نشست خبری عوامل سه فیلم اکران شده در روز هشتم جشنواره

تهیه‌کننده فیلم «متری شش و نیم» که در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر اکران شد درباره برخی حاشیه‌های پیش آمده برای این فیلم گفت: زبان سینما با زبان بخشنامه متفاوت است و توقع سازمان‌ها و ارگان‌ها برای تطابق شخصیت‌های مشابه با آنها طبق اساسنامه‌هایشان یکی از مشکلات مهم است.

به گزارش ایسنا، فیلم «متری شش و نیم» که جزو شش فیلم برتر آرای مردمی است عصر چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده شد و مورد توجه قرار گرفت اما عده‌ای هم با توجه به تعریف و تمجیدهای شنیده شده از آن توقع بیشتری از فیلم جدید سعید روستایی داشتند.

در نشست خبری این فیلم، سید جمال ساداتیان با اشاره به سختی‌هایی که تولید این فیلم در ۱۴ ماه داشت، در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا بخش‌هایی از فیلم با توجه به حاشیه‌های پیش آمده حذف شده و آیا سینما باید تصویری را که نهادهای قدرت و انتظامی دوست دارند نشان دهد؟ گفت: مشکل ما در کشور این است که برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها دوست دارند شخصیت فیلم‌ها براساس بخشنامه‌های آنها شکل بگیرد. زبان سینما با زبان بخشنامه متفاوت است و خیلی باید تلاش کنیم این همدلی را به وجود آوریم چون زبان سینما خیلی متفاوت است و باید زبان آن را قبول کرد.

وی افزود: وقتی در فیلم‌ها به موضوعی اجتماعی می‌پردازیم که کاراکتری مشابه با ارگان یا نهادی مربوط دارد، به آنها برمیخورد و با بخشنامه و اساسنامه مقایسه می‌کنند. زبان سینما با زبان بخشنامه متفاوت است و اگر گاهی سوءتفاهمی پیش آمد باید با گفت وگو و تعامل حل شود.

ساداتیان اضافه کرد: چیز قابل اعتنایی هم از فیلم حذف نشده ولی مسئله این است که پلیس خیلی نمی‌تواند در چنین موقعیت‌هایی مثل آنچه در فیلم دیدیم ملاطفت آمیز باشد و پلیس باید آمادگی برخوردهای فیزیکی را هم نشان دهد.

سعید روستایی درباره تدوین تازه فیلم گفت: روزهای آخر قبل از جشنواره مشغول یکسری کارها بودیم که نسخه نهایی خودم را نتوانستم آماده کنم و در چند روز گذشته قرار بود آن نسخه، کپی شود که چون ۲۰ درصد آن باقی مانده بود با تأخیر می‌رسید ولی از فردا نسخه آخر به نمایش درمی‌آید.

وی درباره شباهت‌های فیلمش با «ابد و یک روز» توضیح داد: پس از «ابد و یک روز» کل عمر و زندگی ام را برای این فیلم گذاشتم و اصلاً به این مقایسه فکر نکردم.

روستایی با اشاره به اینکه مشابه ۹۰ درصد اتفاقات فیلم در دادگاه‌های واقعی رخ داده است، درباره حضور معتادان در فیلم هم گفت: کار با این عزیزان سخت بود و ما لوکیشن را جایی انتخاب کرده بودیم که نزدیک آنها باشیم اما آنها هر لحظه‌ای که اراده می‌کردند باید می‌رفتند چون زود خسته می‌شدند. من برای نوشتن این فیلمنامه در یک بازداشتگاه واقعی رفتم و البته مثل خیلی‌ها زندگی نکردم اما تحقیق زیادی شد.

وی به سختی‌های صدور مجوز فیلم هم اشاره کرد و افزود: هفت تا هشت ماه طول می‌کشد یک مجوز بدهند و اگر این کار برای ما سریع‌تر انجام می‌شد، می‌توانستم سال قبل این فیلم را در جشنواره داشته باشم.

نوید محمدزاده، پیمان معادی و هومن کیایی هم از جمله بازیگران حاضر در نشست بودند، اما با توجه به سوالات مطرح شده صحبت خاصی نداشتند جز نوید محمدزاده که در بخشی تاکید کرد: قرار نیست تمام قاچاقچی‌ها تصویری باشند که معمولاً تصور می‌کنیم یا سن بالایی داشته باشند، قاچاقچی می‌تواند فلسفه زندگی را هم بداند.

در بخشی دیگر ساداتیان درباره سرمایه گذاری فیلم گفت: جنگ که تمام شد دولت گفت هر کسی هر پروژه‌ای دارد ۸۰ درصد آن را تقبل می‌کند و بعد هم با همین شیوه در دولت فعلی صنعت برای صنعت توریسم چنین برنامه‌ای را اعلام کردند اما آیا برای کار ما، بانکی این امر را به رسمیت می‌شناسد؟ ما حسرت به دلمان ماند تا از یک بنگاه اقتصادی وام بگیریم.

وی تاکید کرد: این فیلم دو و نیم برابر یک فیلم معمولی هزینه بر بود پس ما دوستی را دعوت کردیم که علاقه مند بود. اما این را هم باید گفت که ما مسئول بررسی همه امور نیستیم. وقتی کسی مشغول کار و فعالیت است و منعی ندارد، پس همکاری هم مشکل نبوده و اگر مشکلی هست دستگاه قضائی باید پیگیری کند. آقای رنجکشان در این پروژه کنار ما بود و بار مالی پروژه را با هم به دوش کشیدیم‌.


نوید محمدزاده با بیان اینکه سال آینده فیلمی در جشنواره فجر نخواهد داشت گفت: من بازیگری هستم که دنبال بازی گوشی است و می خواهد چیزهای جدید یاد بگیرد.

به گزارش ایسنا، آخرین فیلمی که در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت به نمایش درآمد «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی بود که پیش از این فیلم «ملبورن» را کارگردانی کرده است.

این فیلم معمایی در دهه ۴۰ و در یک زندانی که دکور آن کاملاً طراحی شده بود ساخته شده و نوید محمدزاده نقش سرگرد جاهد را به عنوان بازیگر اصلی آن ایفا کرده است.

به گفته کارگردان، داستان این فیلم از چند سال قبل بر اساس یک خبر طراحی شده بود که آن خبر هم به دعوایی میان مدیران یک فرودگاه و یک زندان برای احداث یک مسیر مربوط می شد.

در نشست پرسش و پاسخ این فیلم که شامگاه پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد، جمعی از عوامل «سرخپوست» به توضیح درباره فیلم خود پرداخته که فضایی متفاوت با بیشتر فیلمهای سینمایی ایران دارد.‌

جاویدی که تاکید کرد مقطع تاریخی این فیلم را برای نبودن دوربین های مداربسته در زندانها به گذشته برده، گفت: من وقتی «ملبورن» را ساختم، موفقیتهایی به دست آورد گرچه آن را برای فستیوال نساخته بودم. اما این فیلم تفاوتهای زیادی با «ملبورن» دارد و هدفم بیان یک داستان سرراست و بهتر کردن حالا مردم در این روزها بوده است.
بازیگر نقش اصلی فیلم «سرخپوست» نوید محمدزاده است که برای ایفای این نقش ۱۲ کیلو اضافه کرده و کاراکتر خود را بر اساس شناختی که از یک تیمسار قدیمی که در دهه ۴۰ مدیر زندان قصر بوده ساخته است.

او در این نشست درباره تغییر جنس بازی خود در این فیلم نسبت به دیگر کارهایش توضیح داد: حتماً من ِ بازیگر دنبال بازیگوشی هستم و میخواهم چیزهای جدید یاد بگیرم. هر جایی که راه داشته باشد آدم باید یاد بگیرد و این فیلم در مسیر کاری من کمک کننده است، چون سینما است و یک چیز تازه است. من با این فیلم خیلی حالم خوب است و از نیما جاویدی برای اینکه چنین نقشی را به من سپرد ممنونم.
او همچنین در بخشی دیگر گفت، که سال آینده در جشنواره فیلم فجر اثری نخواهد داشت و این فرصتی برای مردم است تا کارهایش را در سینما مرور کنند چون نیاز است یک سال مدتی کمتر دیده شود و براین اساس تصمیم گرفته برای جشنواره فجر سال آینده در فیلمی بازی نکند.

در این نشست، پریناز ایزدیار، آتیلا پسیانی، حبیب رضایی و ستاره پسیانی هم به عنوان دیگر بازیگران فیلم حضور داشتند.‌


کارگردان فیلم سینمایی “ایده اصلی” در نشست خبری این فیلم که در پردیس ملت برگزار شد،درباره موضوع فیلمش که اشاره‌هایی به فسادهای اقتصادی دارد بیان کرد: اگر واقع بینانه به مسائل اطراف نگاه کنیم و راه حل پیدا کنیم می‌بینیم بزرگترین دلیل همه زشتی‌ها پیرامون ما ریشه در فساد اقتصادی دارد و شایسته سالاری به سختی در حال پیروزی است، امیدوارم از این فیلم برداشت سطحی نشود.

به گزارش ایسنا، آزیتا موگویی کارگردان این اثر در پاسخ به پرسشی درباره بودجه و منابع مالی این فیلم گفت: شهرداری و بانک شهر اسپانسر این فیلم بودند. در تیتراژ سرمایه‌گذارها گفته شده و از جمله آنها یک شخص کارخانه‌دار است، شرکت توسعه گردشگری و خودم که از جمله دیگر سرمایه‌گذارها هستیم. منطقه آزاد کیش هم ماشین و هتل در اختیار ما گذاشت.

موگویی که تهیه این اثر را هم برعهده داشته است، تصریح کرد: از جمله کسانی بودم که همواره از اعلام شفافیت مالی استقبال می‌کرده‌ام به همین علت اعلام می‌کنم که بودجه این فیلم که سفرها زیادی برای ساخت آن انجام شده، کمی بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان بوده و ساخت این فیلم با افزایش قیمت ارز همزمان بوده است.

این فیلمساز درباره اصطلاحاً لاکچری بودن فیلمش هم خاطرنشان کرد: این قصه درباره یک طبقه اجتماعی خاص است و وقتی صحبت از قراردادهای میلیون دلاری است، مجبوریم که زندگی واقعی کسانی که بسیار پولدار هستند را به درستی توصیف کنیم.

موگویی در این نشست درباره موضوع فیلمش که اشاره‌هایی به فسادهای اقتصادی دارد بیان کرد: اگر واقع بینانه به مسائل اطراف نگاه کنیم و راه حل پیدا کنیم می‌بینیم بزرگترین دلیل همه زشتی‌ها پیرامون ما ریشه در فساد اقتصادی دارد و شایسته سالاری به سختی در حال پیروزی است. امیدوارم از این فیلم برداشت سطحی نشود.

وی همچنین درباره نوع خاص تدوین این اثر اظهار کرد: برای نسخه اکران عمومی به طور خاص در بخش تدوین تغییراتی خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست امیر عربی نیز که فیلمنامه‌نویس این اثر گفت که داستان الهام گرفته از واقعیت است.

مریلا زارعی از بازیگران “ایده اصلی” نیز در واکنش به سوالی درباره لاکچری بودن این فیلم گفت: من اخبار اجتماعی و اقتصادی را دنبال می‌کنم. خبری را درباره اجاره املاک تهران خواندم که حتی روی کاغذ و مقاله برایم حیرت‌آور بود.

او ادامه داد: ما در جامعه زندگی می‌کنیم که وضعیت معیشت بسیار سخت است اما نکته جالب این بود که بر سر تصاحب این خانه‌ها مسابقه است. صاحبان این خانه‌ها نبض این جامعه را در دست دارند و این فیلم بحث ریشه‌ای دارو. شکاف طبقاتی عظیمی بین مردم است و کسی آنقدر دارد که نمی‌داند با آن باید چه کار کند. ما می‌خواستیم پشت پرده‌ها را بگوییم.

این بازیگر درباره ایفای نقشش در این فیلم گفت که از مخاطبان می‌خواهد این اجازه را به او بدهند تا او نقش‌های مختلفی را امتحان کند تا حس پویایی و طراوت از نقش‌هایش داشته باشد.

او همچنین تاکید کرد: کار کردن با فیلمسازان زن را دوست دارد و برایش جذاب است.

هانیه توسلی که نقش لاله را در “ایده اصلی”برعهده داشت، از اینکه اجرای این نقش به نظرش متفاوت‌تر از کارهای قبلی‌اش بوده ابراز خوشحالی کرد.

بهرام رادان دیگر بازیگر این فیلم با اشاره به اینکه زمانی که فیلم را شروع کردیم، به جهت شرایط اقتصادی ساختش شبیه یک رؤیا بوده است، بیان کرد: به نظرم فیلم‌ها و سینما باید سرگرم کننده باشند اما پشت این سرگرمی شاید برداشت‌های متفاوتی هم از این اثر شده باشد.

پرویز آبنار صداگذار “ایده اصلی” گفت که بعد از میکس فیلم حتی فرصت نشده حتی یک‌بار هم آن را ببینیم چون اگر می‌خواستیم ببینیم فیلم به جشنواره نمی‌رسید.

آزیتا موگویی (کارگردان و تهیه‌کننده)، بهرام رادان، مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، مهرداد صدیقیان (بازیگران)، امیر عربی (فیلمنام نویس)، سودابه خسروی (طراح گریم)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، بهزاد عبدی (آهنگساز) در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن