خرید تور تابستان ایران بوم گردی

كلاسه پرونده تجاوز

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان “كلاسه پرونده تجاوز” نوشت:  چندي پيش يكي از نمايندگان اصلاح طلب پيشين مجلس، در كانال تلگرامي خود از خودكشي زني خبر داد که مدعي شده بود رييس كميسيون اجتماعي به وي تجاوز كرده‌است و حتي از سلمان خدادادي شكايت نیز كرده بود. اين رويداد و ادعاي سنگيني كه آن زن به زبان آورده بود در جامعه حواشي فراواني ایجاد کرد و اين موضوع سبب شد كه برخي نماينده‌هاي مجلس به آن واكنش نشان دهند. در همین حال حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی سه‌شنبه دوم بهمن قوه مقننه، با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست این هیات گفت: جلسه این هیات با دستور‌کار انتشار برخی اخبار درباره «سلمان خدادادی» نماینده ملکان برگزار شد. وی ادامه داد: در این جلسه اعلام شد در حال حاضر اصالت فایل صوتی که در فضای مجازی درباره این نماینده منتشر شده برای هیات مشخص نیست و در حال پیگیری این موضوع هستیم. نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: مدرکی هم به دست هیات نظارت رسیده است که این خانم قصد اخاذی از نماینده ملکان داشته است و وی به خدادادی اعلام کرده باید 500 میلیون به حساب من واریز کنید و اگر این کار را انجام ندهید آبرویت را خواهم برد. ما برای این موضوع سند داریم. اظهارات این خانم جای شک و شبهه دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با تاکید بر اینکه خود آقای خدادادی هم در جلسه حضور داشت و توضیحاتی در مورد موضوعات پیش‌آمده ارائه کرد، اظهار داشت: نماینده ملکان اعلام کرد درباره این موضوعات به قوه قضايیه شکایت می‌کند.

شائبه‌هاي يك پرونده

رسانه‌ها نوشته بودند در فایل صوتی که در فضای مجازی منتشر شده بود، مکالمه‌ای با زبان آذري انجام می‌شود که در آن حاشیه‌هایی همچون رفتن این خانم به دفتری در میدان ولیعصر(عج) مطرح می‌شود. صدایی که گفته شده منتسب به سلمان خدادادی است، به خانم می‌گوید چرا به دفتر میدان ولیعصر رفته و او را تهدید کرده است. سايت رویداد۲۴ برای بررسی این موضوع با سلمان خدادادی تماس گرفته بود و از خدادادی پرسیده بود در فایل صوتی پیشین نامی از دفتر شما در میدان ولیعصر(عج) به میان می‌آید. آیا شما دفتری در ميدان ولیعصر(عج) دارید؟ او پاسخ داده بود « دفتری در خیابان ولیعصر(عج) ندارد». این در حالی است که اطلاعات سایت بیمه مرکزی نشان می‌دهد دفتر بیمه ایران در میدان ولیعصر متعلق سلمان خدادادی است. رسانه فوق در ادامه مي‌نويسد: « برای اطمینان از این موضوع با دفتر بیمه ایران تماس گرفتیم و پرسیدیم آیا این دفتر بیمه متعلق به سلمان خدادادی نماینده مجلس است یا خیر؟ پاسخ این‌گونه بود: «بله دفتر متعلق به خدادادی است، دیروز هم به اینجا آمده بود». در تماس دوباره با سلمان خدادادی از او پرسیدیم آیا کسی به نام زهرا نویدپور می‌شناسد و آیا دفتر بیمه ولیعصر(عج) متعلق به اوست؟ اين نماينده مجلس پاسخ داد چنین فردی را نمی‌شناسد و تاکید کرد دفتر بیمه در میدان ولیعصر(عج) نيز ندارد. به گزارش رويداد24 مهدی علیمرادی، دادستان شهرستان ملکان نیز خبر درگذشت زهرا نویدپور را تایید کرده و گفته برای بررسی بیشتر، جسد به پزشکی قانونی اعزام شده است. سايت رويداد 24 در ادامه گزارش مي‌نويسد: «پس از اعلام دادستان ملکان دوباره با سلمان خدادادی تماس گرفتیم كه در پاسخ به سوالات ما پاسخ‌هايي را داد».

خبرنگار/دادستان گفته جسد خانم زهرا نویدپور به پزشکی قانونی اعزام شده است. شما هم از ماجرا اطلاع دارید؟

خدادادی/در جریان موضوع نیستم.

خبرنگار/نام شما هم در آن گزارش آمده بود.

خدادادی/توضیحاتی که دادستان داده این نیست. دادستان گفته ماجرا خودکشی بوده است.

خبرنگار/خانم نویدپور گفته بودند به دفتر میدان ولیعصر(عج) شما رفته‌اند. اما شما پیش از این به ما گفته بودید هیچ دفتری در میدان ولیعصر(عج) ندارید.

خدادادی/آنجا رفت و آمد ندارم.

خبرنگار/منظورم رفت و آمد نیست. دفتر متعلق به شما هست یا خیر؟

خدادادی/شما بعد تماس بگیرید، با شما صحبت می‌کنم.

خبرنگار/با شعبه آنجا تماس گرفتیم و تایید کردند دفتر متعلق به شماست. سایت بیمه مرکزی نیز اطلاعات شما را نشان می‌دهد.

خدادادی/کارمندان زیادی آنجا هستند و من آنجا رفت و آمد ندارم. «شايد» دفتر به نام من باشد، اما متعلق به افرادی است که همان‌جا کار می‌کنند.

به گزارش رسانه مذكور به جز فایل صوتی که مدتی پیش منتشر شده بود، فایل تصویری نیز منتشر شد که در آن زهرا نویدپور مدعی شده دو نفر از نزدیکان سلمان خدادادی او را تهدید کرده‌اند. این افراد با اسامی «کمال.خ» و «مسعود.ه» معرفی شده بودند. سلمان خدادادی اما گفته این افراد را نمی‌شناسد. زهرا نویدپور در فایل تصویری که پیش از مرگش منتشر کرده بود، گفته برای پیگیری موضوع به شورای نگهبان نیز رفته و اين شورا از او خواسته به صورت قانونی شکایت کند. تماس خبرنگار با روابط عمومی شورای نگهبان نیز بی‌نتیجه ماند و اطلاعاتی از صحت این ادعا به دست نیامد.سلمان خدادادی، نماینده ملکان پیش از این گفته بود این کارها به خاطر تخریب او در کمیسیون اجتماعی بوده است. این در حالی بود که انتخاب روسای کمیسیون‌های مجلس یک ماه قبل از انتشار آن فایل انجام شده بود.

تاييد غيرعلني

گفتني است يك‌بار اعتبارنامه سلمان خدادادی، نماینده ملکان در سال 87 با اکثریت آرای اعضای شعبه۱۳ بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان رد شده بود. آن دوره مجلس هشتم بود و در این‌باره علي لاريجاني، رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پس از قرائت گزارش شعبه 13 گفت: با توجه به اینکه شعبه اعتبارنامه سلمان خدادادی را رد کرده است ، پرونده ایشان به کمیسیون تحقیق ارسال می شود. بعد از آن جهان‌نيوز از رسانه‌هاي نزديك به عليرضا‌ زاكاني در خبري به نقل از فارس نوشت كه پس از تشكيل مجلس هشتم و تعيين شعب بررسي كننده اعتبارات منتخبان دولت، اعتبارنامه سلمان خدادادي منتخب ملكان توسط شعبه 13 به رياست روح‌ا… حسينيان، نماينده تهران رد شد. پس از رد اعتبارنامه منتخب مردم ملكان توسط شعبه مربوطه براي بررسي بيشتر به كميسيون تحقيق ارجاع شد كه اين كميسيون نيز پس از بررسي مسايل همه جانبه در باره منتخب مردم ملكان اعتبارنامه خدادادي را رد كرد. در پي اعتراض سلمان خدادادي منتخب ملكان به رد اعتبارنامه خود مقرر شد در جلسه غيرعلني و غيررسمي بدون محدوديت وقت اعتبارنامه نامبرده و مسائل مختلفي كه درباره وي مطرح شده مورد بررسي قرار گيرد كه اين كار صبح امروز(تاريخ چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷) صورت گرفت و محمدابراهيم نكونام، رييس كميسون تحقيق وقت گزارشي در خصوص دلايل رد اعتبارنامه منتخب مردم ملكان ارائه و خدادادي نيز از خود دفاع كرد. پس از جلسه غير علني و غيررسمي نمايندگان ملت موضوع اعتبارنامه منتخب مردم ملكان را در صحن علني بررسي كردند و پس از استماع گزارش كميسيون تحقيق و با درنظر گرفتن مباحثي كه در جلسه غيرعلني و غيررسمي مطرح شد، اعتبارنامه سلمان خدادادي منتخب مردم ملكان را تاييد كردند.

اعمال نفوذ يك اصلاح‌طلب!

در همين راستا روزنامه همشهري در گزارشي كه یک‌شنبه 23 دی سال جاري منتشر كرد به موضوع تاييد اعتبارنامه سلمان خدادادي ورود كرد و نوشت كه با باز شدن دوباره پرونده نماینده ملکان در رسانه‌ها، نام سه نماینده‌ای که 10سال پیش در مقابل تصویب اعتبارنامه سلمان خدادادی ایستادگی می‌کردند، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و البته نام نماینده دیگری که در یک جلسه غیرعلنی برای نماینده ملکان از مجلس رأی اعتماد گرفت. روح‌ا… حسینیان، محمدابراهیم نکونام و فاطمه آلیا، – سه نماینده‌ای بودند که در مجلس هشتم در مقابل تایید اعتبارنامه سلمان خدادادی، نماینده ملکان مقاومت می‌کردند. در آن زمان دلیل اصرار این نمایندگان برای رد اعتبارنامه نماینده ملکان، پرونده اخلاقی وی عنوان شده بود. بعد از دو‌ماه و نیم اصرار، مجلس در یک جلسه غیرعلنی به بررسی صلاحیت خدادادی می‌پردازد و با دفاعی که مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز از او انجام می‌دهد، بیش از نیمی از مجلس به تصویب اعتبارنامه نماینده ملکان رأی مثبت می‌دهند. با این حال پس از پایان مجلس هشتم، صلاحیت خدادادی برای انتخابات مجلس نهم تایید نمی‌شود و او پس از یک دوره دوری از مجلس در انتخابات مجلس دهم بار دیگر به پارلمان راه پیدا می‌کند. با مرگ مشکوک زنی که از شاکیان سلمان خدادادی بود و در رسانه‌ها ادعاهایی علیه این نماینده مجلس هفتم، هشتم و دهم مطرح کرده بود، بار دیگر پرونده‌‌ای برای سلمان خدادادی دست‌كم در رسانه‌ها باز شده است. روح‌ا… حسینیان که در مجلس هشتم ريیس شعبه رسیدگی به اعتبارنامه سلمان خدادادی بود و مخالف تصویب اعتبارنامه نماینده ملکان، در گفت‌وگویی که با ایرنا داشته درباره اصرارش به رد اعتبارنامه خدادادی در آن مقطع گفته که به حوزه خصوصی افراد ورود پیدا نمی‌کند چون نه شرع این اجازه را به او می‌دهد، نه قانون و نه عرف. همین صحبت را محمدابراهیم نکونام دیگر مخالف سلمان خدادادی در مجلس هشتم مطرح کرده و در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید که به دليل حفظ آبروی اشخاص از تشریح مساله معذور است. خبرگزاری فارس در خبری که در تاریخ 17مرداد سال 87 منتشر کرده درباره سلمان خدادادی نوشته که او در اواخر مجلس هفتم نیز به‌خاطر برخی مسائل بازداشت و روانه زندان شد و با قرار وثیقه 150میلیونی نقدی آزاد شد. با آغاز به کار مجلس هشتم، اعتبارنامه سلمان خدادادی جهت بررسی به شعبه13بررسی‌کننده اعتبارنامه منتخبان مجلس ارجاع شد که با اعتراض فاطمه آلیا، منتخب مردم تهران و برخی دیگر از نمایندگان مواجه شد. فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به ادعاهای پیش‌آمده برای خدادادی که هم‌اکنون ريیس کمیسیون اجتماعی مجلس است، پیشنهاد داد ريیس مجلس، هیات نظارت بررفتار نمایندگان را مأمور رسیدگی به این ادعاها کند. وی با اشاره به بررسی اعتبارنامه نماینده ملکان در مجلس هشتم گفت: رای‌گیری در جلسه غیرعنلی سرانجام منجر به تصویب اعتبارنامه او شد و آقای پزشکیان با اشاره به مبانی خودشان (عدم‌محکومیت قطعی برای آن فرد) تاکید کردند که این اعتبارنامه باید تصویب شود. مسعود پزشکیان که در مجلس هشتم با نطق او، اعتبارنامه سلمان خدادادی تصویب شده هم‌اکنون ريیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز است.

روشنگري كنيد

امروز روح‌ا…‌حسينيان، رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي، محمدابراهيم نكونام از مقامات ارشد قضايي و مسعود پزشكيان، نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي هستند و هركدام به عنوان مقامات مسئول ارشد در جمهوري اسلامي بايد پاسخگوي اين مساله باشند و به ويژه پزشكيان كه در مجلس حضور دارد، بايد با پيگيري اين ادعا در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان، اين ننگ را پاك كند زيرا در افكارعمومي پرسشگر هستند و منتظر مي‌مانند تا اين پرونده خاتمه يابد و اين‌گونه نيمه باز حاشيه‌هايي براي نظام ايجاد خواهد كرد كه دشمنان از آن به خوبي استفاده مي‌كنند و اين به صلاح كشور نيست.

پيگيري از زنان مجلس

رهاشدگي اين پرونده و حواشي كه مي‌تواند بر افكارعمومي جامعه آثار منفي بگذارد، سبب شد تا به سراغ نماينده‌هاي زن مجلس برويم و از آن‌ها سوال كنيم كه آيا از اين رويداد اطلاع داريد و آن را پيگيري كرده‌ايد؟! در همين راستا از سوالاتي را از نماينده‌هاي فراكسيون زنان مجلس كرديم كه البته برخي از آن‌ها به صورت سر بسته پاسخ دادند و حتي خواستند كه گفت‌وگوي آن‌ها را منتشر نكنيم. سوالات ما از نمايندگان به اين شرح بودكه«با توجه به اينكه اين ماجرا درباره ادعاي يك زن است و فراكسيون زنان بايد به هر مساله اي درباره زنان رسيدگي كند، آيا اين فراكسيون برنامه اي براي اين پرونده دارد؟ در كل چگونه مي‌توان اين گونه مسائل را پيگيري كرد؟ سكوت درباره اين نوع مسائل سبب بي اعتمادي مردم نمي‌شود؟ ». در ادامه پاسخ‌ها و واكنش‌هاي هر كدام از نماينده‌هاي زن مجلس را كه در گفت‌وگو با«قانون» بيان كردند، مي‌خوانيد.

حمیده زرآبادی

من اين خبر را در رسانه‌ها ديده‌ام اما واقعيت اين است كه صحت و سقم اين ادعا را نمي‌دانم. قبل از خودكشي زني كه ادعا كرده بود مورد تجاوز اين نماينده قرار گرفته بود، يك سري فايل صوتي منتشر شد كه اين فايل‌ها به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ارجاع شد تا در آنجا مورد بررسي قرار بگيرد.

من به دليل نداشتن اختيار، امكان پيگيري را ندارم. هر موضوعي براي اينكه پيگيري شود، نياز به يك سري از شرايطي دارد كه ما از اين شرايط بهره‌مند نيستيم. اولا اينكه بايد به ما اختيارات لازم در اين زمينه داده شود تا به وسيله اين اختيارات بتوان حقيقت را كشف كرد. از طرف ديگر بايد ابزارهاي لازم نيز در اختيار ما باشد تا بتوانيم نسبت به حل اين موضوعات ورود كنيم. اين در حالي است كه اين ابزارها در اختيار ما نيست و نمي‌توان به طور شخصي به اين پرونده رسيدگي كرد. اما اين ابزارها و اختيارات در اختيار هيات نظارت بر رفتار نماينده‌گان است و اين هيات در حال رسيدگي است.

فراكسيون زنان از اين منظر كه بايد به هر موضوعي در زمينه مسائل زنان وجود دارد رسيدگي كند، در پی کشف حقیقت برآمد اما همان‌طور كه اشاره شد به دليل اينكه ابزارهاي لازم، تنها در اختيار هيات نظارت بر رفتار نمايندگان است، اين فراكسيون نمي‌تواند موضوع را ارزيابي كند اما فراكسيون زنان با ارجاع اين پرونده به نهادها و دستگاه‌هاي نظارتي پيگير اين ماجراست و بعد از شفاف سازي نتيجه را اعلام خواهد كرد.

مسائلي كه اين گونه هستند بايد از طريق دستگاه‌هاي نظارتي كه اختيارات لازم را دارند پيگيري شوند. اما من به عنوان يك نماينده اين ابزار را ندارم تا حقيقت ماجرا را بررسي كنم. هر يك از نماينده‌ها مي‌توانند براي پيگيري اين موضوع، درخواست خود را به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ارسال كند تا در آنجا اين مساله بررسي شود.

براي هر موضوعي دو راهكار براي برخورد وجود دارد. يكي اينكه يك واكنش انفعالي نسبت به آسيب اجتماعي مطرح شده ايجاد شود. ديگري اينكه مي‌توان نسبت به اصل ماجرا موضع گيري و برداشت شخصي داشت و با بي‌تفاوتي از كنار آن رد شد. اما واقعيت اين است كه هر كدام از اين راهكارها منجر به ايجاد بدبيني در ميان مردم شده و رد شده‌اند. شيوه صحيح آن است كه با ارجاع موضوع به نهادهاي مربوطه مساله را پيگيري كرد و گزارش درستي به مردم داد تا بي‌اعتمادي‌ها از بين رفته و مردم از نتيجه صحيح اطلاع یابند.

زهرا ساعي

اين موضوع در حال حاضر در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان در حال پيگيري است. رياست اين هيات بر عهده آقاي پزشكيان است و ما موضوع را به كميته نظارت ارجاع داده‌ايم تا بررسي شود. به دليل اينكه ابزار و اختيار لازم در اين زمينه را نداريم من به طور شخصي مساله را پيگيري نكرده‌ام اما در عوض اين مساله به كميته نظارت واگذار شده است. ما در برابر اين ادعا سكوت نكرده‌ايم و بلكه منتظر نتيجه كميسيون نظارت بر رفتار نمايندگان هستيم. اين موضوع نياز به تحقيق و تفحص دارد و بايد بر اساس مستندات اين ادعا ثابت شود. اكنون نمي‌توان بدون پيگيري درباره اين مساله قضاوت كرد. اما به طور منظم پيگير هستيم تا كميسيون نظارت بر رفتار نمايندگان نظر نهايي را اعلام كند. در ابتدا بايد مراجع مربوط پيگير باشند و در قدم بعدي ما اقدام خواهيم كرد.

فريده اولاد قباد

ما به تعدادي از نمايندگان راي داديم تا در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان فعاليت كنند و هر اتفاقي را كه براي هر نماينده‌اي مي‌افتد را بررسي كنند. براي مثال اتفاقي كه براي آقاي درازهي افتاد و هيات نظارت بر رفتار نمايندگان موضوع را بررسي كرد. درباره موضوع رييس كميسيون اجتماعي نيز با هيات نظارت بر رفتار نمايندگان صحبت كرده‌ايم تا آن‌ها ماجرا را بررسي كنند. راهكار پيگيري اين نوع مسائل فقط از طريق اقدامات هيات نظارت انجام شدني است و آن‌ها نيز در حال بررسي اين موضوع هستند.

فاطمه ذوالقدر

من از اين موضوع اطلاعي ندارم. از هيات رييسه جديد زنان اين سوال را بپرسيد. فكر مي‌كنم فريده اولاد قباد و معصومه آقاپور در حال پيگيري موضوع باشند. در حال خوردن شام بودم زنگ زدید.

زهرا سعيدي

من خبر را نشنيده ام و در جريان نيستم. فكر مي‌كنم مراجع قضايي بايد پيگير اين نوع اخبار باشند. به هر حال اين مساله قابل پيگيري است اما درباره نحوه روشن شدن اين موضوع سر رشته ندارم و در كل مسائل قضايي براي من سخت است. كميسيون قضايي بهتر مي‌تواند به اين خبرها رسيدگي كند. حق پايمال نخواهد شد و حقيقت هر چه باشد آشكار مي‌شود.مردم نبايد نگران اين نوع مسائل باشند و بي اعتماد شوند زيرا همه مراجع مربوطه بي‌شك در حال رسيدگي به اين ادعا هستند.

طيبه سياوشي‌شاه‌عنايتي

من اگر هم موضوع را پيگيري كرده باشم كه به روزنامه ها چيزي نمي‌گويم. هيات نظارت بر رفتار نمايندگان در حال بررسي اين موضوع است. اجازه بدهيد ابتدا اين بررسي توسط هيات نظارت انجام شود و سپس ما اظهار نظر خود را منعكس كنيم. ما نمي‌خواهيم اين ماجرا با هياهو مواجه شود بايد اول بررسي شود و سپس صحبت كنيم در حال حاضر به دنبال بررسي هستيم.

معصومه آقاپور

يكي از مشكلات ما در حال حاضر قضاوت زود هنگام است. دخالت در امور ديگران نيز وظيفه ما نيست. ماجراي پرونده اين نماينده به كميته نظارت بر رفتار نمايندگان ارجاع داده شده تا صحت آن معلوم شود. تا زماني كه صحت اين موضوع معلوم نشود نمي‌توان پيگير ماجرا بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا