خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمایت از «مقبره باشکوه امام خمینی»

علیرضا زاکانی، فعال اصولگرا در بخشی از مناظره‌ی دوم با مصطفی تاج زاده فعال اصلاح طلب، با استقبال از مناظره‌های اینچنینی، گفت پیشنهاد کرد که مناظره‌ای هم گذاشته شود با «آقای سید حسن خمینی تا ببینیم حال امروز حرم به امام می‌خورد یا خیر».

«محمد علی آهنگران» فرزند حاج صادق آهنگران، چندی پیش در یادداشتی تلگرامی نوشته بود:

حرم امام خمینی بعد از ٢٥ سال، بسیار باشکوه و در طراز هنر و فرهنگ و اعتقادات ایرانی ساخته شد. در این مدت عده‌ای تلاش کرده‌اند با مقایسه میان معماری ساده مکان زیست امام خمینی در جماران و مدفن ایشان در جوار بهشت زهرا، اینطور القا کنند که مدفن امام، نماد اشرافیگری است. اما این قیاسی مع الفارق است:

١- یکی از مهمترین کارکردهای ادیان و ایدئولوژی‌ها تفکیک میان امور مقدس و عرفی است و تقدیس برخی زمان‌ها و مکان‌ها در منظر ادیان و ایدئولوژی‌ها، ریشه در همین تفکیک دارد. در طول تاریخ، نمادگرایی، رابطه‌ای میان انسان و امور مقدس برقرار می‌کند و هرگونه تلاش برای حذف نمادگرایی، ریشه در اندیشه‌ی سکولار دارد که عرفی شدن همه‌ی عرصه‌های زیست انسان و قطع ارتباط با قدسیت اعتقادی، زمانی و مکانی را دنبال می‌کند. از آنجاکه امور مقدس بر خلاف امور عرفی، اموری ماندگار، غیرقابل زوال و رازآلود هستند، منطقا نمادهای مربوط به امور مقدس نیز از شکوه و جلال و عظمت و ماندگاری بهره‌مند خواهند بود.

٢- جماران محل زیست و دفتر کار «امام» بود، اما حرم امام محل تردد و هدف زیارت «امت» است، بنابراین سادگی جماران مربوط به «زیست امام» و شکوه حرم مربوط به «زیارت امت» از سراسر ایران و جهان و برای استفاده عموم مردم است.

٣- حرم و مقبره باشکوه امام خمینی نمادی مهم برای شهر تهران بعنوان مرکز حکومت جمهوری اسلامی و جریان تمدن ساز طراز انقلاب اسلامی است. تاریخ نشان می‌دهد که ساخت نمادهای اصلی شیعه و حرم‌ها و مقابر ائمه هدی در عراق و ایران ازجمله در نجف و کربلا و کاظمین و مشهد و سامرا مربوط به دوران اقتدار و قدرت یابی تفکر امام محور شیعی در عصر آل بویه و جلایریان و صفویان است که نه تنها برای اثبات ارادت و اعتقاد خود به جریان امامت، بلکه برای بنا کردن تمدن «امام محور»، ساخت با شکوه حرم ائمه را در دستور کار قرار دادند. بنا شدن شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد حول مدفن ائمه هدی و زیست و زیارت میلیون‌ها انسان زیر سایه مدافن مقدس، شاهد این تلاش است. در سالهای آتی هم حرم امام خمینی بعنوان زیارتکاه میلیونها هوادار انقلاب اسلامی مبنای ایجاد توسعه انسانی و اقتصادی و اجتماعی در منطقه میان قم و تهران خواهد شد.

٤- اختلاف نظر سیاسی با آیت الله سیدحسن خمینی را نباید به معماری باشکوه ساختمان حرم امام تعمیم دهیم. برخی برادران منتقد معماری حرم امام، در برابر معماری و ساخت باشکوه و مجلل مصلی تهران که نهاد متبوعشان سازنده آن است، سخنی نمی‌گویند. آیا این رفتار دوگانه نیست؟

مناظره تاجزاده و زاکانی درباره‌ی انتخابات۸۸ [+حواشی]

خداحافظی پسر حاج صادق آهنگران با اصلاحات!

حاشیه‌ی هک شدن پیج اینستاگرام «آهنگران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از ایشان می پرسم که علی علیه السلام کدام نماد و بنا را بر مقبره پیامبر ساخت ؟ یا فرزندش امام حسن برای پدرش امام علی علیه السلام؟ آه از دست صفویه !

  2. اينكه ايشان اينگونه مي انديشند مربوط به خوي اشرافيگري است كه در وجود اين افراد است . از كسي كه زمان كودكي چشم باز كرده است مزه گرسنگي مستاجري و بدهكاري را درك نكرده است . انتظار بيشتري نداشته باشيد .
    اينها توجيهاتي است جهت حفظ شرايط سود آور اين افراد .
    فكر ميكرديم جاء الحق آمده است اما گويا ما اشتباه كرديم و باطل آمده است .

  3. اهنگران گل گفت وواقعیت هم همین است . به زاکانی و همفکراش باید تبریک گفت که تاره پیرو وهابیت شدند ##!!! چون وهابیت هم همین ایراد امثال زاکانی را می گیرند که چرا حرم امامان چنان عظمتی دارد …؟؟؟!!!! ننگ بر کینه و لجاجت و زر و زور که انسان را کر و کور و دنیا و اخرت را…

    3
    5
    1. راه علی را که رسیدگی به بینوایان و لو به قیمت نارضایتی دنیاداران بود، پی گیری کنیم .

  4. خوب ما حرم زیاد داریم البته از نوع باشکوهش
    ولی حالا از حق نگذریم 50درصد آنها توسط مردم استفاده میشه بازم جای شکرش باقیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا