خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غربالگری سرطان چیست؟

رپورتاژ آگهی

غربالگری سرطان

غربالگری سرطان

بررسی وجود سرطان (یا سلول های غیرطبیعی که ممکن است سرطانی شوند) در افرادی که هیچ علامتی ندارند غربالگری سرطان نامیده می شود. چندین آزمایش غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان و کاهش احتمال مرگ ناشی از آن سرطان انجام میگیرد.

غربالگری سرطان موثر

هدف آزمایش های غربالگری سرطان، تشخیص زودهنگام سرطان، قبل از ایجاد علائم و یا تشخیص زود هنگام برای درمان سریعتر صورت میگیرد تست های غربالگری سرطان موثر آنهایی میباشند که:

  • کمک کند شما زودتر بوجود سرطان پی برید.
  • غربالگری سرطا باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان میشود
  • مزایای بالقوه بیشتری نسبت به مضرات داشته باشد. (مضرات احتمالی آزمایش‌های غربالگری شامل خونریزی یا سایر آسیب‌های فیزیکی، نتایج آزمایشات نادرست و یا مثبت و منفی کاذب است – تشخیص سرطان‌هایی که مشکلی ایجاد نمی‌کنند و نیازی به درمان ندارند.)

انواع غربالگری سرطان متعلق به نوع خاص سرطان

سرطان سینه

غربالگری سرطان سینه عبارتند از:

  • ماموگرافی
  • معاینه بالینی سینه
  • معاینه فردی سینه

سرطان دهانه رحم

انواع غربالگری سرطان مربوط به سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • تست پاپ اسمیر
  • تست HPV

سرطان روده بزرگ

انواع غربالگری سرطان در روده بزرگ عبارتند از:

  • کولونوسکوپی
  • سیگمونیدوسکوپی
  • آزمایش خون مخفی مدفوع
  • تنقیه باریم دو کنتراست
  • آزمایش DNA

سرطان سر و گردن

غربالگری سرطان مربوط به سرطان سر و گردن عبارتند از:

  • غربالگری سرطان سلامت عمومی

سرطان ریه

غرابلگری سرطان ریه با انجام آزمایشات زیر انجام میشود:

  • سی تی اسکن ریه

سرطان پروستات

انواع غربالگری سرطان پروستات عبارتند از:

  • معاینه دیجیتال رکتوم
  • آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات

انواع مختلف غربالگری سرطان

غربالگری سرطان به شیوه های متفاوتی صورت میگیرد که عبارتند از:

  • معاینه فیزیکی: معانیه بدن برای بررسی وجود توده، فرورفتگی یا دیگر موارد مشکوک.
  • انجام غربالگری با آزمایش: در این روش با انجام تست ادرار، مدفوع و خون و مطالعه بر روی آن در آزمایشگاه مبتلا بودن یا نبودن شما به بیماری مشخص میشود.
  • آزمایش ژنتیک: در این آزمایش با بررسی تغییرات در ژن یا کروموزوم ها و تجزیه و تحلیل آنها ممکن است تغییر یا شرایط غیرعادی روی کروموزومهای شما صورت گرفته باشد که منجر به تشخیص بیماری شود.
  • تصویربرداری: برای غربالگری سرطان یکی دیگر از روشها تشخیص بیماری با غربالگری است. در این روش با انجام تصویر برداری مانند ماموگرافی، سونوگرافی و … میتوان وجود توده سرطانی بیا موارد مشکوک را بررسی کرد.

غربالگری سرطان در افرادی که ترنس (تراجنسیتی) هستند

شواهد تا کنون به ما می گوید که به طور کلی، ترانس یا  تراجنسیتی بودن نباید بر تشخیص یا درمان سرطان شما تأثیر بگذارد. اما جنسیت تعیین شده در هنگام تولد، هورمون ها یا جراحی هایی که ممکن است انجام داده باشید، برای برخی از انواع غربالگری سرطان مرتبط هستند. تصمیم نهایی برای شرکت در غربالگری سرطان به عهده خود بیمار است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی

شیمی درمانی یکی دیگر از روش های درمان سرطان میباشد که با دارو انجام میشود داروها ممکن است بصورت تزریقی، IV، خوراکی وغیره باشند. شیمی درمانی عمدتا برای درمان سرطان مورد استفاده قرار میگیرد زیرا که سلولهای سرطانی بسیار سریعتر از دیگر سلولها در بدن تکثیر میشوند. شیمی درمانی توسط داروهایی متفاوتی انجام میگیرد.

چرا شیمی درمانی انجام میشود؟

شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی در افراد مبتلا به سرطان استفاده می شود.

بیماری های مختلفی وجود دارد که در آنها شیمی درمانی ممکن است در افراد مبتلا به سرطان استفاده شود:

برای درمان سرطان بدون درمان های دیگر. شیمی درمانی می تواند به عنوان درمان اولیه یا تنها برای سرطان استفاده شود.

  • پس از درمان های دیگر، برای از بین بردن سلول های سرطانی پنهان. شیمی درمانی را می توان پس از درمان های دیگر، مانند جراحی، برای از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است در بدن باقی مانده استفاده کرد. پزشکان به این درمان کمکی می گویند.
  • آماده کردن بیمار برای درمان های دیگر. شیمی درمانی می تواند برای کوچک کردن تومور استفاده شود تا درمان های دیگر مانند پرتودرمانی و جراحی امکان پذیر باشد. پزشکان به این درمان نئوادجوانت می گویند.
  • برای کاهش علائم و نشانه ها. شیمی درمانی ممکن است با از بین بردن برخی از سلول های سرطانی به تسکین علائم و نشانه های سرطان کمک کند. پزشکان به این شیمی درمانی تسکینی می گویند.

شیمی درمانی چگونه تاثیر میگذارد؟

داروی شیمی درمانی در سراسر بدن شما در جریان خون گردش می کند. و می تواند سلول های سرطانی را تقریباً در هر نقطه از بدن درمان کند. این نوع درمان به عنوان درمان سیستمیک شناخته می شود.

شیمی درمانی سلول هایی را که در حال تقسیم شدن به 2 سلول جدید هستند، از بین می برد و از گسترش بیماری جلوگیری میکند..

در سرطان، سلول ها به تقسیم شدن ادامه می دهند تا زمانی که توده ای از سلول ها وجود داشته باشد. این توده سلولی به یک توده تبدیل می شود که به آن تومور می گویند.

از آنجایی که سلول‌های سرطانی بیشتر از اکثر سلول‌های طبیعی تقسیم می‌شوند، شیمی‌درمانی به احتمال زیاد آنها را از بین می‌برد.

برخی از داروها با آسیب رساندن به بخشی از مرکز کنترل سلول که باعث تقسیم آن می شود، سلول های در حال تقسیم را از بین می برند. سایر داروها فرآیندهای شیمیایی درگیر در تقسیم سلولی را مختل می کنند.

در چه جاهایی شیمی درمانی انجام میگیرد؟
افراد معمولا شیمی درمانی را در خانه، بیمارستان یا در کلینیک بطور روزانه انجام می دهند. روش های مختلفی برای داشتن داروهای شیمی درمانی وجود دارد. پزشک شما در مورد مناسب ترین گزینه برای شما صحبت خواهد کرد.

برنامه ریزی برای شیمی درمانی

پزشکان برای هر فرد یک دوره شیمی درمانی را برنامه ریزی می کنند. برنامه درمانی ممکن است ابا مرور زمان و بهبودی تغییر پیدا کند.

دارو شیمی درمانی

انواع مختلفی از داروهای سرطان وجود دارد. برخی سرطان را درمان می کنند و برخی دیگر به تسکین علائمی مانند بیماری و درد کمک می کنند. نوع داروهایی که برای سرطان خود نیاز دارید به نوع سرطانی که دارید بستگی دارد. ممکن است ترکیبی از داروها داشته باشید. دانستن بیشتر در مورد نحوه عملکرد این داروها، نحوه مصرف آنها و عوارض جانبی احتمالی آنها می تواند به شما در مقابله با درمان کمک کند.

بهترین و مجهزترین کلینیک سرطان در تهران برای غربالگری سرطان و شیمی درمانی

کلینیک آروین

کلینیک آروین با ارائه بهترین خدمات پاسخگوی شما بیماران عزیز میباشد.. محیط آن کاملا بهداشتی و زیبا میباشد. تمامی متخصصان و فوق تخصصا این مرکز تنها در زمینه انواع سرطان فعالیت دارند و شما را بصورت تخصصی مورد درمان قرار میدهند. کلینیک ما در مرکز تهران با دسترسی بسیار خوب مترو و اتوبوس واقع شده و شما به راحتی امکان دسترسی به این کلینیک را دارید هریک از طبقات این مجموعه تخصص به کاری جداگانه مانند صفر تا صد غربالگری یا رادیوتراپی دارند. تمامی دستگاههای مورد نیاز بروز بوده و روزانه توسط تکنسین ها بررسی میشوند. دیگر نیازی نیست تا برای انجام سونوگرافی یا آزمایشاتتان به مکان های متفاوت بروید در این کلینیک همگی موارد را یکجا برایتان انجام میدهیم.

شیمی درمانی این مرکز اولین مرکز تخصصی شیمی درمانی ایران میباشد و درمان زیر نظر پزشکان و متخصصان مجرب صورت میگیرد که ابتدا درباره شیمی درمانی و روش درمان آن با شما مشورت کرده و سپس شروع به درمان میکنند. این روزها و با توجه به بیماری کرونا در کلینیک آروین درمان با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در محیطی ایمن برای بیماران اجرا میشود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا