خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنجال‌آفرینی درباره جمعیت هلال احمر

روزنامه‌ی همشهری نوشت: جمعیت هلال‌ احمر ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد امدادی و البته ارائه‌دهنده خدمات داوطلبانه و غیرانتفاعی کشور روز گذشته با حاشیه‌های بسیاری روبه‌رو شد و به نقل از علی نوبخت، نماینده رئیس‌جمهور در شورای‌عالی هلال احمر و عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبری مبنی بر دستور رئیس‌جمهور برای برکناری رئیس جمعیت هلال احمر منتشر شد که البته خود نوبخت در گفت‌وگو با همشهری، انتشار این خبر را تکذیب کرد. او گفت: «‌من اصلا چنین حرفی را عنوان نکرده‌ام و یک کلمه هم در این زمینه گفت‌وگویی نداشته‌ام.»

اما در کنار  تکذیب دستور رئیس‌جمهور برای برکناری علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، موضوع مهم دیگری هم درباره تخلفات مالی صورت گرفته در جمعیت هلال‌احمر روز گذشته انتشار یافت که علی نوبخت، نماینده رئیس‌جمهور در شورای‌عالی هلال‌احمر در گفت‌وگو با همشهری صحبت درباره آن را به بعد موکل کرد و گفت: فعلا در این‌باره حرف نخواهد زد. اما پیگیری‌های همشهری درباره وقوع تخلفات مالی در جمعیت هلال احمر بیانگر آن است که پرونده‌ای در شورای‌عالی جمعیت هلال احمر در این باره تشکیل و رسیدگی به این موضوع  شروع شده است.

تخلفات مالی در هلال‌احمر در حوزه سرمایه‌گذاری است

محمدحسین صوفی، عضو شورای‌عالی هلال احمر با تأیید احتمال وقوع تخلفات مالی و بیان اینکه تخلفات در حوزه‌های سرمایه‌گذاری رخ داده، به همشهری گفت: خوشبختانه در این میان ضرر و زیانی به جمعیت هلال‌احمر وارد نشده اما اگر این تحقیق و تفحص انجام نمی‌شد، ممکن بود این ضرر و زیان‌ها متوجه جمعیت هم شود. با دخالت و ورود بهنگام شورای‌عالی هلال‌احمر به مسائلی که در حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی هلال‌احمر اتفاق افتاده، جلوی ضرر بیشتر گرفته شده و این روندهایی که در سال‌های اخیر ادامه داشته، به‌زودی اصلاح می‌شود.

او در ادامه گفت: تخلفات در مؤسسات و بخش‌های مالی و اقتصادی جمعیت هلال احمر بوده که مشکل‌ساز شده و با متخلفان برخورد می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در بیمارستان دوبی افرادی قراردادهایی را با جمعیت هلال‌احمر منعقد کرده و تخلفات مالی ‌انجام داده‌اند که با محرزشدن این سوءاستفاده‌های مالی و تخلفات، باید ارتباط این افراد با بیمارستان هلال‌احمر در دوبی قطع و این افراد از دایره ارتباط با جمعیت هلال احمر حذف شوند.

محمدحسین صوفی ادامه داد: در زمان ریاست یکی از مدیران اسبق دهه‌80 جمعیت هلال‌احمر به این مؤسسات و حوزه‌های اقتصادی وابسته به جمعیت، اختیارات زیادی داده شد؛ به‌گونه‌ای که این مؤسسات می‌توانستند درخصوص املاک میلیاردی هلال احمر در هیأت مدیره خود تصمیم بگیرند و آنها را به فروش برسانند و این روند ادامه داشته است. او می‌گوید: واگذاری املاک جمعیت هلال احمر به شرکت‌های سرمایه‌گذاری باعث شده‌ ‌تا الان تبعات این واگذاری‌ها را شاهد باشیم و هم‌اکنون با روشن‌شدن ابعاد تخلفات این شرکت‌ها تصمیم بر این شده تا مصوبه قبلی جمعیت هلال احمر در این‌باره اصلاح شود و از این پس هیچ موسسه‌ای اجازه نخواهدداشت بدون اطلاع کمیسیون تخصصی شورای‌عالی جمعیت هلال احمر املاک با ارزش این جمعیت را خریده و یا به فروش برساند.

همچنین سلمان سامانی، دیگر عضو شورای‌عالی هلال احمر هم در پاسخ به همشهری اعلام کرد: «‌من به‌عنوان عضو شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر در فرصتی مقتضی که الان زمان آن فرا نرسیده است، در این‌باره صحبت می‌کنم.»

موضوع تخلفات مالی و مسائل غیرشفاف مالی در جمعیت هلال‌احمر برای نخستین‌بار آذرماه امسال و بعد از برکناری محمود محمدی‌نسب و استعفای تعدادی از مدیران جمعیت هلال‌احمر مطرح شد. محمدی‌نسب چند روز بعد از برکناری در متن بلندی که روی صفحه اینستاگرام خود قرار داد، نوشت: «آنچه درخصوص عدم‌شفافیت مالی مطرح شده، ناظر به بخش‌هایی از جمعیت هلال‌احمر است که تاکنون برای کارکنان، داوطلبان، رسانه‌ها، افکار عمومی و حتی نهادهای نظارتی کمتر شناخته شده‌اند و در فعالیت‌هایشان جنبه‌های اقتصادی بارزی وجود دارد  و ریشه‌های مشکلات مزمن آنها به ادوار گذشته نیز برمی‌گردد.»

او با اشاره به اینکه عدم‌شفافیت مالی باعث شده است که در نشست مجمع‌عمومی جمعیت هم نارضایتی‌هایی شکل بگیرد و برای نخستین‌‌بار در تاریخ تشکیل جمعیت، تراز مالی سالانه جمعیت به تصویب نرسد، در بخش دیگری از نامه خود نوشت: «‌از روزهای نخستینی که بنده و برخی همکاران در مهرماه سال1396 افتخار حضور در جمعیت هلال‌احمر را یافتیم، برای ساماندهی به وضعیت بخش‌های اقتصادی یادشده به ریاست محترم جمعیت پیشنهاد تشکیل کمیسیون اقتصادی شرکت‌ها، مجامع و امور املاک و مستغلات جمعیت را مطرح کردیم. بررسی‌های اولیه از خطاها، تخلفات و شائبه‌ها در برخی مراکز و پروژه‌های جاری حکایت می‌کرد که در چند مورد با وجود مقاومت‌های فراوان، با نقش‌آفرینی فعال و مداخله مؤثر اینجانب، رئیس محترم کمیسیون نهادهای ناظر همچون حراست جمعیت و در برخی موارد با همکاری نهادهای نظارتی خارج جمعیت از تضییع اموال و دارایی‌های جمعیت پیشگیری شد؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به توقف فرایند مزایده فروش یک ساختمان نیمه‌کاره در خیابان طالقانی به‌دلیل کاهش 20درصدی در کارشناسی قیمت آن نسبت به سال گذشته (بدون توجه به افزایش فاحش قیمت‌ها در سال‌جاری) و توقف فرایند فراخوان مشارکت در ساخت یک پروژه ساختمانی دیگر به‌دلیل ابهام در سازوکار مشارکت اشاره کرد که مجموعا از تضییع چندین هزار میلیارد ریال اموال و دارایی‌های جمعیت پیشگیری شد.»

واکنش هلال احمر به شایعات

روز گذشته مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر خبر احتمال برکناری رئیس جمعیت هلال احمر را «جعلی و ساخته ذهن افرادی با مقاصد سیاسی» دانست. اسماعیل رمضانی، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر گفت: «چنین خبری در فضای رسانه‌ای وجود ندارد. تنها یک سایت خبری که از مدتی قبل و با اهداف سیاسی اخبار کذب و مغرضانه علیه جمعیت هلال احمر منتشر می‌کند، این خبر را درج کرده که کذب محض است و البته ما هم در این زمینه اقدام قانونی خواهیم کرد.» او ادامه داد: «از حدود ۲‌ماه قبل و زمانی که جابه‌جایی برخی مدیران در هلال احمر اتفاق افتاد، یک جریان رسانه‌ای سعی کرد با یارگیری علیه جمعیت هلال احمر جوسازی کند که البته انتشار محدود اخبار آنها و عدم‌همراهی رسانه‌های دیگر نشان از عدم‌استقبال افکار عمومی از این بازی رسانه‌ای داشت. با این حال به کسانی که قصد انتقام‌جویی شخصی از طرف خود یا دیگران دارند یا می‌خواهند از زاویه و خاستگاه سیاسی‌شان علیه دولت اقدامی بکنند، یادآوری می‌کنم‌ هلال احمر عرصه مناسبی برای این اقدامات نیست.

مخدوش‌کردن چهره و اعتبار نهادی که بی‌هیچ مرزی به همه مردم این سرزمین و در سخت‌ترین شرایط بحرانی خدمت‌رسانی می‌کند، خیانت به مردم است و به سود هیچ‌کسی حتی همین افراد هم نیست.» او همچنین گفت: «اصولا جمعیت هلال احمر در دوره جدید قصد شکایت از رسانه و افتادن در دام پاسخگویی به شایعات بی‌اساس را ندارد. مشخصا در مورد حواشی اخیر با قصد حفظ آرامش و پرهیز از تنش‌آفرینی، برخی اطلاعات و مستندات درمورد جریان‌های مشخصی  را هم که به‌دنبال جنجال‌آفرینی سیاسی هستند منتشر نکرده و نمی‌کند، اما در مواردی خاص چاره‌ای جز پیگیری حقوقی و قضایی موضوع باقی نمی‌ماند. پاسخ نشر اکاذیب همیشه سکوت نیست و گاهی باید در این زمینه اقدام جدی‌تری انجام داد. البته تشخیص کذب‌بودن خبری که در یک سایت خبری منتشر شده کار دشواری نیست، چه اینکه خبرساز این خبر حتی نمی‌داند هلال احمر یک «جمعیت» است و نه «سازمان» (اشاره به خبر منتشر شده در سایت تابناک). رمضانی گفت: «هلال احمر یک نهاد مردمی و مبتنی بر خدمات داوطلبانه است و قطعا مثل هر نهاد و سازمان دیگری بدون عیب و نقص هم نیست. از انتقادات سازنده و پیشنهادهای رسانه‌ها استقبال می‌کنیم اما شایعه‌سازی‌ پیرامون فعالیت‌های این نهاد در نهایت ضررش به آحاد جامعه خواهد رسید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا