامد و گفت می‌خواهم کار کنم و نمی‌خواهم که بجنگم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه فرق میرحسین موسوی با حدادعادل این است که حداد عادل می‌داند که تقلب نشده و می‌گوید تقلب شده است و میرحسین موسوی باور دارد تقلب شده است و می‌گوید،‌گفت: برای مناظره سوم از آقای جنتی بپرسید که آیا انتخابات مجلس سوم و ششم تقلب شده چون او می‌گوید شده است.

تاجزاده با بیان اینکه خیلی در مورد فتنه صحبت می کنند، گفت: یک زمانی بحث این بود که اطلاعات را بدهند به سپاه که رهبر مخالف کردند. همچنین بحث این بود که بسیج را به سپاه بدهند یا خیر که آن هم خطرناک بود ولی انجام نشد.

این اصلاح‌طلب با بیان اینکه جامعه ما از ضعف مدیریت، فساد و آسیب‌پذیری در مقابل خارج در رنج است،‌گفت: :یکی از کارهای خوب اصلاح قانون اساسی است که امام هم در زمان خودشان بر آن تاکید کردند و بر این اساس بهتر است که اصلاحاتی در قانون اساسی صورت بگیرد که به نظرم یکی از اصلاحات می‌تواند رهبری باشد تا هم خود رهبری و هم زیر مجموعه ها قانونمند و پاسخگو باشند. به نظر من باید قوانین مشخصی وضع شود، نیروهای نظامی به پادگان برگردند و انتخابات آزاد تضمین شود نه اینکه آقای جنتی انتخاب کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه اظهارات خود افزود: قوه قضاییه و شورای نگهبان باید غیر سیاسی شوند و امکان تحقیق و تفحص در تمام نهادها وجود داشته باشد و در چنین شرایطی می‌توانیم راه را برای شفافیت باز بگذاریم تا هیچ‌کس از هیچ جناحی نتواند دیکتاتوری کند.

وی افزود: ما با چنین اصلاحاتی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و هنوز هم توانایی صحبت درمورد 88 را داریم و بنظرم بعد از 10سال باید یک مرجع حقیقت‌یاب تشکیل دهیم و این کمیته ارزیابی کند و در هر سطحی به نتیجه رسید خطا شده من شخصا می‌پذیرم .

تاجزاده با بیان اینکه در سیاست خارجی هم نیازمند تجدید نظر هستیم گفت: در چارچوب تنش‌زدایی می‌توانیم سیاست خارجی را در خدمت توسعه اقتصادی قرار دهیم. جهت‌گیری کوتاه مدت‌مان باید تحریم‌شکنی باشد و باید مانند کاری که در برجام کردیم تلاش کنیم که مشکلات را حل کنیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس با این عنوان که شما و آقای خاتمی بارها در سال 88 اعلام کردید، تقلب در صورت حضور حداکثری مردم منتفی است ولی با وجود حضور85درصدی مردم شما چگونه ادعای تقلب کردید، گفت: آقای رضایی وقتی اعلام می‌کند تقلب شده، حتما دلایلی داشته است، آقای قالیباف، سلیمانی و لاریجانی فکر می‌کردند که نتیجه این نیست.
تاجزاده ادامه داد: یک جای کار می‌لنگید. اگر مشکلی وجود نداشت، رقیبی برده بود و آن کسی که می‌گفت برده است و تقلب شده، طرفداران خودش به خاطر این ادعا او را پس می‌زدند. دوستان فکر می‌کنند مشکل فقط مهندس موسوی و آقای کروبی است در صورتی که میلیون‌ها نفر احساس می‌کردند به رای‌شان بی احترامی نشده و احساس همگانی این بود که رای مهندس موسوی همان رای تهران بوده است.

تاجزاده با بیان اینکه باید به خواست مردم توجه می شد،‌گفت: برخورد جمهوری اسلامی با این انتخابات برخورد دموکراتیک نبود. چرا روش سرکوب را گرفتید و چرا جامعه به سمتی رفت که مردم سرکوب شوند.

زاکانی: آقای پزشکیان به چه حقی این کار را کرده است؟

زاکانی خطاب به تاج‌زاده گفت: اینکه می‌گویید رهبری گفته شکست احمدی‌نژاد شکست من است دروغ محض است و شما به رهبری دروغ بستید و یا عذرخواهی کنید یا سند ارائه دهید.

وی ادامه داد: مگر در شوراهای شهر نظارت  استصوابی وجود دارد؟ پس فسادهایی که در شوراها وجود دارد را چطور تحلیل می‌کنید؟ مگر اعضای شورای شهر تبریز را نگرفتند و با وساطت پزشکیان که از  وی که دوست شماست آزاد نشدند؟ آقای پزشکیان به چه حقی این کار را کرده است؟

زاکانی ادامه داد: من به همراه آقای کاتوزیان، ابوترابی، جلالی، نادران با موسوی دیدار داشتیم و وی هیچ استدلالی نداشت. روز بعد یعنی چهارشنبه به دیدار هاشمی رفتیم که ایشان گفت همان روز اول پس از انتخابات؛ یعنی شنبه، خاتمی و موسوی و سیدحسن خمینی آمدند و گفتتد ما قائل به تقلب هستیم و انتخابات را قبول نداریم.

زاکانی: هاشمی گفت موسوی همه حرف‌ها را به شما نگفته؛ چرا که به من گفت که هیچ کدام از اقدامات قانونی را برای راستی‌آزمایی قبول ندارم؛

وی افزود: هاشمی گفت موسوی همه حرف‌ها را به شما نگفته؛ چرا که به من گفت که هیچ کدام از اقدامات قانونی را برای راستی‌آزمایی قبول ندارم؛ من هم گفتم امام گفته چنین کسی مفسد فی‌الارض است.

زاکانی با بیان اینکه موسوی بعد از انتخاب به حصر نرفت و بعد بیست ماه بعد این اتفاق رخ داد، خاطرنشان کرد: این اتفاق زمانی رخ داد که سران فتنه به دنبال سوری‌سازی و تجزیه ایران بودند. نطام هوشمندی کرد و جلوی این کار را گرفت.

وی با اشاره به سخن تاج‌زاده مبنی بر پاک بودن دولت خاتمی گفت: فاسدترین دولت، دولت خاتمی بوده که اکنون، دولت روحانی روی آن را سفید کرده است. توتال و کرسنت در چه دوره‌ای بسته شدند؟ چه خیانتی بالاتر از اینکه که در دادگاه محکوم شدیم؟ زنگنه بیاید پاسخ دهد.

زاکانی ادامه داد: فساد از دولت هاشمی شروع شد و در دولت خاتمی به اوج رسید. در دولت احمدی‌نژاد هم ادامه داشت اما دولت روحانی روی همه را سفید کرده است.

پخش کلیپ اظهارات ابطحی درباره خیانت خاتمی، موسوی و هاشمی

زاکانی در ادامه مناظره، کلیپ اظهارات سیّد محمّدعلی ابطحی، رئیس‌دفتر رییس دولت اصلاحات مبنی بر اینکه موسوی و خاتمی و هاشمی از سر خیانت، حسادت و انتقام‌گیری از رهبری وارد فتنه شدند را پخش کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره فساد گفت: دولت‌ها فاسد نبودند؛ بلکه فساد در دولت‌ها وجود داشت و دارد؛ چون اگر بگوییم  دولت‌ها فاسد هستند، کل پیکره دولت در بدنه کشور زیر سوال می‌رود‌.

 زاکانی با بیان اینکه بیشترین مشکلات مربوط به  واگذاری‌های دور اول هاشمی بود که هاشمی برخورد صریحی نداشت، گفت: این موضوع در دولت خاتمی توسعه پیدا کرد؛ قراردادهایی مثل توتال، استایت اویل و کرسنت، بزرگترین  قراردادهای فسادآلود کشور است.

وی ادامه داد: تخلف واگذاری سایپا در دوره احمدی‌نژاد هم موضوعی بود که ما به آن اعتراض کردیم. در دولت روحانی مشکلات واگذاری‌ها بسیار بیشتر شد و ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم ناشی از همین موضوع است.

 زاکانی با بیان اینکه فساد در دفتر رییس جمهور بود، گفت: فردی از خارج می‌آمد و آنجا جلسه می‌گذاشتند.

وی، ام‌افساد را پیوند قدرت و فساد دانست و گفت: در مبارزه با فساد ندیدم جایی که فاسد باشد اما به قدرت وصل نباشد‌.

 عضو ارشد جمعیت رهپویان گفت: راه برون‌‌رفت  کشور از فساد، شفافیت و اجرای قانون از کجا آورده‌ای است که سه سال است خاک می‌خورد. همچنین قانون بازگشت ثروت‌های نامشروع باید اجرا شود.

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا شما که رئیس ستاد قالیباف در سال ۸۴ بوده‌اید، خبری از فسادهای آن ستاد و شهرداری تهران داشته‌اید گفت: من مسئول ستاد ائتلاف اصولگرایان بودم نه ستاد قالیباف. ریاست ستاد قالیباف را نپذیرفتم و در دور دوم هم ریاست ستاد احمدی‌نژاد را قبول نکردم.

 وی ادامه داد: درباره فساد هم بهتر است از خود آقای قالیباف سوال کنید. فساد از هرکسی باشد بد است. من هم در دوره خاتمی و هم احمدی‌نژاد و روحانی برای مبارزه علیه فساد به دادگاه رفته‌‌ام؛ شنبه هم باید به دادسرا بروم.

 زاکانی با اشاره به سخنان تاج‌زاده درباره سوریه گفت: این مزاح‌ است که ماندگاری اسد، ناشی از این است که او نگذاشت پرونده سوریه به شورای امنیت برود؛ بیش از نود درصد خاک سوریه را گرفته بودند و فقط مقاومت باعث شد اسد بماند وگرنه تاکنون هفت کفن پوسانده بود.


خبرگزاری دانشجو

هفته گذشته مناظره علیرضا زاکانی رئیس وقت سازمان بسیج دانشجویی در سال ۷۸ و سید مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات مناظره‌ای صریح و چالشی را درباره فتنه‌های سال ۷۸ و ۸۸ انجام دادند که مورد استقبال بسیاری از رسانه‌ها و مردم قرار گرفت امروز نیز از ساعت ۱۴ این مناظره آغاز شده تا دو طرف بر روی حوادث آن سال‌ها با جزئیات بیشتری صحبت کنند، مشروح این مناظره را بخوانید:
تاجزاده: انتخابات تهران یک افتضاح برای وزارت کشور بود

سید مصطفی تاجزاده در خصوص وقایع سال ۸۸ گفت: در آن وقایع نیروی انتظامی و نقش مخرب لباس شخصی‌ها مورد نظر من و اقای زاکانی بود، از دانشگاه تبریز و دانشجویان ان که در مناظره قبلی از آن‌ها یاد نکردم، اما در شلوغی‌های ۸۸ ضرب و شتم شدند عذر خواهی می‌کنم

تاجزاده در ادامه گفت: انتخابات تهران یک افتضاح برای وزارت کشور وشورای نگهبان است وبا شمارش تک تک صندوق‌ها هم درست نمی‌شود فقط باید انتخابات ابطال شود.  تا این لحظه از شکایت من از آیت الله جنتی ترتیب اثر داده نشده  والا هرکار نمیتوانست انجام دهد.  سال ۹۴ در انتخابات مجلس دهم به باهنر گفتند چرا شرکت نکردی گفت، چون مطمئنم مجلس ۱۰ مجلس اصولگرایان است شرکت نکردم همین الان اگر محمدرضا خاتمی در مورد انتخابات حرف بزند دادگاهی می‌شود. اما حسین شریعتمداری هر چه بگوید هیچ مانعی ندارد این تبعیض آشکار به دلیل آن است که آن‌ها خود را صاحب مملکت می‌دانند.
زاکانی: آقای تاجزاده نظر شما درباره مرضیه هاشمی چیست؟
در ادامه این مناظره زاکانی گفت: در این ایام یک اتفاق شیرین افتاد ویک اتفاق تلخ، اتفاق شیرین برگزاری این مناظره بود، مساله اقای بخشی نیز مساله مهمی بود که وزارت اطلاعات شما آن را گرفت و دستگاه‌های امنیتی دروغگویی و توطئه او را تایید کرد اتفاق تلخ این ایام دستگیری مرضیه هاشمی بود،  که خوب است آقای تاجزاده هم نظر خود را درمورد آمریکا بگوید،  من در جلسه قبل عنوان کردم   که قدرت پرستی بیگانه پرستی و ثروت پرستی سه راس یک مثلث است  مشکلات کشور را دامن زده است. وی را متهم به خلاف گویی کردمکه امروز باید بگویم به صورت حرفه‌ای دروغ می‌گوید و او به دین، آزادی و جوانان نگاه ابزاری دارد. ادعای تاجزاده که گفت: یا آن‌ها را انتخاب کنید یا ما را. اما مردم حق دارند از بین حرف حق اجازه انتخاب بدهید، دوران دیو و دلبر تمام شده، تاجزاده به گزارش باطل شده اشاره کرد دلایل ابطال این گزارش حکم دادگاه نامه رسیدگی به شکایت اقای نظری در مجلس ۶ و۷ که مشخص شد این گزارش؛ گزارشی مخدوش است برسی‌های مکرر در مجلس ۶و ۷ که توسط آقای فاکر به صحن مجلس ارائه شد.

زاکانی ادامه داد: از جمله سه دلیلی بود که این گزارش باطل است کتاب برای تاریخ اسناد مستدلی برای سخنان تاجزاده بیان کرده، حکایت سخنان تاجزاده خود گفت و خود خندید است که بعد از ۲۰ سال بیان می‌شود. در گزارش تصریح شده اعلام می‌شود هسته اولیه را وزارت اطلاعات اعلام می‌کند آقای تاجزاده چرا دوستان شما در وزارت اطلاعات اعلام نکردند؟، در خصوص فرماندهان نیروی انتظامی دروغ‌هایی عنوان شد که آقایان کوهی نظری و خاتمی از ان‌ها عذر خواهی کردند.

زاکانی با بیان اینکه در خصوص لباس شخصی‌ها باید گفت: شیرین عبادی اقای رهامی و… از دوستان و عزیزان شما هستند، گفت: ناظر به پرتاب دانشجو از طبقات بالا  گفت: رامین کریمی این ادعا را داشتند که پس از بررسی با حضور خود آن‌ها دروغ بودنش محرز شد؛ و با این دروغ پردازی‌ها کشور را دچار بحران کردید کوی دانشگاه یک سناریوی کاملا طراحی شده بود که شما از ان سو استفاده کردید.  کوی دانشگاه یک سناریوی کاملا طراحی شده بود و باعث فراموشی مساله قتل‌های زنجیره‌ای در جامعه شود. شما خودتان شرایط را به سمت تیراندازی بردید، حالا از ما مداقه و مطالبه می‌کنید؟،  تیتر روزنامه‌ها در سال ۷۸ ایجاد و انتشار جو نا آرامی روانی در جامعه آن روز بود و شما مسئول آن بودید.  اگر خواستم در دانشگاه مناظره نباشد، چون اصل مطلب در شلوغی و هیاهوی دانشگاه گم نشود،  اما دوستان زرنگ هستند و دنبال هیاهو می‌گردند.

تاجزاده: چه کسی امکان آن را داشته که روی بیسیم فرمانده نیروی انتظامی برود؟
سیدمصطفی تاجزاده در پاسخ به اظهارات زاکانی گفت: در کوی دانشگاه سه گروه بودند، دانشگاه، لباس شخصی و نیروی انتظامی.  اختلاف ما در خصوص دانشجویان است. در این ۲۰ سال نیروهای امنیتی سندی در خصوص طراحی این اغتشاشات از طرف دانشجویان نداشته است آقای نظری می‌گفت: در سال ۷۸ یک نفر روی بیسیم نیروی انتظامی رفت و گفت:   من هادی هستم از صلاح گرم استفاده کنیدومن فریاد زدم هادی من هستم هیچ کس حق استفاده از صلاح گرم ندارد، چه کسی امکان آن راداشته که روی بیسیم فرمانده انتظامی برود؟، این موضوع را چرا بعد از ۲۰ سال برای مردم روشن نمی‌کنید؟، دوستان دائما موضوع را اصلاح طلب، اصولگرا می‌کنند، غافل از اینکه اگر اتفاقی بیفتد کل نظام را هدف قرار می‌دهد، قتل‌های زنجیره‌ای را چه کسی مانع افشای آن شد؟، خاتمی گفت: اگر میخواهید قتل‌های زنجیره‌ای متوقف شود باید وزارت اطلاعات به درستی برخورد کند، وزارت اطلاعات اشتباه کرد؟، صداوسیما چرا پخش کرد؟، اعتراف گیری زیر شکنجه کار خوبی نیست. درهر جبهه و حزبی که باشد.
زاکانی: نگفتید قتل های زنجیره ای چه شد؟
زاکانی در پاسخ به تاجزاده گفت: آن گزارشی که شما به ان استناد می‌کنید مخدوش است، چرا ناراحت می‌شوید؟، نگفتید قتل‌های زنجیره‌ای چه شد؟، کشور دست شما بود و باید پاسخگو باشید، انتخابات مجلس ششم را که شما برگزار کردید، فاجعه بود و با حکم‌حکومتی توانستید آن لیست را نجات دهید و معین در سال ۸۴ با حکم‌حکومتی وارد مجلس شد. در خصوص لباس شخصی‌ها،  مردم،  نیروی انتظامیودوستان ایشان هستند،  نظارت استصوابی هن از ابتدای انقلاب بوده است و مهمترین سند آن نامه امام به محتشمی است.  کسی که سعید حجاریان را ترور کرد در سال۸۸ در ستاد موسوی بود (آقای سعید عسگر)، ابهام افرینی هنر شماست. ماهم اعتقاد داریم شکنجه برای اعتراف گرفتن اتهام زدن به نظام است که نشات گرفته از دست خالی بودن شما است.
تاجزاده: حدادعادل را دعوت به مناظره می کنم
تاجزاده در پاسخ به زاکانی گفت: من به حدادعادل اتهام دروغگویی می‌زنم واز ایشان دعوت به مناظره میکنم. همینجا از سخنگوی شورای نگهبان دعوت میکنم تا معلوم شود شورا با نظارت استصوابی گل بر سر کشور زده یا بلا به سر کشور آورده است. اگر کسی بگوید انتخابات مجلس ششم مخدوش باشد می‌گویند با لطف رهبر حل شده، اما اگر بگوییم انتخابات ۸۸مخدوش بوده تهمت به نظام است. آقای زاکانی چرا خود را خودی و ما را غیر خودی می‌دانید، این باید ثابت شود که ما باهم برابر هستیم من در زمانی که در وزارت کشور بودم ۲ بار جلوی تجمعات را گرفتیم،  نیروی انتظامی آنقدر اوضاع آشفته‌ای داشت که ما تامین امنیت را به سپاه سپردیم وما به دانشجویان اجازه تظاهرات ندادیم. یک بار هم آقای الله کرم آمدند طرفداران کرباسچی می‌خواهند تظاهرات کنند و ما میخواهیم همان جا تظاهرات کنیم. یکی از بحث‌های من این بود که چرا به کروبی و موسوی اجازه اعتراض نمی‌دهید و ما حتی گفتیم در اتوبان باشد تا اغتشاشی هم‌رخ ندهد. اما با آن مخالفت شد.
زاکانی: آقای هاشمی در سال ۷۶ هم گفت  تقلب شکل گرفته است
زاکانی جواب داد:از سال ۷۶ اقای هاشمی گفت تقلب است، همیشه با این رمز شروع می‌کردید، شما خود را برتر از قانون میبینید، شما مستبدید، در دوره خاتمی مگر نمیگفتید کف خیابان می‌توان علیه خدا هم تظاهرات کرد. شما مردم را فدای اهداف خود می‌کنید. ما که خودمان را سپر بلای دانشجویان کردیم. در دانشگاه فنی از اقای خاتمی چه کسانی دفاع کردند جز دانشجویان بسیجی. به ما اجازه تظاهرات ندادی و دیکتاتوری کروید. سال ۸۸ هم اتهام تقلب به نظام بستید.
تاجزاده: چرا هیچ کس به فکر نامه امام نیفتاد؟

تاجزاده پاسخ داد:

شما که صد‌ها بار اجازه ندادید چه هستید؟ ما شکایت کردیم شما مارا شکنجه کردید. من در این مملکت سرپرست وزارت کشور بودم، شکنجه شدم چه برسد به یک فرد عادی.
زاکانی: آقای تاجزاده خود شما بازجوی زندان بودی
زاکانی در پاسخ به تاجزاده گفت:من که زندان نرفتم شما به عنوان بازجو ابتدای انقلاب و بعد هم برای پاسخگویی رفتی، لذا افراد صاحب تجربه باید پاسخگوباشد.  شما ۲ سوال من را نسبت به برگزاری دربی و اینکه امام (ره) را قبول داری پاسخ ندادی، در سال ۸۶ به دنبال براندازی نظام بودید که من آن را دیکتاتوری نوین می‌دانم. من چکاره بودم که به کسی مجوز راهپیمایی ندهم؟، در مورد کروبی و موسوی نظام ناظر به خدمات به آن‌ها بود. اما آن‌ها خواستار ارتباط مستقیم با مردم بودند نه مناظره، شما اعلام کردید که تقلب نشده. اما حاضر نشدی ان را به مردم اعلام کنید. سناتور مکین قبل از انتخاب ۸۸ حتی رنگ سبز شما را در انتخابات اعلام کرد، شما چه جیز را تکذیب می‌کنید؟. مکین تصریح می‌کند؛ ما در گرجستان این کار را کردیم در هلند کردیم در ایران هم شاید این انقلاب سبز باشد.
تاجزاده: چرا باید آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان شود؟
تاجزاده در جواب گفت:در برخورد با شخصیت‌ها یک سری مسائل را با عقل می‌پذیریم مثلا درمورد امام من برخی مسائل را نمی‌پذیرم. اما شما امام را کامل قبول دارید، نتیجه این انتخابات‌های گزینشی خبرگان اخیر است؛ که اقای جنتی به عنوان پایین‌ترین رای رئیس آن می‌شود.
زاکانی: شما چرا از عدالت دفاع نمی کنید؟/ چرا درباره فساد فریدون ساکت هستید؟
زاکانی با بیان اینکه من سخنگوی سپاه و شورای نگهبان نیستم، گفت: شما با ابهام حرف می‌زنید. شما دنبال کودتا و براندازی هستید و این امر بر کسی پوشیده نیستغیر از سیاست چقدر وقت صرف عدالت می‌کنید، سهم مبارزه با فساد شما یک توئیت است. وقتی میخواست ملک شخصی افراد را درلواسان بگیرد اقای فریدون، شما کی دفاع کردید؟، صحبت از عدالت نکنید. چون گریبان خودتان را می‌گیرد، در انتخابات۸۸ تمکین به رای مردم نکردید، اما طرف مقابل شما به ۷دهم درصد رای بیشترشما تمکین کرد. معتقدم سناریوی ۸۸ یک سناریوی از قبل تعیین شده بود، به ملت برگردید و بگویید اشتباه کردیم، با مردم صادق باشید و مساله اشتباه خود را که در خفا مطرح می‌کنید علنی کنید.
تاجزاده: یاشار سلطانی یک افشاگری کرد و زندانی شد
تاجزاده با اشاره به اینکه اگر جرم کسی ثابت شده به استنااد حرف رهبری بگویید، اما اگر ثابت نشده سکوت کنید، تصریح کرد: یاشار سلطانی یک افشاگری کرد و زندانی شد. متن صحبت سردار جعفری این بود که خط قرمزنیرو‌های مخالف انقلاب و به سر کار نیامدن دوم خردادی هاست.
تاجزاده ادامه داد: در آخرین روز نظرسنجی در تهران موسوی ۵۳ درصد رای داشت ودر همه انتخابات‌ها در ایران نتیجه تهران؛ نتیجه ایران است جز در سال۸۸، یعنی موسوی عقلش نمی‌رسید؟ چون امریکا گفته سبز رنگ قهوه ای را انتخاب کند؟چند سال علیه موسوی حرف زدید و به او تریبون ندادید؟
زاکانی: یک طرفه حرف نمی زنم
زاکانی با مطرح کردن این نکته که ضرغامی گفت  ما به موسوی گفتیم صحبت کن، تشریح کرد: من یک طرفه حرف می‌زنم و شما شرایط استالین و هیتلر را در این کشر رقم می‌زنید،چرا حرف سبک و انتخاب رنگ را به من نسبت میدهید به سناتور مک کین نسبت دهید؟،این کودتا ازقبل ماند، اما ناکام ماند.چرا حرف سبک و انتخاب رنگ را به من نسبت میدهید به سناتور مک کین نسبت دهید این کودتا ازقبل طراحی شده بود، اما ناکام ماند. ۸ماه کشور را فلج اقتصادی کردید و به آمریکا برای تحریم‌ها کمک کردید، اوباما در سال ۸۸ اظهار نگرانی در خصوص خشونت‌ها در ایران کرد، هرموقع چنین اتفاقاتی میفتد کشور دچار تشنج می‌شود ،سراپا در این مملکت دروغ کفتید؛کرسنتتوتالودزدی‌های کلان برای سال‌های بعد رخ می‌دهد. سال ۸۸ نیز از این قاعده مستثنی نبود.شرکت بازرگانی پتروشیم ۳میلیارد یورو و دلار پرونده اش باز شد و۷۰۰ میلیون یورو به دولت بدهی داشته که الان بالغ بر ۱ میلیارد دلار است،چرا دولت آن را پیگیری نمی‌کند؟همیشه این اغتشاشات به خیانت‌های بزرگ می‌انجامد.
تاجزاده: دولت خاتمی پاک ترین دولت تاریخ است
تاجزاده با بیان اینکه ما معتقدیم پاک‌ترین دولت‌ها بعد از انقلاب در اختیار موسوی و خاتمی بود، گفت: از سال ۸۴ همه امکانات در اختیار اصولگرایان قرار داده شد،  فساد سیستماتیک از همان سال آغاز شد. تحریم به حوادث سال ۸۸ چه ارتباطی دارد؟، تحریم از سال ۸۵ که احمدی تژاد روی کار آمد آغاز شد.هرچه فریاد زدیم گفتند کاغذپاره است زمانی که کشور آرام است انصاراالله اشوب به پا کرد. چه کسی به سفارت عربستان حمله کرد؟ به این انتخابات عده‌ای اعتراض داشتند کاش نظام این موضوع را خودی می‌کرد، میگویید موسوی یک طرفه تریبون میخواستخب میدادید،بعد یک نفر دیگر یک ساعت پاسخ او را می‌داد.
معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات ادامه داد: یک بار عسگر اولادی پیش موسوی رفتند،او گفت هییت حل اختلاف راه بیااندازید.اما آقایان نپذیرفتند، یک طرف دعوا رای نگهبان بود، چرا دعوا را به شورا ارجاع دادید؟، موسوی آن قدر نجیب است که در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ برای کاندیداتوری نرفت، با اینکه رای داشت. از دفتر رهبری به او پیام دادند به هر دلیلی کاندید نشو و او پذیرفت، یا زمانی که احمدی نژاد گفت انتحاری عمل می‌کنم در مناظرات باید رهبری در دهن او می‌زد، شما به دنبال خفه کردن ما بودید، و الا چرا ۳ روز قبل حکم بازداشت ما را دادید، چرا ۲۲ خرداد خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) منتشر کرد بنده بازداشت شدم در حالیکه من بازداشت نبودم؟، چرا از مردم‌میترسید؟،چرا نسبت شما با مردم‌جن و بسم الله است؟، خود زاکانی اگر علیه آن‌ها کار کند حذف می‌شود،مشکل این کشور نظارت استصوابی است.
زاکانی: کتاب فرمان براندازی بیانیه‌های براندازانه موسوی است
زاکانی با بیان اینکه کتاب فرمان براندازی بیانیه‌های براندازانه موسوی است گفت: آقای تاجزاده خبری نیست، باختید، اما جر می‌زنیدشما گفتید انتخابات راباخته اید، اما ۳بر ۱، وقتی به تاجزاده گفته شد شکست در انتخابات را علنی اعلام کنید، شما گفتید من به موسوی خیانت نمی‌کنم،شما به فرد خیانت نمیکنید، اما به امت خیانت می‌کنید؟، موسوی باج از ملت میخواست، ما با موسوی دیدار داشتیم و او هیچ استدلالی نداشت، آیت الله هاشمی گفت: این ها دنبال ابطال نظام هستند وهمه حرف رابه شما نگفتند،موسوی  بعد از انتخابات محصور نشد زمانی محصور شد که شما دنبال سوریه سازی درایران بودید.دولت خاتمی فاسدترین دولت بعد از انقلاب است که البته دولت روحانی روی آن را سفید کردتاجزاده: ابهامی پیش آمده که در همه کشور‌های دموکراتیک پیش می‌آید
تاجزاده در پاسخ به زاکانی گفت: ابهامی پیش آمده که در همه کشور‌های دموکراتیک پیش می آید. تاقبل از احمدی نژاد تحریم‌ها تحریم‌های امریکا بود و چون به شورای امنیت نرفته بود الزام آور نبود.عد‌ه ای فکر می‌کنند تقلب شده،آیا میخواهید یک راه حل دموکراتیک برای این مساله پیدا کنید یا نه؟ اینکه بگویید ما ۱۰۰درصد درست عمل کردیم، شما اشتباه پس سرکوب شوید درست است؟، مردم بدانند هیچ فتنه ای  در کشور‌های مابزرگتراز دخالت نیروهای مسلح در اقتصاد و فرهنگ و سیاست نیست، من در شورای دوم باختم اما به شیبانی و چمران تبریک گفتم.

پخش کلیپ اظهارات ابطحی درباره خیانت خاتمی، موسوی و هاشمی

زاکانی در ادامه مناظره، کلیپ اظهارات سیّد محمّدعلی ابطحی، رئیس‌دفتر رییس دولت اصلاحات مبنی بر اینکه موسوی و خاتمی و هاشمی از سر خیانت، حسادت و انتقام‌گیری از رهبری وارد فتنه شدند را پخش کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره فساد گفت: دولت‌ها فاسد نبودند؛ بلکه فساد در دولت‌ها وجود داشت و دارد؛ چون اگر بگوییم دولت‌ها فاسد هستند، کل پیکره دولت در بدنه کشور زیر سوال می‌رود.

زاکانی با بیان اینکه بیشترین مشکلات مربوط به واگذاری‌های دور اول هاشمی بود که هاشمی برخورد صریحی نداشت، گفت: این موضوع در دولت خاتمی توسعه پیدا کرد؛ قرارداد‌هایی مثل توتال، استایت اویل و کرسنت، بزرگترین قرارداد‌های فسادآلود کشور است.

وی ادامه داد: تخلف واگذاری سایپا در دوره احمدی‌نژاد هم موضوعی بود که ما به آن اعتراض کردیم. در دولت روحانی مشکلات واگذاری‌ها بسیار بیشتر شد و ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم ناشی از همین موضوع است.

زاکانی با بیان اینکه فساد در دفتر رییس جمهور بود، گفت: فردی از خارج می‌آمد و آنجا جلسه می‌گذاشتند.

وی، ام‌افساد را پیوند قدرت و فساد دانست و گفت: در مبارزه با فساد ندیدم جایی که فاسد باشد، اما به قدرت وصل نباشد.

عضو ارشد جمعیت رهپویان گفت: راه برون رفت کشور از فساد، شفافیت و اجرای قانون از کجا آورده‌ای است که سه سال است خاک می‌خورد. همچنین قانون بازگشت ثروت‌های نامشروع باید اجرا شود.

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا شما که رئیس ستاد قالیباف در سال ۸۴ بوده‌اید، خبری از فساد‌های آن ستاد و شهرداری تهران داشته‌اید گفت: من مسئول ستاد ائتلاف اصولگرایان بودم نه ستاد قالیباف. ریاست ستاد قالیباف را نپذیرفتم و در دور دوم هم ریاست ستاد احمدی‌نژاد را قبول نکردم.

وی ادامه داد: درباره فساد هم بهتر است از خود آقای قالیباف سوال کنید. فساد از هرکسی باشد بد است. من هم در دوره خاتمی و هم احمدی‌نژاد و روحانی برای مبارزه علیه فساد به دادگاه رفته ام؛ شنبه هم باید به دادسرا بروم.

زاکانی با اشاره به سخنان تاج‌زاده درباره سوریه گفت: این مزاح است که ماندگاری اسد، ناشی از این است که او نگذاشت پرونده سوریه به شورای امنیت برود؛ بیش از نود درصد خاک سوریه را گرفته بودند و فقط مقاومت باعث شد اسد بماند وگرنه تاکنون هفت کفن پوسانده بود.


ادعای رد شده زاکانی درباره ضارب حجاریان

علیرضا زاکانی در حالی در مناظره با مصطفی تاج‌زاده مدعی شد ضارب سعید حجاریان در سال 88 در ستاد میرحسین موسوی بوده است که سعید عسگر در همان سال 88 این ادعا را رد کرده بود.

عصر امروز دور دوم مناظره‌ علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با محوریت حوادث سیاسی سال‌ 88 در موسسه سرچشمه برگزار شد.

در این مناظره زاکانی مدعی شد « آقای عسگر، فردی که آقای حجاریان را ترور کرد،‌ سال 88 در ستاد انتخاباتی آقای موسوی بود.»

سعید عسگر سال 1378، سعید حجاریان، عضو وقت شورای شهر تهران را با اسلحه ماکاروف‌،‌ ترور کرد و بعد از دستگیری به خاطر این اقدام به 15 سال حبس محکوم شد.

این ادعای زاکانی در حالی است که عسگر در همان سال 88 با انتشار بیانیه‌ای حضورش در ستاد نامزد اصلاح‌طلبان را تکذیب کرده بود. او همچنین بعدها در مصاحبه‌ای هم حمایتش از میرحسین موسوی را رد کرد.

در بیانیه سعید عسگر در تاریخ 29 خرداد سال 88 آمده است:‌ این روزها مطالب بر روی سایت‌ها و روزنامه‌ها تحت عنوان «ضارب، مضروب و بازجو همه در جبهه حامیان موسوی» فعالیت سعید عسگر در ستاد میرحسین موسوی شهرری و… مشاهده گردیده است که بنده آن را صریحاً در روزنامه جوان و ایران تکذیب کرده‌ام و در سایتی نوشته شده است که «سعید عسگر ضارب سعید حجاریان در جریان آشوب‌های خیابانی به نفع میرحسین موسوی وارد میدان شده بود» که این هم یک دروغ و تهمتی بیش نیست.»

عسگر بعدها در مصاحبه‌ای که عصر ایران آن را منتشر کرد، شایعه حضورش در ستاد میرحسین موسوی را تکذیب کرد.

مهدی روغنی از نزدیکان سعید عسگر که در ترور سعید حجاریان نقش مراقب را بر عهده داشت نیز در دی‌ماه سال 94 نیز در گفت‌‌وگو با تدبیر24 از پشت پرده شایعه حضور سعید عسگر در ستاد میرحسین موسوی پرده برداشته و گفته بود: «این‌ها را یک عده می‌گفتند که چهره سعید و امثال ما را خراب کنند… امثال همین رسایی این حرف‌ها را می‌زدند.»


گزارش اعتمادآنلاین

مناظره مصطفی تاجزاده با علیرضا زاکانی با موضوع حوادث سال ۱۳۸۸ در محل سابق حزب جمهوری اسلامی برگزار شد. این دومین مناظره میان مصطفی تاجزاده معاون اسبق سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و علیرضا زاکانی نماینده اسبق بسیج دانشجویی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است. اولین مناظره میان این دو فعال سیاسی  در ارتباط با حادثه کوی دانشگاه در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸برگزار شد و قرار است یک مناظره دیگر هم به زودی برگزار شود.

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در ابتدای سخنانش در مناظره با علیرضا زاکانی درباره حوادث سال ۸۸  گفت:هدف من از مناظره قبلی که درباره حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ بود، این بود که تاکید کنم که علیه جمهوری اسلامی فتنه‌ای وجود نداشت. باید از خانواده سعید زینالی عذرخواهی کنم که نامشان در مناظره قبلی نیامد که در این سال‌ها خانواده از او بی‌خبر هستند.

او با انتقاد از پخش اعترافات اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، تاکید کرد: آنچه زشت است اعتراف‌گیری صداوسیما و پخش آن است. ما انقلاب نکردیم که اعتراف بگیریم و پخش کنیم. انقلاب کردیم که مناظره باشد. ما طرفدار گفت‌وگو هستیم. از بازجوها در اوین تا مسوولان آمریکا در کاخ سفید.

این فعال سیاسی تاکید کرد: در جریان برگزاری انتخابات مجلس ششم من شاهد موارد منفی بسیاری بودم که منجر به شکایت من از آقای جنتی و شکایت آقای جنتی از من شد.در آن انتخابات شورای نگهبان برخلاف تمام انتخاباتی که در کشور برگزار شده بود اتفاقات دیگری افتاد و تنها انتخاباتی بود که در ایران برگزار شده که دو نوع شمارش آراء صورت گرفت

تاجزاده ادامه  داد: علیرضا رجایی چون ملی مذهبی بود نگذاشتند به مجلس برود، گفتند خطرناک است و نباید به مجلس برود. گفتیم هرکس که تایید کردید ما پاسدار رای مردم هستیم. من به آقای جنتی پیام دادم که یا این رویه را متوقف کنید یا من به خبرنگاران می‌گویم که خوشبختانه آقای جنتی هم بخشنامه را پس گرفت.همان زمان به آقای جنتی پیشنهاد دادم چون این انتخابات مهم است مکاتبات ما برای مردم بپذیرد، ابتدا پذیرفتند اما پس از انتخابات گفتند مخالف هستیم اما من همه را در کتابی منتشر کردم.

او خطاب به زاکانی گفت: درباره وضعیت لباس شخصی‌ها توضیح بدهید. در انتخابات مجلس ششم ما نزدیک به ۲ تا ۳ میلیون رای داشتیم که آقای جنتی ۷۰۰ هزار رای را باطل کردند تا حداد عادل را به مجلس بفرستند. من همان زمان انتخابات مجلس ششم به آقای جنتی پیشنهاد دادم که مسایل انتخابات مهم است، مکاتبات ما منتشر شود که ایشان پذیرفت. ولی بعد از انتخابات ایشان مخالفت کردند ولی من در کتابی این مکاتبات را منتشر کردم. بعد از مدتی فضا آنچنان آرام بود ایشان به مکه رفتند ولی بعدش اعلام کردند که باید انتخابات باطل شود.

معاون اسبق سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: دو ماه و نیم بعد از انتخابات آقای محمدجواد لاریجانی در سرمقاله رسالت نوشت که در این انتخابات افراد می‌آمدند نام افراد وسیعی از نمایندگان را بین نمایندگان پخش کردند. دلیل دوم محل اخذ رای ازدحام بود و دلیل آن معلوم نبود. سوم آنکه نیروهای ناظر بودند ولی فقط نگاه می کردند و نیروهای انتظامی ورود نمی کردند و دلیل چهارم آنکه مردم برگه رای را از محل بیرون برده و سپس به محل رای برمی گرداندند. اگر این مساله را بپذیریم باید این انتخابات تهران را یک افتضاح دانست و فقط ابطال آن می تواند لکه ننگ را از دامن مسئولان انتخابات پاک کند.

تاجزاده ادامه  داد: جالب است که بدانید بعد از اتمام انتخابات آقای لاریجانی با من تماس گرفت. گفت از آرا چه خبر؟ گفتم که ظاهرا وضع شما خوب نیست . گفت خودم می دانم چون وقتی وارد حوزه اخذ رای شدم یک نفر گفت من در این دوره رای ندادم چون از عملکرد شما راضی نبودم . گفت من همان جا فهمیدم که رای نمی آورم. در همین فاصله ۷۰۰ هزار رای را از ۵۰۰ صندوق باطل کردند. نزدیک به ۲۰ سال از آن ماجرا گذشته ولی هنوز شورای نگهبان شماره صندوق های باطل شده را اعلام نکرده است. چون رویشان نمی شود. ما در هر صندوق که ۳ هزار صندوق داشتیم نزدیک به ۲ تا ۳ میلیون رای داشتیم که ایشان ۷۰۰ هزار رای را باطل کردند تا آقای حداد عادل را به مجلس بفرستند.

او افزود: همان زمان فضای غالب این بود که من تقلب کردم. سه ماه کشور را معطل کردند و آخر سر کشور منت گذاشتند که ما مجبور با ابطال این رای ها انتخابات را باطل کنیم. بعدتر از آقای باهنر پرسیدند که چرا در انتخابات شرکت نکردید؟ گفت ما در مجلس ششم می دانستیم رای نمی آوریم ولی شرکت کردیم. در دوره دهم چون می دانستیم مجلس در اختیار اصولگرایان است، بود و نبود باهنر بی تاثیر است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: یعنی آن زمان شرایط برای اصلاح طلبان بهتر بود. آن زمان می دانستند ولی ۳ ماه کشور معطل کردند و هنوز معذرت خواهی نکردند. متاسفانه اگر همین حرف ها را از جانب اصلاح طلبان مطرح شود با آنان برخورد می شود ولی با دیگران چنین برخوردی نمی شود و برخی خودشان را صاحب کشور می دانند.

تاجزاده تاکید کرد: آقای زاکانی خیلی اصرار داشتند که من دیکتاتور و خودشان آزادی خواه هستند. من تقاضا دارم که درباره توقیف روزنامه ها توضیح بدهند. همچنین ایشان درباره نظارت استصوابی و انتخابات آزاد صحبت کنند. چون ایشان طرفدار آزادی خواهی هستند. سوم درباره وضعیت لباس شخصی ها توضیح بدهند. همچنین ایشان از چند نفر از نیروهای انتظامی نام بردند که در ۷۸ کشته شدند که لطفا این اسامی را بدهند و در آخر وجه اعترافات اخیر نظرات خودشان را بگویند.

زاکانی: به تاجزاده گفتم که دیکتاتور است

علیرضا زاکانی در مناظره با مصطفی تاجزاده درباره حوادث سال ۸۸ گفت: شما سر مردم را کلاه می‌گذارید، دیو و دلبری نکنید.از نظر ما اتفاق بد بازداشت مرضیه هاشمی که مشخص کرد که چگونه آمریکا مدافع حقوق بشر است. آقای تاجزاده هم اظهار نظر کنند تا مشخص شود که نگاهشان به آمریکا چگونه است.

او ادامه داد: من در جلسه اول عرض کردم که مافیایی مسبب مشکلات کشور است. تجربه چهل ساله گذشته هم گفته که اگر به خدمت مردم و تبعیت از رهبری بپردازیم موفق می‌شویم این الگویی است که در چهل سال گذشته برای موفقیت داشته‌ایم که منافع کشور و ملت را در پی داشته است.

این نماینده سابق مجلس گفت: من هم سنگ پراکنی‌ها در کوی و هم ورود نیروهایی انتظامی را به کوی محکوم کردم. قبلا هم خطاب به آقای تاجزاده گفتم که دیکتاتور هستند چون نانشان را از بحران می‌خورند. آقای تاجزاده قبول کند که اشتباه کرده است.

زاکانی تاکید کرد: مثلث قدرت، ثروت نامشروع و بیگانه پرستی آفتی است که آقای تاجزاده هم در این مثلث گرفتار است. شما سر مردم را کلاه می‌گذارید. دیو و دلبری نکنید. بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند.

او گفت: گزارشی که شورای امنیت درباره حوادث کوی دانشگاه انجام داده مخدوش و باطل است. این گزارش که به تایید آقای خاتمی هم رسید با حکم دادگاه مخدوش شد. آقای تاجزاده بعد ۲۰ سال گزارش‌هایی را که به کمک آقای عباد و ظریفیان نوشته تحویل ما می دهد و حکایت خود گویی و خود خندی را برای ما تداعی می‌کند. ایشان درباره فرماندهان نیروی انتظامی صحبت کرد که عذرخواهی هفت نفر از اعضاء دولت درباره ایشان وجود دارد. شیرین عبادی دوست چه کسانی است؟ امیرفرشاد ابراهیمی امروز کجاست؟ به خارج از کشور فرار کرده و به دوستان شما در خارج از کشور پیوسته است. درباره پرتاب دانشجویان از طبقات هم نامه دروغی زده شده است. حادثه کوی دانشگاه ساماندهی شده بود تا قتل های زنجیره‌ای به فراموشی سپرده شود. قتل های زنجیره‌ای که دوستان ایشان آغاز کردند و به آن دامن زدند.

تاجزاده: اعتراف گیری زیر شکنجه باید تمام شود

مصطفی تاجزاده با تاکید بر اینکه اعتراف گیری زیر شکنجه باید تمام شود، به حوادث کوی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در کوی دانشگاه سه جریان بود. نیروی انتظامی، لباس شخصی ها و دانشجویان که هم من و هم آقای زاکانی رفتارهای نیروی انتظامی و لباس شخصی ها را محکوم کردیم اما در جریان سوم که همان دانشجویان هستند اختلاف نظر وجود دارد.

او ادامه داد: ایشان بدون هیچ سندی دانشجویان را محکوم می کند و می گوید که آن حادثه یک سناریوی طراحی شده بود. در صورتی که نه سپاه و نه وزارت اطلاعات نتوانسته هیچ سندی دال بر این ادعا ارائه دهد.در این ۲۰ سال ارگان‌های امنیتی اسنادی درباره مقصر بودن دانشجویان نداده‌اند.چه کسی به بیسیم نیروی انتظامی دسترسی داشته تا بتواند بگوید به دانشجویان تیراندازی کنید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: آقای سردار نظری در مصاحبه با سیاست روز در سال ۹۳ مصاحبه کرده که در حادثه طبق دستور به محل حادثه رفتیم و فرماندهانش تکذیب می کنند. گفتند که به هیچ وجه از سلاح گرم استفاده نکنید. چه کسی پای میکروفن گفته که تیراندازی کنید؟ چه کسی دنبال پیگیر این آشوب بوده است؟ آیا قرار بوده قتل‌های زنجیره‌ای تحت پوشش قرار بدهد یا کشور را به آشوب بکشاند؟

تاجزاده با اشاره به ترور سعید حجاریان و خواهرزاده موسوی، گفت: کسانی که دنبال سرقت مسلحانه بودند یا قصد ترور سعید حجاریان داشتند و یا خواهرزاده موسوی را ترور کردند و … اگر شناسایی شوند پای آشوب برداشته می شود. همه این اتفاقات به یک جا بر می‌گردد. خواستم یک موضوع پیگیری شود ولی بعد از چند ماه گفتند امکان آن را نداریم. چون ایشان مربوط به جایی هست که حتی معاون اطلاعات نیروی انتظامی امکان پیگیری ندارد.

او به ماجرای قتل های زنجیره ای اشاره کرد و ادامه داد: قتل های زنجیره ای چیست و کیست که نمی خواهد افشا شود؟ آن زمان آقای خاتمی گفت که باید وزارت اطلاعات اشتباهاتش را بپذیرد. آقای زاکانی اگر کاری خلاف شرع است بگویید اشتباه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر بازجویی اشتباه است باید بپذیریم. آیا صداوسیما دوست ماست. اعتراف گیری باید تمام شود. در هرجایی باشد باید این تمام شود

زاکانی: کسی که حجاریان را ترور کرد در ستاد موسوی بود

علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به ترور حجاریان، گفت: نگفتید تکلیف قتل های زنجیره ای چه شد؟ چه کسانی جز کسانی که می خواهند نظام را بدنام کنند.

او ادامه  داد: رهبر انقلاب در این باره تاکید کرد که باید دنبال شود. کسانی که ضرری برای کشور نداشتند چرا باید کشته شوند؟

مجلس ششم که شما انتخابات آن را برگزار کردید فاجعه بود. با حکم حکومتی بود که توانستید از این وضعیت عبور کنید.حکم حکومتی بیشتر از همه در کشور به کار شما آمده است.

این فعال سیاسی اصولگرا، گفت: ناظر به نظارت استصوابی و لباس شخصی ها هم که قبلا گفتم سه دسته هستند که یک دسته هم دوستان ایشان هستند. نظارت استصوابی از اول انقلاب بوده است. فردی که آقای حجاریان را ترور کرد سال ۸۸ در ستاد انتخاباتی آقای موسوی بود.

تاجزاده: چرا شما نظام و حق هستید؟ 

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت:  به آقای جنتی چیزی بگوییم می گویند به نظام گفتید ولی اگر به آقای خاتمی بگویید چنین نیست.

او خطاب به حداد عادل تاکید کرد: من از آقای حدادعادل دعوت می کنم. خواهش دارم که ایشان حاضر شوند و بگویند که من دروغ می گویم یا نه؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از پیشنهاد دوم ایشان استقبال می کنم که با اعضای شورای نگهبان صحبت کنیم و آقای کدخدایی دعوت می‌کنم که در مناظره باشند تا مشخص شود که شورای نگهبان با نظارت استصوابی چه بلایی به سر کشور آورده است و یا آنکه چرا در انتخابات مجلس ششم حاضر نشد مکاتبات ما منتشر شود.

تاجزاده تاکید کرد: آقای زاکانی می‌گویند انتخابات مجلس ششم مخدوش بوده می گوید که بوده با حکم رهبری حل شده ولی چرا همین بحث درباره انتخابات ۸۸ علیه نظام است؟ چرا شما نظام و حق هستید؟ ملت بشمارند که تعداد اتهامات ایشان به من چقدر بوده است؟ مشکل ما این است و این باید حل شود. ما برابریم. خدمات ما برای ایشان بیشتر بوده است ولی آنچنان رشد کردیم که بگوییم حق ویژه ای نداریم. به آقای جنتی چیزی بگوییم می گویند به نظام گفتید ولی اگر به آقای خاتمی بگویید چنین نیست.

او ادامه داد: من دوبار جلوی تجمعات را گرفتیم ولی مجوز مابقی را دادیم. وضعیت ناجا آن زمان آنچنان آشفته بود که هرچه گفتیم ما مسئولیت امنیت تهران را عهده دار می شویم ولی در نهایت مسئولیت به سپاه واگذار شد. ما به خاطر یک بار مجوز ندادن این همه در معرض انتقاد قرار گرفتیم.

تاجزاده گفت: یکبار آقای الله کرم گفتند طبق این نامه اگر علیه ما تظاهرات شود ما این تظاهرات را برهم خواهیم زد. گفتم ما قانون داریم. گفتند ما ولایت داریم. گفتم زنگ می زنم دفتر رهبری گفتند اگر زنگ بزنید مخالفت خواهند کرد. گفتم پس بروید.

او با انتقاد از عدم ارائه مجوز برای تجمع در سال ۸۸، تاکید کرد: از سال ۸۸ گفتیم چرا اجازه تظاهرات نمی دهید. گفتند اموال عمومی را تخریب می کنید. گفتیم در خارج از تهران تجمع کنند. گفتند نه.کسانی که هیچ حقی برای مخالف قائل نیستند، می شوند آزادی خواه و ما دیکتاتور، این نگاه دوگانه به کشور آسیب می زند.

زاکانی: اولین بار آقای هاشمی گفت تقلب شده نه آقای حدادعادل

علیرضا زاکانی خطاب به مصطفی تاجزاده گفت:مشکل شما قانون شکنی است. به هیچ چارچوبی پایبند نیستید.

او ادامه داد: اولین بار آقای هاشمی گفت تقلب شده نه آقای حدادعادل. از سال ۷۲ همیشه قبل از انتخابات این را گفته‌اید. شما مستبد هستید. شما هربار که در داخل نظام بودید بر جمهوریت نظام تاختند و هر بار خارج از آن بودید بر اسلامیت آن تاخته‌اید. وقتی که در نظام نیستید بر جمهوریت آن می تازید.

این نماینده سابق مجلس، تاکیدکرد:بسیج دانشجویی همان هایی بودند که سال آخر رییس جمهوری وقتی عده‌ای به آقای خاتمی حمله کردند، از آقای خاتمی حمایت کرد. شما به ما مجوز ندادید و تحکیم وحدت تریبون داشت.

تاجزاده: وقتی به شکایت یک مقام رسیدگی نمی شود طبیعی است که به شکایت یک کارگر رسیدگی نشود

مصطفی تاجزاده با اشاره به انتخابات مجلس ششم، گفت: در انتخابات مجلس ششم برخی را از نهضت آزادی تایید کردیم. از دفتر رهبری تماس گرفتند و خود رهبری صحبت کردند با ریاست جمهوری که چرا تایید شدند. گفتم در مجلس ۵ هیات اجرایی استان و شهر تهران و شورای نگهبان صلاحیت برخی از نهضت آزادی ها و ملی مذهبی را تایید کردند که در نهایت کنار کشیدند. گفتند چرا سال ۷۴ کسی به یاد نامه امام نیافتاد. از آن طرف من دارم می گویم که در جلسه سه شنبه امنیت ملی بودیم و گفتیم ناجا می تواند امنیت را تامین کند. اما در نهایت گفتند که ما نمی توانیم. بروید گزارش جلسه را بخوانید. تخریب چه هست؟

او ادامه داد: ما که یک بار مجوز تجمع ندادیم دیکتاتوریم شما که صدها بار ندادید اسمتان چه می‌شوید؟ آیا می دانید که هنوز دادگاه ها جرات نکردند احکام دادگاه ۸۸ را منتشر کنند؟ آن بخشی هم که دادند، مثلا آقای نبوی و عرب سرخی به دلیل اخلال در ترافیک شش و هفت سال دادگاه رفتند یا مثلا چرا کسی پزشک هست وارد عرصه سیاست شدند حکم محکومیت گرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: یک بار مرا از بند افرادی خواستند و به ما یک برگه دادند که این نامه زندانیان است. دیدم در برگه من متهم شدم. گفتم من دادخواهی کردم. بالای برگه عنوان را خط زدند و نوشتند به عنوان مطلع پاسخ بدهید. شکایت کردیم که ما را شکنجه کردیم ولی پاسخ ندادند. وقتی به شکایت یک مقام رسیدگی نمی شود طبیعی است که به شکایت یک کارگر رسیدگی نشود.

زاکانی: در سال ۸۷ در حزب مشارکت به دنبال براندازی بودید/ نظام حاضر است به آقای موسوی و کروبی سرویس بدهد

علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا، گفت: من چون مانند شما سابقه زندان ندارم نمی‌دانم که این موضوعات درست است یا نه شما اول انقلاب احتمالا به عنوان بازجو آنجا بودید و بعد هم که زندان بودید! اینکه جرم شما برای بازداشت چه بود. شما پاسخ مرا بدهید که آیا امام را قبول دارید یا خیر؟

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: شما در سال ۸۷ در حزب مشارکت به دنبال براندازی بودید که به نظر من چیزی که شما دنبال می کنید دیکتاتوری نوین و تجزیه ایران است.

زاکانی گفت: نظام حاضر است به آقای موسوی و کروبی سرویس بدهد. آقای ضرغامی گفتند که حاضر به مناظره هستند ولی ایشان قبول نکردند. شما گفتید که تقلب نشده ولی هیچ گاه جسارت نکردید به مردم بگویید که تقلب نشده است.

او تاکیدکرد: همچنین مسیری که شما در آن زمان رفتید مسیر مشخصی بود. جنبش شما از سال ۸۴ پیش بینی شده بود و آمریکایی ها به آن اشاره کرده بودند.

تاجزاده: حتی اگر در انتخابات سال ۸۸ تقلب نکرده باشند، اما کودتا اتفاق افتاد

مصطفی تاجزاده گفت: آنچه که ما با شخصیت ها برخورد می کنیم بر اساس عقلمان است. امام گفتند ورود سپاه به سیاست سم مهلک است ولی شما شروع به ریاکاری کردن می کنید. ایشان در وصیت خودشان از جانشین خودشان گفتند ممانعت از ورود نظامیان به سیاست است.

او ادامه داد: سردار مشفق حرفهایی زد و ما بابت آن شکایت کردیم. این سند کودتاست. حتی اگر تقلب نکرده باشند، کودتاست. ماجرا از قبل شروع می شود و حتی فراتر و به رهبری و انتخاب رهبر آینده می‌رسد. سردار مشفق می گوید که نظام برای ایشان ۱۸۰ فرصت ایجاد کرده است و ایشان می توانستند به ۱۸۰ کرسی در مجلس دست پیدا کنند. اولا ۱۳۰ نامزد بیشتر نتوانستیم نامزد بدهیم. اما فرض بگیریم که درست است. معنا حرف این است که اگر ۷۵ درصد جامعه به ما رای بدهد ما چند کرسی به دست می آوریم؟ می شود ۱۳۵. رقیب ما ۲۵ درصد رای دارد که می شود ۴۵ کرسی. ۴۵ + ۱۱۰ کرسی می شود ۱۵۵ کرسی که این به معنای کودتاست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، تاکید کرد: آنقدر غرق در کارشان هستند که برایشان مهم نیست. مثل انتخابات خبرگان. ۸۰ درصد کسانی هستند که اقلیت هستند و رییس آن آقای جنتی می شود که نفر آخر تهران است.

زاکانی: شما با ابهام صحبت می‌کنید

علیرضا زاکانی در ادامه مناظره گفت: به خدمت رهبری رفتم ایشان گفتند که من قبل از مناظرات متوجه شدم آقای احمدی نژاد می‌خواهد اسم کسی را بیاورد به او گفتم نام کسی را نیاورید اما ایشان گوش نداد. جایی که فرد خودش نیست بدون سند و مدرک نام نبرید.

او ادامه داد: شما با ابهام صحبت می‌کنید. درباره کسانی نام می‌برید که اینجا حضور ندارند.حرف من با شما این است که ناظر بر امتحانات به حرف مردم تمکین کنید.

این نماینده سابق مجلس، تاکید کرد: قبل از انتخابات نظرسنجی‌های خارجی اعلام کرد که رقیب شما برنده می‌شود. چرا آقای خاتمی که در محافل خصوصی می‌گوید تقلب نشده چرا این را علمی برای مردم نمی گوید.

زاکانی: حوادث انتخابات ۸۸ یک کودتا بود که ناکام ماند

علیرضا زاکانی در ادامه این مناظره گفت: آقای ضرغامی مصاحبه کرد و گفت که ما به آقای موسوی گفتیم که به مناظره بیایند گفتند که می‌خواهم یک طرفه صحبت کنم.

او گفت: حوادث انتخابات ۸۸ یک کودتا بود که ناکام ماند، کمااینکه حوادث ۷۸ نیز کودتایی ناکام بود. ظریف در سال ۸۷ در مصاحبه با پرس تی وی رسما اعلام کرد که آمریکا دنبال کودتای مخملی در ایران است.

زاکانی گفت: امروز آقای حجاریان می گوید گدایی رای، گدایی قدرت است و باید برای گرفتن رای به کف خیابان آمد. در چنین حالتی انتظار دارید سرمایه گذار خارجی در کشور سرمایه گذاری کند؟ اگر کشور نیاز به سرمایه گذاری با آشوب مگر می شود؟ شما هر ۱۰ سال ناظر بر یک آشوب هستید.

تاجزاده: این همه سال علیه میرحسین موسوی صحبت کردید، یک بار به اون تریبون ندادید

تاجزاده در پاسخ به زاکانی گفت: این همه سال علیه میرحسین موسوی صحبت کردید، یک بار به اون تریبون ندادید. معیارها دوگانه نباشد.

او گفت: ما مفتخر هستیم که سالم ترین و پاک ترین دولت پس از انقلاب دولت میرحسین موسوی و محمد خاتمی بوده و هست. از سال ۸ تا ۹۲ تمام نهادها انتخابی و انتصابی دست اصول گرایان بود، فساد سیستماتیک شد.

زاکانی ادامه داد: از این شعارها ندهیم، فساد خیلی زیاد است که ریشه ی آن نیز بر می گردد به نظارت استصوابی که انسان های درست را کنار می گذارند که یک مدرس نمی گذارند وارد مجلس شود. در مورد قوه قضاییه هم که دوستان سکوت مطلق می کنند.

زاکانی گفت: چرا دروغ می گویید، تحریم چه ربطی به ۸۸ دارد، از وقتی اقای احمدی نژاد آمد تحریم ها شروع شد. گفتند کاغذ پاره است، حالا طلبکار هستند.

زاکانی: شما به رهبری دروغ بستید مستند نشان دهید

علیرضا زاکانی با بیان اینکه عاشورا ریختند همه مقدسات را زیر سوال بردند، گفت: اما آقای موسوی می‌گوید مردم خداجو آمدند به خیابان. آقای موسوی باج می خواست و در دیداری که ما روز ۲۶ خرداد ۸۸ با وی داشتیم هیچ استدلالی نداشت.

او گفت: میرحسین موسوی که بعد انتخابات محصور نشد، بلکه ۲۵ بهمن ۸۹ و بعد از تلاش برای سوریه سازی و تجزیه ایران محصور شد.

زاکانی ادامه داد: دولت آقای خاتمی فاسدترین دولت در انقلاب بود. البته دولت روحانی روی آن را هم سفید کرد. هر دولتی ضعف و قوت دارد اما اگر از فساد می گویید دولت آقای خاتمی فاسد ترین بود. از دولت هاشمی شروع شد در دولت خاتمی ادامه داشت احمدی نژاد هم همین بود اما دولت روحانی روی همه را سفید کرد.

تاجزاده: در مورد ۸۸ می‌توانیم یک مرجع حقیقت یاب بعد ده سال تشکیل دهیم

مصطفی تاجزاده با بیان اینکه جامعه ما ضعف مدیریت و فساد و آسیب‌پذیری در مقابل خارج در رنج است، گفت: باید فکر اساسی برای کشور انجام دهیم.

او گفت: یکی از کارهای خوب اصلاح قانون اساسی است که امام هم گفتند در زمان خودشان. بهتر است که یک اصلاحاتی در قانون اساسی صورت بگیرد.

تاجزاده گفت: قوانین مشخصی باید بیایید، نیروهای نظامی به پادگان برگردند. انتخابات آزاد تضمین شود نه اینکه آقای جنتی انتخاب کند. قوه قضاییه و شورای نگهبان باید غیر سیاسی شوند. امکان تحقیق و تفحص در تمام نهادها وجود داشته باشد.

او گفت: به این ترتیب می توانیم راه برای شفافیتی که در جامعه حاکم شود باز بگزاریم و هیچ کس از هیچ جناحی نتواند دیکتاتوری کند. اگر در این زمینه بتوانیم که صدا و سیما هم از این شرایط خارج شود.

تاجزاده گفت: بعید می دونم هنوز کسی باور داشته باشد که با بگیر و ببند می تواند جامعه را اداره کند. ما با این اصلاحات می توانیم مشکلات را حل کنیم و هنوز هم در مورد ۸۸ می توانیم یک مرجع حقیقت یاب بعد ده سال تشکیل دهیم و این کمیته بنشیند ارزیابی کند، و در هر سطحی به نتیجه رسید خطا شده من شخصا می پذیرم.

او ادامه داد: تجدید نظر در سیاست خارجی هم نیاز داریم. تا پیش از انقلاب اسلامی نمونه نداریم از کشورهایی که جهش اقتصادی داشته باشند و همه از قبل بوده است و در این چند سال چند کشور توانستند. در ارزیابی، این کشورها، سیاست خارجی تنش زدایی نقش پررنگی دارد. در این چارچوب می توانیم سیایست خارجی را در خدمت توسعه اقتصادی قرار دهیم. جهت گیری کوتاه مدت ما باید تحریم شکنی باشد، عین همان کار برجام تلاش بکنیم مشکل را حل کنیم، به نتیجه برسیم الحمدالله و اگر نرسیدیم جامعه می پذیرد تلاش خود را کردیم و غفلت نکردیم اما آمریکا زور می گوید ما نتوانسته ایم.

تاجزاده: در انتخابات سال ۸۸ اینقدر تخلف شد که اگر تقلبی هم نشده بود باید انتخابات باطل می‌شد

مصطفی تاجزاده در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس که پرسید: آقای خاتمی و شما پیش از این گفتید در شرایطی که مشارکت بالا باشد صیانت از آراء اتفاق می افتد و تقلب منتفی می‌شود اما خود شما در انتخابات سال ۸۸ حرف ازتقلب زدید. این حرف متناقض با اظهارات قبلی شما نیست؟، گفت: میلیون ها نفر فکر می کردند که در انتخابات تقلب شده است.

او ادامه داد: برخوردی که جمهوری اسلامی با انتخابات سال ۸۸ کرد برخورد دموکراتیکی نبود. چرا روش سرکوب را گرفتید. بعد از ده سال من توانستم درباره این موضوع صحبت کنم. چرا همین مناظره را در سال ۸۸ نگذاشتید؟

تاجزاده: هر جا فساد است پشتوانه قدرت دارد

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال اعتمادآنلاین مبنی بر اینکه «وقتی شما می‌گویید همه دولت‌ها از هاشمی گرفته تا روحانی فاسد بودند، چقدر با نظر رهبری مطابقت دارد، چرا که همین دولت‌ها در دوره دوم هم با تنفیذ رهبری همراه بودند: هر جا فساد است پشتوانه قدرت دارد.

او گفت: دولت‌ها فاسد نبوده‌اند، فساد در دولت‌ها بوده است. مشکلات از زمان آقای هاشمی شروع شد، مواجهه آقای هاشمی صحیح نبود. در دوره آقای خاتمی فساد توسعه پیدا کرد، مخصوصا بعد از سال ۷۸ بزرگترین قراردادهای فسادآمیز در این دوره رقم خورد. در زمان آقای احمدی‌نژاد در دوره اول برخورد با فساد دنبال شد. فساد گلوی همه را گرفته است، مردم از فقر و معیشت رنج می‌برند، اینکه بگوییم فساد زیاد است کافی نیست باید هزینه بدهیم. من ندیدم جایی که فساد باشد و پشتوانه قدرت نداشته باشد.

مصطفی تاجزاده در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو گفت: پس از انتخابات سال ۸۸ طرحی از سوی موسوی لاری طرحی داده شد در خصوص خواندن آرا و … چه طرحی باید می آمد که آقای موسوی باید این موضوع پذیرفته می شد از کتاب فتنه تغلب.

او ادامه داد: من که از آقای موسوی خبر ندارم بدانم چرا نپذیرفتند. یک حکومتی هست انتخاباتی را برگزار کرده، چند میلیون نفر فارغ از اینکه درست می گویند یا خیر می گویند انتخابات غلط است. باید چه کنیم؟

تاجزاده گفت: یک راه این است که من زور دارم و اسلحه و زندان، نشریات را می بندم، طرفدار ها را میگیرم و … در تلویزیون همش دربارت حرف میزنیم. این یک سیستم کودتایی هست.

او ادامه داد: یک راه دیگر می گوید حق اعتراض دارید، قانون اساسی این حق را داده که اعتراض کند. تظاهرات این هست که قانونی هست عده ای نمی پسندند. شهروند حق اعتراض به امر قانونی دارد. زمان بنیانگذار نظام بین شورای نگهبان با نهادی اختلاف افتاد، امام هیچ وقت طرفداری مطلق نمی کرد، تا دید اختلاف هست حکمی گذاشت که اختلاف را حل کند.

تاجزاده گفت: اکنون پس از ده سال میخواهیم از این زخم کهنه خارج شویم، این که تا الان گفته شده تسلیم شدن یک طرف است، ما تسلیم نمی شویم، اما قانع می شویم، یک کمیته بی طرف بگذارید، اگر نپذیریم آبروی خود ما می رود. اگر پذیرفتیم هم که یک گام به جلو است.

آن عکس هم در مورد من و آقای روحانی پس از آزادی من از زندان بوده است. در هیات مدیره جایی نبود. کاری هم که آقای زاکانی با پخش فیلم آقای ابطحی کرد خیلی زشت است. ایشان در شرایط زندان صحبت هایی کرده اند. اگر در شرایط مناظره وارد شده ایم از اعترافات عبور کنید. این کار خوبی نبود.

 

زاکانی: مرغ آقای موسوی یک پا داشت

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال امتداد گفت: رهبری به موسوی گفتند که از طریق قانون اساسی اعتراضت را پیگیری کن اما مرغ آقای موسوی یک پا داشت.

او ادامه داد: درباره پرونده های مالی فساد قالیباف و شهرداری از خودش بپرسید. فساد هر جایی باشد بد است. من در همه دولت ها برای برخورد بد فساد به دادگاه رفته‌ام. بنا ندارم که فقط توییت کنم و بنا دارم که هزینه بدهم و دنبال کنم و این کار را هم انجام می‌دهم. ۸ ماه نظام صبر کرد تا معترضان بفهمند که رایشان کجاست و ما وظیفه داشتیم بگوییم رای شان کجاست.

مناظره تاجزاده و زاکانی درباره‌ی ۱۸ تیر ۷۸

بازتاب مناظره‌ی تاجزاده و زاکانی درباره‌ی ۱۸تیر۷۸ در توییتر

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. زاکانی بد دهنی و توهین کرد . از رهبری نقل کرد که ورکورد کسی که در ان جلسه نیست صحبت نکنید ولی خودش مراعات نکرد و دیگران راتهمت باران کرد !!! اینه روش و عدالت و منطق این افراد!!!

    5
    1
  2. ما که برای اسلام انقلاب کردیم ، نه برای مناظره . اسلام را هم که خوب پیاده کردند ، حالا تا کی دوباره سوار شود !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا