خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد به عدم تغییر «گزینش» دانشگاه علوم پزشکی شیراز

/ بیم تک حزبی شدن؛ روایتی از مدیران ریشه در صندلی /

یادداشت رسیده به انصاف نیوز در انتقاد به رفتار مدیران تغییر نکرده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با عنوان «بیم تک حزبی شدن؛ روایتی از مدیران ریشه در صندلی» در پی می‌آید:

شاید اگر در استان فارس زندگی کنید با شنیدن این نام منتظر خبرهای عجیبی باشید که برای شما عادی به نظر می‌رسد اما دیگران در لحظه مواجه شدن با این اخبار فاجعه بزرگی را به چشم می‌بینند. پیش از این مدیریت دانشگاه که 12 سال بر صندلی خود تکیه زده بود، با نوید تغییرات در روش‌ها و فضای دانشگاه جای خود را به مدیری جدید داد اما با گذشت بیش از یک سال از این تغییر در رأس مدیریت دانشگاه، همچنان فضای سنگینِ دوازده ساله به عنوان میراثِ به جا مانده از مدیریت سابق بر سر دانشگاه علوم پزشکی شیراز سایه انداخته است. مهم‌ترین دلیل این رخوت مرگ اندود، عدم تغییر در مدیریت هسته گزینش و هیات تجدید نظر آن است.

جالب آنکه رییس هسته گزینش جناب آقای حدائق و معاونینش آقایان کارگر و پارسایی همگی در عین حال اعضای هیات تجدیدنظر گزینش دانشگاه نیز هستند. هیات تجدید نظر گزینش که متشکل از پنج نفر شامل آقایان حدائق، پارسایی، کارگر، سرایداران و محمودیان است که در اصل نیازمند چند جناحی و چند صدایی است تا حب و بغض‌های مرامی و سیاسی نتواند در تصمیمات هیات تأثیر گذار باشد. اما چگونه است که هر پنج نفر تنها از یک جریان سیاسی آنهم جریان رقیب منتخب مردم هستند؟

این در حالی است که با حضور رییس هسته‌ی گزینش و دو معاونش در هیات تجدیدنظر گزینش عملاً تک صدایی بر این هیات حاکم است و معنی ضمنی این حضور آن است که اگر فردی در هسته‌ی گزینش مورد تایید جناب حدائق و مجموعه‌ی تحت مدیریتش قرار نگرفت و نتوانست از آن رأی مثبت دریافت کند، بی شک در هیات تجدیدنظر نیز موفق نخواهد بود.

جالب اینجاست که مجتی حدائق برادر رضی حدائق (معاون سیاسی استانداری فارس در دولت احمدی نژاد) عضو هیات تجدیدنظر تخلفات اداری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز هست! این رفیق دوران بچگی دکتر ایمانیه بیش از ۱۲ سال است که گزینش دانشگاه را مدیریت می‌کند حتی در برهه‌ای، هم زمان رییس حراست و گزینش و عضو هیات تجدیدنظر تخلفات ارادی بوده است.

این در حالی است که شنیده می‌شود دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نسبت دیگر دستگاه‌ها و ادارات استان فارس یکی از بیشترین اخراجی‌ها را توسط گزینش و تخلفات اداری دارد!

آیا تمامی این اخراج‌ها و تعداد کثیر پرونده‌ها همگی با هدف توصیه‌ی اکید رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است که گفتند: «توجه کنید که گزینش را یک وسیله‌ای برای طرد، دور ریختن عناصر، مانع‌گذاشتن سر راه آدم‌های حسابی که می‌خواهند بیایند کار کنند قرار ندهید. سعی کنید گزینش را پالایش نیروهای انسانی و زبده‌گزینی قرار دهید…»؟

آیا هیچ نیروی «زبده»ای در شمار این اخراج‌های بی‌شمار نبوده و هیچ «آدم حسابی» نبوده که پرونده‌اش بی‌جهت به هیات مرکزی وزارت بهداشت و دیوان عدالت اداری ارجاع شده باشد؟

دکتر علی بهادر ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالی درباره‌ی کارنامه‌ی اجرایی گذشته و اکنون دانشگاه گفت: «من در خصوص سوالات قیاسی پاسخی ندارم. آنچه پیش از من و پس از من اتفاق افتاده و می‌افتد به کسی مربوط نیست».

بهادر ادامه داد: «تلاش کرده‌ام که تغییراتی ایجاد کنم. برخی مدیران عوض شده‌اند و برخی همچنان هستند. در مورد شائبه‌ها و یادداشت‌های جراید هم پاسخی ندارم. من به شائبه پاسخی نمی‌دهم».

او در پایان درباره‌ی عملکرد ریاست هسته‌ی گزینش دانشگاه و احتمال جابجایی مدیر هسته‌ی گزینش گفت: «من به این سؤالات جناحی و سیاسی پاسخی نمی‌دهم».

آقای دکتر بهادر! استمرار مدیریت ۱۲ ساله بر هسته‌ی گزینش دانشگاه چه توجیحی دارد؟

آقای دکتر بهادر! به نظر شما مدیریت طولانی مدت یک فرد با نگاه سیاسی خاص بر دستگاه نظارتی زیر مجموعه‌ی جنابعالی آیا آسیب رسان و فساد آور نیست؟

آقای دکتر بهادر! آیا مطالبه‌ی تغییر آنهم مطابق با رأی و خواسته‌ی مردم بعد از ۱۲ سال شائبه است؟

یکی از فعالان دانشجویی اصلاح طلب شیراز در خصوص وضعیت این دانشگاه در پاسخ به سوالی در باره‌ی چگونگی تغییرات در فضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «وضعیت دانشگاه ابداً تغییری نکرده، تنها می‌شود گفت که از حالت منفی به وضع صفر رسیده‌ایم».

او ادامه داد: «با تغییر ریاست دانشگاه، ریاست حراست و معاونین این مرکز تغییر کرده‌اند اما تغییری در هسته‌ی گزینش صورت نگرفته. این در حالی است که نارضایتی دانشجویان تبدیل به رخوت و نا امدیدی شده است. انتظار دانشجویان، تغییر فضای حاکم بر دانشگاه بود و به این امید و به پشتوانه‌ی دولتی اصلاح طلب تلاش و فشاری مضاعف را برای تغییر در حوزه‌ی ریاست دانشگاه به کار بردند اما نتیجه ابداً رضایت بخش نیست».

او اضافه کرد: «ریاست فعلی دانشگاه ابداً اعتقادی به دانشجویان فعال ندارد. در دوره‌ی ریاست قبلی دانشگاه، تشکل‌های دانشجویی اعتراضات گسترده داشتند، تحصن کردند و بر علیه ریاست قبلی امضا جمع شد اما چیزی در این میان خوب بود، آنهم برخورد ریاست با دانشجویان فعال در حوزه‌های مختلف و احترامی که برای این افراد قائل بود. این در حالی است که مدیریت جدید اعتقادی به رفتار مدنی و سیاسی ندارد و انگار تنها با این حکم ریاست به دنیا آمده و دلیلی برای اشاعه یا دفاع از تمام کسانی که مرام گروهی آنها، او را در این جایگاه قرار داده نمی‌بیند. و مهمتر آنکه اصلاً تا بحال در جمع دانشجویان وارد نشده و به هیچ عنوان صدای دانشجویان را شنوا نیست. همین موضوع دانشگاه و تشکل‌ها را به رخوت کشانده. نا امیدی به بهتر شدن اوضاع تمام افراد را در سیطره خود گرفته است.»

جالب اینکه از قضا و خیلی اتفاقی مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که ناظر بر وضعیت عمومی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی، نشریات آنها و خوابگاه‌ها و … نیز هست نسبت فامیلی با مجتی حدائق دارد.

با توجه به گفتوگوی بالا و همچنین حساسیت موضوع مورد بحث منتظر پاسخگویی رییس محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان مسوول اصلی وضعیت موجود دانشگاه و مطالبه‌ی دانشجویان، کارمندان هستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا