خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در نقد توسعه پوشالی

حمیدرضا جلائی‌پور در یادداشتی تلگرامی با عنوان «در نقد توسعه پوشالی» نوشت:

«رژیم بن‌سلمان در عربستان به همان بیماری رژیم پهلوی دچار است. یعنی یک کشور با توسعه شبه مدرنیستی، نفتی و پوشالی که بیشتر تغییرات اقتصادی معرف آن است. زمان شاه هم آمار ‌و شاخص رشد اقتصادی در یک دوره‌ای واقعا بالا بود. در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه ایران شاخص‌های رشد بالای هشت درصد را تجربه کرد.

ولی از منظر جامعه‌شناسی سیاسی برآیند عملکرد یک رژیم سیاسی در یک دوره مهم است. رضاشاه پس از بیست سال با اولین یورش خارجی ارتشش پوکید. سربازها پادگان‌های شمال غرب را خالی کردند و پادگان‌ها به دست فرقه دموکرات و حزب دموکرات در آذربایجان و کردستان افتاد. و خارجی‌ها رضا شاه را از کشور اخراج کردند تا جائیکه ایرانیهای ضداجنبی بجای عزاداری برای او در تهران جشن گرفتند و مردم در روبروی کاخ مرمر شیرینی پخش کردند. و محمدرضا شاه هم بعد از بیست‌وپنج سال نوسازی کشور، ایران را با «بزرگ‌ترین انقلاب مردمی قرن» روبرو کرد و در سراسر جهان یک جا پیدا نکرد که به آرامی بمیرد. هم‌اکنون هم پس از چهل سال یک عده فعال سیاسی با فرهنگ لمپنیسم حامی پسر شاه و سلطنت شد‌ه‌اند- به عنوان نمونه به پست تلگرامی وقیح اخیر مسیح علی‌نژاد نگاه کنید.

به نظر من اگر اصلاح‌‌جویی در ایران تداوم پیدا کند که می‌کند و مالا دولت موازی راه بیاید (که راهی جز این نیست) این انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که «حیثیت تمدنی ایران را دوباره زنده خواهد کرد» و توسعه بن‌سلمانی مثل دوره پهلوی توسعه و تغییراتی پوشالی و شبه مدرنیستی است. این درست است که تغییرات در ایران با خطا و آزمون و خرابی همراه هست و در برابر آن  اقتدار‌گرایان اسلامی مقاومت می‌کنند و دائم ایران را به دردسر می‌اندازند ولی تغییرات در ایران «مشارکتی و مردمی» و ساخت ایران است. تشییع جنازه با عظمت مردم ایران از طالقانی، امام خمینی، منتظری، هاشمی‌رفسنجانی را همه دیدیم بقیه هم بعید است که کم عظمت باشد و اصلن با عاقبت رضاشاه و محمدرضا شاه قابل مقایسه نیست. من توجه دارم راجع به وضع توسعه و حکومت یک کشور فقط با شاخص احترام مردم به رهبرانشان نمی‌توان ارزیابی کرد و ما نیازمند در نظر گرفتن شاخص‌های دیگر هم هستیم. با این همه توجه داشته باشیم جمهوری اسلامی اگرچه تمام عیار دموکراتیک نیست و اصلاح‌جویان تا دموکراتیک شدن آن راه بلندی در پیش دارند ولی جمهوری‌اسلامی یک رژیم مستقل، غیر موروثی و مردمی است (و نیازمند اصلاح است) و مثل رژیم بن‌سلمان غیرمردمی و پوشالی نیست، که از آمریکا بر سرنوشت آن تاثیر بگذارند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا