خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قائم مقام وزیر کشور: همه بشریم، دیگری را تحمل کنیم

قائم مقام وزیر کشور که یکی از تاثیرگذارترین مردان سیاسی این وزارتخانه ی مهم است، درباره ی حضور مشارکتی ها و پایداری ها در صحنه ی سیاسی کشور می گوید: خداوند متعال همه ی بشر را مانند هم خلق نکرده، ما در خلقت متفاوتیم، طبیعتا در افکار هم متفاوت هستیم، هیچ اشکال ندارد که در عین تکثر می تواند وحدت هم داشت، باید یاد بگیریم ضمن حفظ نگاه ها و دیدگاه ها با همدیگر هم کار کنیم و کنار بیاییم و همدیگر را تحمل کنیم.
حسینعلی امیری در نمایشگاه مطبوعات وقتی وارد غرفه ی انصاف نیوز شد، نگاهی به عکس های متفاوت نصب شده در غرفه کرد و گفت: «به نظرم انصاف را رعایت کرده اید». متن گفتگوی کوتاه با وی در پی می آید:
انصاف نیوز: به نظر شما در عرصه ی سیاسی چطور می شود انصاف را رعایت کرد؟
بهتر است که اینطور سوال بپرسیم که چطور می شود بین دین و سیاست جمع بست؟ چون بعضی ها معتقند که در عالم سیاست نمی شود دینی برخورد کرد. این غلط است، می شود در عالم سیاست هم دینی برخورد کرد، انصاف داشتن در سیاست یکی از وجوه دین داری در سیاست است. به هرحال اگر دین و سیاست با هم قابل جمع نبودند پیغمبر اکرم(ص) هیچ وقت حکومت بر پا نمی کرد، امیر المومنین هیچ گاه حکومت برپا نمی کرد، پس حداقل ما در تاریخ اسلام تجربه ی دو بار حکومت داری در صدر اسلام را داریم که در هر صورت هم دین داری مراعات شد هم سیاست مراعات شد و آنچه مهم است این است که جمع بستن بین سیاست و دین هنری است که حضرت امام رضوان الله این هنر را داشتند و توانستند بین دین و سیاست جمع ببندند و ما می بینیم که حضرت امام ضمن این که یک سیاستمدار برزگ است یک فقیه و مرجع تقلید هم هستند. می بینیم امامی که در عرصه های سیاسی بسیار فعال هستند، جایی می بینند که نسبت به حریم خصوصی افراد کار نامناسبی انجام می شود یا ورود می شود به حریم خصوصی افراد، به شدت برآشفته می شوند و آن پیام 8 ماده ای را صادر کردند، لذا من خودم معتقدم که می شود هم منصف بود هم در صحنه ی سیاست حاضر بود، حقیقت قضیه این است که بی انصافی در عرصه ی سیاست به نوعی بی تقوایی و بی عدالتیست، و بی عدالتی و بی تقوایی آدم را به جهنم می برد.
انصاف نیوز: سعی ما رعایت انصاف است، ولی باور دارید که خیلی ها تحمل نمی کند و تمایل دارند که بخشی را حذف کنند؟
حسینعلی امیری: نه، شما ملاکتان تقوای الهی باشد، خداوند متعال به انصاف توصیه کرده، لذا اینکه دیگران چه می گویند مهم نیست، مهم این است که شما بین خودتان و خداوندتان حجت داشته باشید. اگر بین خاودتان و خداوند حجت داشته باشید مطمئن باشید آن راه درست است و هرکه هر چه بگوید مهم نیست؛ مهم حرکت بر مدار تقوا و حقی است که همواره در آموزه های اسلامی مورد توصیه و تاکید است.
انصاف نیوز: شما دولتمردان می توانید کاری کنید که فضای سیاست ما منصفانه تر شود و همه بمانند هم جبهه ی مشارکت و هم پایداری ها، با همه ی تفاوت نگاه ها. آیا این ممکت است؟
حسینعلی امیری: خداوند متعال همه ی بشر را مانند هم خلق نکرده، ما در خلقت متفاوتیم، طبیعتا در افکار هم متفاوت هستیم، هیچ اشکال ندارد که در عین تکثر می تواند وحدت هم داشت، باید یاد بگیریم ضمن حفظ نگاه ها و دیدگاه ها با همدیگر هم کار کنیم و کنار بیاییم و همدیگر را تحمل کنیم و در جهت تعالی نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور عیبی ندارد؛ ضمن حفظ نگاه ها باید همکاری و همیاری کنیم و به هیچ وجه وقتی می گوییم اتحاد سیاسی و جناحی، به این معنی نیست که آنهایی که اصلاح طلب هستند دست از نگاهشان بردارند و آنهایی که اصولگرا هستند دست از نگاهشون بردارند، نه! هر کدام برای خودشان نگاه های خودشان را داشته باشند منتهی آنجایی که به منافع ملی و موضوع مصالح کشور به اسلام برمی گردد آنجا در یک زاویه و با یک نگاه بالاتری از بحث های حزبی و گروهی فکر کنند و عمل کنند.
انصاف نیوز: در مورد طرح امر به معروف و نهی از منکر گویا نمایندگان آن را به سمتی می برند که مجری این طرح بسیج باشد؛ شما نظری دارید در این باره؟
حسینعلی امیری: ما امر به معروف و نهی از منکر را نه به عنوان یک تکلیف اداری بلکه به عنوان یک فریضه ی دینی قبول داریم، به عنوان یک تکلیف شرعی قبول داریم، امر به معروف و نهی از منکر به هر حال جزو فروع دین ماست، احیای سلامت جامعه در گروی امر به معروف و نهی از منکر است. نوع مدرن این امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد همین تشکل های سیاسی است، تشکل سیاسی می خواهند چه کار کنند؟ می خواهند نقد کنند، چه چیزی را می خواهند نقد کنند؟ همین اشکالات را نقد کنند، انحرافات را تذکر بدهند. مگر امر به معروف و نهی از منکر غیر از اینهاست؟ رسانه ها هم باید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند، مگر رسانه ها چه هستند؟ چه کار می کنند؟ کارکرد ویژه ی رسانه چیست؟ رابطه ی بین مسوولین و جامعه، انعکاس نظر مردم به مسوولین و نقد مسوولین نسبت به کاری مه می کنند، این هم یکی از وجوه امر به معروف و نهی از منکر است.
برای همین، عرصه ی امر به معروف و نهی از منکر می تواند بیشتر از آنی باشد که به آن فکر می کنیم. معتقدیم امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف دینی شرعی و وظیفه ی اعتقادی همه ی ماست، منتهی چه کار کنیم که اثر بخش تر باشد؟ این مهم است. فقهای معظم، مراجع تقلید در کتاب های فقهی برای آمرین معروف و ناهیان از منکر (اصلا منکر و معروف چیست؟) فتوای فقهی دارند، احادیث و روایاتی دارند، ما بحثی که داریم این است که چه کار کنیم که این امر به معروف و نهی از منکر اثر بخش تر باشد. آنچه که وزارت کشور طی نامه ای به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد یک ملاحظاتی راجع به بحث های کارشناسی بود که راجع به اثر بخش تر شدن این طرح بود و وزارت کشور هیچ گاه با لایحه ی امر به معروف و نهی از منکر مخالف نبوده، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان فریضه دینی برخودش تکلیف شرعی می داند.
انصاف نیوز: در مورد فرمانداران و استاندارن می خواستم سوال بپرسم. خبرها و انتقادات مختلفی از نقاط مختلف کشور به ما می رسد و گویا گلایه های جدی هنوز باقی است، آیا قرار است تغییر و تحولی در این حوزه اتفاق بیافتد یا خیر؟
حسینعلی امیری: ببینید آقای دکتر رحمانی به من دستور فرمودند که یک بخشنامه ای به استانداران بدهند و تا اول آذر کلیه ی فرماندارن تعیین تکلیف کنند، هرچند تا آبان ماه بیش از 90 درصد فرماندارن تعیین کلیف شدند، منتهی این ده درصد باقی مانده قرار شد تا اول آذر تعیین تکلیف شود. اگر قرار است ابقا بشوند که ابقا شوند که البته باید کسانی ابقا شوند که دولت را قبول داشته باشند و گفتمان دولت را پذیرفته باشند و سیاسیت های دکتر روحانی را قبول داشته باشند. اگر هم می خواهند تغییر بدهند که اعلام کنند.
انصاف نیوز: البته بخشی از این 90 درصد جابجایی بوده!
حسینعلی امیری: عیبی ندارد، اگر کسانی از دولت گذشته در مدیرت های قبلی بودند که آقای دکتر روحانی را قبول دارند و سیاست های ایشان را پذیرفته اند و گفتمان دولت را قبول دارند، چه اشکالی دارد که بمانند، ما سیاستمان این است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا