خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه ربطی به رییس ارشاد مشهد داشت؟

/ گفتگوی انصاف نیوز با یک حقوقدان /

یک حقوقدان و وکیل دادگستری درباره‌ی فیلم منتشر شده از مراسمی در مرکز خرید سلمان مشهد و بازداشت رییس اداره ارشاد این شهر با تاکید بر اینکه نباید در این موارد سخت‌گیری زیادی صورت گیرد، گفت: اینکه فردی شخصا عنوان مجرمانه دارد و مرتکب جرم می‌شود، ربطی به رییس ارشاد ندارد.

بیشتر بخوانید: بازداشت رئیس اداره ارشاد مشهد

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: به هر حال امکان پذیر نیست که برنامه‌ای در منطقه‌ای اجرا شود و رییس ارشاد آن منطقه بازداشت و مواخذه شود. اول باید دید که جرمی محقق شده است یا نه. اگر واقعا جرمی محقق شده باشد، در این رابطه ممکن است مورد بازخواست قرار بگیرند. بنابراین نمی‌توانم بگویم جرمی محقق شده است یا نه. ما باید عناوین مجرمانه را در قانون مجازات اسلامی بیاوریم و فعل یا ترک فعلی که مجرمانه است، در قانون مشخص شود.

وی ادامه داد: یا باید تحت عنوان ماده 638 مطرح شود که طبق این ماده کسی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام کند، مجازات می‌شود یا باید این مسایل تحت عنوان جرایم منافی اخلاق و عفت عمومی قرار گیرد. باید دید، با توجه به اینکه در معابر عمومی نبوده است، اینجا اخلاق و عفت عمومی را زیر پا گذاشته است یا نه؟ و عملی که انجام شده است، عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار کرده یا نه؟

عبدالصمد خرمشاهی - وکیل
عبدالصمد خرمشاهی – وکیل

خرمشاهی افزود: من در فیلم منتشر شده چیز خاصی  ندیدم مانند کنسرت‌های دیگری که برگزار می‌شود، مردم شادی می‌کردند. اگر قرار باشد سختگیری شود همه این کنسرت ها و برنامه‌هایی که جوانان می‌روند، باید تعطیل شود. چون به نوعی می‌تواند تحت همین عناوین بالا تحت تعقیب قرارگیرند. به هرحال جوانان احتیاج به شادی دارند و مسوولان باید موجباتی را فراهم کنند که دسترسی به شادی صورت بگیرد و هنجارشکنانه نباشد. آیا می‌توان مشخص کرد که مرز هنجار و ناهنجار کجاست؟

این وکیل دادگستری ادامه داد: ضمن اینکه مراسمی که برگزار شده، ماهیت آن مانند کنسرت است که وقتی یک نفر می‌خواند، یک عده هم دست می‌زنند و شادی می‌کنند. صراحتا باید مشخص شود که دقیقا عنوان مجرمانه چیست. اگر کل مراسم منافی عفت عمومی است، باید دلیل و مدرک آورده شود. به هرحال من فکر می‌کنم که باید در این زمینه‌ها احتیاط بیشتری به خرج داد. نباید برای برنامه‌ای که مجوز داشته و ارشاد مجوز آن را داده است، سخت‌گیری‌های این چنینی شود.

خرمشاهی با تایید برخورد سلیقه‌ای دو نماینده دستگاه قضایی در دو شهر متفاوت برای جرم شناختن یک فعل، گفت:  زیاد نباید مته به خشخاش گذاشته شود.  باید نوع اتهام دقیق باشد. عنوان مجرمانه باید یکی از عناوینی باشد که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. به هرحال کسی که شاکی می‌شود یا اعلام کننده جرم است یا کسی است که از آن برنامه متضرر شده باشد. باید ببینیم شاکی‌ها چه مزاحمتی برایشان ایجاد شده است و چه سمتی دارند و چه حقی از آنها تضییع شده است؟ باید ببینیم که دادستان محترم چه فعلی را منافی اخلاق و عفت عمومی می‌داند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چه خوب است دادستان و معاون دادستان خراسان رضوی از عاقبت مرتضوی درس عبرت بگیرند و هر مسئله ای را بند به اسلام نکنند که چوب خدا صدا نداره

  2. سلام
    لطفا لاابالی گری و بی غیرتی و بی حیایی را به شادی تعبیر نکنید جناب وکیل!.
    جناب عبدالصمد خرمشاهی اگر چنین تفکری دارید از شادی، شما مطمئن باشید نسل شما شاد خواهند بود و میشوند با این تفکر پوچ شما.
    به خاطر چه چیزی این حرفهای بی مایه و اساس را میزنید؟ چه میرسد به شما؟ آخر عمری فکری به حال دیار باقی و باقی الصالحاتتان داشته باشید. بهتره به جای این حرفها بروید و با این انسانهایی(!) که عقده دارن و عقل ندارن که در مکان عمومی بی حیا و بی غیرت میشوند صحبت کنید شاید به راه راست هدایت شوند. ضمنا این گونه شادی هایی که شما میگین فقط در کشورهای غربی هست نه ایران با یکصد سال تمدن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا