خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رتبه ایران در مهاجرت»؛ گزارش یک رسانه‌ از کرمان

رتبه ایران در مهاجرت توسط رصدخانه مهاجرت ایران اعلام شده‌است و اقتصاد کرمان هم با توجه به بقیه‌ی آمارها، گزارشی را در مورد مهاجرت ایرانیان تهیه کرده‌است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش اقتصاد کرمان، رصدخانه مهاجرت در جدیدترین گزارش خود در مورد وضعیت مهاجران ایرانی اظهار نظر کرد. بهرام صلواتی تحلیلگر ارشد حوزه مهاجرت درباره مهمترین نکات این گزارش نوشت: منطقه OECD به عنوان قطب اصلی جذب مهاجران در جهان، سالیانه تعداد زیادی مهاجران جدید را جذب می کند. درسال ۲۰۲۰ تعداد مهاجران جدید ورودی ایرانی به کشورهای این منطقه ۴۸ هزار نفر بود که طبق آخرین آمار این سالنامه در سال ۲۰۲۱ با ۱۴۱ درصد افزایش به ۱۱۵ هزار ورودی جدید در سال رسیده است. و به این ترتیب رتبه اول مهاجرفرستی بر اساس نرخ رشد مهاجر جدید را ثبت کرده است. لازم به ذکر است، از نظر قدر مطلق تعداد مهاجران جدید، رتبه ایران در مهاجرت در جایگاه ۱۲ ام است. کشور هند با اعزام ۴۰۷ هزار مهاجر جدید به این منطقه در جایگاه نخست از نظر قدرمطلق تعداد مهاجران جدید قرار دارد که نسبت به سال گذشته نرخ رشد ۸۶ درصدی را نشان می دهد.

طبق این گزارش، کشور ترکیه در سال ۲۰۲۱، ۶۱۵ هزار مهاجر جدید را از کشورهای مختلف جذب کرده است که نسبت به سال گذشته رشد ۲۵۰ درصدی را ( ۲۴۲ هزار مهاجر جدید) ثبت کرده است. کشور عراق با ۷۴ هزار مهاجر جدید در رتبه نخست و ایران با ۶۷ هزار مهاجر جدید در رتبه دوم و کشور ازبکستان ۴۰ هزار مهاجر جدید در رتبه سوم در ترکیه قرار دارد. نکته حائز توجه این است که ۵۰ درصد از مهاجران جدید ایرانی در کشور ترکیه را زنان تشکیل می دهند.

مهاجرت دانشجویان به ایتالیا
براساس داده‌های رصدخانه مهاجرت، هر ساله بسیاری از کشورهای منطقه OECD نسبت به جذب دانشجویان بین المللی اقدام میکنند. در سال ۲۰۲۱ در کشور ایتالیا در مجموع ۷۲ هزار دانشجوی بین المللی ثبت نام کرده اند، که دانشجویان ایرانی بعد از دانشجویان چینی، دومین ملیت تشکیل دهنده دانشجویان خارجی هستند و در جایگاه سوم دانشجویان کشور هند قرار دارند. در مجموع ۴ میلیون و ۳۲۴ هزار دانشجوی بین المللی در منطقه OECD مشغول به تحصیل هستند که دانشجویان چینی، هندی و ویتنام جایگاه های اول تا سوم را در اختیار دارند.

تشدید کانال مهاجرت پناهجوئی
گزارش جدید رصدخانه مهاجرت نشان می‌دهد، در کنار کانال‌های مهاجرتی تحصیلی، کاری و خانوادگی، کانال مهاجرت پناهجوئی یکی از راه‌های رایج در میان مهاجران در جهان است. نکته قابل توجه در سالنامه مهاجرتی OECD در سال ۲۰۲۳، حضور چشمگیر مهاجران ایرانی در فهرست ۱۵ کشور برتر ثبت درخواست پناهجوئی در کشورهای میزبان است که علاوه بر تنوع کشورهائی که درخواست پناهجوئی جدید در آنها به ثبت رسیده است، این درخواستها بعضا افزایش چشمگیری نیز داشته اند. برای مثال، ایرانیان رتبه اول را در میان ملیتهای ثبت کننده درخواست جدید پناهجوئی در کشور استرالیا با ۱۹۱۶ درخواست در سال ۲۰۲۲ کسب کرده اند که نسبت به سال گذشته (۲۰۲۱) رشد ۲۲۶ درصدی ( ۸۴۶ ثبت درخواست جدید پناهجوئی) را نشان می دهد.
به گفته صلواتی، ایرانیان با ثبت ۶۳۲۰ درخواست جدید در کشور آلمان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ( ۲۶۹۵ درخواست) رشد ۲۳۴ درصدی را تجربه کرده اند.

رتبه ایران در مهاجرت؛ گزارش یک رسانه‌ از کرمان
رتبه ایران در مهاجرت؛ گزارش یک رسانه‌ از کرمان

رتبه ایران در مهاجرت در میان ۱۵ ملیت

به گزارش اکوایران، طبق گزارش رصد خانه مهاجرت، رتبه ایران در مهاجرت در میان ۱۵ ملیت برتر ثبت درخواست جدید پناهجوئی در کشور های میزبان به صورت زیر است:

استرالیا (رتبه ۱)، مجارستان (رتبه ۲)، بریتانیا (رتبه ۳)، ترکیه (رتبه ۴)، لتونی (رتبه ۴) ، کانادا (رتبه ۵)، دانمارک ( رتبه ۵)، آلمان (رتبه ۶)، لوکزامبورگ (رتبه ۶)، فنلاند (رتبه ۸)، نروژ (رتبه ۹)، سوئیس (رتبه ۹)، سوئد (رتبه ۱۰)، لهستان (رتبه ۱۰)، ایسلند (رتبه ۱۰)، لیتوانی (رتبه ۱۱)، هلند (رتبه ۱۱)، اسلونی ( رتبه ۱۱)، ژاپن ( رتبه ۱۲)، اتریش (رتبه ۱۳)، بلژیک (رتبه ۱۴)

به گفته تحلیلگر ارشد حوزه مهاجرت، با توجه به نکات بالا و اهمیت روزافزون و گسترده‌ی مهاجرت در جامعه‌ی امروز ایران، بدیهی است نورپراکنی و آگاهی بخشی عمومی در این حوزه و ادامه‌ی انتشار سالنامه‌های مهاجرتی در کشور که همگام و مطابق با استانداردهای بین المللی است تا چه میزان برای کشور ضروری و کمک کننده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا