خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راهبرد اسرائیل در سوریه، مشکل ایران است یا روسیه؟

الجزیره نوشت: برای شناخت موضع کنونی اسرائیل در عرصه سیاسی و نظامی ابتدا باید اوضاع سوریه را تحلیل کنیم. برای اسرائیل، مشکل در ظاهر ایران است، اما مشکل واقعی روسیه است.

به گزارش اعتدال؛ در ادامه این مطلب آمده است: در واقع، یکی از مناطق «کاهش تنش» در «جولان» است و مطمئنا اسرائیل علاقمند نیست که ایران و حزب الله بتوانند به راحتی در منطقه جولان فعالیت کنند آن هم تحت حفاظت روسیه که تنها مسئول کل آن منطقه است.

دولت اسرائیل مخالف دخالتهای روسیه به نفع ایران بوده و معتقد است در صورتی که ایران و نیروهای شیعه، سوریه را ترک کنند، این مساله می تواند باعث تضعیف روسیه شود.

جنگ واقعی

تل آویو همچنین به دنبال آن است که مسکو و تهران را از صحنه سیاسی در سوریه دور کند، تا در کنار آمریکا یک جنگ واقعی را در سوریه به راه اندازد. اما ایا ایالات متحده مشارکت در عملیات نظامی علیه حضور روسیه در سوریه را می پذیرد؟

این احتمال وجود دارد که ایالات متحده در عملیات نظامی علیه روسیه در منطقه مشارکت کند، اما پس از موفقیت اولین حمله، به سرعت عقب نشینی می کند؛ به این دلیل که منطق امریکا در جنگ ها بر دو اصل استوار است: یا برای مدتی طولانی دریک منطقه می ماند، همانطور که در افغانستان چنین کرد، و یا به یک عملیات استراتژیک سریع و دخالت کوتاه قناعت می کند.

برنامه های ایران

به نظر می رسد که اوضاع به این شکل باقی نمی ماند؛ چرا که کردها یعنی هم پیمانان واشنگتن در سوریه، قصد دارند به نظام سوریه نزدیک شوند، تا بتوانند در مقابل ترکیه ایستادگی کنند.

اسرائیل برای مقابله با برنامه های ایران در منطقه، به دنبال ائتلاف با ایالات متحده و دولتهای عربی است و در این میان، روسیه هرگز با طرح اسرائیل موافقت نمی کند.

نویسنده با اشاره به احتمالات شروع جنگی توسط اسرائیل در سوریه تصریح می کند: این امر، مستلزم تحلیلهای دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل و بررسی دقیق پایگاههای گروههای شیعه است. اسرائیل و روسیه هر دو می دانند که درگیری در سوریه به مثابه جنگی است که نه تنها بر خاورمیانه، بلکه بر تمام جهان اثر می گذارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا