خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست خبری سه فیلم اکران شده در روز پنجم جشنواره

ایسنا نوشت: نشست خبری فیلم سینمایی «طلا» در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که عوامل این فیلم نسبت به سادگی سوالات و اظهار نظرها نسبت به فیلمنامه انتقاد کردند و پرویز شهبازی که کارگردانی این اثر را برعهده دارد گفت که اگر انتقادی دارید آن را به صورت یادداشت منتشر کنید آنهم نه برای من بلکه برای مخاطبان.

پرویز شهبازی که کارگردانی و نویسندگی فیلم سینمایی «طلا» را برعهده دارد، درباره این فیلم بیان کرد: داستان فیلم تخیلی است و بر اساس واقعیت ساخته نشده است.

کارگردان این فیلم در پاسخ به برخی سوالات که در انتقاد به فیلمنامه و شخصیت‌ها مطرح شد، بیان کرد که اگر فیلم باور پذیر نیست و می‌خواهید فیلم را نقد کنید، باید آن را در قالب یک یادداشت بنویسید و بگویید این فیلم خوب است یا بد. اینجا برای نقد فیلم نیامده‌ایم. این نقدها را هم برای من ننویسید زیرا منتقد برای تماشاگر می‌نویسد.

این کارگردان همچنین در پاسخ به سوالی که درباره اتفاقاتی که در این فیلم رخ می‌دهد، بیان کرد که ممکن است، این ماجرا با فرهنگ اسلامی ایرانی هماهنگی نداشته باشد اما در جامعه اتفاق می‌افتد.

رامبد جوان که در کنار محمد شایسته تهیه این فیلم را برعهده داشته، درباره نحوه همکاری‌اش در این پروژه گفت: قرار شد ما پولمان را روی هم بگذاریم و می‌خواستیم چهار فیلم بسازیم اما سه تا شد.

او همچنین بیان کرد: نحوه اجرایی کار به عهده محمد شایسته بوده و من هم در بخشهایی که بلد هستم کمک کردم. من در زمان این پروژه مشغول “خندوانه” بودم. از ابتدا یکی از پروژه‌هایی که ما می‌خواستیم انجام بدهیم، فیلم آقای شهبازی بود و بر اساس زمان بندی‌ها تبدیل به فیلم دوم ما شد.

جوان در بخشی از این نشست از سوالاتی که مطرح می‌شد انتقاد کرد و گفت: اینجا جشنواره فیلم فجر است و جلسه پرسش و پاسخ یک فیلم است، چرا سوالات اینقدر ساده هستند؟ سینما مجموعه‌ای از عناصری است که می‌توانیم مجزا با آن مواجه شویم. چرا هیچکدام یک مبحث مهم را راجع به سینمای پرویز شهبازی باز نمی‌کنید؟ فیلم به نظر ساده است اما در واقع مهندسی پیچیده ای دارد. این مباحث در جشنواره فیلم فجر اهمیت زیادی دارد. اینجا باید سوالاتی پرسیده شود که خارج از این محیط مطرح نمی‌شود.

تهیه کنندگان این فیلم درباره پیش‌بینی‌شان از فروش این اثر در زمان اکران عمومی معتقد هستند که اگر فیلمی خوب ساخته شود، سهمش را از گیشه به دست می‌آورد و اگر مطمئن نباشند که فیلم می‌فروشد اصلاً روی آن سرمایهگذاری نمی‌کردند.

هومن سیدی نیز در سخنانی درباره نقش خود توضیح داد که شخصیتش در این فیلم خاکستری است‌.

طناز طباطبایی دیگر بازیگر این فیلم هم در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور فیلم “روسی” در جشنواره بیان کرد: برای آن فیلم زحمت زیادی کشیده شد و اینکه در جشنواره نیامده است هنوز مرا منقلب می‌کند.

او نیز به جلسه نشست و سوالات انتقاد کرد و گفت که وقتش است حرفهای فیلم ببینیم، بازیگری را نقد کنیم و با سوادتر رفتار کنیم.

نگار جواهریان نیز که در این نشست حضور داشت از بازی در این فیلم ابزار خرسندی کرد و وقتی درباره باور پذیری نقشش مورد سوال واقع شد، پرویز شهبازی به جای او پاسخ داد: فضای اینترنتی موجب شده هر کسی درباره فیلم نظر دهد که این اتفاق خوب نیست و به این مسائل بیشتر باید پرداخته شود.

پرویز شهبازی (کارگردان)، رامبد جوان، محمد شایسته (تهیه کنندگان)، هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان (بازیگران)، پیمان شایان فر (فیلمبردار)، منصور شهبازی (صدابردار)، امیر حسین قدسی (طراح صحنه) در این نشست حضور داشتند.


نرگس آبیار با طرح این درخواست که در نقدهای فیلم «شبی که ماه کامل شد» از نام ریگی استفاده نشود، گفت: من در این فیلم قصد پرداختن به نیروهای امنیتی ایران را نداشتم بلکه فیلم را بخاطر رنجی که مردم سیستان و بلوچستان از افراطی گری دینی می‌برند، ساخته‌ام.

تازه‌ترین ساخته نرگس آبیار شامگاه یکشنبه، ۱۴ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و فیلمی عاشقانه براساس واقعیت و زندگی برادران ریگی رضایت جمع زیادی از منتقدان و اهالی رسانه را جلب کرد.

این فیلمساز در نشست پرسش و پاسخ فیلم که دقایقی پس از بامداد دوشنبه آغاز شد، درباره تغییر در فضای کاری خودش گفت: موضوع این فیلم سال‌ها قبل مرا درگیر کرده بود و اخبارش را دنبال می‌کردم. سال گذشته از طرف یک نفر این فیلم پیشنهاد شد و چون داستان نگاه زنانهای داشت، برایم جذاب بود و پس از آن تصمیم گرفتم فیلم را بسازم.

او افزود: من سه سال پیش آدم دیگری بودم و دوست داشتم “نفس” را بسازم ولی الان حالم تغییر کرده، هرچند باز هم فیلمی با نگاه زنانه ساختم.‌

او درباره طولانی بودن فیلم هم گفت: اینکه جا بیندازیم فیلم حتماً ۹۰ دقیقه باشد خوب نیست چون نمی‌توان سیر اتفاقات را برای یک کاراکتر در این مدت نشان داد. ضمن اینکه موضوع من دستگیری عبدالمالک ریگی نبوده و می‌خواستم از نگاه نقش اصلی فیلم، به ماجرای رادیکالیسم دینی نگاه کنم و بگویم حتی عشق هم می‌تواند قربانی شود. من سعی کردم محافظه کارانه عمل نکنم.

آبیار ادامه‌داد: از یازده سپتامبر به بعد شاهد رشد این نوع تفکر بویژه در منطقه خودمان بودیم و من این فیلم را بخاطر رنجی که مردم سیستان و بلوچستان از افراطی گری دینی می‌برند ساختم. آنها دوست داشتند فیلمی ساخته شود که از این ماجراها جدا شوند و حتی طایفه ریگی سابقه در مبارزه با استعمار داشته است. من خواهش می‌کنم در نقدهایتان از نام ریگی استفاده نکنید چون عبدالمجید یک نفر بود و ریگی یک طایفه که من برایشان احترام زیادی قائلم.‌

وی همچنین درباره حضور کم نیروهای ایرانی گفت: ما نیروهای امنیتی ایرانی را زیاد نداشتیم چون موضوع ما اصلاً این نبود بلکه داستانی عاشقانه داشتیم.

در این باره محمدحسین قاسمی هم گفت: یکی از مشکلات ما همین بود که سنگ اندازی شد و هر روز جایی ما را می‌خواستند چون می‌گفتند، موفقیت‌های نیروهای ایرانی به درستی نشان داده نشده در حالی که موضوع ما پرداختن به این مسئله نبود.‌

او اضافه کرد: این فیلم سختی‌های خودش را داشت و از مردم سیستان و بلوچستان برای همراهی شأن خیلی تشکر می‌کنم. در خارج از تهران امکانات چندانی نیست و امیدوارم تجهیز شود اما بیشترین سختی ما در پاکستان بود که بروکراسی عجیبی دارد و دولت شان همکاری زیادی نداشت. بعد از مدتی هم به انتخابات پاکستان رسیدیم و گفتند باید کشور را ترک کنیم و بقیه را در بنگلادش فیلمبرداری کردیم.

وی درباره سرمایه فیلم و نقش محمد امامی توضیح داد: صددرصد کار سرمایه شخصی بوده و سفارش کسی نیست. ولی گله مندی هایی وجود دارد که در جشن سینما فعلاً بازگو نمی‌کنم. با این حال تاکید می‌کنم صد در صد فیلم محصول مؤسسه “هفت هنر” است که بخشی از سرمایه توسط خودم و بخشی توسط دوستی در سیستان تأمین شده است.

آبیار هم در بخشی دیگر گفت: فیلمسازی خیلی کار سختی است و بعضی وقت‌ها منتقدان خیلی بی رحم برخورد می‌کنند. من فیلم ارزشی نمی‌سازم اما شاید بتوان تعریف دقیق‌تری از آن بعدها ارائه داد.

هوتن شکیبا هم در این نشست بیان کرد: نقش (عبدالحمید ریگی) سختی زیادی داشت و خانم آبیار خیلی کمک کرد. اگر بگویم به این فکر نمی‌کنم که در جشنواره جایزه بگیرم دروغ گفته ام اما سعی می‌کنم زیاد فکر نکنم تا «تو ذوقم» نخورد.

شبنم مقدمی هم که پس از دیدن فیلم منقلب بود، درباره نقش خود گفت: اولین بار بود فیلم را دیدم و تصویر خودم برای خودم عجیب بود و تحت تأثیر مادرانگی نقش قرار گرفتهام. وقتی داشتم می‌دیدم قلب خودم داشت کنده می‌شد و امیدوارم نقشم خوب ایفا شده باشد.

فرشته صدر عرفایی هم که نقش مادر ریگی را ایفا کرده بود و در دقایق اولیه فیلم به سختی شناخته می‌شد، گفت: بخش زیادی از نقش را مدیون هوشمندی خانم آبیار هستم و آقای امیدواری که با طراحی گریم عالی به من کمک کرد و نیز امین میری که در لهجه کمک کرد. من نتیجه کار را نتیجه زحمات آبیار می‌دانم.‌


کارگران فیلم «خون خدا» با اشاره به سختی های ساخت این فیلم گفت: من تمام تلاشم را کردم که این فیلم اثر درستی برای این فصل از زندگی من باشد، هرچند به سلبریتی های زیادی پیشنهاد بازی داده شده اما فحش و توهین‌ زیادی شنیدیم.

۱۴ بهمن ماه در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم «خون خدا» به کارگردانی مرتضی عباس علی میرزا در پردیس ملت برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد ولی چندان مورد توجه قرار نگرفت و ایراداتی به ساختار فیلم نامه آن وارد شد.

این فیلم درباره کارتن خوابی است که همزمان با ایام شهادت امام حسین (ع) درگیر اتفاقاتی خاص می‌شود که به نوعی معجزه زندگی اش هستند.

در نشست خبری این فیلم که می توان آن را اثری دینی دانست، از ضعف هایی در فیلمنامه انتقاد شد که عباس علی میرزا درباره آن گفت: من روی فیلمنامه کار کرده ام اما هیچ فیلمی کامل نیست. اصلاً «خون خدا» را میخواستم قبل از «انزوا» بسازم؛ فیلمی درباره آدمهایی که مثل انگل با آنها در جامعه برخورد می شود ولی به پیشنهاد دوستانم بیشتر روی آن کار کردم و تمام تلاشم بر این بود که این فیلم، اثر درستی برای این فصل از زندگی من باشد و اگر کاستی داشته عذرخواهی می کنم و می‌خواهم برای بهتر شدن کارم دعا کنید.

او افزود: پروسه تولید کار ما خیلی سخت بود و با عشق فیلم را ساختیم. با این حال به عنوان نماینده معنوی گروه بابت همه کمی و کاستی های فیلم عذرخواهی می کنم.

این کارگردان درباره دعوت از بازیگران سرشناستر برای حضور در این فیلم گفت: به ما پیشنهاد شد بازیگر چهره و سلبریتی بیاوریم و ما به خیلی ها زنگ زدیم اما قبل از اینکه فیلمنامه را بخوانند رد می‌کردند و برای این پیشنهاد خیلی فحش شنیدیم و مورد توهین قرار گرفتیم. با این حال الان خوشحالم با گروهی که خودم دوست داشتم کار کردم.
سیاوش حقیقی تهیه کننده این فیلم هم درباره سختی های تولید گفت: ما باید لوکیشن هایی را برای شهادت امام حسین علیه السلام بازسازی می‌کردیم و این یکی از سختی های بزرگ ما بود. اما از آن طرف دو سه روزه پروانه ساخت گرفتیم و وقتی دوستان متوجه شدند قصد ساخت چنین فیلمی را داریم همکاری زیادی کردند.‌

او درباره شعاری بودن موضوع فیلم و واقعی بودن معجزه نیز بیان کرد: امام حسین (ع) برای من حقیقت محض و زنده است و در بین ماست، پس چرا اینطور نگاه نکنیم که به یک کارتن خواب ممکن است نظری شود و اصلاً چرا یک کارتن خواب بخشی از وجود ما نباشد؟

او گفت: نمی‌دانم چرا هر فیلم مذهبی که تولید می‌شود نسبت به آن گارد وجود دارد، در حالی که در این چند سال آنقدر به خرافه پرداخته شده و مسائلی رواج یافته که وقتی فیلم مذهبی ساخته می‌شود، مردم گارد میگیرند. به نظر من معجزه واقعی است ولی نمی شود بیان کرد و متاسفانه این تاثیر منفی را برخی کسانی که منبرها دستشان بوده ایجاد کرده اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا