خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل | پزشکیان بهترین گزینه‌ی ریاست مجلس دهم

«ی. منصور»، یکی از اعضای بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره ی ترکیب هیات رییسه ی مجلس دهم نوشت:

مروری بر جهت گیری آرای مردم در انتخابات سال های اخیر، بیش از پیش علاقه ی رای دهندگان را به تغییر و نو شدن نشان می دهد. مردم در انتخابات می کوشند تا علی رغم سخت گیری های شورای نگهبان و محدود بودن دایره ی انتخاب هایشان، به متعهدترین کاندیداها به «تغییر» از میان نامزدهای تایید صلاحیت شده رای دهند تا با فراهم آوردن امکان گردش نخبگان در مراکز دولتی و قانون گذاری، اندکی هم پیام مطالبات خویش را به گوش صاحبان قدرت برسانند.

حال اگر این خواست اکثریت، محقق نشود و عملاً تغییر چندانی ولو در ظاهر امر اتفاق نیفتد، نتیجه ی آن یا نارضایتی و سرخوردگی است و یا روی آوردن اکثریت به مسیرهای دیگری برای اعلام اعتراض خویش…

با درک این مساله، لزوم تغییر فضا ولو در ظاهر اهمیتی دوچندان می یابد.

99arefدر این راستا تغییر رییس مجلس شورای اسلامی امری ضروری به نظر می رسد و با توجه به تعداد آرای کسب شده ی رییس فعلی مجلس، ضرورت جایگزینی گزینه ای دیگر دوچندان می شود. اما گزینه ی جایگزین باید چه کسی باشد؟ ممکن است خوانندگان محترم به محض خواندن این قسمت از متن و متأثر از تبلیغات رسانه ای، به سرعت گزینه ی جایگزین را جناب دکتر عارف معرفی کنند، حال آنکه اعتقادی دیگر دارم.

جناب دکتر عارف در میان منتخبین مجلس دهم در سراسر کشور، بیشترین تعداد رای را کسب کرده است. این مساله امتیاز بزرگی است، ولی نباید این امتیاز را به سرعت بی تأثیر کرد. این امتیاز بزرگ، می تواند برای ایجاد همدلی و همراهی بین نمایندگان در صحن مجلس و به ویژه فراکسیون اصلاح طلبان هزینه شود.

در واقع با انتخاب گزینه ای همسو برای ریاست مجلس، برنامه ی اقتدارگرايان در راستای تخریب چهره ی دکتر عارف به هم می خورد و انرژی و وقتی که قرار است صرف مقابله با تخریب چهره ی دکتر عارف به عنوان محور جریان اصلاحات در مجلس دهم شود، مصروف ایجاد همدلی در میان نمایندگان مجلس و مخصوصاً چهره های مستقل می شود.

دکتر لاریجانی نیز در کنار دکتر عارف که ریاست فراکسیون اصلاح طلبان را بر عهده خواهد داشت، می تواند با تشکیل فراکسیون اصولگرايان معتدل، بخش قابل توجهی از نمایندگان اصولگرا ولی معتدل را با برنامه های کلان دولت هماهنگ کند. نتیجه ی تشکیل این دو فراکسیون، منزوی شدن عده ی قلیلی از نمایندگان تندرو و افراطی است که با حذف چهره های معتدل، امکان حضور در مجلس آینده را یافته اند.

motaharialiبا توجه به آنچه گفته شد، معتقدم که بهترین گزینه در شرایط فعلی برای ریاست مجلس، جناب دکتر پزشکیان است که هم سابقه ای طولانی در دولت و مجلس دارد و هم متعلق به جناح اصلاح طلبان معتدل است و هم در میان نخبگان و عامه ی مردم، محبوبیت دارد. ضمن آنکه حضور ایشان در جایگاه ریاست مجلس در کنار نواب رییس فعال و پر کاری همچون آقای دکتر علی مطهری و چند گزینه ی دیگر، و دو فراکسیون قدرتمند به رهبری آقایان دکتر عارف و دکتر لاریجانی، امکان پیگیری مطالبات مردم را در سطح کلان افزایش می دهد

همین تغییر در ظاهر مجلس شورای اسلامی که به دنبال تصمیمی عاقلانه اتخاذ می شود، می تواند بذر امید را در جامعه بیفشاند و مردم را به اصلاح امور، امیدوارتر کند.

اتخاذ چنین تصمیمی با درایت و ایثار بزرگانی چون دکتر عارف و دکتر لاریجانی، به تشکیل مجلسی قدرتمند در راستای احقاق حقوق مردم کمک خواهد کرد… ان شاءالله. این چنین است که گاه باید از خلاف آمد عادت ها کام جست، چنانکه حافظ می گوید:

از خلاف آمد عادت بطلب کام که من
کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم …

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگرچه دكتر پزشكيان شايستگى هاى فراوانى دارند اما موانع زيادى بر سر رياست ايشان قرار دارند، اولين مانع آنستكه اين سمت سمتى سياسيست و ايشان فاقد اين ويژيگى ، البته فكر نكنيد اين يك نقص است، هرگز. اتفاقاً در شرائط فعلى كه فضاى سياست در ايران خيلى آلوده شده به امثال ايشان با آنگونه خصوصيات اخلاقى نياز فراوان داريم، ايشان در عين برخوردارى از بالاترين درجات علمى و همچنين سابقه وزارت ، شخصيتى ساده و غير پيچيده دارند و همين خصوصيات بعلاوه ى حق طلبى، صراحت سياسى و آزادگى ذاتى مانع بزرگى بر سر رياست ايشان است! بقول خواجه شيراز : صد نكته غير حُسن ببايد كه تا كسى مقبول طبع مردم صاحب نظر شود !

  2. به نظر می رسد پیشنهاد خوبی است. امیدواریم مجلس آینده با حضور فعال آقایان پزشکیان و مطهری و عارف, گام های بزرگی در جهت احقاق حقوق سیاسی و اقتصادی مردم بردارد و مخصوصا در کنار رفع مشکلات اقتصادی, از رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی به عنوان اصلی ترین مطالبه مردم غافل نباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا