خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پس از ۹ ماه دولت جدید لبنان تشکیل شد [+اسامی وزرا]

دولت جدید لبنان بالاخره پس از گذشت ۹ ماه کش و قوس و پیشنهادات عدیده‌ درباره توسعه دولت با حضور ۳۲ وزیر یا کوچک کردن دولت با ۲۴ وزیر متولد شد. این دومین دولت سعد حریری در دوره ریاست‌جمهوری میشل عون است.

به گزارش ایسنا، فواد فلیفل، دبیر کابینه لبنان از امضای حکم قبولی استعفای سعد حریری و حکم تعیین او به عنون نخست وزیر جدید و حکم تشکیل دولت جدید لبنان خبر داد.

اسامی وزیران و تقسیم بندی پست‌های اصلی تفاوت فاحشی با دولت قبلی ندارد و توازن‌ها به شکل قابل ملاحظه تغییر نیافته به استثنای اینکه سهمیه شیعیان افزایش یافته به طوری که سهمیه حزب‌الله لبنان از دو وزیر صنایع و ورزش و جوانان به سه پست اصلی رسید، یعنی پست وزارت بهداشت را نیز دربرگرفت. این به رغم مخالفت آمریکا با دستیابی حزب الله لبنان به این پست بود. در حالی که پست وزارت دارایی که از پست‌های اصلی است نیز در سهمیه حزب آمل دیگر هم‌پیمان حزب‌الله قرار گرفت، این در حالی است که این حزب خواهان دو پست کشاورزی و فرهنگ نیز بود.

جریان آزاد ملی نیز نتوانست به یک سوم معطل با عطف به سهمیه رئیس‌جمهوری برسد و ۱۰ وزارتخانه را از آن خود کرد در حالی دو پست اصلی را هم به دست آورد که وزارت خارجه و دفاع بودند. در عین حال این جریان پست‌های خدماتی نظیر انرژی و اقتصاد ر ا هم به دست گرفت. جبران باسیل به عنوان رئیس جریان آزاد ملی توانست پست وزارت محیط زیست را که از کنفرانس سیدر میلیون‌ها دلار به آن اختصاص داده شده بود از نبیه بری پس بگیرد در حالی که وزارت فرهنگ به القوات البنانیه وابسته به سمیر جعجع رسید.

جایگاه وزیر گروه “اللقاء التشاوری” که نماینده ۸ مارس بود مبهم باقی ماند و آن جزو سهمیه رئیس‌جمهوری بود که با او در مسائل استراتژیک هماهنگی می‌کند اما در مسائل داخلی اللقاء التشاور ی وارد عمل می‌شود. این گروه مانع از تعیین جواد عدرا در ترکیب دولت لبنان قبل از تعطیلات سال نوی میلادی شد.

سعد حریری نیز با شش وزیر جایگاه پیشرو خود را حفظ کرد و وزارتخانه‌های اصلی نظیر کشور و پست خدماتی یعنی ارتباطات را از آن خود کرد و با نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق بر سر وزیری عادل افیونی توافق کرد. اما در میدان مبارزه برای عدم نمایندگی گروه اللقاء التشاوری (نمایندگان مستقل سنی خارج از جریان المستقبل) شکست خورد. حریری همچنین موفق شد راهکار تشکیل دولت از ۳۲ وزیر و نمایندگی علوی‌ها در دولت را حذف کند تا عرف نمایندگی طایفه علوی در دولت باب نشود.

اما القوات اللبنانیه سهمیه خود را از سه وزیر به چهار وزیر افزایش داد بعد ازا ین که در انتخابات پارلمان ۱۵ نماینده را وارد پارلمان کرد اما نتوانست به پست‌هایی نظیر دفاع، خارجه یا وزارت دادگستری به دلیل پافشاری میشل عون بر این پست دست یابد. القوات به پست معاون نخست وزیر و پست‌های کار و امور اجتماعی دست یافت و پذیرفت وزارت فرهنگ را با وزارت توسعه اداری عوض کند نه با وزارت اطلاع‌رسانی. حزب سوسیال ترقی‌خواه به ریاست جنبلاط نیز دو پست آموزش و صنایع را از آن خود کرد در حالی که قبلاً سه وزیر برای دروزی‌ها می‌خواست اما موفق شد وزیر طلال ارسلان را که رئیس‌جمهوری انتخاب کرده بود حذف کرده و صالح غریب را به جای وی بر این کرسی بنشاند.

تشکیل دولت جدید لبنان بعد از نشستی بین میشل عون، رئیس جمهوری، نبیه بری، رئیس پارلمان و سعد حریری، نخست وزیر لبنان در کاخ بعبدا اعلام شد، سعد حریری بعد از مراسم اعلام تشکیل دولت در سخنرانی تلویزیونی گفت، دولتش به عنوان یک کارگروه عمل خواهد کرد و به مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی لبنان خواهد پرداخت.

رئیس‌جمهوری و حریری شب گذشته در کاخ بعبدا دستور تشکیل دولت جدید را امضا کردند؛ دولتی که شامل ۳۰ وزیر است و نخستین جلسه آن قبل از ظهر فردا (شنبه) در کاخ بعبدا برگزار خواهد شد.

حریری خاطرنشان کرد، دولتش همانند کارگاهی به حل مشکلات خواهد پرداخت و لبنانی‌ها یابد درک کنند راه‌حل‌های مشکلات از طریق برنامه‌هایی مشخص و اصلاحات جزئی ممکن است.

نخست وزیر لبنان گفت، مدت زیادی طول کشید تا دولت تشکیل شود. مهم این است که ما دولت را تشکیل دادیم و باید از بعد از تشکر از میشل عون به خاطر اعتمادش از لبنانی‌ها عذرخواهی کنم. من از همین اول تاکید می‌کنم دولت با همکاری و همبستگی عمل خواهد کرد.

دولت جدید لبنان شامل

سعد حریری، نخست وزیر

ریا الحسن، وزیر کشور و شهرداری‌ها

الیاس ابوصعب، وزیر دفاع

جبران باسیل، وزیر خارجه،

البیر سرحان، وزیر دادگستری،

محمد شقیر، وزیر ارتباطات

جمال الجراح، وزیر اطلاع‌رسانی،

غسان حاصبانی، معاون نخست وزیر

علی حسن خلیل، وزیر دارایی،

یوسف فنیانو، وزیر مشاغل

اکرم شهیب، وزیر آموزش‌،

کمیل ابو سلیمان، وزیر کار

ندی بستانی، وزیر انرژی و آب

می الشدیاق، وزیر مشاور در امور توسعه اداری

حسن اللقیس، وزیر کشاورزی

وائل ابو فاعو، وزیر صنایع،

محمد فنیش، وزیر جوانان و ورزش،

اوادیس کیدانیان، وزیر گردشگری،

محمد داوود، وزیر فرهنگ،

غسان عبدالله، وزیر مهاجران،

ریچارد قیومجیان، وزیر امور اجتماعی

فادی جریصاتی، وزیر امور محیط زیست،

جمیل جبق، وزیر بهداشت،

منصور بطیش، وزیر اقتصاد،

محمود قماطی، وزیر مشاور در امور پارلمان،

سلیم جریصاتی، وزیر مشاور در امور ریاست‌جمهوری،

فیولیت الصفدی، وزیر مشاور در امور زنان،

عادل افیون، وزیر مشاور در امور آی‌تی‌، حسن مراد، وزیر مشاور در امور تجارت خارجی

صالح الغریب، وزیر مشاور در امور آوارگان.

برای اولین بار در تاریخ لبنان یک زن وزیر کشور شده است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید لبنان به سعد حریری برای اداره رایزنی‌های تشکیل دولت با قدرت و درایت و رسیدن به دولتی جدید تبریک گفت و برای این دولت آرزوی موفقیت کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز ضمن استقبال از تشکیل دولت لبنان خاطرنشان کرد، در ماه‌های گذشته فرانسه در کنار ملت و رهبران لبنان به منظور آماده‌سازی شرایط برای تشکیل دولت بود.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای آورده است، ماکرون بر تعهد مجدد خود به حفظ حاکمیت لبنان، ثبات و امنیت این کشور تاکید کرد و اجرای سیاست خویشتن‌داری و مبارزه با تروریسم را مهم می‌داند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا