خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل یک اقتصاددان از اثر ثبت کانال مالی ایران و اروپا بر بازار ارز 

خبرآنلاین نوشت: کانال مالی ایران و اروپا باید ارز را ارزان کند. این نتیجه‌گیری تنها در صحبت‌های آلبرت بغزیان به چشم نمی‌خورد، بسیاری از کارشناسان معتقدند با برقراری کانال مالی ایران و اروپا، ابتکار عمل برای تقویت بنیان‌های اقتصادی برابر تحریم‌های شدید امریکا در اختیار ایران قرار گرفت.

بغزیان در این رابطه گفت: صفحه سیاست ایران در نظام بینالمللی صفحه‌ای پویا و در حال تغییر است، اگر با خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری ابتکار عمل در اختیار این کشور ناراضی از برجام قرار گرفت، امروز با برقراری کانال مالی ایران و اروپا، بار دیگر توپ وارد زمین ایران شد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره کارایی این کانال مالی گفت: طبیعتاً این کانال مالی مراودات ایران با جهان را امکان‌پذیر کرده و نه تنها واردات کالاهای اساسی چون دارو و دیگر اقلام مورد نیاز را در مرحله اول امکان پذیر می‌کند بلکه شرایط را برای صادرات کالا از ایران نیز مهیا خواهد کرد که این به معنای ورود ارز به کشور است.

شرط اروپا چیست؟

او با تاکید بر اینکه شرط اروپا برای برقرار ماندن این کانال مالی باید مورد توجه سیاستگذار و حاکمیت قرار گیرد، گفت: اروپایی‌ها انتظار دارند ایران روند پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف را طی کند، طبیعی است اگر بحث‌ها در این زمینه تداوم یابد و ایران نتواند این شرط را اجرایی کند نباید انتظار داشت این کانال برقرار باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه ایران باید هر چه سریع‌تر موضع خود را در قبال این شروط مشخص کند، گفت: واکنش آمریکایی‌ها شفاف بود، آنها متناسب با تغییرات رخ داده در صدد تغییر شرایط خود هستند، بدان معنی که احتمالاً از طریق اعمال تحریم‌های تازه اروپا، چین و روسیه را تحت فشار قرار دهند اما نکته مهم و اساسی این است که ما با اقدامی اثرگذار می‌توانیم بازی را بار دیگر به نفع خودمان تغییر بدهیم.

بغزیان گفت: پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف نه در شرایط کنونی تحریم بلکه حتی پس از لغو تحریم‌ها ضرورتی انکارناپذیر برای ایران است چرا که مراوده مالی ایران و جهان بدون توجه به تحریم‌ها، مستلزم رعایت این شروط است.

در بیانیه اتحادیه اروپا نیز تاکید شده است: در رابطه با مقابله با پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) و انطباق با تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل، INSTEXT تحت بالاترین معیارهای بین المللی عمل خواهد کرد. در این راستا، سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند همه عناصر برنامه اقدام اف‌ای‌تی‌اف خود را سریعاً اجراکند.وی گفت: عدم اجرای عناصر برنامه اف‌ای‌تی‌اف حتی پس از لغو تحریم‌ها مانعی برای مراودات ایران و جهان می‌شود.

او با اشاره به اینکه ایران باید به رایزنی‌ها برای برقراری کانال‌های موازی با اروپا اقدام کند، گفت: این امر اجرای همان پیش شرط یعنی اجرای عناصر برنامه اف‌ای‌تی‌اف را طلب می‌کند.

پدیده چسبندگی قیمت

او به چسبندگی قیمت‌ها در بازار اشاره کرد و گفت: انتظار معقول ریزش قیمت‌ها در بازار ارز است، از پس خروج آمریکا از برجام، اتفاق بزرگی رخ داده و ایران بار دیگر توانسته موقعیت خود را در بازار جهانی تثبیت کند، اینکه ایران بتواند ۵ کشور بزرگ جهان را مجاب به حفظ برجام کند دستاورد کمی نیست اما باید توجه کنیم نااطمینانی‌ها به آینده، ترس از عدم تصویب پالرمو و همچنین بلاتکلیف ماندن سایر لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف هنوز بازار را تحتتأثیر خود قرار می‌دهد و برخی با موج‌سواری بر این مسائل می‌توانند بازار ارز را از واکنش منطقی به این اتفاق بازدارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا