خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بالا گرفتن فشار نمایندگان مجلس برای دخالت در دستگاه‌ها

یک فعال معلمان: احمدی نژاد ایستاد روحانی هم بایستد

سرویس سیاسی انصاف نیوز: سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش رفت با دلایلی که گفته نشده است. یکی از فشارهای مداوم روی آموزش و پرورش، دخالت نهادهای مختلف به‌ویژه مجلس برای انتصاب است به ویژه در سال پایانی مجلس.

شش ماه پیش که تب استیضاح بطحایی بالا گرفته بود، مرتضی نظری مدیر سابق روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در توییتی به دخالت نمایندگان مجلس در آموزش‌وپرورش انتقاد کرد. او نوشته بود: «دخالت برخی از نمایندگان مجلس در امور داخلی آموزش‌وپرورش استان‌ها و شهرستان‌ها به حد غیرقابل‌تحمل رسیده. مدیران تحول‌گرای آموزش‌وپرورش، تحت‌فشار انتصابات قومی و قبیله‌ای هستند. آموزش‌وپرورش، سازمان رای کسی نیست!»

بعد از این توییت جبار کوچکی نژاد نایب رییس کمیسیون آموزش در مجلس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری شبستان ضمن طرح انتقادات بسیار تند نسبت به مرتضی نظری گفت: «این صحبت‌های رییس مرکز اطلاع‌رسانی که خارج از عرف، نزاکت و ادب است به اعتقادم برازنده‌ی وزارت آموزش‌وپرورش نیست که چنین رییس مرکز اطلاع‌رسانی داشته باشد. خواهان عزل سریع مرتضی نظری هستیم، در غیر این صورت مجلس شورای اسلامی ناچار می‌شود، تصمیم‌های شدیدتری نسبت به وزارت آموزش‌وپرورش اتخاذ کند».

این بحث‌ها مصادف شد با تغییر چارت اداری آموزش‌وپرورش؛ روابط عمومی و دفتر وزارتی با هم ادغام شدند که هر دو مدیرکل آن‌ها برکنار و امیرعلی نعمت‌اللهی به‌عنوان مدیرکل این اداره‌ی جدید منصوب شد. فردای برکناری نظری، پرتال آموزش‌وپرورش از دسترس خارج شد. برخی این عزل نظری را ناشی از مصاحبه‌ی تند کوچکی نژاد دانستند و برخی نیز این را اتفاقی طبیعی در راستای تغییر چارت وزارتخانه.

انصاف نیوز درباره‌ی دخالت‌های نمایندگان و دیگر نهادها در آموزش‌وپرورش با برخی از کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

آمار ندارم اما شدیدتر شده است

«محمد داوری» فعال رسانه‌ای و سخنگوی سازمان معلمان درباره‌ی این دخالت‌ها به انصاف نیوز گفت: همیشه در مجلس‌های مختلف با نسبت‌های مختلف دخالت در آموزش و پرورش بوده. معمولا در سال آخر نمایندگی این اتفاق تشدید می‌شود؛ اما در این مجلس احساس می‌کنم که دخالت‌ها شدیدتر است.

وی افزود: بی‌تردید نسبت دخالت نماینده‌ها در دستگاه‌ها به ویژگی‌های وزیر و مدیران ارشد هر دستگاهی به‌ویژه معاون‌های پارلمانی دستگاه‌ها مربوط است. در مورد این دخالت‌ها آمار دقیقی وجود ندارد اما بر اساس شنیده‌ها و دیده‌ها، برداشت شخصی من این است که عملکرد آقای بطحایی نماینده‌ها را در دخالت جسورتر کرد؛ هر چه به نماینده بیشتر توجه شود آنها دخالتشان را اضافه می‌کنند.

او با اشاره به توییت مرتضی نظری ادامه داد: وظیفه‌ی نماینده‌ها قانون‌گذاری و نظارت است، این دخالت‌ها نه قانون‌گذاری است و نه نظارت. توییت چند وقت پیش آقای نظری هم نشانه‌ای است برای اینکه دخالت‌ها بسیار وسیع و گسترده بوده. چون ایشان یک مدیر ارشد در وزارتخانه‌اند و قطعا دانسته‌هایشان بسیار بیشتر از ما است.

عصبانیت بطحایی از دخالت نمایندگان

داوری ضمن انتقاد از رفتار کوچکی نژاد افزود: واکنش ایشان من را یاد آن ضرب‌المثل انداخت که شما حرف را بیندازید وسط، صاحبش حرف را می‌گیرد. ایشان با این کار بیشتر خودشان را در مظان اتهام قرار دادند. چون آقای نظری به ایشان چیزی نگفتند!

او در انتها گفت: در آخرین نشست تشکل‌ها با معاون رییس جمهور -آقای جهانگیری- و وزیر -آقای بطحایی- در دو جلسه‌ی جدا ما انتقادات خود نسبت به دخالت مجلس، نهادهای امنیتی و دیگر نهاد را مطرح کردیم و جالب اینکه در جلسه‌ای که با وزیر داشتیم خود ایشان هم به‌شدت به دخالت نمایندگان معترض بود. من تابه‌حال آقای بطحایی را به این اندازه عصبانی در این موارد ندیده بودم. ما هم به ایشان گفتیم اگر ایشان بایستند ما هم از ایشان حمایت می‌کنیم.

حتما تصادفی نیست

«جواد بابا زاده» مدیر داخلی ستاد انتخاباتی فرهنگیان دکتر روحانی نیز درباره دخالت‌های نهادهای دیگر در آموزش‌وپرورش گفت: انتظار ما از وزیر ایستادگی جلوی نمایندگان است. در آذربایجان شرقی و در شهر مرند پسرخاله‌ی نماینده‌ی شهر پیش از اینکه آن شخص نماینده شود در مدرسه‌ای معاون بود. به‌محض اینکه او نماینده شد معاون آموزش‌وپرورش شهر مرند شد. نماینده‌ی شهر تلاش کرد که او را رییس کند اما نشد، مدیرکل برای اینکه جایگاه خود را حفظ کند آن شخص را کرد مدیر آموزش‌وپرورش جلفا یعنی در عرض چند ماه یک معاون مدرسه شد مدیر آموزش‌وپرورش یک شهر.

وی افزود: البته نامه‌ای وجود ندارد که این حرف‌ها را ثابت کند، دیوار حاشا برای نماینده بلند است اما وقتی این اتفاقات مکرر رخ می‌دهد می‌شود حدس زد که این اتفاق افتاده است.

نباید به نماینده‌ها باج داد

بابا زاده ادامه داد: این دخالت‌ها فقط روی دولت روحانی نبوده بلکه روی دولت‌های قبلی نیز این اتفاقات می‌افتاد اما در این دولت به نظر بیشتر هم شده و در موارد زیادی با نماینده‌ها برای فرار از استیضاح سازش می‌شود. در قضیه‌ی استیضاح آخر 26 نفر امضا را پس می‌گیرند! این قضیه طبیعی به نظر نمی‌آید.

نمایندگان برای انتخابات یارکشی می‌کنند!

«قدرت الله رحیمی» دبیر سابق انجمن اسلامی معلمان استان بوشهر درباره این دخالت‌های نمایندگان در آموزش‌وپرورش گفت: متاسفانه این دخالت‌ها در استان ما هم وجود دارد. حتی ما یک نامه‌ای به آقای وزیر در این‌باره نوشتیم که دخالت بی‌حدوحصر قوه مقننه در قوه مجریه مملکت را مختل کرده! نه‌فقط در آموزش‌وپرورش بلکه در تمام وزارتخانه‌ها، برخی نماینده‌ها وظیفه‌ی قانون‌گذاری خود را رها کرده و برای اینکه انتخابات مجلس نزدیک است سعی می‌کنند با انتصاب برخی افراد برای خود یار جمع کنند. متاسفانه دولت هم جلوی این نمایندگان آنطور که باید نمی‌ایستد و گاهی تهدیدی که می‌بیند زیر بار فشار نمایندگان می‌رود.

او درباره‌ی مصداق این دخالت‌ها مدعی شد: نمونه‌ی این دخالت‌ها در شهرستان دشتی بوشهر بود. با وجود اینکه ما نقد جدی به مدیرکل استان بوشهر داشتیم اما نماینده‌ی آن شهر که اصولگرا هم هست لابی کرد و برخلاف نظر مدیرکل، مدیر آن شهرستان را عزل کردند و یک شخص دیگر را گذاشتند.

رحیمی ادامه داد: نباید به دخالت نماینده‌های مجلس رسمیت داد وگرنه نماینده‌ها تا انتخاب کارشناس نیز دخالت می‌کنند. در زمان آقای احمدی‌نژاد اتفاقی مشابه این در حال رخ دادن بود که رییس جمهور وقت شدیدا با دخالت بی‌مورد نماینده‌ها برخورد کردند. آقای روحانی هم باید جلوی دخالت نمایندگان بایستد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نماینده بوشهر آقای عبدالحمید خدری که عضو لیست امید هست و مردم به واسطه این لیست به ایشان رای دادند و مردم بوشهر با وجود این که بومی شهر خودشان نبود و جمعیت بیشتری داشتند قومی گزینی نکردند و به آقای عبدالحمید خدری به واسطه لیست به ایشان رای دادند این آقا به شدت در آموزش پرورش دخالت میکنن که به تازگی یک شخص محترم به نام آقای کرمی را که بین فرهنگی ها محبوب است شایعه است آقای خدری برکنار کرده که در گروه های فرهنگی بیان شده است البته این یک نمونه از دخالت های ایشان هست و در فرمانداری ها و جاهای دیگه هم فشار وارد میکند و به تازگی تامین اجتماعی جالبه آقای عبدالحمید خدری که عضو فراکسیون امید هست در موقعی که نمایندگان برای تصویب FATFدرگیر بودند و با چند ماه کشور درگیر برای چنین امر به این مهمی توی مجلس نبودند و رای ندادند که نه سیخ بسوزد و نه کباب و ایشون اظهار نظری اینستاگرامی درباره مسایل سیاسی اقتصادی و فرهنگی نمی کنن
    امیوارم در این انتخابات برای لیست دادن دقت بیشتری از طرف بالایی ها دقت بیشتری شود و اگر ایشون تولیست قرار گرفت مردم رای احساسی رای ندن اگر فردی مثل ایشان هم وارد کردن رای ندن و اعتماد نکنن رای لیستی رو نمیشه گفت خوبه نه بد نه باید به تمام لیست رای داد البته مردم حوزه بوشهر تنها یک انتخاب داشتن و مثل تهران چند رای نبود و اقای خدری اولین بار از لیست امید رای اوردن که به امید خدا مردم تکرارش نکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا