خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار NGOها به ورود تیلاپیای مهاجم به تالابها

تعدادی از تشکل های غیردولتی محیط زیستی کشور در نامه ای خطاب به آقای روحانی رییس جمهور، نسبت به ورود کارشناسی نشده گونه مهاجم ماهی تیلاپیا هشدار دادند.
به گزارش دریافتی انصاف نیوز، این تشکل ها که عضو گروه هم اندیشی سازمان های غیر دولتی زیست محیطی تالابی کشورهستند در این نامه با تاکید بر برخی معضلات محیط زیستی که در آستانه تبدیل شدن به بحران هایی برای امنیت ملی هستند، از رییس جمهور خواسته اند تا به این موضوع توجه بیشتری شود. 
در این نامه با اشاره به بحران آب، خشکی تالاب ها و دریاچه ها، تخریب زیستگاهها و تهدید تنوع زیستی جانوری و گیاهی که گواه و گویای عدم مدیریت خردمندانه بر زیست بوم های ایران عزیزمان در سال های گذشته بوده، آمده است: به رغم وجود تجربه های تلخ ناموفق از ورود گونه های مهاجم و غیربومی، ناباورانه سازمان شیلات کشور در یک ریسک پر خطر درصدد وارد کردن ماهی تیلاپیا به اکوسیستم های آبی و دریایی کشور است.
همچنین در این نامه با تاکید بر نگرانی ها و اعتراضات جدی و دامنه داری که این مسئله در میان کارشناسان حوزه محیط زیست دریایی، حوزه شیلات و ماهی شناسی و فعالان محیط زیست ایجاد کرده، به مواردی از تجربیات گذشته اشاره شده و آمده است: تجربه های تلخ و زیانبار ورود غیر علمی و نابخردانه گون های مهاجم و غیربومی که خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست و معیشت برخی جوامع محلی کشور وارد کرده اند کم نیستند. ماهی شانه دار؛ مهاجمی که با آب توازن کشتی ها وارد کاسپین شد و با اشتهای سیری ناپذیرش و خوردن خوراک کیلکاها و فوک های کاسپینی اضافه بر ایجاد بحران اکولوژیک با کاهش جمعیت کیلکاها صنعت صیادی در سواحل کاسپین را با چالش های جدی مواجه کرد، ورود کاج تدا به جنگل های شمال، ماهی کاراس به تالاب انزلی، گیاه آزولا و کرم ساقه خوار به مزارع برنج و بالاخره ماهی آمور که یک گونه مهاجم وارداتی و گیاه خوار بود و با زیاد شدن جمعیتش در هامون به سمت نیزارهایی که محل زیست ماهیان کپور نقره ای بودند حمله ور شدند، نیزارها خورده شدند و پرندگان رفتند و اضافه بر نابودی کپور، صنایع دستی، حصیربافی و صید ماهی و پرندگان بومی را هم از دست دادیم.
این تشکل ها ماهی تیلاپیارا  بومی قاره آمریکا و آفریقا قلمداد کرده و یادآور شده اند که تیلاپیا از سوی سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در فهرست 100 گونه مهاجم (GISD) قرار دارد و نسبت به تاثیر بسیار تخریبی آن بر طبیعت هشدار داده شده است. این ماهی به لحاظ شرایط فیزیولوژیکی و مقاومت بسیار بالای اکولوژیکی از قدرت بالای گسترش و انتقال به تمامی آب های شیرین تا شور کشور بهره مند بوده و با کاهش کیفیت آب های پشت مخازن سدها به افزایش بیماری ها برای آبزیان بومی اضافه بر تبعات اکولوژیکی، بهداشتی و در خطر قرار دادن تنوع زیستی کشور، تبعات اقتصادی و اجتماعی جبران ناپذیری را برای جوامع محلی و بومی به بار خواهد آورد.
سازمان های غیردولتی محیط زیستی تالابی ضمن قدردانی از رویکرد امید بخش دولت تدبیر و امید در حوزه محیط زیست، از رییس جمهور درخواست کرده اند به لحاظ اینکه در زمینه ردیابی اثرات محیط زیستی انتقال گونه های مختلف به اقلیم های متفاوت کشور پژوهش های ناچیزی صورت گرفته است دستور دهد سازمان شیلات کشور از این ورود کارشناسی نشده خودداری کند.
در خاتمه این نامه تاکید شده است که ما به عنوان بخشی از بدنه جامعه و نه محدود به نخبگانی روشنفکر، بلکه به عنوان فعالان اجتماعی درکنار شماییم و این تصمیم شجاعانه را حمایت خواهیم کرد.
یاد آور می شود ماهی تیلاپیا با دوره بلوغ جنسی بسیارکوتاه و تکثیر فراوان، سرعت افزایش جمعیت فراوانی دارد، تحمل سخت‌ترین شرایط محیطی مانند اکسیژن بسیار پایین، طیف وسیع شوری و حرارت را داشته و همه‌چیزخوار است. همچنین از قدرت بالایی در انتقال به منابع آبی طبیعی، سدها و سازه‌های آبی داشته و بسیار سریع می‌تواند تنوع زیستی آبی کشور را با خطرهای جدی مواجه کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا