خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حواشی روز هفتم جشنواره فیلم فجر

ایسنا نوشت: روز هفتم جشنواره فیلم فجر با واکنش‌های متفاوت به یک فیلم سیاسی‌، جلب نظر مخاطبان از تنها فیلم دفاع مقدسی جشنواره و یک کمدی غیرجذاب در سینمای رسانه‌ها تمام شد.

سه شنبه ۱۶ آذرماه جشنواره فیلم فجر کم‌کم در مسیر سراشیبی قرا گرفت و با نمایش ۲۸ فیلم در کاخ جشنواره به روزهای پایانی این رویداد نزدیک می‌شویم.‌

در این روز در پردیس ملت به عنوان سینمای اهالی رسانه و منتقد برخلاف روز گذشته که بیشتر فیلم‌هایی ضعیف به نمایش درآمد دو فیلم داستانی متفاوت پخش شد که رضایت نسبی را از نگاه تماشاگرانش به همراه داشت و علاوه بر اشاره به آنها، برخی حاشیه‌های روز هفتم نیز مرور می‌شوند.‌

* با حذف فیلم «قصر شیرین» رضا میرکریمی از گردونه رقابت در بهترین فیلم مردمی، تعداد فیلم‌های باقی‌مانده به ۷ فیلم رسید که شامل ماجرای نیمروز ۲، متری شش و نیم، جاندار، غلامرضا تختی، شبی که ماه کامل شد، ۲۳ نفر و سرخ‌پوست می‌شود.

* در اولین نشست خبری این روز، سازنده انیمیشن بنیامین پیشنهاد کرد خوب است از این پس جایزه سیمرغ هم به فیلم‌های انیمیشن از نگاه کودکان و نوجوانان اختصاص داده شود.

* یکی از سیاسی‌ترین فیلم‌های چند سال گذشته سینما در روز هفتم جشنواره با نام «دیدن این فیلم جرم است» به نمایش در آمد که به گفته کارگردان، نام این فیلم از دیالوگی در فیلمنامه وام گرفته شده بود اما سکانس مربوط به دلیل مشکلات فنی حذف شد. البته بجز این بخش، طبق گفته دستیار کارگردان فیلم، نیروی‌انتظامی هم یک مورد سانسور به فیلم وارد کرده تا اجازه نمایش آن را بدهد. این فیلم به تقابل نیروهای بسیج و امنیتی در پی یک حادثه می‌پردازد که یکی خواهان اجرای قانون است و دیگری صرفاً به دنبال راهی برای حفظ اعتبار و آبروی نظام و آب در آسیاب دشمن نریختن. سازندگان این اثر و به ویژه کارگردانش تاکید داشتند این فیلم یک اثر سفارشی نبوده و از سوی هیچ نهادی به جز حوزه هنری حمایت نشده است.

* تنها فیلم دفاع مقدسی جشنواره فیلم فجر هم در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد. فیلم ۲۳ نفر با بازی ۲۳ نوجوان با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف تصاویری را از زمان اسارت برخی رزمندگان و نیز ۲۳ نوجوان یادآوری کرد. در نشست خبری این فیلم که بیش از ۲۰ آزاده زمان جنگ هم آمده بودند، نوجوانانی که در آن نقش‌هایی را بازی کرده بودند، حضور داشتند و تشویق عوامل از سوی حدود ۲۰ پسر نوجوان حال و هوای متفاوتی را به جلسه پرسش و پاسخ فیلم ۲۳ روز داده بود. حضور این جمع زیاد بازیگر، عکاسان را هم بر آن داشت تا به شکل ویژه‌تری از آنها عکاسی کنند.

* آخرین فیلمی که در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد و حضور آن در جشنواره فیلم فجر آن هم در شرایطی که پیش از این سینماگران از اکران فیلم‌های کمدی با کیفیت پایین انتقاد کرده‌اند، قابل تأمل و عجیب بود و برخی بر این باور بودند اثر پیشین کارگردان یعنی خرگوش ارزشمندتر بوده است. همچنین نشست پرسش و پاسخ این فیلم در مدت‌‌زمان کوتاهی نسبت به دیگر نشست‌ها به پایان رسید.

* کاتالوگ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پس از آنکه نیمی از جشنواره به پایان رسیده، سرانجام منتشر شد و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

* یکی از خبرهای حاشیه‌ای روز هفتم جشنواره به پولاد کیمیایی مربوط می‌شود چرا که او روز گذشته با انتشار پیامی از سینمای ایران خداحافظی و اعلام کرد قصد مهاجرت از کشور را دارد و به همین دلیل شاید تا مدتی نتواند در سینما فعالیت کند اما یک روز پس از انتشار این پیام و بخاطر پیام‌هایی که از سوی علاقه‌مندانش دریافت کرد، از تصمیم خود منصرف شد و گفت کجا برود از اینجا بهتر؟! به نظر می‌رسد این واکنش سریع و احساساتی پولاد کیمیایی بیشتر ناشی از نقدها و بازخوردهایی بوده باشد که برای اولین فیلم سینمایی‌اش در جشنواره فجر به راه افتاد.‌

* باهنر، نایب رئیس سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از جمله مهمانان این روز جشنواره بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا