خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از پشت صحنه آسیا۲۰۱۹ در شب حذف ایران از جام ملتها

ایسنا در گزارشی از پشت صحنه آسیا۲۰۱۹ در شب حذف ایران از جام ملتها  نوشت: استودیو ۱۴ ساختمان جام‌جم روز گذشته محل گزارش تلخ‌ترین فوتبال آسیایی ۲۰۱۹ برای ایرانی‌ها بود؛ روزی که شکست ۳ بر صفر کشورمان مقابل ژاپن به ثبت رسید. استودیو ۱۴ که پیش از آغاز بازی به واسطه کری‌خوانی‌های محمد حسین میثاقی با عوامل پشت‌صحنه فضایی شاد را تجربه می‌کرد و در ادامه هیجان تشویق تیم ملی در پشت‌صحنه را به خود دید، نهایتا ثبت یک روز تلخ با عوامل «آسیا ۲۰۱۹» را شاهد بود.

خبرنگار ما همزمان با پخش دیدار ایران و ژاپن در استودیو «آسیا ۲۰۱۹» با اجرای محمد حسین میثاقی حاضر شد و از فضای پشت صحنه این برنامه در روزی که نهایتاً به باخت و حذف ایران از مسابقات آسیایی انجامید، چنین گزارش می‌دهد:

در حال و هوای بازی‌های آسیایی و تب و تاب راهیابی ایران به فینال، ۲۴ ساعت به عقب برمی‌گردیم، تا شاید مرور آن همه هیجان قبل از شروع بازی ایران و ژاپن لذت‌بخش باشد.

استودیو ۱۴ در کنار استودیو ۱۱ که متعلق به برنامه ۹۰ است، مستقر است. وارد استودیو می شویم، عوامل مشغول کار هستند.

کری‌خوانی محمد حسین میثاقی با عوامل برنامه را شاهد هستیم. چیزی به پخش زنده برنامه نمانده است. عوامل قبل از شروع اجرای زنده تیم ایران را که قرار است مقابل ژاپن بازی کند تشویق می‌کنند. تیم سازنده آسیا ۲۰۱۹ با تشویق‌های تیم ملی تا دقایقی دیگر برنامه زنده را شروع می‌کند. پس از تشویق‌ها، برنامه زنده شروع می‌شود و استودیو که پر از هیجان برای بازی نیمه نهایی تیم ملی کشورمان بود، برای اجرای محمدحسین میثاقی کاملاً ساکت می‌شود.

به همین ترتیب پس از شمارش معکوس، برنامه زنده شروع می‌شود و محمد حسین میثاقی در قاب تلویزیون دیده می‌شود.

خانم‌ها هم برنامه ورزشی می‌سازند!

دکور برنامه توسط زهره گوهرشادی طراحی شده است. این دکور که مجهز به سیستم اچ دی است به طور کلی ویدئو وال است. این دکور شامل دو ویدئو وال است که یکی به اندازه هشت متر و دیگری به اندازه شش متر تعبیه شده است. در کنار آنها ۱۶ ویدئو وال کوچک نیز تعبیه شده. استودیو ۱۴ مجهز است و اغلب برنامه‌های زنده شبکه سه در این استودیو تولید و پخش می‌شود.

در فاصله‌ای که برنامه زنده آسیا ۲۰۱۹ از تلویزیون پخش می‌شود، گفت‌وگوی کوتاهی با راضیه نورالدین موسی، کارگردان تلویزیونی برنامه آسیا ۲۰۱۹ انجام می‌دهیم. او از سال ۹۰ به سازمان صدا وسیما آمده و مدت ۷ سال است که کارگردان برنامه‌های تلویزیون را بر عهده دارد.

وی که از معدود زنانی است که کارگردانی تلویزیونی یک برنامه ورزشی را عهده دارد، در این زمینه می‌گوید: همه فکر می‌کنند برنامه‌های ورزشی و کارگردانی آن فقط باید توسط آقایان انجام شود. از جهتی هم تصور کارگردانی یک برنامه فوتبالی شاید برای خیلی از خانم‌ها سخت باشد. اما من معتقدم اگر اطلاعات خوبی داشته باشیم و بتوانیم برنامه را کارگردانی کنیم موفق هستیم.

او درباره علت حضورش در کارگردانی یک برنامه ورزشی توضیح می‌دهد: دلیل اینکه در این برنامه حضور دارم به روحیه‌ام برمی گردد روحیه من به دنبال برنامه‌های پویا است. برنامه‌های هیجانی را دوست دارم به همین جهت دوست داشتم کارگردانی این برنامه را برعهده بگیرم و فکر می‌کنم در این جنس برنامه‌ها اگر علاقه نباشد و همچنین اصطلاحات را ندانیم خیلی نمی‌توانیم سوئیچ کنیم؛ بنابراین برنامه با روحیه من سازگار بود.

او همچنین به حساسیت‌های کارگردانی یک مسابقه فوتبال زنده اشاره می‌کند و می‌گوید: یک جاهایی چون پخش زنده را می‌گیرند و دوربین به سمت تماشاگران هدایت می‌شود، کارگردان باید جاهایی در لحظه ادیت کند تا از مواردی که نباید روی آنتن منعکس شود جا نمانیم.

میثاقی: جنس ما جور است

دقایقی به آغاز پخش بازی ایران و ژاپن نمانده و آنتن قرار است به سمت مسابقه تیم ملی کشورمان هدایت شود.

میثاقی قبل از شروع بازی، تصاویر مربوط به حال و هوای ورزشگاه و تیم‌های ملی دو کشور را برای بینندگان روایت می‌کند و با شروع بازی، آنتن به سمت پخش مسابقه هدایت می‌شود.

در همین لحظه به سراغ محمدحسین میثاقی، مجری برنامه «آسیا ۲۰۱۹» می‌رویم. این مجری با بیان اینکه در برنامه «آسیا ۲۰۱۹» محتوای ما جور است، اضافه می‌کند: کلاً جنس ما در این برنامه جور است. فردی را داریم که تخصص موزیک دارد، فرد دیگر متخصص حوزه اجتماعی است و آدمی داریم که گرافیست است.

او درباره اجرای برنامه آسیا ۲۰۱۹ و اینکه چگونه به او واگذار شد، اظهار کرد: وقتی کسی اینجا می‌نشیند باید خیلی زحمت کشیده باشد و آدمی یک‌روزه نباشد در رادیو یک وسیله به اسم ناگرا داریم که وزن آن ۱۲ کیلو است؛ تقریباً به اندازه کپسول گازهایی که قدیم آنها را بغل می‌کردیم و برای پر کردن به سمت کامیون‌های حامل گاز می‌رفتیم. بعد جالب است که کامیون‌ها هم می‌رفتند؛ نمی‌دانم چرا؟! ما از سال ۸۳ ناگرا را روی دوشمان می‌انداختیم و به خیابان‌ها برای تهیه گزارش می‌رفتیم و پس از آن، سختی مونتاژ کردن گزارش‌ها بود که با چسب و قیچی این کار را انجام می‌دادیم. شاید الان خیلی به نظر تعجب‌آور بیاید.

میثاقی می‌گوید: به نظرم کسی که برای اجرای پربینیدهترین برنامه حال حاضر می‌نشیند، با توجه به اینکه مخاطبان فوتبال زیاد است، باید دوره‌های متعددی را گذارنده باشد.

من از سال ۸۳ تاکنون همیشه این مسیرها را طی کردم و خدا را شکر می‌کنم از همه اتفاقاتی که در دنیای فوتبال می‌افتد خبر دارم؛ کنفرانس‌های مطبوعاتی و گزارش‌های سختی که زیر باران باید بتوانیم تهیه و آن را ارسال کنیم که جای خود دارد. به نظرم الان به نقطه‌ای رسیدم که برنامه این چنینی را آن هم فی‌البداهه اجرا کنم.

محمدحسین میثاقی که کری‌خوانی جزو یکی از ویژگی‌هایش است، با عوامل برنامه نیز به طنز برای این کری‌ها چالش دارد. او با اشاره به یکی از کری‌های خود با عوامل برنامه آسیا ۲۰۱۹ می‌گوید: من همیشه کری می‌خوانم و به دوستانم می گویم من تمام اهالی فوتبال را می‌شناسم. روز گذشته مجتبی جباری می‌گفت که بازیکن قطر شبیه یکی از بازیکن‌های قدیمی است که اسمش را به یاد نمی‌آورد. در همین آنتن زنده بچه‌ها از پشت صحنه و از میکروفون به من می‌گفتند اگر می‌توانی تو بگو. مگر نمی‌گفتی همه را می‌شناسی و اطلاعات بالایی داری. در همان لحظه و روی آنتن زنده، مجتبی جباری در حال فکر کردن بود و من با خودم گفتم اگر این اسم را پیدا نکنم اینها پدر من را در می‌آورند و آن قدر به ذهنم فشار آوردم و سرچکردم که یک‌باره اسم آن فرد به ذهنم رسید و توانستم در این کری پیروز میدان شوم. می‌خواهم بگویم به خوبی بازیکنان فوتبال را می‌شناسم.

استودیو ویدئو وال چگونه است؟

حسن حیدری، نورپرداز برنامه آسیا ۲۰۱۹ درباره نورپردازی استودیو می‌گوید: به دلیل اینکه این استودیو ویدئو وال است سعی کردیم از کنتراست بیشتری استفاده کنیم که نور صورت‌ها به خوبی دربیاید.

او می‌گوید: من در اغلب برنامه‌های ورزشی به عنوان نورپرداز حضور دارم این استودیو برای شبکه سه سیماست و بیشتر برنامه‌های زنده در اینجا اجرا می‌شود برنامه‌هایی مثل متن حاشیه، طبیب، جریان، گزارش ورزشی، توپ و تور فوتبال برتر.

حیدری از حساسیت‌های اجرای زنده برنامه‌های ورزشی می‌گوید: به دلیل اینکه کوچک‌ترین اتفاقی که بیفتد ببیندهمتوجه می‌شود به همین منظور برای طراحی نور ما مجبور هستم سه ساعت قبل از شروع برنامه در صحنه باشیم. نور، رکن اصلی تصویر است به همین جهت باید کاملاً تنظیم شود.

نیمه اول بازی به پایان رسیده است و آنتن زنده در این فاصله به داخل استودیو برنامه آسیا ۲۰۱۹ هدایت می‌شود.

گزارشگران شبکه سه توجیه هستند که تورنمنت‌های فوتبال چرخشی است

محمدحسین میثاقی با کارشناس برنامه نیمه اول بازی را واکاوی می‌کند. در این فاصله به گفت و گو با میثم فضلعلی، مدیر تولید گروه ورزش شبکه سه سیما می‌رویم.

وی که از پشت مانیتورها برنامه را دنبال می‌کند در این فاصله درباره ساختار برنامه آسیا ۲۰۱۹ به ایسنا می‌گوید: از زمانی که می‌دانستیم مسابقات آسیایی برگزار می‌شود، این نکته مطرح بود که مسابقات جام ملت‌های آسیا خیلی برای مخاطبان قابل توجه نیست اما ما با طراحی که داشتیم تلاش کردیم برنامه‌ی جذابی را داشته باشیم. برنامه‌ای که آخرین اطلاعات و اخبار جام را منعکس کند. ضمن اینکه بازی‌های تیم ملی را پوشش دهد. پیشنهاد دوستان ما این بود که برنامه کاملاً آیتم‌محور باشد و نه مهمان محور. از دهم دی این برنامه شروع شد و هر شب یک ساعت و نیم تا سه ساعت برنامه روی آنتن می‌رفت و بسیاری از دوستانی که در حال حاضر درگیر تولید این برنامه هستند از پیشکسوتان حوزه ورزش هستند.

او درباره معیار استفاده از گزارشگران ورزشی برای گزارش بازی‌ها و همچنین علت کم‌رنگ شدن برخی از گزارشگران باسابقه، توضیح داد: اساساً دوستان پیشکسوت در عرصه ورزش در شبکه سه توجیه هستند که تورنمنت‌های فوتبال در هر دوره‌ای بین آنها می چرخد. تلویزیون زمانی که برای پوشش بازی‌ها هزینه می‌کند گزارشگر به صورت مستقیم اعزام می‌کند کما اینکه در بازی پرسپولیس و کاشیما آقای خیابانی با حضور د ر آنجا، مستقیم گزارش بازی را برعهده گرفت. تورنمت این دوره هم مشمول آقای احمدی بود که به طور زنده بازی‌ها را از آنجا گزارش کند؛ بنابراین ما از حضور گزارشگران باسابقه در شبکه سه سیما به شکل صحیح بهره می‌بریم.

ناراحتی‌ها پس از گل دوم ژاپن

استارت برنامه آسیا ۲۰۱۹ دو ماه پیش از آغاز بازی‌های جام ملت‌های آسیا زده شد.

مهدی هاشمی، تهیه‌کننده برنامه این جمله را می‌گوید و ادامه می‌دهد: دو ماه قبل از اینکه تورنمت شروع شود، همراه با تیم تولید جلساتی را مبنی بر ا ینکه چگونه به این جام بپردازیم، تا جذابیت بالا برود، داشته‌ایم و به این نتیجه رسیدیم این برنامه را آیتم‌محور بسازیم.

او که سال‌هاست تهیه‌کنندگی برنامه فوتبال برتر را عهده‌دار است از اینکه به یک تیم جوان برای ساخت چنین برنامه‌ای اعتماد کرده‌اند، ابراز خرسندی می‌کند.

تلاش «آسیا ۲۰۱۹» بر این بوده است تا با محوریت تیم ملی ایران و ساخت ۳۶۰ آیتم مختلف در بازی‌های آسیایی جذابیت برنامه را بالا ببرند. به گفته‌ی محمدحسین میثاقی مشارکت شش و نیم میلیونی مخاطبان در برنامه نشان از موفقیت آن است.

در فاصله بین دو نیمه به سراغ مهدی هاشمی می‌رویم. در طول ۲۰ سالی که تهیه‌کننده برنامه‌های ورزشی بوده است از مصاحبه‌های طولانی دوری کرده است.

لحظه شروع گفت‌وگویمان با گل دوم ژاپن به تیم ملی همراه است. برای دقایقی سکوت می‌کنیم. هاشمی می‌گوید دیگر نمی‌توانم صبحت کنم واقعاً حالم خوب نیست.

«یا زهرا! گل زدند… یک فرار و یک گل! من الان نمی‌توانم حرف بزنم، حالم بد شد.»

این تهیه‌کننده بعد از دقایقی دوباره به گفت‌وگو با ایسنا ادامه می‌دهد و درباره مدیریت جدید شبکه سه می‌گوید: آقای فروغی در طول این مدت با قوت تولید برنامه‌های ورزشی را دنبال کردند.

او سپس درباره برنامه آسیا ۲۰۱۹ و جام ملت‌های آسیا می‌گوید: مسابقات جام ملت‌های آسیا تیم‌های بزرگی را ندارد. از طرفی هم فصل امتحانات است و به طور کلی این جام ملت‌های آ سیا با تورنمنت‌های دیگر متفاوت است. ما دو ماه قبل از اینکه تورنمت شروع شود جلساتی را مبنی بر اینکه چگونه به این جام بپردازیم تا جذابیت آن بالا برود داشتیم و به این نتیجه رسیدم این برنامه را آیتم محور کنیم. در نتیجه ۲۳ نوع آیتم در این برنامه طراحی شد تا جذابیت بالا برود از طرفی یک گروه به قطر اعزام شدند آیتم‌های مختلفی از جمله آیتم چالش بازیکنان، شب یلدا و … داشتیم که همه از دکور برنامه گرفته تا آیتم‌های دیگر ارائه دهنده یک نوع اطلاعات برای مخاطب بودند تا حوصله مخاطب سر نرود. همچنین تاریخچه و مصاحبه با پیشکسوتان شامل آیتم‌های این برنامه بوده و به طور کلی تا به امروز ما ۳۶۰ آیتم پخش کردیم که متن و نریشن داشته و تمام تلاشمان را کردیم که نظر مخاطبان را جلب کنیم.

***

به دقایق پایانی بازی ایران و ژاپن نزدیک می‌شویم سومین گل هم توسط ژاپن وارد دروازه تیم ملی شد.

عوامل پشت صحنه که به حدود ۵۰ نفر می رسند دیگر انرژی قبل از شروع بازی را ندارند. آنها مجبورند برخی از آیتم‌هایی که برای برد تیم ملی تدارک دیده بودند را حذف کنند. بازی به اتمام می‌رسد و ما نیز استودیوی ۱۴ را در یکی از روزهای سخت برای تیم فوتبال ایران، ترک می‌کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا