خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«1600 میلیارد از عیسی شریفی پس گرفته شده»

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران ضمن توضیح درباره‌ی برخی مسایل مطرح شده حول شورا، از جمله کارت‌های هدیه، حقوق، حق مشاور و … باز هم از پرونده‌ی عیسی شریفی و پول‌هایی که به گفته‌ی او به غارت رفته است ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

متن گفت و گوی کامل انصاف نیوز با محمود میرلوحی  را در ادامه بخوانید:

هزینه‌های اعضای شورا چقدر است؟

انصاف نیوز: حق مشاوره‌ی اعضای شورای شهر به چه صورت است؟ آیا شفاف است؟

محمود میرلوحیمحمود میرلوحی: ببینید تا شورای شهر چهارم در واقع حقوق اعضای شوراها با حقوق شهردار مرتبط بود. حقوق شهردار را تقسیم بر 70 کنیم، و ضربدر 60 کنیم، حقوق اعضای شورای شهر تهران همین مقدار بود، اما حقوق آنها کم شد.

در شورای شهر تهران طبق قانون باید دو جلسه داشته باشیم اما عملا ممکن نیست؛ در تهران ماهانه شش جلسه داریم؛ اعضا هیچ درآمدی به جز حق الجلسه ندارند. مشاورها براساس مقررات طبق مدرک تحصیلی آنها و طبق مصوبه‌ی دولت حق الزحمه دریافت می‌کنند. اغلب اعضای شورا در دو کمیسیون عضو هستند، مثل بنده. یا مثلا کسانی هستند که در دو کمیته عضو هستند. پس ببینید یک عضو شورای شهر در ماه باید 6 جلسه برود و یکی دو تا کمیسیون هم عضو باشد و مرتبا هم بازدیدها و ملاقات‌هایی برود. مثلا ستاد شورای‌عالی که هر شنبه جلسه دارد. در دنیا تعداد پارلمان محلی بیشتر و تعداد شورای شهر کمتر است.

در طول ماه یک عضو شورا می‌تواند سیصد ساعت حق مشاوره بگیرد. این دیگر بستگی به خود اعضای شورا دارد، مثلا یکی سه تا صد ساعت مشاوره می‌گیرد و  دیگری یک مشاور تمام وقت می‌گیرد. اداره‌ی کل اجرایی، هزینه‌های مشاورها را  پرداخت می‌کند. در گذشته بیش از 500 مشاور در شورای شهر چهارم وجود داشت و الان کاهش پبدا کرده‌اند. به صورت قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کنیم. بودجه‌ی شورای امسال از سال 96 پایین‌تر است در حالی که مرتب هزینه‌ها بالا می‌رود.

کارت هدیه‌ای که به اعضای شورای شهر داده می‌شود به چه صورت است آیا مشخص است که این کارت هدیه‌ها به چه کسانی داده می‌شود؟

همه‌ی این‌ها مقررات دارد و به کسانی که کمک می‌کنند باید فهرستش ارایه شود. اما در شورا عضوی داریم که همین کمک‌ها را قبول نمی‌کند. بعضی‌ها هم می‌گیرند؛ مثلا من خودم به بعضی از انجمن‌های خاص می‌دهم. اهدای بن‌ها کاملا شفاف است.

آیا لیست آن را می‌توان رسانه‎‌ای کرد؟

بنا نداریم آن را آگهی کنیم اما شفاف است. چه لزومی دارد که بگوییم به فلان انجمن کمک کرده‌ایم؟! من هنوز بن کتابی را  که گرفته‌ام مصرف نکرده‌ام. اما همه چیز کاملا روشن است.

آماری دارید که چه مقدار برای کارت هدیه‎‌ها هزینه شده است؟

در حال جمع آوری این آمار هستیم. به تعبیر دوستان چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؛ الان در شرایطی هستیم که هرگونه پرداخت‎های اضافی را کم کرده‌ایم. هر عضو شورای شهر که تمام وقت کار می‌کند و از کارهای شخصی خود باز می‌ماند، درآمد دیگری ندارد و مثل بقیه‎ی مردم زندگی می‌کند. مثلا پرداخت حقوق تبصره سه دارد و مصوبه‌ا‌ی از دولت برای کسانی که کار فوق العاده‎ای می‌کنند و وقت فوق العاده‌ای می‌گذارند درباره‌ی حق الجلسه‌ها وجود دارد.

اسنادی نشان می‌دهد کسی که قبل از من معاون امور اجرایی شورا بوده حق‌الزحمه دریافت می‌کرده است، اما بنده هیچ حق‌الزحمه‌ی بیشتری دریافت نمی‌کنم؛ یا مثلا آقای نظری حقوق قانونی خود را می‌گیرد، زیرا قبلا در بنیاد شهید بوده و اینجا حق کارمندی‌اش را می‌‎گیرد، یا آقای هاشمی هم همین‌طور است. آنها دیگر 6 میلیون نمی‌گیرند و حقوق قبلی خود را با سنوات می‌گیرند، اما بقیه‌ی اعضای شورای شهر ماهانه 6 میلیون تومان می‌گیرند. همه‌ی این مسایل شفاف است، دریافتی‌های شش ماه آخر آنها را دارم اما فعلا لازم ندیدیم این بخش‌ها را تبلیغ کنیم، در فضیلت ریا می‌شود. بیش از اینکه جنبه‌ی شفافیت داشته باشد شاید نکاتی داشته باشد که شورای قبلی را برنجاند.

کمیسون‌ها یک سری کمیته دارند، آیا اعضای این کمیته‌ها خود اعضای شورای شهر هستند؟

یک عضو شورای شهر مسوول دفتری دارد که باید 120 ساعت کار کند، 320 ساعت هم‌ کارشناس کار می‌کند و یک کمیته دارد؛ مثلا اگر مشاور فوق لیسانس باشد ساعتی 27 هزار تومان به او می‌دهند. ممکن است یک مشاور در طول ماه هفتصد تومان و یکی یک و نیم میلیون بگیرد. مثلا محدودیت‌هایی وجود دارد که اگر بازنشسته‌ باشند فقط 50 ساعت می‌توانند کار کنند و همه‌ی آنهایی که مشاور ما هستند در کمیته هم هستند. مثلا در کمیته‌ی اقتصادی 20 نفر از افراد باتجربه و زبده شرکت می‌کنند، لااقل چند نفر کارشناس ورزیده که سابقه‌ی سفارت و استانداری و پست‌های مدیریتی عالی کشور را داشته‌اند می‌آیند و در جلسات شرکت می‌کنند.

یعنی اعضای کمیته‌ها اعضای شورای شهر نیستند؟

نه، حق الزحمه‌ی مختصری از بودجه‌ی شورای شهر به آنها می‌دهیم.

تعداد اعضای کمیته‌ها چند نفر است؟

بستگی دارد، ممکن است یکی اعضا افراد را با ساعت‌های مختلفی به کار بگیرند. اما باید توجه کرد که تعداد اعضای کمیته‌ها از 540 نفر به 460 نفر کاهش پیدا کرده است. از نظر عددی 80 نفر کاهش داشته است.

در حقیقت ۱۴۰  تا پست مصوب داریم به اضافه‌ی مشاورها؛ یعنی 140 تا را از 460 کم کنیم سیصد و بیست نفر می‌شود. تعداد آنها را حتی به 50 نفر می‌توان کاهش داد، البته باسد ساعت بیشتری کار کنند. به هر حال فعلا دوستان ترجیح داده‌اند از افراد بیشتری استفاده کنند.

بعضی از افراد در شورای شهر و شهرداری چند شغله هستند؛ مثلا هم در شهرداری فعال‌اند و هم در شورا حضور دارند. تکلیف آنها چه می‌شود؟

قبلا افرادی هم در شهرداری بودند و هم در شورا، اما الان دیگر این مشکل وجود ندارد و ضابطه‌مند شده است. در حوزه‌ی اجرایی ما، کسانی بودند که مدارک‌ و کارت خدمتشان کامل نبود آنها را‌ هم اصلاح کردیم تا مشکل برطرف شود.

نهادهای زیر مجموعه‌ی شورای شهر آیا ساختمان‌های مخصوصی دارند؟ تعداد کارمندهای آنها چقدر است؟

ستاد شورایاری و سمن‌های زیر مجموعه‌ی شورای شهر که اعضای شورا هستند، هیچ ساختمانی ندارند. مثلا در ستاد شورایاری 7 نفر از اعضای شورای شهر نشسته‌اند و تصمیم می‌گیرند؛ ‌‌فقط در دو ساختمان مستقر هستیم و یک ساختمان هم در تجریش داشتیم که آن را رها کردیم؛ این در حالی است که اجاره نامه‌ی آپارتمان 80 متری آقای فراهانی هنوز جوهرش خشک نشده بود در شبکه‌های مجازی منتشر شد، شایعه لازم نیست و شفاف باید سخن ‌گفت. همه‌ی اعضای شورای شهر قانون‌مند هستند و بدانید اگر تا به حال قانون را رعایت نمی‌کردند صدباره همه می‌دانستند.

پاسخ به چند شایعه

یک سری شنیده‌های عجیب هست که مثلا برای دو عضو شورا پروندهی اخلاقی پیش آمده است. داستان چیست؟

 تکذیب می‎کنم، از این شایعات فراوان است، تا جایی که ما خبر داریم اعضای شورا هیچ مشکلی ندارند.

 خبر دیگری هم شنیدیم که خانم نژاد بهرام چند وقت بازداشت شده بود؟ شما آن‌را تایید می‌کنید؟

این مساله را محکم تکذیب می‌کنم. همان روزی که آن شایع ساخته شد ایشان پیش ما بود و کار می‌کرد و حتی به تعطیلات هم نرفته بود. متاسفانه  این کم لطفی‌ها است با اینکه شورای شهر اعلام کرده که با رسانه‌ها ارتباط خوبی دارد اما حالا بعضی‌ها شایع درست می‌کنند.

از عیسی شریفی چه خبر

 از پرونده‌ی عیسی شریفی چه خبر؟

وقتی خبری به ما نمی‌دهند از کجا خبر بیاوریم. هزار میلیارد از منابع ما در گرو محاکمه‌ی او و واریز آن پول به حساب ما است. مطالبات زیادی داریم و پروژه‌های‌مان به منابع نیاز دارند؛ مدت‎ها است که چندین هزار میلیارد را به غارت برده‌اند و می‌دانیم که از دو سال پیش بخشی از آن برگردانده شده، اما متاسفانه هنوز به دست ما نرسیده است.

می‌دانیم که او بازداشت است، یک قسمتی از پول‌ها را هم گرفته‌اند. آقای نجفی گفتند هزار میلیارد شب عید می‌گیریم و همینطور آقای افشانی و مکارم هم گفتند دارند پس می‌گیرند .۱۶۰۰ میلیارد پس گرفته شده اما هنوز به دست ما نرسیده است.

در پایان اگر نکته‌ای دارید لطفا اضافه کنید.

شورای پنجم بر اصولی تکیه کرده است و راهبردهایی دارد. این شورا از شب یلدا ثلث عمر خود را طی کرده است‌. به رای مردم وفادار ماندیم. اولویت ما برنامه‌ریزی و شفافیت مالی است. با وجود دوتا شوک سنگین که داشتیم -یعنی رفتن آقای نجفی و افشانی- اما این مسایل را پشت سر گذاشتیم در حالی که از شهریور 96 وضعیت شهرداری و سلامت شهری بهتر شده است، ریخت و پاش‌ها کمتر شده است و تکلیف‌ها مشخص است، اولویت‌ها هم مشخص است؛ مثلا  همه‌ی 21 عضو شورا  اولویت آنها خرید واگن است. در همه‌ی زمینه‌ها همین است. مثلا تعداد ساختمان‌های بلند مرتبه در منطقه‌ی یک تعدادشان زیاد نشده است. اگر این مدیریت شهری فعلی نبود تعدادشان به  600 تا رسیده بود و درخت‌ها بریده می‌شد اما الان یک درخت هم که بریده می‌شود صدای اعضای شورای شهر بلند می‌شود. ما محیط زیست و باغات را حفظ می‌کنیم و هوای آلوده را کاهش می‌دهیم.

شفافیت هم که اتفاق افتاد و جلسات ما علنی شد، هرچند تلویزیون ما را پخش نمی‌کند اما اینستاگرام هست و  شورای پنجم زنده پخش می‌شود. هرچند اقتصاد کشور در تلاطم است و مشکلاتی وجود دارد اما سیاست‌های شورای پنجم کمک کننده بوده است. بسیاری از چالش‌ها را مهار کردیم، مثلا 8000 میلیارد از بدهی‌ها را در طول این 16 ماه پرداخت کردیم، در صورتیکه دوره‌ی پیشین اصلا وجود بدهی را انکار می‌کردند، یعنی ما ماهی 500 میلیارد بدهی‎ها را کم کردیم. البته اگر آنها بودند ماهی 500 میلیارد اضافه می‌شد. سالانه در شهرداری 22 میلیارد قرارداد و خرید و فروش اتفاق می‌افتاده و آقای نجفی گفتند 50 درصد آنها در سال قراردادهایی با ترک تشریفات بوده است.

الان مصوبه‌ای وجود دارد که تمام قراردادها برخط شوند. حتی تابلو تبلیغاتی و جاهایی که آسفالت می‌شود روی سیستم‌ ثبت است. مثلا در زمینه‎ی پسماند سالانه 1000 میلیارد به خاطر نبود شفافیت بی‌حساب و کتاب به بیراهه می‌رفت. برای مثال از آن 1000 میلیارد 250 میلیارد به حساب شهرداری رفته است!

نظارت عمومی در بهبود شرایط کمک کننده است. اما فعلا همه از نظارت عمومی می‌ترسند. ما در بیشتر زمینه‌ها انحصار شکستیم مثلا ۴۰ درصد هولوگرام‌ها را ابطال کردیم، یعنی 400 میلیارد. در واقع  نشتی‌ها را گرفتیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. زورشان به این یکی رسیده است و 1600 میلیارد پس گرفته اند ولی به دستشان نرسیده است ، فاصله زیاد است و راه طولانی ، عجله هم کار شیطان است !
    بیچاره سلطان سکه اصلا یک سکه هم نداشت ، برای همین هم کسی پس نگرفت !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا