خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: اقدام مهم دولت و مجلس در تصویب لوایح FATF در تاریخ ثبت می‌شود

رییس‌جمهور روحانی گفت: از رئیس مجلس شورای اسلامی، هیأت رئیسه و نمایندگان به خاطر تصویب چهار لایحه مهم علیه پولشویی و تروریسم تشکر می‌کنم. این اقدام مهم از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی در تاریخ کشور ما ثبت می‌شود. ما همواره پیشتاز مبارزه با تروریست بوده‌ایم و نباید اجازه دهیم عده‌ای که دستشان به خون مردم آلوده است مدعی مبارزه با تروریسم باشند و بهانه به آنها دهیم که به ما اهانت کنند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این جلسه اظهار کرد: همه می‌دانیم که سلامت و بهداشت، پیشگیری از بیماری‌ها و توریسم سلامت دارای اهمیت است. انقلاب اسلامی دستاوردهای مهمی در بخش سلامت داشته است.

وی با بیان اینکه روشن است که در این چهل سال چه قدم‌های مهمی در راه سلامت برداشته شده است، بیان کرد: قبل انقلاب کل پزشکان کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که ۶ هزار نفر از آنها پزشکان خارجی بودند. در تخصص‌های مختلف، نیازمند دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم. به جای ۱۴ هزار پزشک امروز ۱۴۰ هزار پزشک خدمت می‌کنند و۶۱۰۰ نفر ورودی دانشجوی پزشکی داریم.

رئیس‌جمهور گفت: جمعیت از ۳۶ میلیون نفر به ۸۲ میلیون نفر رسیده است، اما آمارها در بخش بهداشت و درمان ده، دوازده و یا پانزده برابر شده است. حرکت ما در این زمینه حرکت صحیحی بوده است. البته این بدان معنا نیست که در بخش سلامت، اشکالی نداریم، بلکه ضعف و اشکال داریم اما در مقایسه با چهل سال پیش، پیشرفت کشور قابل ملاحظه است.

وی با اشاره به اینکه امروز پزشک ایثارگر کم نداریم، بیان کرد: البته در میان همه اقشار ممکن است افراد کمی باشند که همه ویژگی‌های آنها مطلوب جامعه نباشد، اما پزشکان همواره مؤمن، ایثارگر، فداکار و مورد احترام مردم بوده‌اند. رسم ما هم این بوده که به عالمان، دانشمندان و همچنین پزشکان احترام می‌گذاشتیم و این یکی از اخلاق شایسته و درست مردم ما است.

روحانی ادامه داد: در سال ۹۲ قول داده بودم که تجهیز بخش‌های مربوط به سلامت، در دسترس قرار دادن داروهای مورد نیاز مردم و کاهش مخارج بیماران را در دولت پیگیری کنم. ما از اوایل دولت یازدهم هم به فکر ایجاد طرحی برای تحول سلامت بودیم و از اوایل سال ۹۳ این طرح اجرایی شد. در اجرای این طرح دکتر قاضی زاده، وزیر بسیار پر تلاش و مخلص و ایثارگر ما نقش ارزشمندی داشت. امیدوارم در تاریخ کشور ما در کنار طرح تحول سلامت همیشه نام دکتر هاشمی هم ماندگار باشد. یکی از تاسف‌های ما این است که دوست عزیز و پرتلاشمان نتوانست تا پایان راه در کنار ما بماند. وی فردی خدوم و جهادی است و آشنایی من با او به دفاع مقدس باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت کار بزرگی انجام شد که این کار با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی به پیش رفت، تصریح کرد: بدون هماهنگی با مجلس شورای اسلامی دولت شاید نتواند به خوبی هیچ کاری را انجام دهد. از همین جا از رئیس مجلس شورای اسلامی، هیأت رئیسه و نمایندگان به خاطر تصویب چهار لایحه مهم علیه پولشویی و تروریسم تشکر می‌کنم. این اقدام مهم از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی در تاریخ کشور ما ثبت می‌شود. ما همواره پیشتاز مبارزه با تروریست بوده‌ایم و نباید اجازه دهیم عده‌ای که دستشان به خون مردم آلوده است مدعی مبارزه با تروریسم باشند و بهانه به آنها دهیم که به ما اهانت کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در پنج، شش سال گذشته قدم‌های بسیار خوبی در طرح تحول سلامت برداشته شده است، خاطرنشان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب تخت‌های بیمارستانی ما ۵۵ هزار تخت بود، اما امروز به ۱۲۹ هزار و ۶۰۰ تخت رسیده است. در طرح تحول سلامت اقدامات مهمی برای تجهیز امکانات پزشکی انجام شد، ساخت ۲۴ هزار تخت جدید و بازسازی ۴۴ هزار تخت. از سویی مخارج پزشکی برای بیماران بستری در شهرها به زیر ۱۰ درصد و در روستاها به پنج درصد رسیده است. ما با طرح تحول سلامت، سلامت را به زندگی مردم نزدیک‌تر کرده‌ایم. اگر در آغاز انقلاب ۱۵۰۰ خانه بهداشت وجود داشت امروز این آمار به ۱۲ برابر یعنی ۱۸ هزار خانه بهداشت رسیده است. اگر پزشکان متخصص ما فقط در شهرهای بزرگ بودند، امروز این پزشکان تا مناطق مرزی حضور دارند و در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها فاصله مردم با پزشک متخصص فاصله کمی است.

روحانی گفت‌: بسیاری از سران کشورهای دنیا در دیدارهای دوجانبه شگفتی خود را نسبت به طرح تحول سلامت اعلام کردند و گفتند که چگونه این طرح با عظمت در ایران اجرایی شده است. خیلی از کشورهای صنعتی و بزرگ در اجرای این طرح به خوبی موفق نبودند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز نیاز به خارج از کشور برای درمان رفع شده است و ما حتی گردشگر سلامت داریم، در این باره گفت‌: تعداد زیادی از مردم کشورهای همسایه و حتی ایرانیان ساکن اروپا و آمریکا برای جراحی به ایران می آیند. نه اینکه ایران چون ارزان‌تر است، بلکه آنها به جراح ایرانی اطمینان بیشتری دارند، البته برای نجات بیمار همه بخش‌های درمان باید دست به دست هم دهند، زیرا اگر بهترین جراح هم وجود داشته باشد، اما مراقبت‌های بعد از عمل خوب نباشد بیماری جدیدی ایجاد می‌شود. همان قدر که پزشک مهم است، پرستار و سایر بخش‌های درمان هم مهم هستند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه در سال ۹۲ یکی از مشکلات مردم مساله دارو بود، گفت‌: بسیاری از داروها نایاب و گران بود، اما مشکل دارو امروزه حل شده است. در آغاز پیروزی انقلاب فقط ۲۵ درصد از داروها در داخل تولید می‌شد، اما امروز این آمار به ۹۵ درصد رسیده است. ما می‌توانیم تسهیلات بیشتری را فراهم کنیم تا صادرکننده دارو باشیم. در حال حاضر در برخی از بخش‌ها هم حتی به اروپا صادرات داریم.

روحانی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای پیشبرد امور خود به بسیاری دیگر از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت متصل است، در این خصوص گفت‌: اصرار من این است که مجلس شورای اسلامی وزارت تجارت و بازرگانی را از صنعت جدا کند. اگر می‌خواهیم برای مردم خرید اجناس کمتر معطل شوند راه دیگری وجود ندارد مگر اینکه وزارت بازرگانی تشکیل شود در غیر این صورت مشکلات در این بخش ادامه پیدا می‌کند. این مشکل برای همه مر دم است و من از همه شما نمایندگان خواهش می‌کنم تا وزارت بازرگانی از صنعت مستقل شود.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی بهداشت، با تاکید بر لزوم توجه سلامت مواد غذایی خاطرنشان کرد: من در زمانی که آقای قاضی‌زاده هاشمی مسئولیت بر عهده داشتند چند بار به ایشان تاکید کردم و گفتم که روی آب خوردن مردم که در بطری‌ها خریداری می‌کنند، دقت و بررسی کنید، چرا که گزارش‌های متعددی در این زمینه به من رسیده بود. وزارت بهداشت بررسی‌های خود در این زمینه را انجام داد و دیدند یکی از برندهای آب معدنی که خیلی معروف است و معمولاً در ادارات دولتی نیز از آنها استفاده می‌شود به مراتب دارای کیفیتی کمتر از آب شیر تهران بود.

وی با تاکید بر این‌که وزارت بهداشت باید آب‌ها، روغن‌ها و سایر مواد غذایی را رده‌بندی و این رده‌بندی را به مردم اعلام کند، اظهار کرد: وزارت بهداشت مسئولیت مهمی همزمان با بخش کشاورزی و بخش صنعت بر عهده دارد؛ این وزارتخانه باید با وزارتخانه‌های مختلف در تماس باشد و اگر می‌خواهیم توریسم سلامت داشته باشیم بخش سلامت باید با بخش گردشگری رابطه بسیار نزدیک داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزیر بهداشت باید ذفنون باشد، اظهار کرد: وزیر بهداشت باید از بخش‌های دیگر نیز اطلاع داشته باشد؛ چرا که وزارت بهداشت بخشی وسیع است و وزیر آن باید همان‌قدر که باید از داروسازی بداند، از آب آشامیدن مردم نیز باید بداند. همچنین همانطور که باید از انواع بیماری‌ها و راه‌حل آنها مطلع باشد، از مواد غذایی کشاورزی که برای مردم تأمین می‌شود نیز مراقبت کنند.

روحانی با تاکید بر لزوم اجرای طرح سلامت الکترونیک و کارت الکترونیکی برای سلامت، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که بنا بود آقای قاضی‌زاده هاشمی انجام دهد و ان‌شاءالله از امروز با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر عهده آقای نمکی قرار خواهد گرفت، اجرای طرح سلامت الکترونیک است. اجرای این طرح دارای مزایایی از جمله آسان کردن تشخیص بیماری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مقابله با باندهایی که در برخی مراکز تشخیصی و مطب‌ها و همچنین کلینیک‌ها وجود دارد است. با اجرای این طرح هم پرونده پزشکی افراد شفاف می‌شود و هم ما می‌توانیم پزشکان را کنترل کنیم تا ببینیم آنها چقدر دارو تجویز می‌کنند و نظام پزشکی، ناظران و متخصصان بررسی کنند که چه مقدار از این داروها که تجویز شده، ضروری بوده و چه میزان زینت‌النسخه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما زینت‌النسخه نمی‌خواهیم بلکه دارو برای درمان بیماری نیاز ماست، گفت: تعداد زیادی از پزشکان بر این موضوع متحد هستند، اما برخی نیز ممکن است اینگونه نباشند، البته بخشی از این عادت به فرهنگ ما باز می‌گردد. مشاهده می‌کنیم چنانچه بیماری نزد پزشک مراجعه کند، اگر پزشکی برای او تنها استراحت تجویز نماید یا این‌که به مقدار کم دارو تجویز کند، بیمار او را زیر سوال می‌برد.

رئیس جمهور همچنین با بیان این‌که اصلاح این عادت نیازمند یک تحول در فرهنگ جامعه است، خاطرنشان کرد: در این زمینه رسانه‌ها، روزنامه‌ها، فضای مجازی و صدا و سیما باید تلاش کنند تا این فرهنگ غلط اصلاح شود. باید یک بار هشتکی برای مبارزه و جلوگیری از مصرف داروهایی که نیاز نیست و زینت‌النسخه است ایجاد کنیم.

روحانی گفت: آقایان جهرمی و نمکی به ما قول داده‌اند از اوایل سال آینده اجرای اصل سلامت الکترونیک را به صورت عمومی آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود بر لزوم انجام اقدامات پسادرمانی در مراکز درمانی کشور تاکید کرد و گفت: باید برای دوران بعد از مرخص شدن بیماران از بیمارستان‌ها تا زمانی که آنها به شرایط عادی باز می‌گردند مراکزی توانبخشی ایجاد شود تا اقدامات پسادرمانی روی بیماران صورت گیرد. این اقدامات در حال حاضر به صورت سیستماتیک در کشور ما وجود ندارد، اما باید در کنار مراکز درمانی بخشی به عنوان پسادرمان ایجاد شود تا بیماران برای زندگی عادی توانمند شوند.

وی همچنین با اشاره به پیشنهادات و توصیه‌های وزرای پیشین بهداشت و همچنین متخصصان برای معرفی نمکی به عنوان وزیر بهداشت از سوی رئیس جمهور، اظهار کرد: با توجه به اهمیت وزارت بهداشت من بعد از مشورت با دوستان مختلف از جمله آقای قاضی‌زاده هاشمی و برخی وزرای پیشین دکتر نمکی را بهترین فرد برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یافتم. همچنین با ایشان جلسه‌ای گذاشتم دیدم که او به همه بخش‌هایی که در ذهنم بود توجه دارد و خوشبختانه نیز تجربیات خوبی از جهاد سازندگی، میدان جنگ، اداره دانشگاه، حضور در فرهنگستان و همچنین حضور در بخش داروسازی و معاونت وزارت بهداشت را داراست.

رئیس جمهور با اشاره به وجود برخی نگاه‌ها در جامعه پزشکی مبنی بر این‌که پزشکان تافته جدا بافته هستند، خاطرنشان کرد: وجود چنین تفکراتی باید در دانشکده‌های پزشکی اصلاح و این دانشکده‌ها باید متحول شوند و این تحول یکی از وظایفی است که بر عهده وزیر بهداشت قرار دارد. همچنین با توجه به اینکه وزارت بهداشت با علم و فناوری رابطه نزدیکی دارد، باید پردیس‌های علمی در کنار علم پزشکی قرار بگیرد.

روحانی با تاکید بر لزوم توجه به طب سنتی در کشور، گفت: طب سنتی نباید مورد فراموشی قرار گیرد، بلکه باید در جایگاه خود مورد توجه باشد. خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از صادرکنندگان مهم دارویی در دنیا محسوب می‌شود و می‌توانیم با توجه به این بخش شاهد رشد و تعالی باشیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در زمینه‌ی قرار دادن افراد تحت پوشش بیمه‌های درمانی، اظهار کرد: در زمینه بیمه دولت کار بسیار بزرگی انجام داد و برای نخستین بار در تاریخ ایران است که همه مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند. این‌که دولت یازدهم توانست ۱۰ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد کار آسانی نبود، اما گامی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

رئیس جمهور با بیان این‌که تأمین رابطه میان بیمه‌، تأمین اجتماعی، وزارت کار، داروسازها، داروخانه‌ها، پزشکان و همچنین بیمارستان‌ها اقدام بسیار مهمی است، خاطرنشان کرد: برای دولت بسیار مهم است که در حوزه بهداشت، درمان و بیمه نیز شاهد همکاری و تعاون میان وزارت بهداشت و کار و نیروهای مسلح و همه بخش‌های خصوصی باشیم.

روحانی در پایان گفت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست دارم با یک رأی بسیار قاطع به آقای دکتر نمکی از این وزارتخانه‌ای که باری سنگین بر دوش دارد حمایت و پشتیبانی کنیم تا رأی شما یک انرژی برای وزیر، معاونان و بخش پزشک و سلامت باشد و همه مردم را در دهه فجر مبارک انقلاب اسلامی خوشحال کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا