خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جشن هجمه به دولت!

آرمان ـ مطهره شفیعی: پربیراه نبود که نوشتیم تندروها به سوی فیلمسازی روانه شده‌اند؛ آنها به خوبی می‌دانند که امکان مانور در فضاهای عمومی همانند زمانی که دولت‌های اصولگرای نهم و دهم مستقر بود را ندارند پس اکنون بهترین مسیر که از آن طریق می‌توانند به اهداف خود یعنی هجمه به دولت برسند، همین استفاده از رسانه‌هایی غیر از رسانه‌های مکتوب است. ساختن فیلم علیه روسای جمهوری که عملکرد و دیدگاه آنها به مذاق این تندروها خوش نمی‌آید ازجمله اقدامات آنهاست که در ماه‌های منتهی به انتخابات سال 76 آغاز شد و بعد از آن هم مستند «مصاف» برای هجمه به عملکرد آیت‌ا… هاشمی و «من روحانی» هستم برای زیر سوال بردن عملکرد دکتر روحانی ارائه شد اما در این میان برخی جوانان منتسب به آنان هم بیکار نیستند و مجموعه «دکتر سلام» را ارائه می‌دهند که الگو گرفته از آیتم «صرفا جهت اطلاع» در برنامه 20:30 است. کارگردان این مجموعه هم خود به جهت‌دار بودن ساخت آن اشاره دارد و می‌گوید که جشن یک‌سالگی دکتر سلام که ساعت 16 چهارشنبه هفته گذشته و در لانه سابق جاسوسی آمریکا برگزار شد از این‌رو اتفاق مهمی است که در میان رسانه‌های اصولگرا یک برنامه یا میتینگ بیرونی برای خود دارد، درصورتی که این اتفاق در میان رسانه‌های اصولگرا نبوده است. جالب اینکه این تندروها از مماشات دولت با خود تعجب کرده بودند چراکه خودشان در زمانی که بر مسند امور اجرایی بودند، چندان اجازه اجرای چنین برنامه‌هایی را به طیف رقیب نمی‌دادند؛ شگفتی آنها در این بخش از برنامه محرز شد که هادی قاسمی، مدیرعامل خبرگزاری دانشجو برای سخنرانی گفت: دل شیر می‌خواهد که با این کابینه چنین برنامه‌ای اجرا شود و از اینکه هادی قاسمی در زندان نیست ابراز تعجب کرد.
چه کسانی بودند؟
همان‌طور که سیدعلی ‌صدری‌نیا در قامت کارگردان مجموعه «دکتر سلام» اشاره داشت این جشن با حضور افراد شناخته شده در جریان اصولگرایی اعم از محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق ارشاد، محمد ودودحیدری، رئیس سازمان بسیج دانشجویی، حسن عباسی، حسین قدیانی، وحید جلیلی، حمید رسایی و جمعی از دانشجویان بسیجی در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد البته در بین مهمانان محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، صادق زیباکلام ومحمد غرضی هم حضور داشتند اما آن طیفی از اصولگرایان که مهمان این جشن بودند را نمی‌توان با توجه به سوابقشان در رده میانه‌روها ارزیابی کرد.
گام اول: هجمه به رئیس‌جمهور
ازجمله موضوعات مورد توجه نصب بادکنک‌های بنفش و سفید در این برنامه بود که نظر حضار را جلب کرد به‌طوری که آنها شعار می‌دادند «بادکنک بنفش دکتر سلام، نشانه تحقیر دکتر سلام»، «بادکنک سفید دکتر سلام، نشانه کلیپ دکتر سلام». ترکیدن بادکنک‌های بنفش در اواسط این برنامه بسیار مورد توجه حضار و حتی مجری برنامه قرار گرفته بود به‌طوری که مجری برنامه اشاره کرد تمام بادکنک‌هایی که تاکنون ترکیده بنفش بود اما صادق زیباکلام در پاسخ به آنها سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد که چرا شما از چند بادکنک بنفش این‌گونه می‌ترسید؟ حتی حسن عباسی استاد دانشگاه نیز درسخنان خود وقتی یکی از بادکنک‌ها وسط سخنرانی‌اش ترکید گفت: ‌این هم از نشانه‌های الهی است که می‌گوید وقت درحال گذر است. این موضوع تنها هجمه به رئیس‌جمهور نبود چراکه در بخشی از این جشن، مجری برنامه، این مراسم را مراسمی در دوران «روحانی متشکریم» عنوان کرد و دانشجویان شعار «روحانی متشکریم و روحانی پشیمانیم» سر دادند. ظاهرا برخی برنامه‌هایی برای هجمه به رئیس‌جمهور در این جشن در نظر داشتند چنان‌که برای تکمیل پروژه خود، مراسم جشن میلاد دخت نبی اکرم که از سوی همسر دکتر روحانی برگزار شد را هم بهانه هجمه قرار دادند. در این بخش باید به کنایه مجری برنامه به جشن همسر روحانی در سعدآباد اشاره داشت که به حضار گفت از ازدحام جمعیت و ایجاد ناراحتی برای شما عذرخواهی می‌کنم زیرا ما نتوانستیم در جایی مانند کاخ جشن بگیریم و حتی نمی‌توانیم به هر کدام از شما 5 سکه هدیه بدهیم یا شوی لباس برگزار کنیم. همچنین مجری برنامه در بخشی از جشن خطاب به حضار گفت: عاجزانه التماس می‌کنم که از دریافت یارانه انصراف دهید! حضار در زمان سخنرانی قاسمی شعار «ما هم سکه می‌خواهیم»، سر دادند و حتی شعارهایی در رابطه با آزادی بیان را فریاد می‌زدند!
گام دوم: هجمه به وزارت خارجه و تیم مذاکره‌‌کننده
بیلبوردهای صداقت آمریکایی که پس از توافق ژنو در سطح شهر نصب و مورد انتقادات زیادی شد را همگان به‌خاطر دارند حتی در آن زمان بسیاری از عقلای اصولگرا هم این اقدام که هیچ نهادی مسئولیت نصب آن را بر عهده نگرفت را مورد نکوهش قرار دادند اما در جشن «دکتر سلام» پیش از شروع برنامه، کلیپ صداقت آمریکایی پخش شد و حضار شعارهای ضدآمریکایی سر دادند. بخش دیگراین مراسم با یک مسابقه پیامکی همراه بود به‌طوری که در این مسابقه حضار باید به این سوال جواب می‌دادند که استراتژی دستگاه دیپلماسی کشور درحال حاضر چیست؟ 1- خوردن لگد از عقب، یک گام به جلو است، 2- خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، 3- همه خوردند، ما هم بخوریم.
لبخند رضایت از رفع توقیف 9 دی
در کنار این هجمه‌ها اتفاق جالبی هم رخ داد و آن هم خوشحالی مهمانان برنامه از رفع توقیف هفته‌نامه 9 دی منتسب به جبهه پایداری بود. مایه تعجب است افرادی که در این جشن هر آنچه خواستند نثار دولت کردند در برابر این اقدام اشاره‌ای به سعه‌صدر دولت یا قوه قضائیه نداشتند و تنها برای آنها لبخندهای حمید رسایی کفایت می‌کرد. فارس نوشت؛ یکی از نکات جالب توجه این برنامه روبوسی رسایی و زیباکلام بود که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت و تشویق‌های ممتد آنها را به‌همراه داشت. حضار همچنین رفع توقیف نشریه9 دی را به رسایی تبریک گفتند.
نرفته، بازگشت
بازگشت یک خداحافظی‌کننده از فیلمسازی از موضوعات دیگر این مراسم بود. همچنین ده‌نمکی اظهار کرد:‌ امیدوارم کار بعدی‌ام طوری باشد که دشمنان بازهم عصبانی شوند. احتمالاً عنوان برنامه‌ بعدی «نفوذی‌ها» است که در این هنگام حضار شعار «انصرافی‌ها» را سر دادند. که از دو منظر می‌توان این اقدام را بررسی کرد؛ اول اینکه ده نمکی در اواخر فروردین گفته بود: «من همین الان هم خسته‌ام و دیگر رغبتی برای فیلمسازی ندارم. » اما در این جشن از بازگشت خود به عرصه خبر داد البته کنایه هم چاشنی اظهاراتش بود و از سوی دیگر هجمه به دولت بود چراکه انصرافی‌ها که مجری به آن اشاره داشت از درخواست دولت مردم برای انصراف از دریافت یارانه نشات گرفته بود.
یک پرسش؟
اکنون یک سوال مطرح می‌شود که چه مواجهه‌ای باید با این جشن که نام آن بیش از «دکتر سلام» به «هجمه به دولت» شباهت داشت باید صورت گیرد؟ وقتی برخی مهمانان این جشن به یک مراسم رسمی از سوی همسر رئیس‌جمهور آنچنان هجمه بردند و تهدید به نمایش فیلم آن مراسم زنانه کردند، اکنون باید به خودشان چه گفت؟ برگزاری آن جشن در سعدآباد بیشتر ضرر داشت یا برگزاری این جشن که سیاست‌های دولت که مربوط به آحاد ملت است را به زیر سوال برده است؟ مشخص و معلوم است که پاسخی دریافت نخواهد شد و نهایتا عنوان می‌شود که برنامه طنز بوده است و محل انتقادی ندارد اما به‌طور قطع وجدان عمومی این بهانه را پذیرا نخواهند بود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا