خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترامپ و کلینتون علاقه‌ای به خاورمیانه ندارند

خاورمیانه با بحران های سختش که روز به روز پیچیده تر هم می شود با بیم و امید به انتخابات ریاست جمهوری امریکا که هر لحظه به پایان مرحله مقدماتی اش بیشتر نزدیک می شود، می نگرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق و نامزد دموکرات ها و دونالد ترامپ، تاجر راست گرای افراطی می روند تا به زودی به تنها نمایندگان حزبشان در انتخابات دور نهایی تبدیل شوند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از روزنامه العرب، چاپ لندن، حزب جمهوری خواه تا حالا نتوانسته نامزد میانه رویی را که در عرصه سیاست بین المللی صاحب تجربه باشد معرفی کند. در حالی که رقابت در این حزب تنها محدود به تد کروز و دونالد ترامپ بوده که هر دو افکار ضد مهاجرت دارند و سیاست های به شدت محافظه کارانه و افراطی را نسبت به اوضاع اقتصادی کشورشان دنبال کرده اند.

با نزدیک شدن ترامپ به پیروزی در رقابت های درون حزبی و انتخاب به عنوان نامزد نهایی این حزب، موج انتقادها از ترامپ میان اعضای حزب جمهوری خواه در کنگره رو به افزایش است تا آن جا که دیگر این انتقادها جنبه رسانه ای به خود گرفته است. گویی ترامپ عضوی غیرخودی بوده که خود را بر حزب تحمیل کرده است.

در مقابل کلینتون خود را در برابر برنی سندرزی می بیند که نامزد چپ های حزب دموکرات است و تا کنون توانسته آرای بسیاری از جوانان را با وجود سن بالایی که دارد به دست آورد. با این وجود به نظر می رسد در نهایت این کلینتون باشد که نامزد نهایی این حزب شود.

به نظر می رسد کلینتون بیش از همه به درگیری های ویرانگر موجود در خاورمیانه توجه دارد، در راس آنها جنگ سوریه و نفوذ روزافزون ایران در منطقه و همچنین کاهش قیمت نفت.

وزیر امور خارجه سابق امریکا با قلبی پر درد به یاد سیاست های سابق خود در لیبی می افتد، زمانی که در سپتامبر 2012 کریس استیونز، سفیر امریکا در لیبی در حمله افراد مسلح به کنسولگری امریکا در بنغازی کشته شد. بر اساس این حوادث و همچنین تمایلی که کلینتون برای ایجاد اتحادی قوی با کشورهای شرق آسیا و خاور دور دارد، انتظار می رود سیاست های او کمتر از استراتژی اوباما که بسیاری آن را “تردیدآمیز و فاقد اقتدار” می دانند، محافظه کارانه نباشد.

در این میان ترامپ از تردید کلینتون در ترویج سیاست های عوام گرایانه او بهره برداری می کند با وجود این که نخبگان سیاسی بر این اعتقادند که او شاکله اصلی تفکراتش را از گزارش های روزنامه ها می گیرد و نباید زیاد حرف هایش را جدی گرفت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در شام سالانه خود در کاخ سفید در روز سه شنبه گذشته گفت: «ترامپ کسی نیست که بخواهیم زیاد به او اهمیت دهیم، حتی در داخل حزب جمهوری خواه که بیش از همه صلاحیت درگیر شدن با مشکلات ریاست جمهوری امریکا را دارد نیز او را جدی نمی گیرند.»

اوباما سطحی نگری اوباما را در سیاست خارجه به سخره گرفت و به خبرنگاران گفت: «می گویند که ترامپ فاقد تبحر کافی در سیاست خارجی است. اما حقیقت این است که او سال های زیادی را برای دیدار با رهبران کشورهای سراسر جهان مثل بانوی شایسته سوئد و بانوی شایسته آرژانتین و بانوی شایسته آذربایجان صرف کرده است.»

اظهارات ترامپ تناقض های متعددی دارد، از یک سو او بر ضرورت کنار کشیدن ایالات متحده از نقش رهبری جهان تاکید دارد و از سوی دیگر می گوید: «شکست شبکه داعش مساله ای تمام شده است.»

ترامپ در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز گفت: «این کشور همچنان پلیس دنیا است. معتقدم که ما الآن دیگر نمی توانیم به این وظیفه عمل کنیم. ما از ژاپن با پول های کلان حمایت می کنیم و پول های کلانی را به عربستان می دهیم تا از بودجه بزرگ آن حمایت کنیم. این دیوانگی است.»

وی در ادامه افزود: «امروز داعش ثروت هنگفتی را از طریق سوء استفاده از نفت لیبی به هم زده است، اگر قذافی همچنان در قدرت باقی مانده بود این اتفاق نمی افتاد.»

ترامپ تاکید کرد، در حال حاضر خاورمیانه درگیر جنگ طایفه ای است، ما وقت زیادی را صرف آن کردیم که سابقه آن به 15 سال می رسد. الآن وقت آن است که دیگر به همه اینها پایان دهیم.»

به محض اعلام پیروزی کلینتون و ترامپ به عنوان نامزدهای نهایی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، رهبران و ناظران خاورمیانه درک خواهند کرد که دیگر آن خبرگی لازم و پیچیدگی های سیاسی و شخصیتی که بر اساس آن تمایلات امریکا را در منطقه ترسیم می کردند، وجود ندارد و باید فکر دیگری به حال خود در خاورمیانه کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا