خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درآمد کوچک‌سازی نهادها صرف چه می‌شود؟

پرونده‌ی ادغام یا انحلال برخی نهادها -3

یکی از راهکارهای پیشنهادی برخی کارشناسان در شرایط امروز اقتصادی کشور برای کم کردن هزینه‌های اضافی، کوچک‌سازی نهادها و سازمان‌ها با استفاده از  ادغام یا انحلال آنهایی است که در شرح وظایف و عملکرد خود با یکدیگر همپوشانی دارند.

در بخش سوم «پرونده‌ی ادغام یا انحلال برخی نهادها»، مجید حسینی و عماد بهاور در گفت‌وگو با انصاف نیوز به تحلیل، اظهار نظر، و طرح پیشنهاد و سوال در این مورد پرداختند که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

مجید حسینی: دولت بگوید آدم‌هایی که بیکار می‌شوند باید چکار کنند؟

استادیار دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه کوچک‌سازی دولت یک اقدام نئولیبرالیسمی است، گفت: الان شما از من یک سوال نئولیبرالی پرسیدید؛ ببینید! دولت نمی‌تواند خودش را اداره کند و هزینه‌هایش زیاد است، اما باید بگویم که بار اضافی بر روی دوش دولت وجود ندارد.

مجید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: دولت مسوول تامین آموزش، مسکن و درمان است و باید کشور را با استفاده از نهادهایی که وجود دارد اداره کند. حالا اینکه بد یا خوب اداره می‌شود مشکل از نحوه‌ی مدیریت است. دولت ایران کوچک است و تنها 17 درصد از سرانه‌ی ملی را در بر می‌گیرد در حالیکه حجم دولت کانادا 21 درصد و هلند 24 درصد است. اگر این نهادها کارایی ندارند بروند و آن را اصلاح کنند، نمی‌توان سیاست‌های نئولیبرایسم را اجرا کرد و از دل آن بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های پولی در بیاید که من با آ‌نها مخالف هستم.

او افزود: مساله فقط نهادها نیستند بلکه مسوولیت دولت در اینجا اهمیت دارد، دولت باید تشخیص دهد از چه طریقی این نهادها را اداره کند؟ اما این ادغام نهادها یکی از ایده‌های کوچک سازی است، سیاست‌های نئولیبرالی که از سال 68 درحال اجرا شدن است در اقتصاد کشور تبعیض ایجاد می‌کند. دولت در ابتدا بیاید بگوید مثلا اگر کوچک شود درآمد آن را در کجا صرف می‌کند؟ آیا این پول صرف رانت می‌شود؟ مثلا اگر بنزین گران شود آیا بودجه‌ی آن صرف آموزش و پرورش می‌شود؟ اصلا بگذارید من از شما سوال بپرسم آیا وقتی یک نهاد را ادغام می کنید مگر تعداد نیروهای آن کم نمی‌شود؟ مگر یک عده‌ای بیکار نمی‌شوند؟

مگر دولت مسوول اشتغال نیست؟ مساله این است که به همه‌ی ابعاد پروژه‌های نئولیبرال توجه نمی‌کنیم. اول دولت بگوید بعد از ادغام نهادها آدم‌هایی که بیکار شدند باید چکار کنند؟ مثلا نهاد تامین اجتماعی ناکارآمد است؟ یک کشور می‌تواند نهاد تامین اجتماعی نداشته باشد؟

این استاد دانشگاه در پایان گفت: اما مثلا نهاد ایران‌خودرو اگر ناکار آمد است می‌تواند تعطیل شود و همچنین نهادهایی که به نیازهای اساسی مردم ربطی ندارند. اگر توضیح بدهند که این افرادی که بیکار می‌شوند کجا به کار گرفته می‌شوند می‌تواند تعطیل شود.  آیا درست است 2000 نفر  از کار بیکار شوند؟ آیا  پول حاصل از آن صرف آموزش یا درمان می‌شود؟ طی سال‌های گذشته که دولت کوچک شده است آیا شفاف‌سازی‌ برای بودجه‌ی آن صورت گرفته شده‌است؟

عماد بهاور: دولت باید تنها به عنوان یک ناظر عمل کند

عماد بهاور عضو شاخه‌ی جوانان نهضت آزادی ایران نیز با بیان اینکه تعطیلی و یا ادغام‌ نهادها یک بحث تخصصی است، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: این موضوع به اقتصاددان‌ها مربوط می‌شود. یک سری نهادها در دوره‌ای براساس ‌نیازهایی شکل گرفته‌اند و باید آنها را کاهش داد. بحث فقط سیاسی یا فقط اقتصادی نیست، درواقع سیاسی-اقتصادی است. آنهایی که کارشناس دولتی هستند و در عرصه‌ی سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری کار می‌کنند بهتر می‌توانند درباره‌ی این موضوع نظر بدهند. اما کوچک‌سازی دولت که ایده‌ی بازار آزاد است باید هم به لحاظ حل مساله‌ی هزینه‌های اضافی و هم بهینه‌سازی اتفاق بیفتد تا بخش خصوصی تقویت شود و هزینه‌های دولت کمتر شود. دولت باید تنها به عنوان یک ناظر عمل کند.

افروغ: نهادهای موازی را منحل کنید

«پشت برخی از نهادها قدرت سیاسی وجود دارد»

انتهاب پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. “دولت بگوید آدم‌هایی که بیکار می‌شوند باید چکار کنند؟”
    این هم شد سئوال ، بروند بغل دست بقیه بیکاران ؟!

  2. مدیریت محترم انصاف نیوز : استاد شفیعیان : در مورد این مقاله خدمت شما بیان کنم یک شعری هست که سروده شده و خیلی معروف هست ک بیرون گود نشستن و گفتن اینکه لنگش کن . در دانشگا هها تحصیل کردگان تئوری می خوانند و هیچ تجربه در اداره امور کشور تدارند و اگر خود آنها در راس امور باشند چه بسا بد تر از این شرایط را برای کشور بوجود می آورند. (در پاسخ به آقای محمد حسینی : خدمت شما بیان کنم مسله بیکاری فقط شامل کشور ما نیست یک مسله جهانی است و هر کشوری که پیشذفت تکنولوژی در آن بیشتر است بیکاری مردم بیشتر است و اینکه سوال کردند که انسان هایی که بیکار می شوند باید چکار کنند ؟ تا سه سال بیمه بیکاری به آنها داده می شود به شرط اینکه خود را بیمه کرده باشند بیمه های خویش فرما یا تامین اجتماعی و یا ادارات و غیره . در مورد اینکه استاد یار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اقدام کوچک سازی دولت را یک اقدام نئورالیسمی میدانند و دولت نمی تواند خودش را اداره کند و هزینه های دولت زیاد است اما باید بگویم که هزینه اضافی دوش دولت وجود ندارد . پاسخ من این است که شما بعنوان رییس جمهور اگر انتخاب شوید تمایل به چنین عملکردی ندارید؟ سخن گفتن بسیار آسان است ولی در میدان عمل وارد شدن بسیار سخت است . دکتر روحانی سابقه مدیریتی بسیار در کشور ایران اسلامی دارند و تجربه بسیار . شایان ذکر است : بیان کنم : من چون در ارتباط هستم و شاهد . تا این زمان این مطلب را بیان نکرده بودم : دکتر روحانی در روز بیش از 15 ساعت آنلاین هستند. علاوه بر اینکه سایت و همچنین دفتر ارتباط مردمی با کارمندان بسیار دارند و این یک نمونه از مشاهدات من است. قابل توجه بسیار است که شما چه میدانید که بار اضافه بر دوش دولت نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟ . شما میدانید که دولت چند صد میلیارد ریال بابت هزینه های اضافه پرداخت می کند که لازم نیست . و همچنین یک بار بسیار سنگین بر شانه دولت است . در مورد اینکه بیان کردند : دولت برای تامین آموزش و ………… اداره کند . یعنی برای دولت تکلیف تعیین کردند . نه نظر دادن . نحوه سخن گفتن باید صحیح و مودبانه باشد . انسان باید بداند که با چه شخصیتی سخن بیان می کند . در مورد مقایسه دولت ایران با دولت های کانادا و هلند باید بیان کنم : شما دو کشور کاملا پیشرفته که کانادا نام دارد . با کشور ایران اسلامی که یک کودک تازه متولد شده در سال 1357 خورشیدی می باشد . این کودک که در شکم مادر بوده و صدمه دیده است . رژیم دیکتاتوری محمد رضا پهلوی و گروه های خیانتکار به کشور ایران و همچنین جنگ و اتفاقات بسیار سخت که مشابه آن در ایران اتفاق افتاده است . باید بیان کنم : یک درصد این اتفاقات در دو کشور هلند و کانادا بوجود نیامده است . در مورد اینکه بیان کردند : دولت باید چنین کند و چنان کند . پاسخ را در چند خط بالا تر بیان کردم . ارادتمند هر انسان منطقی و متفکر هستیم . علی مرزوق 12/11/1397 مشهد مقدس .

  3. مدیریت محترم انصاف نیوز : استاد محترم : چون سایت جهانی است . و تمام ایرانیان خارج از کشور و همچنین تمام کشورهای دیگر جهان نگاه وسیع به اتفاقات بوجود آمده در ایران دارند . و . همچنین بحث های انجام شده در مورد دولت محترم و همچنین بسیار تلاش کننده برای کشور جناب دکتر روحانی در مدت حدود هشت سال اخیر . به دو زبان بین المللی بیان کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا