خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل سفیر سابق از مواضع ضداسرائیلی نخست وزیر مالزی

محبعلی: ماهاتیر از دیرباز در قبال اسرائیل چنین مواضعی را داشت

سفیر اسبق ایران در مالزی ضمن تحلیل اظهارات اخیر ماهاتیر محمد درباره‌ی عدم اجازه‌ی ورود به شناگران اسرائیلی در این کشور گفت: این مواضع، مواضع جدیدی نیست و از گذشته تا به‌حال ماهاتیر محمد چنین اعتقاداتی داشته است.

میزبانی مالزی بخاطر ممانعت از حضور شناگران اسرائیلی در رقابت‌های قهرمانی جهان از سوی کمیته‌ی پارالمپیک لغو شد.

قاسم محبعلی، در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی مواضع ضد اسرائیلی نخست‌وزیر مالزی گفت: این موضع آقای ماهاتیر، موضع جدیدی نیست و از دیرباز در قبال اسرائیل و حمایت از فلسطین چنین مواضعی را داشت. چون ایشان در حال حاضر نخست وزیر هستند این موضع، موضع دولت مالزی محسوب می‌شود. بنابراین آقای ماهاتیر مواضعی خاص خود دارد و همین مواضع را هم دنبال می‌کند. غیر از این مورد او در قضیه‌ی بوسنی هم از مسلمانان حمایت می‌کرد، در قضیه‌ی حمله‌ی آمریکا به عراق هم از صدام حمایت می‌کرد، یعنی مواضع خاص خود را در حوزه‌ی بین الملل دارد.

وی در پاسخ به اینکه «چرا اعراب چنین مواضعی نمی‌گیرند؟»، گفت: فرق مالزی با اعراب این است که اعراب در خاورمیانه قرار دارند و مستقیما درگیر مناسبات با اسرائیل و ایران و مسایل این‌چنینی هستند. اما مالزی فاصله‌اش زیاد است و درگیر چنین مسایلی نیست و طبیعتا موضع‌گیری سیاسی‌اش به اندازه‌ی آنچه که در خاورمیانه رخ می‌دهد پرهزینه محسوب نمی‌شود و آقای ماهاتیر هم ضمن اینکه چنین مواضعی دارد از این موضوع برای تقویت پایگاه خود و دولتش در داخل مالزی هم بهره‌برداری می‌کند؛ چرا که حزب رقیبش حزب اسلامی است، و حزب اسلامی تلاش می‌کند تا رقیب خود –آقای ماهاتیر- را فردی لائیک و غیرمذهبی نشان دهد، اما این مواضع آقای ماهاتیر باعث می‌شود که توازنی بین این موضع و مواضع دیگری که حزب رقیب با آن مخالف است ایجاد شود و به نوعی حلقه را از دست مخالفین و رقبای خود با استفاده از این موضع درمی‌آورد.

محبعلی در پاسخ به اینکه آیا کشورهای دیگر هم ممکن است به شکلی که مالزی برای مواجهه با اسرائیل انتخاب کرده بپیوندند، گفت: قابل پیش‌بینی نیست؛ وضعیت روندهایی که در خاورمیانه وجود دارد و در جریان است از چنین اتفاقی حکایت نمی‌کند؛ طی سال‌های اخیر روند کاملا بالعکس بوده، یعنی تلاش دولت‌ها این بوده است که رابطه‌شان را با اسرائیل بهبود ببخشند. حتی دولت‌های بزرگی مثل هند که قبلا مواضع سختی داشتند و اعراب فلسطین را حمایت می‌کردند الان دیگر وارد پیمان‌های راهبردی و حتی پیمان نظامی با اسرائیل شدند. اخیرا هم در برزیل شاهد بودیم که رییس جمهور جدید کاملا با اسرائیل اعلام اتحاد کرده.

بنابراین خیلی قابل پیش‌بینی نیست، مگر اینکه تحولاتی در منطقه و سطح دنیا رخ دهد. این کاری هم که نتانیاهو انجام داده و دولت یهود اعلام کرده، یک استراتژی قدیمی است. با توجه به نگرانی که اسرائیلی ‌ها از افزایش جمعیت فلسطینی‌ها و اعراب دارند، تلاش می‌کنند که یک حکومت خالص یهودی به‌وجود آورند و امکان اینکه اعراب و مسلمان‌ها بتوانند در ساختارهای اسرائیل مشارکت‌ کنند را از بین ببرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا