خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تشکل اسلامی نسل نو در دانشگاه قم چرا تعلیق شد؟

/گفت‌وگوی انصاف نیوز با دبیر تشکل اسلامی نسل نو/

حکمی از طرف مدیریت دانشگاه قم مبنی بر تعلیق تشکل اسلامی نسل نو این دانشگاه نوزدهم شهریور منتشر شد. علیرضا قنبری، دبیر تشکل اسلامی نسل نو در رابطه با اتهامات وارده و علل تعلیق این تشکل با انصاف نیوز گفت‌وگو کرد.

عسگر دیرباز، مدیریت دانشگاه قم در حکمی تشکل اسلامی نسل نو را با اتهام استفاده از عنوان «انجمن اسلامی جعلی» برای انجمن اسلامی مستقل واحد خواهران این دانشگاه به مدت پنج ماه از فعالیت تعلیق کرده است. در این حکم ذکر شده است که رسیدگی به شکایات دیگر انجمن اسلامی دانشجویان مبنی بر «تبلیغ و تایید سران فتنه» و توهین به برنامه‌ها و سخنرانان جلسات مستلزم گزارش معاونت فرهنگی یا هیات نظارت دانشگاه است و در صورت تکرار، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

علیرضا قنبری در گفت وگو با انصاف نیوز علل اتهامات وارد به این تشکل را توضیح داده است. قنبری درباره‌‌ی تشکیل این تشکل و اتهامات وارده می‌گوید: «تشکل نسل نو از سال 86 به عنوان تنها تشکل اصلاح‌طلب دانشگاه قم در حال فعالیت است. در ابتدا این تشکل مجوزی با عنوان کانون فرهنگی و هنری گرفت اما با گذشت زمان مجوز فعالیت سیاسی را هم گرفت. از سال 94 هم واحد خواهران این تشکل تأسیس شد. بنا بر قانون تفکیک ما در دانشگاه قم، تمامی تشکل‌ها به جز تشکل جامعه اسلامی واحد خواهران و برادران دارند.

در تاریخ دو اردیبهشت ماه سال 98، آقای دکتر عسگر دیرباز مدیریت دانشگاه قم نامه‌ای به من دادند که فهرستی از اتهامات و شکایاتی که تشکل‌های دیگر از لحاظ فکری با ما متفاوت هستند نسبت به ما ایراد کرده بودند و همچنین بعضی از اتهامات هم از دبیرخانه تشکل‌های اسلامی اعلام شده بود، به ما گفتند باید در جلسه هیات منصفه حضور داشته باشیم تا رسیدگی شود. بیشتر این شکایات از طرف انجمن اسلامی مستقل واحد خواهران بود و یک مورد هم از طرف بسیج دانشجویی بوده است.»

قنبری همچنین می‌گوید: «انجمن اسلامی مستقل دانشگاه قم عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی‌ مستقل هستند، نام واحد برادران این انجمن با اسم انجمن اسلامی مستقل است ولی واحد خواهرانشان انجمن اسلامی هستند و پسوند مستقل را ندارند. این موضوع از ابتدا در این تشکل بوده است. اولین اتهامی که نسبت به ما داشتند، سواستفاده از عنوان انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه قم در اطلاعیه‌ها و کانال تشکل است. به نظر می‌رسد منظور این عزیزان برنامه‌ای بود که سال گذشته با مشارکت تعدادی از تشکل‌های استان قم و دانشگاه پردیس فارابی قم برگزار شد که در انتهای آن برنامه بیانیه‌ای توسط بنده قرائت شد.

دانشگاه پردیس فارابی به اشتباه این بیانیه را بیانیه‌ی مشترکی از طرف انجمن‌های اسلامی‌ دانشگاه‌های مختلف در کانال تلگرامی خود نوشته بود که تشکل ما را نیز در این انجمن‌ها لحاظ کرده بود و ما را جدا نکرده بود. ما متوجه این مساله نشده بودیم و بعد از اعلام این دوستان ما این پست را در تلگرام پاک کردیم و موضوع را به هیات منصفه هم اعلام کرده بودیم. ما در جلسه هیات منصفه هم درباره‌ی اتهام توهین به انجمن اسلامی درخواست کردیم که اسناد این اتهام را به ما نشان دهند اما هیچ سندی به ما نشان ندادند و هیات منصفه هم به این مساله رای نداد.»

قنبری درمورد اتهام دیگر این تشکل می‌گوید: «اتهام بعدی‌ای که برای ما در نظر گرفته‌اند، انتشار بیانیه غیرقانونی تادا است. این شکایت تا جایی که می‌دانم از طرف همان انجمن اسلامی مستقل واحد خواهران است. من با آقای دیرباز در جلسه هیات منصفه هم صحبت کردم که منظور شما از لفظ غیر قانونی چیست؟ طبق آخرین مکاتبه‌ی رسمی دبیرخانه‌ی رسمی نظارت بر تشکل‌های اسلامی وزارت علوم و وزارت بهداشت تادا دارای موافقت اصولی است و بعد از آن هم ابلاغیه‌ای که ناسخ موافقت اصولی باشد ابلاغ نشده است. اگر شاهد تعلل هیات شورای مرکزی در بررسی اساسنامه هستیم، تقصیر تشکل‌ها نیست. به غیر از موضوع صادر نشدن ابلاغیه هم این تشکل به عنوان یکی از تشکل‌هایی که با تشکیل آن مخالفت نشده است می‌تواند بیانیه مشترک با تشکل‌های دانشجویی بدهد.

اتهام بعدی نسبت به ما پخش اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و خدشه به اعتبار بسیج دانشجویی در برنامه‌ی آقای عباسی است. در برنامه‌ای که امسال در دانشگاه ما برگزار شد میزبان آقایان رسایی و رائفی پور و عباسی بودیم که خود بیانگر واضح جناح مربوطه است. در این مورد هیات منصفه حق را به ما دادند.

عجیب‌ترین اتهام ما تشویش اذهان عمومی، آشفته‌سازی محیط و هتک حرمت دانشگاه قم طی امضای 500 فعال نشریه‌ی دانشجویی در تحویل به جناب رییس جمهور. موضوع نشریات از تشکل‌ها جداست و برفرض اگر تخلفی صورت گرفته باشد باید به تخلف مدیر مسوول رسیدگی شود آن هم توسط شورای نظارت بر نشریات نه توسط شورای نظارت بر تشکل‌ها. اتهام آخر ما، «انتشار عکس سران فتنه» در کانال و حمایت از تخلفات غیر قانونی این افراد است. »

قنبری در ادامه می‌گوید: «بعد از ارسال این نامه، توقف این تشکل به مدت پنج ماه به صورت شفاهی به ما اعلام شد، اما با وجود اصرارهای من مبنی بر ارسال کتبی این حکم، ارسال آن را به تعویق انداختند. در تاریخ 16 مرداد این حکم را آقای دیرباز به ما ابلاغ کرد. با این وجود که با پیگیری ما در حدود 16 اردیبهشت ماه این حکم به ما ارجاع داده شده بود. یکی از مشکلات اساسی ما با دانشگاه این است ک پاسخ درخواست‌ها و نامه‌های دانشجویان به صورت کتبی داده نمی‌شود و رسیدگی به مسایل مختلف به تأخیر می‌اندازد.

در متن نامه هم از لحن تهدید استفاده شده است. ظاهراً در تاریخ پنجم اردیبهشت سال نود و پنج، در جریان بین این دوتشکل، شورای مرکزی دوسال قبل مطلبی را در کانال تلگرامی منتشر کرده‌اند که از لفظ انجمن اسلامی جعلی برای این انجمن اسلامی مستقل واحد خواهران استفاده کرده است و به همین دلیل سه سال بعد از این متن تشکل ما را تعلیق کرده‌اند.

اصل اختلاف بین این دو تشکل، این انجمن اسلامی مستقل خواهران پسوند مستقل را ندارند و علتی که دانشگاه برای این مساله می‌گوید این است که این تشکل زودتر درخواست داده‌اند و این اسم را گرفته‌اند و جزو اتحادیه‌ی انجمن اسلامی مستقل هستند. ما در همین سال دو بار درخواست برای تغییر اسم تشکل اسلامی نسل نو به انجمن اسلامی نسل نو داده‌ایم به ما به صورت شفاهی گفته‌اند که دانشگاه این امکان را ندارد که یک انجمن اسلامی دیگر ثبت کند.»

قنبری درباره‌ی دانشگاه می‌گوید: «نگرانی من این است که چنین برخوردهایی که گاهی جلوه‌ی سلیقه‌ای می‌گیرند بر پویایی و حیات دانشجو تأثیر گذار باشد و برخلاف خواسته و رویکرد دکتر دیرباز این مسایل باعث شود دانشجو نسبت به فعالیت دانشجویی دلسرد شود. دانشگاه به فکر این است که به هیچ کدام از تشکل‌ها توهین نشود ولی شاهد هستیم به هیچ کدام از توهین‌های مربوط به تشکل اسلامی نسل نو که کاملاً علنی و آشکار در جلسات رسمی و غیر رسمی انجام شد از طرف دانشگاه دفاعی از حقوق این تشکل انجام نشد. ما هم سعی کردیم با فعالیت خودمان و برنامه‌ای که برای سال تحصیلی داشتیم خودمان را ثابت کنیم و جواب توهین‌ها را بدهیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا